PC8M schreef: ↑15 jun 2024, 11:45
Zelf ben ik nog maar 2 jaar actief op 6m en heb ook al heel wat leuke dx kunnen werken.Veel is nog nieuw voor mij. De afgelopen maand o.a Japan, Zuid-Korea, Iceland, Algarije, Zuid-Afrika, Namibie, Faroe Eilanden, Aland Eiland, Canada, Brazillie en Marokko in het log kunnen zetten. Het meeste FT-8, maar hier en daar ook wat CW en Phone voor de afwisseling. Het is nog niet gelukt om USA te werken vanuit hier, maar dat komt wel.
100 Watt in een 5 elements OP-DES yagi met verkorte boom op ongeveer 4 meter hoogte.
Indrukwekkend, Japan en Zuid-Korea met het station wat je beschrijft. Ik veronderstel dat de antenne wel vrij kan kijken, of heb je magic spray op de antenne gedaan?
De geschiedenis van 6 meter gaat voor mij terug tot 1978. Nadat ik spannende verhalen had gelezen over trans-Atlantische verbindingen tijdens een zonnevlekken maximum, werd een converter gemaakt en geluisterd met een dipooltje op zolder. Het eerste amateursignaal was het ZS6PW baken in maart 1979. Ik viel van mijn stoel van verbazing. In november dat jaar hoorde ik voor het eerste "levende" signalen van VE1AVX (nu VE1YX) in Nova Scotia. Tijdens ze zonnecyclus 21 nog diverse signalen uit de VS, Caribisch gebied en het noorden van Zuid-Amerika gehoord, een deel crossband gewerkt (ik zond op 10 m). Ook C5AEH, een expeditie in Afrika was crossband gewerkt.
Toen ik hoorde dat we vanaf maart 1988 (met speciale toestemmingen) op 6 meter mochten gaan uitkomen, werd een transverter gemaakt en in december 1987 zat ik in de startblokken. Op het dak een 5 elements Tonna (korte boom van 3,5 m). Eind 1988/begin 1989 ging het helemaal los. De zonneflux was ruim 200 en allerlei DX lag letterlijk aan de voeten. Storing? Niks, behalve af en toe wat gepruttel van een bromfiets of een slecht ontstoorde auto. De zonnecyclus was fantastisch en de zon vlamde ook nog in de goede maanden. Bijna elke dag in november was er DX te werken. Ja, echt bijna elke dag! Het station werd later verbeterd met een Bijzen mast en een langere antenne en dat scheelde aanzienlijk. Het slotakkoord van cyclus 22 was februari 1992 met mini pile-ups van Japanners. Alles CW, want het was te zacht voor SSB (wel een station gehoord in SSB maar mijn ca. 175 W was te weinig). De F2 propagatie naar Japan was een stuk minder dan bijvoorbeeld Australië. Vermoedelijk was het een soort krom pad via een wat zuidelijker route. De MUF kwam net niet hoog genoeg. Het kan ook zijn dat er sporadische E hops bij zaten. Met Zuid-Korea heb ik nooit gewerkt. Kun je nagaan!
Op een legacy pagina van mij staan verschillende audio opnames van toen:
http://www.dx.nl/wave/archive.htm
De RealAudio fragmenten zijn af te spelen met de speler via de link bovenaan de pagina. Ook werkt het het met VLC player volgens mij.
De fragmenten zijn erg kort, want alles ging via een 28k8 analoge inbelverbinding.
In 1994 was de pret helaas voorbij vanwege een echtscheiding (misschien ook wel mede het gevolg van mijn fanatisme...). De teller stond toen op ruim 140 entities. Daarna veel minder actief. Maar in de loop der tijd af en toe wat kunnen toevoegen aan de lijst. Gemiddeld ongeveer 1 per jaar want ik heb er nu 171. Als gezegd is het hard werken vanwege de lokale storing. De droom is om de 200 voorbij te komen, maar er moeten echt openingen komen zoals in november 1989 om dat heel misschien in beeld te brengen.
In elk geval is de hoop erop gevestigd dat de zon dit najaar of volgend voorjaar nog eens flink tekeer gaat. Zelfs als er een goede opening is, dan is het nog maar de vraag of je een verbinding kunt maken. Want het aantal stations is zeker het duizendvoudige van toen.
In elk geval heel veel succes op zes. Ik zie je in de pile-ups...