6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA2S
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#346 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 24 okt 2024, 11:18 XV9T Vietnam #92
Was een FT4 qso
Super, Rene!

Staat hier nog op de verlanglijst. Volgende week weer thuis, misschien dan een kans voor mij? Kan wel remote werken maar antenne staat vast naar het zuiden.

Half uur geleden (in Frankrijk) een scherm vol met JA plus een DS, zie:
Bijlagen
20241024_0954_F_PA2S_Screen_with_JAs.jpg

PA2S

#347 Bericht door PA2S »

XV9T in Frankrijk erbij, hakken over de sloot, dat wel.

Succes allemaal!

PA2RU
Roepletters: PA2RU
Contacteer:

#348 Bericht door PA2RU »

Er was nog veel meer te doen maar dat is helaas (nog) niet gelukt.
VK6 DS4 etc etc en de nodige Japanners....ook YB5 hoewel ik daar niks van heb gehoord.
Die XV9 werd ik op geattendeerd door een collega 6m dx'er op de lokale 2m (145.375) frequentie , anders had ik die gemist ;)
73 René PA2RU

pa1bvm
Roepletters: PA1BVM

#349 Bericht door pa1bvm »

op de valreep ( 09:37 GMT) een paar JA stations kunnen werken met FT8
PM65 en PM53 .. andere DX heb ik net gemist ..
ik gebruik combi yagi 4/6 M ( 2 x 5 ele ) ..

PA2S

#350 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 24 okt 2024, 11:47 Die XV9 werd ik op geattendeerd door een collega 6m dx'er op de lokale 2m (145.375) frequentie , anders had ik die gemist ;)
Dankzij jouw hint had ik XV9T gevonden op .318 en met FT4 gewerkt. Dus dank daarvoor, Rene!

Veel rustiger op .318 en dus meer kans...

Ik zag op Hamspots.net dat JE6KYA me decodeerde met -18, andere spots niet gezien. Valt me heel erg mee, want vanwege de beperkingen in die richting (dikke schoorsteen ervoor en ook een muur waar de antenne amper overheen kijkt) ben ik maar een brullende muis en ik nam aan dat ik niet werd gezien.

Ik had eerder dit jaar overwogen om de antenne op het dak te zetten, maar vanwege de matige toestand van het dak uitgesteld. Een maand of drie terug kwam ik hier en zag dat er een antennebouwer bezig was om de TV antenne een paar huizen verderop te vervangen. Die keek omlaag. Men had een blikseminslag gehad, van alles kapot maar het had erger gekund. Dat geintje was wel de genadeklap. Want als het hier was gebeurd...er ligt van alles op zolder, hout en zelfs nog hooi. Dat hooi moet weg, maar mijn longen zijn er niet blij mee. Voorlopig dus alleen de zolderantenne.

Nu (1430) TR8CA ca. -10. Ook weer zo marginaal. Het is net of er wat scatter optreedt als je net onder de MUF zit. Want als het echt los gaat, worden de signalen veel harder.

Succes mannen!

pa1bvm

#351 Bericht door pa1bvm »

-10 is toch niet echt marginaal voor een weak signal mode ...-23 is meer op het " randje "

pe5t

#352 Bericht door pe5t »

Goede opening vanmorgen. Gezien op mijn scherm: JA, VK, XU, 9V1, HL, XV9 en YB.
Gelukkig dit jaar nog een nieuw land, YB5Q, nr 209. 9V1XX gaf mij een rapport, maar ontving het mijne kennelijk niet. Qso's met een paar JA's, VK en XV9.
Het is lastig om nog een nieuwe te werken. Er waren er de afgelopen weken wel een paar, maar de TEP propagatie werd meestal niet verlengd met een Es hop. Veel mooie dx kwam niet verder dan zuid-Europa. En daar zitten heel veel actieve stations! Wel op het scherm gezien maar niet gewerkt: 5H1, C9, VP8.
Hopelijk komen er nog wat meet F2 openingen deze winter, liefst ook na volgende week want dan ben ik er even niet..

