10m baken

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

10m baken

#1 Bericht door PA2REH »

Goededag allen, heb op 10m al een paar dagen een bakentje aanstaan met 50mW in een 2x3m inverted dipole. 28.221 MHz. Nu is 10m de laatste dagen niet echt open, maar ik probeer het toch. Via verschillende kiwi sdr's geprobeerd en de enige die het signaal heel zwak ontvangt is Leiden. Is ca. 5km hemelsbreed. En ja hoor, vanmorgen spots.

Het is FSK (500Hz shift), gemaakt met een U3S kitje van QRP-labs. Het seint continue: "pa2reh/b jo22fe dipole 50milliwatts" Vraag me wel af hoe ik met dit kitje en FSK een carrier kan instellen (dus een loop waar bv 20 sec. pauze tussen de CW informatie aanwezig is). Aan de andere kant, continue CW is wel opvallend tussen stoorsignalen door.

Wie heeft ervaring met PI4? Is er een site waarop meer info of de decodes worden bijgehouden? rudius.net site wordt geblokt bij mij met mallware waarschuwing.

Ben benieuwd welke bakens jullie horen op 10m. Uiteraard worden ontvangstrapporten gewaardeerd,
Bijlagen
10m baken.jpg
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: 10m baken

#2 Bericht door PA3CWN »

Hallo Eric,

Zojuist even je bakentje beluisterd op de websdr van HA6SMF :D
http://ha6smfkiwi.proxy.kiwisdr.com:8073/
En er uiteraard een opname van gemaakt.
Leuk experiment zo met QRPPP :!:

73CWN
Bijlagen

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: 10m baken

#3 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ziet er een leuke kit uit. Heb je hem met behuizing en ontvangstmodule?

Hoe gaat het bouwen?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 10m baken

#4 Bericht door PA2REH »

Dank voor de opname Oene. Leuk! Heb zelf gisteren een tijdje naar een SDR in Italie geluisterd waar het met vlagen neembaar was. Het heeft me doen besluiten continue CW aan te zetten en geen PI4 en geen FSK.
Nu met CW seint het bakentje "3x <call> <qra locator> dipole 50mW" en dat continue.

Met WSPR heb ik al leuke resultaten geboekt en nu met CW blijkt dat je ook met weinig vermogen nog wel het e.e.a. kan bereiken want condx zijn heel wisselend. 50mW het is bijna niets hihi.

Yannick, ik heb alleen de U3S gebouwd. Dat is heel goed te doen ook voor minder ervaren bouwers. Wel de beschrijving heel goed volgen. QRP-labs heeft heel leuke ontwerpjes en het is betaalbaar. Zo is er bv nu een nieuwe Arduino shield en dat geeft uiteraard ook veel flexibiliteit.

73 de Eric - pa2reh

PS beide leuke qrz.com site. Heel informatief
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: 10m baken

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

Dus ook zonder GPS module? Voor wspr heeft hij die niet nodig?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 10m baken

#6 Bericht door PA2REH »

Nee inclusief de GPS ontvanger. QLG1. Die heb ik met een aparte 'buiten' antenne uitgerust. Ligt gewoon binnen, maar dan toch betere ontvangst. Zie plaatje. Voor 6m en hoger wspr kreeg ik het met de Si5351A synthiesizer niet voldoende stabiel. dus daar heb ik de OCXO/Si5351A voor gebruikt. Dat vereist wel enige soldeerkunst dus daar is het essentieel om de aanwijzingen echt goed te volgen want een foutje is zo gemaakt. Het kastje heb ik zelf gemaakt van iets dat ik al had liggen.
Bijlagen
1.jpg
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 10m baken

#7 Bericht door PA2REH »

Goedemorgen Oene, de sdr die jij vermeldt is inderdaad een heel goede. Heb zelf het bakentje nog niet ontvangen, maar hoor wel veel andere bakens via deze sdr. Merk ook nu ik een rondje doe dat er grote verschillen zijn. Houd me aanbevolen als je meer tips hebt van sdr's die een goede ontvangst hebben. Misschien kan ik er een apart draadje van maken, 73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: 10m baken

#8 Bericht door PA3CWN »

Hallo Eric,

Mooi dat die Kiwi het zo goed doet voor je check van het baken :D

Ik had gisteren nog even op de Kiwi in Koeweit gekeken of ik je bakenje daar misschien
kon waarnemen omdat de MUF hoog lag bij Griekenland en ik hoopte dat via dubbelhop Es
je bakentje daar misschien even door zou komen. Ik zag inderdaad een trace in de waterval,
maar het bleek het baken YM7KK uit KN90 te zijn die op dezelfde frekwentie zit.

Vanochtend was deze Koeweit Kiwi bezet omdat het maar max. 4 users toestaat :(

De andere richting op, heeft de Kiwi van W1NT een hele goede en gevoelige ontvangst, mede dankzij
een lange beverage richting Europa. Of dat echt goed werkt voor 28Mhz kan ik niet beoordelen,
dat zou je uit kunnen proberen, maar op 40m is deze Kiwi echt heel goed :!:

Succes en veel plezier met je experimenten :D

73CWN

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 10m baken

#9 Bericht door PA2REH »

Hi Oene, Klopt YM7KK heb ik ook gespot. Had nooit verwacht dat er precies op de geselecteerde frequentie een ander baken zou zitten. YM7KK zit volgens qrz.com op 28.221. Niet dus. Heb daarom net de frequentie gewijzigd in CW op 28.254.5 MHz, dat is 500 Hz hoger dan PI7BXM. Die hoor ik niet rechtstreeks maar wel via de websdr in YO. Dat is een mooie marker. En ach, het blijft een experimentje hihi 73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: 10m baken

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik heb hem tijdens de kerstvakantie ook gebouwd, leuk projectje om mee bezig te zijn.
Op 10m viel het resultaat nog wat tegen, maar goed dat is in deze tijd van het jaar ook niet heel gek.

Hij staat nu op 15m gaat hij met 200mW, op een simpele dipool 4meter boven de grond.
Met WSPR gaat hij bijna dagelijks de oceaan over. Het record tot nu toe is PY1EME die hem hoorde.
Ik heb er ook een CW bericht in staan dat iedere 10 minuten herhaalt op 21.148 MHz, helaas daarvan nog geen decodes of ontvangstbevestigingen van gehad.
Idem voor een Opera1 bericht op 21.0755 MHz

Zodra de lente aangebroken is ga ik een GPA 30 op mijn schuurtje zetten, benieuwd naar het verschil.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: 10m baken

#11 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik heb ook mijn eerste decode te pakken :)
Bijlagen
decode.PNG
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie