6m/50MHz, magic band?
Re: 6m/50MHz, magic band?
PA2RU:
"Dat zou mooi zijn , down under ben ik op 6m nog niet geweest.."
Deze week had ik toch toch een paar decodes vanuit VK4-land. Hele korte openingen helaas.
Naast ZS ook nog XV1X en 3B8FA kunnen werken. Er zit wel weer wat leven in de magic band.
"Dat zou mooi zijn , down under ben ik op 6m nog niet geweest.."
Deze week had ik toch toch een paar decodes vanuit VK4-land. Hele korte openingen helaas.
Naast ZS ook nog XV1X en 3B8FA kunnen werken. Er zit wel weer wat leven in de magic band.
Mooi, Kees!
Van de 3B8 hier niets te zien, ook vandaag niet. Wat betere openingen dan gisteren, vooral was TZ1CE weer hard (ik was toen weg, maar de computer niet). Verder ZS6NK behoorlijk steady en ook nog een paar decodes van V51. Het blijft knoeien met de kleine antenne en flinke ruis, daardoor zeker 15 tot 20 dB minder dan de stations met grotere antennes en minder ruis.
Ter illustratie weer wat grafieken, je ziet ook duidelijk dat stations af en toe stoppen met FT8 om bijvoorbeeld naar CW of SSB over te stappen, of om te lunchen of zo.
TZ1CE was bijvoorbeeld in SSB tegen het einde van de middag nog te horen, vrij dun, dat wel.
Openingen lijken nu vaker voor te komen dan vroeger, maar er wordt meer gespot omdat de activiteit is toegenomen en ook zie je stations eerder met FT8 dan dat je ze hoort.
Vandaag (12 maart 2023) precies 44 jaar geleden dat ik ZS6PW als eerste 6 meter amateursignaal hoorde.
73 aan allen,
Henk
Van de 3B8 hier niets te zien, ook vandaag niet. Wat betere openingen dan gisteren, vooral was TZ1CE weer hard (ik was toen weg, maar de computer niet). Verder ZS6NK behoorlijk steady en ook nog een paar decodes van V51. Het blijft knoeien met de kleine antenne en flinke ruis, daardoor zeker 15 tot 20 dB minder dan de stations met grotere antennes en minder ruis.
Ter illustratie weer wat grafieken, je ziet ook duidelijk dat stations af en toe stoppen met FT8 om bijvoorbeeld naar CW of SSB over te stappen, of om te lunchen of zo.
TZ1CE was bijvoorbeeld in SSB tegen het einde van de middag nog te horen, vrij dun, dat wel.
Openingen lijken nu vaker voor te komen dan vroeger, maar er wordt meer gespot omdat de activiteit is toegenomen en ook zie je stations eerder met FT8 dan dat je ze hoort.
Vandaag (12 maart 2023) precies 44 jaar geleden dat ik ZS6PW als eerste 6 meter amateursignaal hoorde.
73 aan allen,
Henk
- PA2RU
- Roepletters: PA2RU
- Contacteer:
TZ1CE was hier gisteren in SSB 59++
Helaas niet gelukt om er een qso mee te maken..
Helaas niet gelukt om er een qso mee te maken..
73 René PA2RU
Onvoorstelbaar veel stations die hem roepen, maar het kan verkeren, want het lukte mij de 10e begin van de middag niet, maar om 16:43 twee keer roepen en QSO. Tijdens cycle 22 was dat wel anders... we waren bijna alleen, wat een tijd. Maar goed, het is nu zoals het is. Gewoon een loterij. Ik heb me ermee verzoend om vooral te observeren en te zien of ik nog wat entities kan toevoegen door af en toe een prijsje te winnen.
TZ1CE zou tot (en met?) 16 maart actief zijn, dus blijven opletten en ook wat later, want ook gisteren hoorde ik hem laat in de middag, niet erg hard bij mij, hij werkte o.a. PA2KW. In elk geval succes, Rene!
Het viel me op dat niemand reageerde op het eventuele verzamelen van gegevens. Propagatie is kennelijk geen interessant onderwerp...
73, Henk
- PA2RU
- Roepletters: PA2RU
- Contacteer:
Ik heb TZ4AM al in het log (cw) dus haast heb ik er niet meer mee..
