6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#196 Bericht door PA2S »

Gisteren en vandaag erg "grootschalige" sporadische E met openingen naar veel plekken op de aardbol. Helaas bleef het hier bij SU nieuw op 6 en 4X erbij op 4 meter. Vanwege het mooie weer veel buiten geweest en dus diverse kansen gemist. JX was knalhard in CW toen ik inschakelde maar hij zakte weg en het was uit met de pret. Ook vanmorgen bijvoorbeeld ET gehoord en vanavond HK, maar in beide gevallen waren het korte momenten, vermoedelijk Es plus een meteoor burst en je moet dan enorm veel geluk hebben.

Vanavond veel stations uit de VS en Canada, maar verhoudingsgewijs aan de magere kant, want de ruis is gigantisch omdat ergens vlakbij LED verlichting aan gaat rond 20.15 (tijdklok dus). Richting oost S9 +10 en in andere richtingen ook duidelijk aanwezig. Overdag ook veel ruis uit westelijke richting, vermoedelijk de SolarEdge troep van de buurman. Het heeft een voordeel: stations die ik zie, ontvangen mij over het algemeen beter :-)

Enfin, in elk geval weer magische momenten (maar behoorlijk frustrerend ook). Morgen maar eens met een ontvanger naar buiten.

Groet aan allen,

Henk

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#197 Bericht door PA2RU »

Ik word helemaal gek van dat FT8/FT4..
In FT8 geen doorkomen aan , op 318 met FT4 10 minuten actief geweest..minder druk en hectisch....
Uit nijd ben ik op 50099 in cw gaan zitten en halleluja : KB8U gelogd en daarna bleef het stil..
Vanuit de states hebben ze op dat moment ook een opening naar het land van der rijzende zon..
AL 15 jaar actief op 6 maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#198 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 12 jun 2022, 23:37 Ik word helemaal gek van dat FT8/FT4..
Dat valt te snappen, Rene, wat denk je, moet je mijn tafel maar eens zijn, vol krassen van mijn nagels :-)

Maar laten we ook proberen de positieve kant ervan te zien. Want als ik vergelijk met de beginjaren, zonder digimodes, geen DX cluster etc, dan lag je uren "met je bek achter de bak", was je afstemknop helemaal versleten en kwam je er later achter wat je dan toch nog gemist had. Nu zie je meer omdat je tientallen stations tegelijk ziet en dat was er toen niet bij.

Ook is er van - laat ik maar zeggen - de juni DX propagatie zoals nu (Es + MS) toen veel minder merkbaar geweest. Verre DX die nu wordt gezien/gewerkt, bleef toen grotendeels onder de radar. Wat daarbij uiteraard ook meespeelt is het verschil in stations, nu heb je een aantal kanonnen met EME antennes en 3 fasen aansluiting in de shack die zo ongeveer zelf hun condities maken. We zaten toen te friemelen met een enkele antenne en een 10e van dat vermogen of zo en voor CW heb je meer nodig dan voor weak signal modes.

Een factor is ook dat er veel meer stations actief zijn. In 1988 was er amper koopspul voor 6 meter en het aantal stations was daardoor veel kleiner. De bekende Italiaanse solid state kW eindtrappen waren niet te koop. Het effect van koopdozen zie je ook op 4 meter, veel meer activiteit door bijvoorbeeld IC 7300's etc. "Ellek foordeel heb sun nadeel" zei Cruyff altijd. De concurrentie is veel groter maar er zijn ook meer zeldzame entiteiten actief.

Tja, het is vechten voor een nieuwe entity en neem maar van mij aan dat de gigantische hoeveelheid ruis en troep van tegenwoordig mij veel meer frustreert. Iedereen met rustige ontvangst en een goede stek mag zich gelukkig prijzen. Want het wordt erg zeldzaam.

Nog een opmerking uit de klaaghoek: het valt mij op dat diverse "DX'ers" zijn met 200+ op de teller klaarblijkelijk de behoefte voelen om te demonstreren hoe geweldig ze zijn. Ik zei er al eerder iets over en het viel me nu weer op. Hoog tijd dat die ego's eens aan zelfreflectie gaan doen.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#199 Bericht door PA2S »

Korte aanvulling nog:

In 1988 en een aantal jaren daarna moesten bijzondere toestemmingen worden gevraagd en als ik me goed herinner was het alleen voor (toenmalige) A/B machtiginghouders. Dat beperkte het aanbod dus ook.