PA2S

#353 Bericht door PA2S »

pa1bvm schreef: 24 okt 2024, 17:13 -10 is toch niet echt marginaal voor een weak signal mode ...-23 is meer op het " randje "
Je hebt natuurlijk gelijk als het om FT8 gaat, maar in vergelijking met goede openingen tijdens eerdere zonnecycli zijn deze signaalsterken een stuk lager.

Daarom mijn veronderstelling dat we te maken hadden met iets als (side) scatter. Op ON4KST vertelden Deense stations dat de optimale antennerichting 90 graden was. Het grootcirkelpad is noordelijker. Mogelijk lag er een Es gebied waarmee we konen "opstappen". Het viel mij ook op dat de band opende alsof er een deur werd opengezet, want opeens was het scherm vol met Japanners.

Ik heb een wetenschappelijk onderzoek gelezen, waarin melding wordt gemaakt van meteoor reflecties die minuten lang kunnen duren, soms wel 20 minuten. Er gebeurt van alles daar boven.

@Kees PE5T: mooie dingen gezien! Geen YB, VK, XU of 9V, wel heel kort een Filipijns station. Nogal plaatselijk en ook dat duidt wel op Es achtige dingen.

Vermoedelijk hebben we in het verleden te veel openingen aan louter F2 toegeschreven, maar ik acht de kans groot dat er ook geregeld Es hops bij zaten. In oktober 1989 werkte ik de eerste VK's en die waren knalhard. PA0JOP (SK) woonde ca. 25 km noordelijker en werkte VK8ZLX, ik hoorde niets. Pas een minuut of tien later kwam hij tevoorschijn.

Het programma Proplab waarmee je ray tracing simulaties kunt doen, kwam voor de toenmalige situatie op een MUF ruim onder 50MHz, ik meen zo rond de 43 MHz. Ook dat duidt wel op "Es enhancements".

pa1bvm

#354 Bericht door pa1bvm »

maar hopen dat we dit soort verbindingen ook weer eens kunnen maken in SSB of CW ..

PA2RU
Roepletters: PA2RU
Contacteer:

#355 Bericht door PA2RU »

VU2DCC India #93
73 René PA2RU

PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

#356 Bericht door PA9X »

PA2S schreef: 24 okt 2024, 18:49 Het programma Proplab waarmee je ray tracing simulaties kunt doen, kwam voor de toenmalige situatie op een MUF ruim onder 50MHz, ik meen zo rond de 43 MHz. Ook dat duidt wel op "Es enhancements".
De ionosonde in Dourbes registreerde afgelopen vrijdag 25e een MUF van 46 MHz met een Es-component. Maar gezien de hoogte van de primaire reflectie (> 250km) leek dat volledig F2.
Bijlagen
Dourbes-ionogram-2024-10-25 112002.png

PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

#357 Bericht door PE4BAS »

XU7AKU Cambodia #130

Detail, ik zag wat aktiviteit op CW. Toch maar even luisteren. Was het XU7AKU met minimaal 579. Dit station werkt gewoon met een draad dipooltje volgens zijn website. Dit station was makkelijk te werken. 1x roepen en hij kwam direct terug. Denk dat het gewoon mazzel was.
Bas PE4BAS / PA6G

http://pe4bas.blogspot.nl

PA2S

#358 Bericht door PA2S »

PE4BAS schreef: 30 okt 2024, 21:32 XU7AKU Cambodia #130

Detail, ik zag wat aktiviteit op CW. Toch maar even luisteren. Was het XU7AKU met minimaal 579. Dit station werkt gewoon met een draad dipooltje volgens zijn website. Dit station was makkelijk te werken. 1x roepen en hij kwam direct terug. Denk dat het gewoon mazzel was.
Fantastisch, Bas. Ik was helaas afwezig, maar of ik het had gehoord? Het goede nieuws is dat ik - ondanks de lokale troep, vooral richting oost - toch nog af en toe wat ontvang. Als de opening sterk is, dan maak ik een kans.

Vandaag ook wel wat richting oost, maar niet veel op het scherm. Ik was niet thuis maar kon remote wel kijken. Rond het middaguur naar huis gegaan, omdat ik het gevoel had dat het wel eens open kon gaan naar het westen en dat gebeurde inderdaad. Rond 1300 uur werden signalen hard en maakte ik een CW verbinding met N1BUG plus een SSB QSO met VO1SIX.

Zie hier:
http://www.dx.nl/?p=1602

N1BUG kreeg de S-meter op S9.

Ik moet de FT8 ALL.txt nog nalopen om te zien wat ik gemist heb de afgelopen dagen :-)

Ionosfeer en ray tracing
Dan nog voor wat betreft de ionosfeer: de F2 kritische frequentie boven Dourbes was een poosje boven 14 MHz en tijdens cyclus 22 kwamen de metingen in Duitsland ook tot dat soort waarden. Als de zon nog even blijft doorvlammen, dan is de kans groot dat we nog wel het een en ander gaan meemaken. In 1979 en 1981 begonnen de eerste signalen uit Noord-Amerika begin november door te komen, het kan zijn dat het nog iets te vroeg is. Heel interessant.

Ik had ook nog het pad naar VU2DCC bekeken en daar kom ik nog op terug in een bericht op mijn website.

De 3000 km MUF kwam ergens rond 45 MHz uit en met Proplab kom ik op iets lagere waarden uit (maar had ook met flux 250 gerekend). De ca. 4000 km MUF komt dan boven 50 MHz uit. In het artikel zal ik een aantal dingen laten zien, die van belang zijn. Onder meer is de skip distance bijna gelijk aan de lengte van de hop en daardoor is er maar een betrekkelijk klein afstandsbereik dat "werkt". Zoals bijvoorbeeld die stations in de vakken FN55 en GN27, die wat dat betreft aardig optimaal zitten.

De optimale elevatie (opstraalhoek) van de antenne is maar een graad of vijf en dat betekent dat de antenne minimaal zo'n 2,5 tot 3 golflengten boven de grond moet staan om de hoofdlob daar te krijgen. Door de bodemreflectie is de gain van de antenne in die lob een stuk hoger dan in het vrije veld.

Mijn antenne staat veel te laag en bovendien komt hij amper boven de omliggende bebouwing uit. Samen met de omgevingsruis is het allemaal erg mager en lastig om "aan de beurt te komen" met FT8/4.

Ook wel grappig was om te zien dat het pad naar VU2DCC kon "doorlopen" en de volgende "touchdown" van de golf is dan ten westen van Australië. Niet zo ver van VK6 en als ik dat pad bekijk, zie ik een beetje dezelfde eigenschappen. Wat ook helpt, is de schuine ligging van de F2 laag aan weerskanten van de (magnetische) evenaar waardoor de golf boven blijft en de grond niet raakt bij de evenaar. VU is twee hops en VK3 twee plus een hele lange. Dus ongeveer zo: TX - F2 - Bodem - F2 - F2 - RX

Verder naar het zuiden zakt de ionisatiegraad te ver weg en met F2 kom je dan niet verder.

Enfin, tenslotte het Dourbes ionogram van 10:10 UTC vandaag. Er was ook Es. Omdat die gebieden relatief klein zijn, is niet te zeggen of het vanmiddag een rol speelde bij de propagatie naar de VS en Canada.

In elk geval: iedereen veel succes!

20241031_1010_DB049_Ionogram.jpg

PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

#359 Bericht door PE4BAS »

Website gelezen Henk, prachtig die QSO's. Ik was helaas remote overdag want ik moet natuurlijk gewoon mijn brood verdienen. Maar dan lukt alleen FT8/FT4 helaas. Maar had graag een CW/SSB QSO gemaakt, absoluut!
Bas PE4BAS / PA6G

http://pe4bas.blogspot.nl

ON4UZ
Roepletters: ON4UZ

#360 Bericht door ON4UZ »

Deze namiddag een flinke opening naar US en CA. Tussen 15h30 en 16h10 lukte USA (3) en CA (2) in USB met een 2 element en 200W. Signalen tot S9+20.

Plaats reactie