PE4BAS schreef: ↑30 okt 2024, 21:32
XU7AKU Cambodia #130
Detail, ik zag wat aktiviteit op CW. Toch maar even luisteren. Was het XU7AKU met minimaal 579. Dit station werkt gewoon met een draad dipooltje volgens zijn website. Dit station was makkelijk te werken. 1x roepen en hij kwam direct terug. Denk dat het gewoon mazzel was.
Fantastisch, Bas. Ik was helaas afwezig, maar of ik het had gehoord? Het goede nieuws is dat ik - ondanks de lokale troep, vooral richting oost - toch nog af en toe wat ontvang. Als de opening sterk is, dan maak ik een kans.
Vandaag ook wel wat richting oost, maar niet veel op het scherm. Ik was niet thuis maar kon remote wel kijken. Rond het middaguur naar huis gegaan, omdat ik het gevoel had dat het wel eens open kon gaan naar het westen en dat gebeurde inderdaad. Rond 1300 uur werden signalen hard en maakte ik een CW verbinding met N1BUG plus een SSB QSO met VO1SIX.
Zie hier:
http://www.dx.nl/?p=1602
N1BUG kreeg de S-meter op S9.
Ik moet de FT8 ALL.txt nog nalopen om te zien wat ik gemist heb de afgelopen dagen
Ionosfeer en ray tracing
Dan nog voor wat betreft de ionosfeer: de F2 kritische frequentie boven Dourbes was een poosje boven 14 MHz en tijdens cyclus 22 kwamen de metingen in Duitsland ook tot dat soort waarden. Als de zon nog even blijft doorvlammen, dan is de kans groot dat we nog wel het een en ander gaan meemaken. In 1979 en 1981 begonnen de eerste signalen uit Noord-Amerika begin november door te komen, het kan zijn dat het nog iets te vroeg is. Heel interessant.
Ik had ook nog het pad naar VU2DCC bekeken en daar kom ik nog op terug in een bericht op mijn website.
De 3000 km MUF kwam ergens rond 45 MHz uit en met Proplab kom ik op iets lagere waarden uit (maar had ook met flux 250 gerekend). De ca. 4000 km MUF komt dan boven 50 MHz uit. In het artikel zal ik een aantal dingen laten zien, die van belang zijn. Onder meer is de skip distance bijna gelijk aan de lengte van de hop en daardoor is er maar een betrekkelijk klein afstandsbereik dat "werkt". Zoals bijvoorbeeld die stations in de vakken FN55 en GN27, die wat dat betreft aardig optimaal zitten.
De optimale elevatie (opstraalhoek) van de antenne is maar een graad of vijf en dat betekent dat de antenne minimaal zo'n 2,5 tot 3 golflengten boven de grond moet staan om de hoofdlob daar te krijgen. Door de bodemreflectie is de gain van de antenne in die lob een stuk hoger dan in het vrije veld.
Mijn antenne staat veel te laag en bovendien komt hij amper boven de omliggende bebouwing uit. Samen met de omgevingsruis is het allemaal erg mager en lastig om "aan de beurt te komen" met FT8/4.
Ook wel grappig was om te zien dat het pad naar VU2DCC kon "doorlopen" en de volgende "touchdown" van de golf is dan ten westen van Australië. Niet zo ver van VK6 en als ik dat pad bekijk, zie ik een beetje dezelfde eigenschappen. Wat ook helpt, is de schuine ligging van de F2 laag aan weerskanten van de (magnetische) evenaar waardoor de golf boven blijft en de grond niet raakt bij de evenaar. VU is twee hops en VK3 twee plus een hele lange. Dus ongeveer zo: TX - F2 - Bodem -
F2 - F2 - RX
Verder naar het zuiden zakt de ionisatiegraad te ver weg en met F2 kom je dan niet verder.
Enfin, tenslotte het Dourbes ionogram van 10:10 UTC vandaag. Er was ook Es. Omdat die gebieden relatief klein zijn, is niet te zeggen of het vanmiddag een rol speelde bij de propagatie naar de VS en Canada.
In elk geval: iedereen veel succes!