6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA2S
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#301 Bericht door PA2S »

Eind oktober in Frankrijk weer kunnen genieten van vrijwel storingsvrije ontvangst. Regelmatige lezers weten dat het hier thuis bar en boos is. Het voorjaar nog een nieuwe bron erbij, zonnepanelen met micro-inverters, die breedband ruis veroorzaken. Richting oost stijgt de ruis zeker 40 dB ten opzichte van de eigen ruis van de ontvanger. In andere richtingen zeker 15 tot 20 dB. In Frankrijk stijgt de ruis amper. Ik dacht even dat de ontvanger stuk was :-)

Nieuw in Frankrijk 9G1SD, 3B9FR, CE2SV, 3B8FA en FR1GZ.

Thuis in totaal dit jaar 5 nieuwe tot nu toe. 3C, 3B8, D2, HK en XT.

In Frankrijk nu 98 entities gewerkt, 76 bevestigd. Thuis 170 gewerkt, 169 bevestigd.

PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

#302 Bericht door PE4BAS »

Heb 3B9 hier even een keer gezien Henk. Verder wel VK6 (3 stations) kunnen werken afgelopen weekend. Dat was natuurlijk ook niet gek! A25R is door een paar buurtstations ook gewerkt, heb hem wel gezien maar nog niet kunnen werken.

PA2S

#303 Bericht door PA2S »

Dit draadje maar eens naar boven trekken. Want de verhalen over de zoveelste EndFed of "welke antenne" beginnen wel wat te vervelen (mij althans wel).

De zonneactiviteit is de motor van goede condities op 6 meter en de afgelopen weken was dat smullen. Gisteren (14/5) terug uit Frankrijk, daar twee weken genieten van lage ruis een aantal openingen. D2UY (28 april), 7Q6M (6 mei) en PF4KFX (9 mei) waren aan het lijstje toegevoegd. Nu 101 gewerkt, 80 bevestigd (alleen LotW). D2UY had de "bekende" TEP flutter en FT8 werkt dan slecht. Vele malen geprobeerd zonder succes, maar het lukte deze keer wel. De gebeurtenissen rondom de heel sterke magnetische impuls op 11 mei hadden tot gevolg dat de ionosfeer behoorlijk in de prak was en dus weinig DX te werken was, maar het begon te herstellen en twee dagen later was het alweer aardig op dreef. Op 13 mei twee "snippets" van VK8AW om 1142 en 1145 UTC, vermoedelijk met een hop meteoor scatter.

Gisteren (net thuis) 's avonds DX uit Zuid-Amerika, ondanks de lokale QRM, die ca. 30 dB boven de eigen ruis van de Icom 7600 uitstijgt. Fijn, die Chinese LED verlichting. Een aantal PY's (niks vergeleken met Frankrijk...) en later ZP. Ik zat te hopen dat CE ook zou verschijnen en ja hoor, de MAGIC band op zijn best: CE2SV kunnen werken (#171) om 2033 UTC en daarna nog een kers op de CE taart, CE3SX om 20:37 UTC. Een derde station gehoord, maar die zakte snel weg (in de lokale rommel wel te verstaan).

Wat mij betreft mogen er in de periode oktober-november nog wel een paar van die Aurora's volgen. Vooral als er dan wat (CQWW) contest stations rondom die weekeinden actief zijn, valt er misschien nog wel wat te snoepen.

73 aan allen, veel openingen toegewenst!

PE4BAS
Contacteer:

#304 Bericht door PE4BAS »

Mooi Henk, ik heb ook genoten van de opening met Zuid-Amerika gisterenavond. Nog nooit zoveel PY stations tegelijk kunnen zien. Ook als nieuwe CE gewerkt, 3 stations. Verder nog ZP, LU en dus PY. 7Q6M hier helaas nog niet kunnen ontvangen. Maar wat niet is kan nog komen! 73 en goede (6m) DX.

https://pe4bas.blogspot.com/2024/05/6m- ... orked.html

PA2S

#305 Bericht door PA2S »

Top, Bas! Ja, zo gaat dat, je hebt iets jaren op de verlanglijst staan en je werkt er dan gelijk drie (of twee zoals hier). Het aantal PY's niet geteld, maar hier heel wat minder, dat is zeker. Hier ook LU en ZP gehoord.

