6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#451 Bericht door PA2RU »

En ik ga stug verder :
6O3T
Somalië #101
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#452 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 30 okt 2025, 12:36 En ik ga stug verder :
6O3T
Somalië #101
Da's een hele goeie, Bakema!

(Vrij naar Elsink)

Staat bij mij nog op de verlanglijst... gisteren wel o.a. ZS, EL en C5R gezien, maar ik was weinig in de shack. Vandaag gloorde er wat hoop, met diverse Zuid-Europese stations, maar 6O helaas niet.

Op naar de 200, Rene! :-)

PA2S
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#453 Bericht door PA2S »

Vandaag in Frankrijk buiten bezig en binnen 50.313 monitoren, ongelooflijk, ik begin bijna te denken dat ik op 40 MHz zit te kijken...

Om ca. 1200 UTC ingeschakeld (al te laat) en voortdurend Afrikaanse stations, o.a. ZS, V5, 9G, J5. Signalen waren soms hard, maar vaak ook marginaal.

Flux 123 en je verwacht niet veel... fout en dus de Magic Band. Op dit moment ZS6 en V5 en J51A. Ben benieuwd of het vanavond open is/blijft.

J51A was nieuw (ook op 60) en was op 5 maart behoorlijk hard, piekte S9, gewerkt in CW (en eerder FT8). Flux was toen ruim 140.

Groeten uit zonnig JN27uu.

PS: morgen 48 jaar geleden dat ik thuis het ZS6PW baken hoorde... je kunt de klok gelijk zetten op midden maart.

pe1cmo
Berichten: 2492
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#454 Bericht door pe1cmo »

dit is mijn kaartje van vandaag, locatie IM67IF24IU
Schermafbeelding 2026-03-12 190756.png
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2492
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#455 Bericht door pe1cmo »

vandaag leuke DX op 6 meter, het nodige (18 stations) gewerkt, met als DX K6 (California DM13, net onder LA)

Oja, waar ik gehoord ben. (Helaas staat het station in Californie er niet op)
alle stations
alle stations
Noord America.
Noord America.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#456 Bericht door PA2RU »

EA9ABC Ceuta Melilla #102
73 René PA2RU

pe1cmo
Berichten: 2492
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#457 Bericht door pe1cmo »

Was goed open ja, iets van 80 yanken gewerkt. Leuk was J69DS. Cuba gehoord, maar hoorde mij niet.
pskreporter opening naar usa.png

Ik zie de nu eerste stations uit Noord America al verschijnen, en het is bijna 9 uur (lokale tijd)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#458 Bericht door PA2RU »

J69 heb ik ook voorbij zien komen net als CO2nogwat....werd gestoord door een oudere buurman die aan de deur stond en verlegen was om een babbel dus niet kunnen loggen..
Wie weet later vandaag een nieuwe ronde met nieuwe kansen..
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1628
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#459 Bericht door pe5t »

Tja, vanuit EA-land. De olive belt noemen we dat hier in het noorden.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2576
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Roepletters: PE7EB
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 6m/50MHz, magic band?

#460 Bericht door PE7EB »

PG7VG schreef: 11 aug 2025, 21:18 Vanavond ook even de set FT817nd op 6meter gehad, ik werd door drie verschillende stations ontvangen onderin Zuid Africa (FT8) Helaas geen QSO. Maar signalen van -21db tot -11db vind ik best bijzonder voor een zelfgeknutselde dipool onder het dak met 5Watt. Dat was meer als 8500km.

Dat smaakt naar meer en eens zal er een QSO zijn over een afstand die verbaast, ook al is het maar FT8.

Tijdje terug op 2meter met de X30 (ook onder het dak met 5Watt) een QSO met Zwitserland in FT8. Ik wordt daar enthousiast van en blijf me verbazen.
Leuk! En ook wel herkenbaar. Vanuit mijn vorige woning met een homebrew dipool aan het balkon tussen 2007 en 2013 toch wel het grootste deel van Europa kunnen werken, in SSB dan wel en met een wat grotere 'broer' een FT100 namelijk, maar die dipool hing verre van ideaal.
Als de condx goed tot zeer goed zijn lukt veel :D
73 es gud dx de eric pe7eb k

pe1cmo
Berichten: 2492
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#461 Bericht door pe1cmo »

Maar vandaag is nederland aan de beurt, hier is het compleet dood.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#462 Bericht door PA2RU »

pe1cmo schreef: 10 jun 2026, 18:32 Maar vandaag is nederland aan de beurt, hier is het compleet dood.
Niet bij mij : 50313 en 50323 zijn 1 gekkenhuis..zit nu op 50318 in FT4 en langzaam aan word het daar ook druk ;)

Ik heb zowaar ook nog een CW qso gemaakt met N2KJ
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAF
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2012, 19:35
Roepletters: PA3DAF

Re: 6m/50MHz, magic band?

#463 Bericht door PA3DAF »

Vandaag met mijn 45 jaar oude Yaesu FT625RD en een draad dipooltje op zolder mijn eerste QSO's gemaakt op 6m :D . LZ1VDR en F4DPT.
Erwin, PA3DAF

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#464 Bericht door PA2RU »

PA3DAF schreef: 10 jun 2026, 19:26 Vandaag met mijn 45 jaar oude Yaesu FT625RD en een draad dipooltje op zolder mijn eerste QSO's gemaakt op 6m :D . LZ1VDR en F4DPT.
Mooi mooi mooi :D
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAF
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2012, 19:35
Roepletters: PA3DAF

Re: 6m/50MHz, magic band?

#465 Bericht door PA3DAF »

PA2RU schreef: 11 jun 2026, 11:43
PA3DAF schreef: 10 jun 2026, 19:26 Vandaag met mijn 45 jaar oude Yaesu FT625RD en een draad dipooltje op zolder mijn eerste QSO's gemaakt op 6m :D . LZ1VDR en F4DPT.
Mooi mooi mooi :D
Ja en daarna werd het nog mooier: Belarus en Zuid Spanje, allemaal in SSB. Tijd voor een buiten antenne(tje)!
Erwin, PA3DAF

Plaats reactie