En TZ1CE maakt gebruik van zijn station (zie qrz.com)
Jeff zit daar volgens mij permanent dus mogelijkheden genoeg om 'm te loggen in de toekomst.
En TZ1CE maakt gebruik van zijn station (zie qrz.com)
Jeff zit daar volgens mij permanent dus mogelijkheden genoeg om 'm te loggen in de toekomst.
73 René PA2RU
De beste mogelijkheden om op 6 meter dx te werken hebben de amateurs in zuid Europa (De olijven belt). Maar soms is er nog een beetje sporadische Es propagatie naar het noorden. De afgelopen weken(!) heb ik op dit station geloerd. Een paar minuten propagatie, meer niet. Maar het lukte! Ook nog gezien: V51.
Mooi werk Kees!
Ik hoop dat ze er nog even zitten. Over een paar weken hoop, ik hier ook weer wat aluminium in de lucht te hebben.
Een nieuw DXCC zal het niet zijn. Lang geleden heb ik 3C5I al eens gewerkt. Jij toch ook wel?
Rinze PC5C
Ik hoop dat ze er nog even zitten. Over een paar weken hoop, ik hier ook weer wat aluminium in de lucht te hebben.
Een nieuw DXCC zal het niet zijn. Lang geleden heb ik 3C5I al eens gewerkt. Jij toch ook wel?
Rinze PC5C
Rinze PC5C JO33EE
De operator is een Turkse amateur die werkt op de Turkse ambassade/consulaat en volgens mij zit hij er nog wel even en er komen ongetwijfeld meer Es openingen. Hij is erg actief. Kennelijk is het nogal rustig op kantoor. Ik werkte hem op bijna alle banden, inclusief 160m.
Voor mij wel een nieuwe. Tijdens de grote F2 openingen rond 1990 en 2000 had ik weinig belangstelling voor 6 meter. Ik zat meer op 10 meter. Toen kwam de ARRL met het challenge diploma, waarbij ook 6 meter zat, en ben ik ben vanuit bijna nul begonnen aan een inhaalslag.
Succes met je antennewerk!
Kees, PE5T
Voor mij wel een nieuwe. Tijdens de grote F2 openingen rond 1990 en 2000 had ik weinig belangstelling voor 6 meter. Ik zat meer op 10 meter. Toen kwam de ARRL met het challenge diploma, waarbij ook 6 meter zat, en ben ik ben vanuit bijna nul begonnen aan een inhaalslag.
Succes met je antennewerk!
Kees, PE5T
Een QSO had er niet ingezeten voor mij
Slechts een decode om 15:39:15, met -22. Maar dat vond ik toch wel een verrassing met mijn hoge ruisniveau. Overigens niet in de shack, achteraf uit de ALL.TXT gehaald.
Rond het middaguur aangekomen in JN27, het station opgetuigd en wat een verschil met thuis. 3C3CA net niet gewerkt, kreeg -11 maar hij ging ten onder in dikke 50/100 Hz QRM die ik af en toe heb. Iets van een lasapparaat of een machine, of vonkoverslag in de 20 kV lijn. Vorig jaar al eens op vossenjacht geweest, nog zonder resultaat.
Verder hier V51DM met single digits gezien, nog niet gewerkt, ZD7BG wel gewerkt -11/-11. Zonder olijven...
De olijfolie doet het wel goed, ik zie Italianen PY werken, ik zag ook iemand een VP8 roepen.

Rond het middaguur aangekomen in JN27, het station opgetuigd en wat een verschil met thuis. 3C3CA net niet gewerkt, kreeg -11 maar hij ging ten onder in dikke 50/100 Hz QRM die ik af en toe heb. Iets van een lasapparaat of een machine, of vonkoverslag in de 20 kV lijn. Vorig jaar al eens op vossenjacht geweest, nog zonder resultaat.
Verder hier V51DM met single digits gezien, nog niet gewerkt, ZD7BG wel gewerkt -11/-11. Zonder olijven...
De olijfolie doet het wel goed, ik zie Italianen PY werken, ik zag ook iemand een VP8 roepen.