Tja, wat de tijd brengt dat gaan we zien. Hier weer een nieuwe stoorbron, een raar breed bromsignaal, lijkt iets van een laadapparaat, met een maximum rond 50.313, echt waardeloos. Met een fasebox (die ik voor 60 al lang gebruik) en een dipooltje laag in de mast kan ik het wat reduceren, maar het stoorniveau blijft erg hoog. Het voordeel is wel dat ik wel zo ongeveer alles kan werken wat ik hoor :-)

PF5X
Roepletters: PF5X
Contacteer:

#306 Bericht door PF5X »

Vandaag zat OH0Z op de band in SSB (later ook even in CW). En maar CQ roepen, want iedereen zat 150kHz hoger in de band ...

Ik moest even denken aan het moment dat ik dat land (OH0BT) voor het eerst werkte, 34 jaar en 5 dagen geleden. Dat was een soort slagveld waarbij ik de microfoon zowat kapot geschreeuwd moet hebben om door de pile-up heen te komen. Ach ja, tijden veranderen ... Oh ja, en je moest elkaar bellen om de zendcollega's opmerkzaam te maken op een nieuw land !! Dat was in mijn geval ook wel nodig gelet op de tijd van het QSO, 06:56u. Dan ligt deze niet-matineuze zendamateur normaliter nog op 1 oor, zeker op zondag (want het was een zondag) ... True Magic destijds !!
Enno, PF5X

Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40.

PA2S

#307 Bericht door PA2S »

pf5x schreef: 08 jun 2024, 16:22 Ach ja, tijden veranderen ... True Magic destijds !!
Ja, Enno, de tijden zijn inderdaad veranderd. Terwijl ik zit te typen schuift 7Q6M over het scherm.... FT8 +5, dus easy CW en met wat moeite in SSB.

Maar: op dit moment in Frankrijk en daar is de ontvangst nog ca. 34 jaar oud :-)

Vandaag van alles gehoord... eh gelezen... en eerlijk is eerlijk: het grote voordeel van FT8 is dat je simpel kunt monitoren en JTAlert lawaai laat maken als er wat spannends voorbij komt. Dan kan ik doorgaan met klussen en als er herrie uit de shack komt, dan snel naar boven en even kijken.

Inmiddels op 5H3PV aan het jagen... maar die zit kennelijk nieuwe te sparen want hij komt telkens voor een andere entity terug. Zou ik ook doen... Floep, weg, Of een piraat? WFWL.

Vandaag o.a. twee snippets van VK8AW (1 kW in 4 yagis?), FS/K9EL (vandaag weer, gisteren gewerkt), FG8OJ hard, KP4, K, VE etc. Die FS had ik thuis ook wel willen hebben, maar helaas, antennes niet aangesloten, geen "remote hands" en dus pech, station weg.

Typische begin juni Es, widespread en daardoor veel DX kansen, maar ook erg variabel.

O, ja, gisteravond rond 20:30 het OX baken zwak. Bo OX3LX is daar nu (neem ik aan want hij riep wat op het cluster). Je weet maar nooit.

PA2S

#308 Bericht door PA2S »

FT4GL op 50.323 (1750 UTC)
Wel erg weinig QSB, is die echt?
Antennerichting klopt wel.

PA5COR
Roepletters: PA5COR

#309 Bericht door PA5COR »

Waarom niet? ik werd vandaag ontvangen in Malawi met mijn 50 watt in de FD 4 van Frizel...7Q7JN met -17 dB.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Acom 500S, en meer zooi :mrgreen:

PA2S

#310 Bericht door PA2S »

Dit was de opening grafisch weergegeven (SNR vs tijd).

Rare sprong om ca. 1800 UTC en erg steady. Kan F2 TEP geweest zijn, maar er was veel Es en je zou dan veel meer QSB verwachten. Ik zie later wel wat er op Clublog staat.

20240608_FT4GL_6m.png
20240608_FT4GL_6m.png (8.23 KiB) 6625 keer bekeken

PC8M
Roepletters: PC8M

#311 Bericht door PC8M »

PA2S schreef: 15 mei 2024, 08:38 Dit draadje maar eens naar boven trekken. Want de verhalen over de zoveelste EndFed of "welke antenne" beginnen wel wat te vervelen (mij althans wel).

<knip>

73 aan allen, veel openingen toegewenst!
Leuk om te lezen!

Zelf ben ik nog maar 2 jaar actief op 6m en heb ook al heel wat leuke dx kunnen werken.Veel is nog nieuw voor mij. De afgelopen maand o.a Japan, Zuid-Korea, Iceland, Algarije, Zuid-Afrika, Namibie, Faroe Eilanden, Aland Eiland, Canada, Brazillie en Marokko in het log kunnen zetten. Het meeste FT-8, maar hier en daar ook wat CW en Phone voor de afwisseling. Het is nog niet gelukt om USA te werken vanuit hier, maar dat komt wel.

100 Watt in een 5 elements OP-DES yagi met verkorte boom op ongeveer 4 meter hoogte.

PA2S

#312 Bericht door PA2S »

PC8M schreef: 15 jun 2024, 11:45 Zelf ben ik nog maar 2 jaar actief op 6m en heb ook al heel wat leuke dx kunnen werken.Veel is nog nieuw voor mij. De afgelopen maand o.a Japan, Zuid-Korea, Iceland, Algarije, Zuid-Afrika, Namibie, Faroe Eilanden, Aland Eiland, Canada, Brazillie en Marokko in het log kunnen zetten. Het meeste FT-8, maar hier en daar ook wat CW en Phone voor de afwisseling. Het is nog niet gelukt om USA te werken vanuit hier, maar dat komt wel.

100 Watt in een 5 elements OP-DES yagi met verkorte boom op ongeveer 4 meter hoogte.
Indrukwekkend, Japan en Zuid-Korea met het station wat je beschrijft. Ik veronderstel dat de antenne wel vrij kan kijken, of heb je magic spray op de antenne gedaan? :-)

De geschiedenis van 6 meter gaat voor mij terug tot 1978. Nadat ik spannende verhalen had gelezen over trans-Atlantische verbindingen tijdens een zonnevlekken maximum, werd een converter gemaakt en geluisterd met een dipooltje op zolder. Het eerste amateursignaal was het ZS6PW baken in maart 1979. Ik viel van mijn stoel van verbazing. In november dat jaar hoorde ik voor het eerste "levende" signalen van VE1AVX (nu VE1YX) in Nova Scotia. Tijdens ze zonnecyclus 21 nog diverse signalen uit de VS, Caribisch gebied en het noorden van Zuid-Amerika gehoord, een deel crossband gewerkt (ik zond op 10 m). Ook C5AEH, een expeditie in Afrika was crossband gewerkt.

Toen ik hoorde dat we vanaf maart 1988 (met speciale toestemmingen) op 6 meter mochten gaan uitkomen, werd een transverter gemaakt en in december 1987 zat ik in de startblokken. Op het dak een 5 elements Tonna (korte boom van 3,5 m). Eind 1988/begin 1989 ging het helemaal los. De zonneflux was ruim 200 en allerlei DX lag letterlijk aan de voeten. Storing? Niks, behalve af en toe wat gepruttel van een bromfiets of een slecht ontstoorde auto. De zonnecyclus was fantastisch en de zon vlamde ook nog in de goede maanden. Bijna elke dag in november was er DX te werken. Ja, echt bijna elke dag! Het station werd later verbeterd met een Bijzen mast en een langere antenne en dat scheelde aanzienlijk. Het slotakkoord van cyclus 22 was februari 1992 met mini pile-ups van Japanners. Alles CW, want het was te zacht voor SSB (wel een station gehoord in SSB maar mijn ca. 175 W was te weinig). De F2 propagatie naar Japan was een stuk minder dan bijvoorbeeld Australië. Vermoedelijk was het een soort krom pad via een wat zuidelijker route. De MUF kwam net niet hoog genoeg. Het kan ook zijn dat er sporadische E hops bij zaten. Met Zuid-Korea heb ik nooit gewerkt. Kun je nagaan!

Op een legacy pagina van mij staan verschillende audio opnames van toen:
http://www.dx.nl/wave/archive.htm

De RealAudio fragmenten zijn af te spelen met de speler via de link bovenaan de pagina. Ook werkt het het met VLC player volgens mij.

De fragmenten zijn erg kort, want alles ging via een 28k8 analoge inbelverbinding.

In 1994 was de pret helaas voorbij vanwege een echtscheiding (misschien ook wel mede het gevolg van mijn fanatisme...). De teller stond toen op ruim 140 entities. Daarna veel minder actief. Maar in de loop der tijd af en toe wat kunnen toevoegen aan de lijst. Gemiddeld ongeveer 1 per jaar want ik heb er nu 171. Als gezegd is het hard werken vanwege de lokale storing. De droom is om de 200 voorbij te komen, maar er moeten echt openingen komen zoals in november 1989 om dat heel misschien in beeld te brengen.

In elk geval is de hoop erop gevestigd dat de zon dit najaar of volgend voorjaar nog eens flink tekeer gaat. Zelfs als er een goede opening is, dan is het nog maar de vraag of je een verbinding kunt maken. Want het aantal stations is zeker het duizendvoudige van toen.

In elk geval heel veel succes op zes. Ik zie je in de pile-ups...

PE4BAS
Contacteer:

#313 Bericht door PE4BAS »

Prachtig verhaal Henk. Veel amateurs van nu realiseren zich niet dat jullie (jij en Enno) de pioniers waren op 6m DX gebied in Nederland. Ik had toen nog niet eens gehoord van zendamateurs terwijl jullie al aan het DXen waren :shock: . Het is nu zoveel gemakkelijker geworden met FT8. Al zou ik graag de DX werken met SSB/CW, het is er gewoon niet of te zwak. Met FT8, 50W en een redelijke richtantenne is bijna de hele wereld nu te werken als de condities goed zijn.

Ondertussen 7Q6M (Malawi) en J88IH (St.Vincent) gewerkt deze maand. Wel met FT8 natuurlijk...

PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

#314 Bericht door PA9X »

Toen ik in 2021 velen om mij heen mooie DX zag werken op 6 meter, ben ik ook maar eens wat gaan proberen. Ik heb hier geen ruimte voor een beam, hooguit een dipool. Maar omdat ik een rondstralende antenne wilde hebben, maar eens aan de slag gegaan met de klassieke halo een horizontaal gepolariseerde rondstraler; Een hoepel en snijplankje van Action en wat luidsprekerdraad.

Afbeelding

En na een paar avonden wat Zuid-Europa werken een opening naar de VS. Tot mijn eigen verbazing met 25 watt:

Afbeelding

Magisch...

PE4BAS
Contacteer:

#315 Bericht door PE4BAS »

Mooi Jean-Paul, dat zijn de kersen op te taart. Zo'n halo is zo gek nog niet. Je kwam een paar dagen geleden sterk bij mij binnen maar andersom lukte het helaas niet. Ik hoef niet altijd DX te werken, contacten binnen Nederland is soms minstens net zo bijzonder...

Plaats reactie