Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#2 Bericht door PA1FOX »

Het kan aan mij liggen maar ik vind dit bericht een hoog 'clickbait' gehalte hebben.

Alleen maar een pakkende titel plaatsen en een link... voegt weinig toe.

En twee van de grootste zonnevlekken zijn helemaal niet op weg naar de aarde, ze draaien op de zon nu langzaam zodanig dat ze gericht zijn naar de aarde.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#3 Bericht door PA3DJS »

Op mijn projectiekijker (gewoon brillenglas met sterkte 1 en diafragma van 5 mm) zie ik er drie en nog een heel kleintje. Ik heb ze een paar jaar terug aanzienlijk groter gezien, dus we overleven het wel. Het is gelukkig niet de vlek zelf die op ons afkomt.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#4 Bericht door PE9ZZ »

PA3DJS schreef: 08 sep 2021, 17:01Het is gelukkig niet de vlek zelf die op ons afkomt.
Inderdaad. Nog een Carrington Event gaat onze infrastructuur niet overleven.

Tjerk, 9ZZ

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#5 Bericht door sottezero »

we zitten nu al maanden op het solar-minimum, we moeten banger zijn voor algemene cosmische straling dan voor zonneflares.
voordeel is wel dat we nu de komende 7 jaar weer meer zonneflares krijgen = koudere zomers, strengere winters, minder gezeik over global warming.
de zon begint oud te worden, zou me niets verbazen als die steeds warmer werd tot ie implodeert en ons allemaal uit roeit daarmee.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#6 Bericht door andre »

nou nou...dat geeft ons dus geen toekomst perspectief :lol:
Heb jij ook enig idee wanneer dat gaat gebeuren. Mensen die er zeggen verstand van te hebben denken dat dit zomaar nog 1000.000.000 (=1000 miljoen=1 miljard) jaar gaat duren... :lol:

Tegen die tijd zijn mijn hf setjes wel opgerookt...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#7 Bericht door PA3DAT »

sottezero schreef:... minder gezeik over global warming.
Minder "gezeik" lost het niet op. Vreemde vorm van wishfull thinking. Je bent toch geen klimaat-wappie? :mrgreen:

Klimaatverandering leidt tot extremere weersituaties. Zwaardere stormen. Ook voor ons radioamateurs niet onbelangrijk...
Er staat ons nog wat te wachten!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#8 Bericht door sottezero »

ik ben nog van de definitie van gemiddeld-weer-over-30-jaar-periode.
dus klimaat verandert elke dag, want elke dag schuift die 30 jaar periode op met 1 dag.
echter, die bij het KNMI werken die het weer van morgen over de afgelopen 30 jaar misschien 3 weken goed hebben voorspeld, hoe moet ik die geloven dat ze weten wat het weer over 30 jaar doet?
Dus wanneer ze bij het KNMI 30 jaar elke dag het weer 100% correct voorspellen, dan geloof ik die klimaat onzin.
Tot die tijd geloof ik het KNMI van 1972 die voorspelde dat we een ijstijd gaan krijgen.... Een van de 2 KNMI's moet het fout hebben toch?

en kom niet aan met 'wetenschap', want 'weer' is gokken op basis van aannames op basis van gokken op basis van aannames en daar het gemiddelde van nemen.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#9 Bericht door Rene - pg3r »

Zeker als het KNMI andersdenkenden kaltstellt. https://www.bndestem.nl/overig/ex-knmi- ... ~a8ab0b33/

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#10 Bericht door PE9ZZ »

sottezero schreef: 22 sep 2021, 16:36Een van de 2 KNMI's moet het fout hebben toch?
Het concept "voortschrijdend inzicht" is nieuw voor u?

Tjerk, 9ZZ

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#11 Bericht door ----- »

sottezero schreef: 22 sep 2021, 16:36 Dus wanneer ze bij het KNMI 30 jaar elke dag het weer 100% correct voorspellen, dan geloof ik die klimaat onzin.
Misschien moet je even het verschil tussen klimaat en weer opzoeken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Twee van de grootste Zonnevlekken op weg naar de Aarde

#12 Bericht door PA3DAT »

sottezero schreef: 22 sep 2021, 16:36 ik ben nog van de definitie van gemiddeld-weer-over-30-jaar-periode.
dus klimaat verandert elke dag, want elke dag schuift die 30 jaar periode op met 1 dag.
Klimaat wordt niet per dag herberekend, maar gaat uit van hele jaren en jaargemiddelden.
sottezero schreef: 22 sep 2021, 16:36 echter, die bij het KNMI werken die het weer van morgen over de afgelopen 30 jaar misschien 3 weken goed hebben voorspeld, hoe moet ik die geloven dat ze weten wat het weer over 30 jaar doet?
Belachelijke veronderstelling, want "Tot 3 dagen vooruit is het weer met 98% zekerheid te voorspellen. Tot 5 dagen vooruit is dat met 92%. Bij een weersverwachting van 7 dagen vooruit daalt die betrouwbaarheid naar 75%. En vanaf 10 dagen is de gemiddelde betrouwbaarheid minstens 45%." (Bronnen)
sottezero schreef: 22 sep 2021, 16:36 Dus wanneer ze bij het KNMI 30 jaar elke dag het weer 100% correct voorspellen, dan geloof ik die klimaat onzin.
Wat jij gelooft is dus gebaseerd op enkele foute veronderstellingen over iets waar je eigenlijk geen verstand van hebt?
sottezero schreef: 22 sep 2021, 16:36 Tot die tijd geloof ik het KNMI van 1972 die voorspelde dat we een ijstijd gaan krijgen....
Interessant. Heb je daar ook een bron bij?
sottezero schreef: 22 sep 2021, 16:36 en kom niet aan met 'wetenschap', want 'weer' is gokken op basis van aannames op basis van gokken op basis van aannames en daar het gemiddelde van nemen.
:mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie