Hij zit er inmiddels in : de YU1CV PA50-6-6BG
6m/50MHz, magic band?
Re: 6m/50MHz, magic band?
yu1cf bedoel je waarschijnlijk. Prima ontwerp. Succes ermee!
Weer een mooie, Kees. Hier geen bit gedecodeerd
Wel S9Z op 16 nov. 0921 UTC dus loop je iets minder hard uit
Slappe boel momenteel, zonneactiviteit is te laag, maar misschien weer wat opwaarts potentieel? Vandaag in elk geval een hele trits flares, het lijkt erop dat een nieuw gebied dat nu naar ons toe draait, dit veroorzaakt.
Henk, het is toch ook vooral een kwestie van geduld en geluk. Ik zag een melding van 8Q7XX en op de PSK reporter zag ik dat zijn signaal dan weer hier en dan weer daar werd ontvangen. Rondom mijn QTH. Er was nauwelijks een patroon in te herkennen, zo willekeurig. Ik ben dus gewoon gaan zitten wachten tot hij voorbij kwam, en dat was al sneller dan ik had verwacht. Buitengewoon ''spotty'' condities, die ik vooral ook van de 160 meter band ken. Maar zo heb ik er toch al een paar nieuwe DXCC landen bij!
-
- Roepletters: PA0LMD
- Contacteer:
De zon is weer voorzichtig aan het vlammen, maar (nog??) niet echt spectaculair. Gistermorgen zag ik diverse stations verbinding maken met XU7GNY. Hier niks (want S6 ruis). Maar rond 0930 UTC opeens op het scherm. Maar ik zat flink te klungelen, de auto sequence stond uit en ik klikte ook nog verkeerd. Later niet in het log, dat na het QSO was bijgewerkt. Ik gromde "^*%$3@" of zoiets. Gelukkig eind goed al goed, want kennelijk was het 6 m log pas later geüpload.
Het signaal verdween even snel als het gekomen was, dus weer een gevalletje dikke mazzel. Het was kennelijk nogal lokaal en minder last van de meute. #179.
Vanmorgen zag ik enkele stations met XW9T (andere call van Eddy) bezig maar hier geen DX op het scherm. Tegen het eind van de ochtend moest ik weg maar ik heb het idee niet veel te hebben gemist.
Zoals al eerder aangegeven, had ik nog wat zitten spelen met ray tracing (simulatie hoe de golven door de ionosfeer reizen).
Onderstaand twee plaatjes. De toelichting volgt eronder.
De bovenste laat het dichtheidsprofiel zien van de ionosfeer, tussen 250 en 400 km hoogte. De lijnen verbinden de punten met gelijke dichtheid, net zoals de isobaren op traditionele weerkaarten. Links is Nederland, rechts VU2DCC. Je ziet dat de lijnen scheef omhoog lopen en dat werkt als een soort scheve spiegel.
Op de onderste afbeelding zie je de simulatie. Ook hier Nederland links en India rechts. De opstraalhoek is ongeveer 3,7 graden. De golven komen een beetje vlakker uit de ionosfeer en daardoor scheert de golf over de horizon. Omdat het programma stopt met rekenen beneden ca. 60 km, is dat niet te zien. In groen heb ik de lijn doorgetrokken. Let erop dat het een vlakke projectie is van de ionosfeer en de grond, maar in werkelijkheid is de aarde nu eenmaal rond (of je moet in een platte aarde geloven...). Een raaklijn wordt immers krom als je de hoogte ervan versus afstand in een grafiek zet.
De afstand naar VU2DCC is een kleine 8000 km en dat lijkt prima voor 2 hops. Maar omdat de hoogte aan de kant van India een stuk groter is, gaat de tweede hop (die onder een lagere hoek vertrok) over het doel heen. De MUF moet een stuk hoger zijn om kortere hops te krijgen.
Het interessante aan deze simulatie is, dat je een lange enkele hop moet kunnen krijgen waardoor de tussenliggende afstand binnen bereik komt. Omdat het maar voor een specifieke hoek geldt, is het effect behoorlijk lokaal. Pas bij een duidelijk hogere MUF wordt het bereik groter (de dode zone wordt kleiner).
Richting Australië kreeg ik traces te zien die over de evenaar gaan zonder daar de grond te raken. Die voorbeelden geef ik een volgende keer.
Het signaal verdween even snel als het gekomen was, dus weer een gevalletje dikke mazzel. Het was kennelijk nogal lokaal en minder last van de meute. #179.
Vanmorgen zag ik enkele stations met XW9T (andere call van Eddy) bezig maar hier geen DX op het scherm. Tegen het eind van de ochtend moest ik weg maar ik heb het idee niet veel te hebben gemist.
Zoals al eerder aangegeven, had ik nog wat zitten spelen met ray tracing (simulatie hoe de golven door de ionosfeer reizen).
Onderstaand twee plaatjes. De toelichting volgt eronder.
De bovenste laat het dichtheidsprofiel zien van de ionosfeer, tussen 250 en 400 km hoogte. De lijnen verbinden de punten met gelijke dichtheid, net zoals de isobaren op traditionele weerkaarten. Links is Nederland, rechts VU2DCC. Je ziet dat de lijnen scheef omhoog lopen en dat werkt als een soort scheve spiegel.
Op de onderste afbeelding zie je de simulatie. Ook hier Nederland links en India rechts. De opstraalhoek is ongeveer 3,7 graden. De golven komen een beetje vlakker uit de ionosfeer en daardoor scheert de golf over de horizon. Omdat het programma stopt met rekenen beneden ca. 60 km, is dat niet te zien. In groen heb ik de lijn doorgetrokken. Let erop dat het een vlakke projectie is van de ionosfeer en de grond, maar in werkelijkheid is de aarde nu eenmaal rond (of je moet in een platte aarde geloven...). Een raaklijn wordt immers krom als je de hoogte ervan versus afstand in een grafiek zet.
De afstand naar VU2DCC is een kleine 8000 km en dat lijkt prima voor 2 hops. Maar omdat de hoogte aan de kant van India een stuk groter is, gaat de tweede hop (die onder een lagere hoek vertrok) over het doel heen. De MUF moet een stuk hoger zijn om kortere hops te krijgen.
Het interessante aan deze simulatie is, dat je een lange enkele hop moet kunnen krijgen waardoor de tussenliggende afstand binnen bereik komt. Omdat het maar voor een specifieke hoek geldt, is het effect behoorlijk lokaal. Pas bij een duidelijk hogere MUF wordt het bereik groter (de dode zone wordt kleiner).
Richting Australië kreeg ik traces te zien die over de evenaar gaan zonder daar de grond te raken. Die voorbeelden geef ik een volgende keer.
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
Nu 48 DXCC's waarvan er 30 confirmed.
FT8 'qso' met Trinidad en Tobago gemaakt vandaag. 50Mhz was er grillig, dan open, dan weer dicht en zo voorts. Geen pijl op te trekken. Da's dus de 'magic'.
Ik zat nog wel met enkele instelling in mijn FT-891, maar daar ben ik uiteindelijk ook wel weer uit gekomen.
FT8 'qso' met Trinidad en Tobago gemaakt vandaag. 50Mhz was er grillig, dan open, dan weer dicht en zo voorts. Geen pijl op te trekken. Da's dus de 'magic'.
Ik zat nog wel met enkele instelling in mijn FT-891, maar daar ben ik uiteindelijk ook wel weer uit gekomen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
Goede vangst André! Ik neem aan 9Y4D?
Vandaag inderdaad van tijd tot tijd aardig, vooral was HK3W erg hard gedurende een kwartiertje of zo. Maar de potentieel nieuwe zoals HR en YS niet gezien.
Ook richting west S6 rommel, het lijkt net of er nieuwe micro inverters zijn bijgekomen aan die kant. Misschien morgen eens met de ouwe trouwe R&S HFV een rondje lopen.
Wat Amerikanen en een Canadees gewerkt, maar hier al snel 15 dB lagere SNR dan andersom.
De grensfrequenties in Dourbes waren behoorlijk hoog, bijna 14 MHz en ook lang. Ik dacht dat het feest over was en had met de hond een wandeling gemaakt, maar toen ik terug kwam, was de band nog/weer open naar het westen.
Zondag is weer een dag... succes allemaal.
Vandaag inderdaad van tijd tot tijd aardig, vooral was HK3W erg hard gedurende een kwartiertje of zo. Maar de potentieel nieuwe zoals HR en YS niet gezien.
Ook richting west S6 rommel, het lijkt net of er nieuwe micro inverters zijn bijgekomen aan die kant. Misschien morgen eens met de ouwe trouwe R&S HFV een rondje lopen.
Wat Amerikanen en een Canadees gewerkt, maar hier al snel 15 dB lagere SNR dan andersom.
De grensfrequenties in Dourbes waren behoorlijk hoog, bijna 14 MHz en ook lang. Ik dacht dat het feest over was en had met de hond een wandeling gemaakt, maar toen ik terug kwam, was de band nog/weer open naar het westen.
Zondag is weer een dag... succes allemaal.
- PE1PQX
- Contacteer:
Klopt, 9Y4D....
https://logbook.pe1pqx.eu/visitor/thuis
Later is Cuba ook nog voorbij gekomen (en gelogged)
- PE1PQX
- Contacteer:
Nice, congrats!
Ik houd het wel in de gaten, maar heb nog niet veel meer kunnen doen nog.
Ik houd het wel in de gaten, maar heb nog niet veel meer kunnen doen nog.
Ja, het was een prima dag vandaag met in CW; UN7LZ en BA4TB en op mijn CW CQ kwam UA9MA retour,
die even later nog in SSB gewerkt kon worden.
Nou nog hopen op een paar mooie openingen naar Zuid-Amerika.
die even later nog in SSB gewerkt kon worden.
Nou nog hopen op een paar mooie openingen naar Zuid-Amerika.
- PA3DAT
- Roepletters: PA3DAT
- Contacteer:
Prachtig Leo, ik heb dus weer wat gemist!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI
Goed gedaan, mannen! Ik was 's morgens de deur uit en later zakten de condities weg.
BA staat nog op mijn verlanglijst...
Vanmorgen weer open, maar nogal "spotty". Op zich wel handig want dan krijg je wat meer kans, maar helaas lukte 9V1XX niet. DU6MOT was hier behoorlijk goed (zonder PV troep zeker CW kwaliteit).
Wat Zuid-Amerika betreft: het leuke daarvan is, dat de kansen in die richting aanmerkelijk groter zijn. Vooral in de periode april-mei is er vaak Es naar Zuid-Europa en daarna kun je via de F2 trein verder. Omdat de ionisatiegraad in de equatoriale regio groter is dan bij ons, zijn er ook bij lagere zonne-activiteit openingen. Die zijn vaak laat in de middag of tijdens de avonduren.
Als we geluk hebben, gaat de F2 op onze breedten nog even door en misschien nog wat openingen in het vroege voorjaar. De kans dat er eind 2025 nog goede F2 krijgen acht ik heel klein, maar je weet nooit.
Gisteravond nog wat zitten bladeren in oude gegevens, je ziet dat in onze omgeving de gemiddelde foF2 (grensfrequentie F2 laag) midden overdag ongeveer 13 tot 14 MHz moet zijn voor 6 m condities.
Najaar 1957 moet echt grandioos zijn geweest, waarden van 15 MHz en op sommige dagen wel 16 MHz. Ik meen me te herinneren van de verhalen dat er toen op 56 MHz verbindingen zijn gemaakt.
De magic band was vanmorgen even goed open. Gewerkt: VK, 9V1, YB, 9M2. Gezien: JA en DU. Gisteren gewerkt met TL8 en VU4A, die een heleboel PA''s afwerkte. Het signaal was zo sterk dat er een tijd lang maar liefst 8 FT8 kanalen gelijktijdig gebruikt konden worden...