Ik was er ook even bij: Portugal, 2 keer Spanje en Balearen. Het was redelijk druk, maar ik had helaas weinig tijd...
Afrika (Ceuta en Meliila) heb ik niet gehoord/gezien.
4m / 70MHz, ook wel magisch!
- PA3DAT
- Roepletters: PA3DAT
- Contacteer:
Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI
nu iets van drie weken ook qrv op 70 mhz
tot op heden 1 x ssb qso met 9H1 ik gebruik 5 ele combi yagi ( 4/6m ) met 40 watt uit een TS-890S
Ft-8 lijkt de overhand te hebben ..ook op 70 Mhz ..beetje jammer ...want ruis nivo hier is erg laag op 70 Mhz
veel lager dan op 144 en op 50 Mhz ..
dus .GO SSB .,.. dat zal ik ook af en toe via FT-8 uitzenden ..
tot op heden 1 x ssb qso met 9H1 ik gebruik 5 ele combi yagi ( 4/6m ) met 40 watt uit een TS-890S
Ft-8 lijkt de overhand te hebben ..ook op 70 Mhz ..beetje jammer ...want ruis nivo hier is erg laag op 70 Mhz
veel lager dan op 144 en op 50 Mhz ..
dus .GO SSB .,.. dat zal ik ook af en toe via FT-8 uitzenden ..
6 en 4 nu open deze morgen, profiteer ervan
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Acom 500S, 200 watt 2 meter P.A. en meer zooi
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Acom 500S, 200 watt 2 meter P.A. en meer zooi
- PA3DAT
- Roepletters: PA3DAT
- Contacteer:
Ik ook! Dat is de ontwerper van mijn zelfbouw dualband 5+5 elements yagi, 4m lange boom: http://www.yu7ef.com/efDUOBANDS.htm
Was leuk om 'm ook eens te werken!
https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... tennes.jpg
Daarnaast een paar Kroaten en Bulgarije gewerkt.
De condities op 2m waren ook goed! Vanuit Zwolle is er met Turkije gewerkt, in FT8. Toen was ik nog op de fiets de stad in...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI
- PA2RU
- Roepletters: PA2RU
- Contacteer:
Hier nog steeds met de squalo op zolder..
En ik had ook al ontdekt dat 6 en 2m ook vol zaten met ES signalen die er niet om logen..
En ik had ook al ontdekt dat 6 en 2m ook vol zaten met ES signalen die er niet om logen..
73 René PA2RU
Bij redelijke ES kun je prima 4m DX werken, ook in SSB. En ook met weinig vermogen of een mindere antenne. S01WS werkte ik gewoon met een zelf uit waterleidingpijp gekluste squalo/halo en een zelfbouw 4m transverter waar iets van 20W uit komt. Na 25m coax is dat aan de antenne uiteraard minder. Het gaat met name richting zuid is goed in mijn ervaring. Hoewel er ook Scandinavie in het log staan.Thom PA9T schreef: ↑25 jun 2024, 09:04 Gisteren waren er leuke condities op 4m, die enkele uren hebben aangehouden. Totaal 14 QSO's met Spanje, Balearen, Griekenland en Ceuta-Melilla. Alles in FT8. Ook nog diverse keren in phone geroepen op 70.200, maar hier kwam geen reactie op.
Wellicht had dat te maken met de de signaalsterktes. Het viel me op dat er heel veel stations waren, maar de signalen waren niet heel sterk. Alles zo tussen de -20dB en -6dB met af en toe uitschieters naar +6dB. Die signalen zakten dan vaak na enkele minuten weer terug.
Ik heb tot nu toe slechts één keer condities gehad die een SSB phone QSO mogelijk maakten op 70 MHz. Ik heb alleen een vertical, maar de uitspraak "je werkt ze nog op een breinaald" bij sporadische E gaat tot nu toe niet op.
Wat is jullie ervaring?
De ellende is primair dat steeds meer mensen het DXen overlaten aan dat hun computer met dat FT8 spul En zonder tegenstations wordt het lastig in SSB.
Wilko