Tropo/activiteit 2m

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Tropo/activiteit 2m

#1 Bericht door PA1RA »

Gisteren was er op de Hepburn charts voor 2m behoorlijk wat tropo te zien.
tropo.JPG
Dus vol verwachting met de antenne o.a. richting noord geluisterd en geroepen (in SSB uiteraard).
Echter: Niks, nada, njente, nul. :(
Wel wat gereutel op 144.174, en af en toe een burst rond .360, .370.

Wat is er mis?
-Hepburn charts kloppen niet?
-mijn ontvanger (ic9700) is niet goed?
-mijn antenne (10e op 20m) is niet goed
-voetbal/formule1 op tv?
-.... iets anders?


73,
Rene.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#2 Bericht door pe1cmo »

op 200MHz waren er super condities, een vriend van me had half europa op DAB

dus waarschijnlijk geen interesse.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tropo/activiteit 2m

#3 Bericht door pa1bvm »

vrij eenvoudig zelf te kontroleren / onderzoeken ..
je roept een paar keer CQ in ft-8 mode op 144.174 ( graag in de tweede periode !!!! dus oneven)
en dan kijk je op de PSKreporter waar jouw signaal gehoord wordt .


of
je kijkt wie er bij jou actief zijn in FT-8 .. en dan zet je die call in PSK reporter .. dan kan je zien waar dat station allemaal gehoord wordt

of

je kijkt op de chat van ON4KST

of je kijkt op de DX-cluster

maar tja .. het blijven TROPO voorspellingen ..

misschien vanavond meer geluk ..tweede dinsdag van de maand NAC contest op 432 Mhz en ook engelse Contest op 432 Mhz
ehh dat is dan wel in SSB / CW geen digi-gedoe

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Tropo/activiteit 2m

#4 Bericht door PA1RA »

Hoi Rick,
Jaja.... FT-8...
ik bedoel in SSB.


mvg,
Rene.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#5 Bericht door pe1itr »

Gisteren heb ik me behoorlijk goed vermaakt op 2m vanuit Eindhoven. Om te beginnen in de middag een mooie Es opening naar IT9, I8, 9H.
Maar later waren ook de bekende IW2EQR en IK4CBO te werken. IK4CBO kunnen werken waar ik heel blij mee was. Dit was een duidelijk airplane scatter tropo pad. Voor mij altijd een uitdaging omdat mijn 2m yagi slechts op 4m hoogte staat op een mastje in een parasolvoet. Later ook nog 9A2AE kunnen werken. Hoewel het onduidelijk was welk propagatie mechanisme dat was, had het veel kenmerken van normale Tropo. Zeker wanneer je ziet dat hij de hele dag door stations in duitsland werkte lijkt het geen korte Es opening. Hepburn gaf inderdaad niet zo'n duidelijke indicaties
Tja wel allemaal digitale modi cq FT8.

73 Rob PE1ITR

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Tropo/activiteit 2m

#6 Bericht door PA1RA »

Precies Rob, dat is wat ik bedoel. Mooie propagatie, maar helemaal niks in SSB. Ook niet een beetje! :cry:

73,
Rene.


pe1itr schreef: 12 jul 2022, 12:54 Gisteren heb ik me behoorlijk goed vermaakt op 2m vanuit Eindhoven. Om te beginnen in de middag een mooie Es opening naar IT9, I8, 9H.
Maar later waren ook de bekende IW2EQR en IK4CBO te werken. IK4CBO kunnen werken waar ik heel blij mee was. Dit was een duidelijk airplane scatter tropo pad. Voor mij altijd een uitdaging omdat mijn 2m yagi slechts op 4m hoogte staat op een mastje in een parasolvoet. Later ook nog 9A2AE kunnen werken. Hoewel het onduidelijk was welk propagatie mechanisme dat was, had het veel kenmerken van normale Tropo. Zeker wanneer je ziet dat hij de hele dag door stations in duitsland werkte lijkt het geen korte Es opening. Hepburn gaf inderdaad niet zo'n duidelijke indicaties
Tja wel allemaal digitale modi cq FT8.

73 Rob PE1ITR

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tropo/activiteit 2m

#7 Bericht door pa1bvm »

tja .. je kan natuurlijk wachten totdat er iets op .300 gaat gebeuren
misschien met een echte dikke opening ... maar ik denk dat men toch voor Ft-8 gaat

Net zoals men " gekozen" heeft voor MSK 144 .. terwijl FSK 441 en JTMS veel en veel beter gaan bij zwakke reflecties

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#8 Bericht door PE4BAS »

Precies Rob, dat is wat ik bedoel. Mooie propagatie, maar helemaal niks in SSB. Ook niet een beetje! :cry:
Zo gaat dat op 10m/6m/4m hetzelfde. Maar ik denk ook dat de tip om FT8 te proberen meer bedoeld is als propagatie probe. Je kijkt met FT8 "of" er goede condities zijn. Krijg je rapporten binnen van -10dB of beter dan is er kans op een SSB contact in dezelfde richting. Tegenwoordig zie ik diverse keren stations vragen om een SSB sked op KST chat. Denk dat de kans op een random SSB contact erg klein is tegenwoordig.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#9 Bericht door PG0DX »

Tja ...wel in FT8...

