Sporadic-E / Ionogram / ...

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Sporadic-E / Ionogram / ...

#1 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Goede avond mede zendamateurs,

Ik ben de voorbije dagen verscheidene uren aan het lezen geweest over propagatie, sporadic-E, ionogrammen, ... omdat ik het beter wil begrijpen. De reden daarvoor was onder andere een QSO (méér dan 1, maar ik pik er eentje uit) die ik half januari op 10m heb gemaakt met Wit-Rusland (QRB 1500km, 16:15 UTC). Ik ben het ionogram en foEs-tabel gaan opzoeken (zie document in bijlage) van het desbetreffende tijdstip en vroeg me af of er toen sprake is geweest van Sporadic-E?

Alsook, kan ik aan de hand van het ionogram zien wanneer bv. 15m en 10m "open" zijn (of open gaan)? Hoeveel MHz moet de foEs dan bedragen (neem nu voor 10m)? Kan je aan bepaalde patronen van het ionogram zien of er Sporadic-E heeft opgetreden? Of is dat een beetje tekort door de bocht?
Als ik het goed begrepen heb zou je 0.85 x MUF moeten nemen om de meest optimale zendfrequentie te kennen, maar in het geval van mijn "10m QSO" bedroeg de MUF slechts 12,85.

Alvast dank voor jullie inzichten.

73
Kristof
Bijlagen
20210114.JPG

Plaats reactie