6m/50MHz, magic band?
Re: 6m/50MHz, magic band?
Da's een hele goeie, Bakema!
(Vrij naar Elsink)
Staat bij mij nog op de verlanglijst... gisteren wel o.a. ZS, EL en C5R gezien, maar ik was weinig in de shack. Vandaag gloorde er wat hoop, met diverse Zuid-Europese stations, maar 6O helaas niet.
Op naar de 200, Rene!
Re: 6m/50MHz, magic band?
Vandaag in Frankrijk buiten bezig en binnen 50.313 monitoren, ongelooflijk, ik begin bijna te denken dat ik op 40 MHz zit te kijken...
Om ca. 1200 UTC ingeschakeld (al te laat) en voortdurend Afrikaanse stations, o.a. ZS, V5, 9G, J5. Signalen waren soms hard, maar vaak ook marginaal.
Flux 123 en je verwacht niet veel... fout en dus de Magic Band. Op dit moment ZS6 en V5 en J51A. Ben benieuwd of het vanavond open is/blijft.
J51A was nieuw (ook op 60) en was op 5 maart behoorlijk hard, piekte S9, gewerkt in CW (en eerder FT8). Flux was toen ruim 140.
Groeten uit zonnig JN27uu.
PS: morgen 48 jaar geleden dat ik thuis het ZS6PW baken hoorde... je kunt de klok gelijk zetten op midden maart.
Om ca. 1200 UTC ingeschakeld (al te laat) en voortdurend Afrikaanse stations, o.a. ZS, V5, 9G, J5. Signalen waren soms hard, maar vaak ook marginaal.
Flux 123 en je verwacht niet veel... fout en dus de Magic Band. Op dit moment ZS6 en V5 en J51A. Ben benieuwd of het vanavond open is/blijft.
J51A was nieuw (ook op 60) en was op 5 maart behoorlijk hard, piekte S9, gewerkt in CW (en eerder FT8). Flux was toen ruim 140.
Groeten uit zonnig JN27uu.
PS: morgen 48 jaar geleden dat ik thuis het ZS6PW baken hoorde... je kunt de klok gelijk zetten op midden maart.
-
pe1cmo
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
- Roepletters: pe1cmo
- Locatie: Ayamonte (spanje)
- Contacteer:
Re: 6m/50MHz, magic band?
dit is mijn kaartje van vandaag, locatie IM67IF24IU
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
-
pe1cmo
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
- Roepletters: pe1cmo
- Locatie: Ayamonte (spanje)
- Contacteer:
Re: 6m/50MHz, magic band?
vandaag leuke DX op 6 meter, het nodige (18 stations) gewerkt, met als DX K6 (California DM13, net onder LA)
Oja, waar ik gehoord ben. (Helaas staat het station in Californie er niet op)
Oja, waar ik gehoord ben. (Helaas staat het station in Californie er niet op)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
-
pe1cmo
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
- Roepletters: pe1cmo
- Locatie: Ayamonte (spanje)
- Contacteer:
Re: 6m/50MHz, magic band?
Was goed open ja, iets van 80 yanken gewerkt. Leuk was J69DS. Cuba gehoord, maar hoorde mij niet.
Ik zie de nu eerste stations uit Noord America al verschijnen, en het is bijna 9 uur (lokale tijd)
Ik zie de nu eerste stations uit Noord America al verschijnen, en het is bijna 9 uur (lokale tijd)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
- PA2RU
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
- Roepletters: PA2RU
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Re: 6m/50MHz, magic band?
J69 heb ik ook voorbij zien komen net als CO2nogwat....werd gestoord door een oudere buurman die aan de deur stond en verlegen was om een babbel dus niet kunnen loggen..
Wie weet later vandaag een nieuwe ronde met nieuwe kansen..
Wie weet later vandaag een nieuwe ronde met nieuwe kansen..
73 René PA2RU
Re: 6m/50MHz, magic band?
Tja, vanuit EA-land. De olive belt noemen we dat hier in het noorden.
- PE7EB
- Berichten: 2576
- Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
- Roepletters: PE7EB
- Locatie: Alkmaar JO22jp19qv
Re: 6m/50MHz, magic band?
Leuk! En ook wel herkenbaar. Vanuit mijn vorige woning met een homebrew dipool aan het balkon tussen 2007 en 2013 toch wel het grootste deel van Europa kunnen werken, in SSB dan wel en met een wat grotere 'broer' een FT100 namelijk, maar die dipool hing verre van ideaal.PG7VG schreef: ↑11 aug 2025, 21:18 Vanavond ook even de set FT817nd op 6meter gehad, ik werd door drie verschillende stations ontvangen onderin Zuid Africa (FT8) Helaas geen QSO. Maar signalen van -21db tot -11db vind ik best bijzonder voor een zelfgeknutselde dipool onder het dak met 5Watt. Dat was meer als 8500km.
Dat smaakt naar meer en eens zal er een QSO zijn over een afstand die verbaast, ook al is het maar FT8.
Tijdje terug op 2meter met de X30 (ook onder het dak met 5Watt) een QSO met Zwitserland in FT8. Ik wordt daar enthousiast van en blijf me verbazen.
Als de condx goed tot zeer goed zijn lukt veel
73 es gud dx de eric pe7eb k
-
pe1cmo
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
- Roepletters: pe1cmo
- Locatie: Ayamonte (spanje)
- Contacteer:
Re: 6m/50MHz, magic band?
Maar vandaag is nederland aan de beurt, hier is het compleet dood.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
- PA2RU
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
- Roepletters: PA2RU
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Re: 6m/50MHz, magic band?
Niet bij mij : 50313 en 50323 zijn 1 gekkenhuis..zit nu op 50318 in FT4 en langzaam aan word het daar ook druk
Ik heb zowaar ook nog een CW qso gemaakt met N2KJ
73 René PA2RU
Re: 6m/50MHz, magic band?
Vandaag met mijn 45 jaar oude Yaesu FT625RD en een draad dipooltje op zolder mijn eerste QSO's gemaakt op 6m
. LZ1VDR en F4DPT.
Erwin, PA3DAF
- PA2RU
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
- Roepletters: PA2RU
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Re: 6m/50MHz, magic band?
Ja en daarna werd het nog mooier: Belarus en Zuid Spanje, allemaal in SSB. Tijd voor een buiten antenne(tje)!
Erwin, PA3DAF