Maar ehm ...ik zie "nu"....:
2 stations uit EA8
Een aantal "gewone" EA's, CT's, CN, EA9...etc.

En dat met "maar" een 10el yagi zonder preamp oid.
Volgens mij is 2 meter goed open !

Groet !

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#10 Bericht door PA8L »

pa1bvm schreef: 12 jul 2022, 10:26 je roept een paar keer CQ in ft-8 mode op 144.174 ( graag in de tweede periode !!!! dus oneven)
Dat intrigeert me. Waarom specifiek in de tweede periode?

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#11 Bericht door pe1itr »

Het komt van MS procedures waar de meeste stations tegenwoordig op 144.370 of 144.360 MHz CQ roepen. Voor FT8 geldt in principe hetzelfde. In een regio spreek je af in welke periode CQ wordt geroepen. Dat is voor ons de tweede periode.
Belangrijkste doel is om de onderlinge storing tot een minimum te beperken. Als we ons hieraan houden kunnen we ook allemaal naar zwakke signaaltjes luisteren zonder dat je ontvanger wordt dichtgedrukt doordat je buurman in de 1e periode CQ gaat roepen..

IARU R1 VHF Managers handbook blz 104:
"
Transmit periods
In order to minimise the overall interference with other stations standard transmit periods are
recommended. Station in central and Western Europe should use second period. All MS operators living in
the same area should, as far as possible, agree to transmit simultaneously in order to avoid mutual
interference.
"
https://www.iaru-r1.org/wp-content/uplo ... _V9.01.pdf

73 Rob

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#12 Bericht door PA3DAT »

En als we in centraal- en west-Europa allemaal tegelijk roepen met FT8, en daarna luisteren (op 2m of 70cm), wie komt er dan voor ons terug?
In welke periode moet ik roepen met de antenne naar
- Noorwegen
- Duitsland
- Engeland/Schotland/Ierland
- Frankrijk

Genoemde procedures gelden voor Meteor Scatter met bijbehorende DX- afstanden, die kun je toch niet zomaar overzetten naar FT8?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#13 Bericht door PG0DX »

Owh, ik kreeg het idee dat dat al wel wat "genormaliseerd" was, ik dacht nog...owh wat fijn dat dat gebeurt.
Al ben ik niet zo actief op 2.

Het zou in elk geval wel fijn zijn als "wij" wel zoveel mogelijk in dezelfde periode roepen..
Dat voordeel zag ik ook met EA8 en CN.... toen was het scherm leeg ...alleen hun...
Nog sterker.....ik zie dat voordeel zelfs zien op de HF banden hi.
BV op 60m vaak zit "ZL" odd 15.45 en EU even, dat is geen wet van Meden en Perzen ....meer een "gentelmen's agreement" voor hen die er aan meedoen.

Nou hopen dat er weer wat moois komt vandaag 2 meter .....zal weer eens luisteren !

Groet Henry

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Tropo/activiteit 2m

#14 Bericht door PH4CK »

Als we nou gewoon in SSB gaan roepen wordt het weer een stuk gezelliger op de banden.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Tropo/activiteit 2m

#15 Bericht door - PD2SKZ - »

Ik kan niet anders dan dit be-amen.

Op mij vorige QTH ( 12 jaar terug ) zat ik vaak op .300 te roepen. Alle windrichtingen. 25 meter hoog met een 2x5el Bi-Quad.

Ik kan me nog goed herinneren dat er een PA0-* in een verzorgingstehuis terug voor me kwam.

Die man zat ergens in een verzorgingstehuis in Zeeland te slijten met een mobiel sprietje op zijn radiator. Hij was zo enthousiast en blij dat ik hem hoorde dat ik een handgeschreven QSL kaart van hem kreeg met een hele brief er bij hoe erg hij het miste om een goede antenne installatie te hebben en dat hij met mij een verbinding gemaakt heeft.

Roep. Geen FT8. Roep op .300.

360 Graden in het rond en blijf overal 10 minuten plakken. Mooie QSO's. Verhalen. Langdurige E-Mail contacten. Amateurisme. Op en top.

Er zijn er ZOVEEL meer QRV dan je denkt !

Sven.

Plaats reactie