Verder waren er in het begin nog weinig EU landen met 6 meter toestemmingen, de meeste concurrentie kwam uit het Verenigd Koninkrijk.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#200 Bericht door PA2RU »

PA2S schreef: 13 jun 2022, 06:37

Nog een opmerking uit de klaaghoek: het valt mij op dat diverse "DX'ers" zijn met 200+ op de teller klaarblijkelijk de behoefte voelen om te demonstreren hoe geweldig ze zijn. Ik zei er al eerder iets over en het viel me nu weer op. Hoog tijd dat die ego's eens aan zelfreflectie gaan doen.
Dat is van alle tijden.....
Ooit eens met nog iemand een lezing verzorgd over meteorscatter op 2m..nadien hoor je enkele van de aanwezigen zeggen dat 2m enkel en alleen geschikt is voor 'huistelefoonverbindingen'

Erg jammer zulke uitspraken want die hebben er blijkbaar niks van begrepen...
DX op VHF is heel andere koek dan op HF en dat word door de gelijkstroomboy's nog wel eens vergeten..en bij hun is die vorm van arrogantie ook het vaakst te vinden..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#201 Bericht door PE4BAS »

Ik heb gisteren over de hele middag en avond nog een paar keer een tijd geroepen richting de states op SSB. Geen enkel QSO gemaakt, ook geen amerikanen gehoord. Toch werden ze wel gemeld op het cluster. Voor mij nieuw was twee keer met Israel op 4m FT8. Verder werkte ik Mexico XE2X nog op 6m FT8. Een paar jaar geleden durfde ik van zo een verbinding op VHF niet eens te dromen! Wat me gisteren opviel is dat de amerikanen er om 14:00 uur lokale tijd al doorkwamen en het stopte pas om 00:05 in de nacht. Heel vreemd op dat moment het leek wel of iemand daar boven een schakelaar uitzette. Van het ene op andere moment was er niks anders als ruis te horen. Ook ik heb relatief weinig amerika/canada kunnen werken terwijl op FT8 het scherm te klein was voor alle verkeer. Ik denk dat het andersom, dus de signalen uit europa, nog veel erger is. Overigens valt het me ook op dat veel stations gewoon niet luisteren naar signalen tussen 2600Hz en 3500Hz, daar is het vaak helemaal leeg. De oudere radio's kunnen dat gewoon niet maar de modernere sets wel. Blijkbaar zijn er nog een hele hoop amateurs met de wat oudere apparatuur te werken.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#202 Bericht door PA2RU »

Ik luister vaak wel wat hoger , dan schuif ik de VFO 1kHz naar boven
Voor 6 gebruik ik de TS-590 maar zou ook mijn FT-991A daar in kunnen zetten..
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#203 Bericht door pe5t »

Doodstil vandaag op 6 meter. Gisteravond was mijn laptop bijna te traag om alle decodes van Noord America te kunnen verwerken. Een snelle computer is dan belangrijker dan de transceiver. Ik heb geen -voor mij- nieuwe landen gewerkt, maar er gebeurden wel leuke dingen, zoals qso's tussen Eu en Alaska, met JD1 (proficiat PA5Y) enz.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#204 Bericht door PA2S »

Een lange zonnevlam, plus een hoge K-index vanmorgen. Mogelijk heeft dit de boel 'uitgeveegd". Volgens de modellen van NOAA gaat de impact van de CME net langs ons heen, maar er kan de 15e midden overdag een verstoring plaatsvinden.

Tja, Alaska, JD1, dromen komen soms uit... maar ach, het is zoals het is.

Vanavond eens even met een 100% analoge R&S meetontvanger met bijbehorende dipool een rondje gemaakt rondom het huis. Om de paar huizen wel PLC gepruttel, ook zoemende zonnepanelen en een indicatie van de bron van de (vermoedelijk) LED verlichting, die aan de ingang van de ontvanger ca. -90 dBm (in 3 kHz) produceert. Dat is dan ca. 47dB (!) meer dan thermisch ruisvermogen. Volgens ITU rec. P 372, figuur 2 zou op 50 MHz een "minimum expected noise level expected" van ca. 15 dB boven thermisch gelden, dus is die 47 dB ruim 30 dB meer dan in een rustige omgeving. Volgende ronde neem ik de R&S meter mee naar Frankrijk en kijk wat ik daar meet. Ik vermoed dat ik lager uitkom dan een 15 dB boven thermisch.

Zodra je de rand van het dorp nadert, neemt de storing flink af en ik ga ook nog eens kijken wat ik op een verdere, stille plek meet.

Zo nog even in de shack kijken of er nog wat te horen valt.

Dank Rene, Bas en Kees voor de verslagen!

73, Henk

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#205 Bericht door pe5t »

6 meter was weer goed open. Talloze PA/PC/PE 's in het log van 9N7AA vanmorgen. Gisteravond kwamen een paar HC's goed door.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#206 Bericht door PA2S »

pe5t schreef: 16 jun 2022, 09:28 Talloze PA/PC/PE 's in het log van 9N7AA vanmorgen. Gisteravond kwamen een paar HC's goed door.
Hier weer frustratie tot en met... Uiteraard de nodige verbindingen zien langskomen, maar alleen aan de kant van de EU stations. Korte tijd wat vage spikkels op de waterval, maar nul decodes... Het ruisniveau was op dat moment nog redelijk (nou ja, zover je daarvan kunt spreken, ergens rond -90 dBm (in 3 kHz), nog altijd zo'n 25 dB boven de ruisvloer van mijn spectrum analyser met voorversterker ingeschakeld (ca. -115 dBm). The thermische ruis is ca. -139 dBm en dus hebben we het over een Fa van bijna 50 dB. Lijkt meer op de lagere HF banden :-(
Volgens ITU Rec P.372-15 (september 2021) zou je in een stadsomgeving ongeveer iets van 30 dB boven de thermische ruis moeten meten. In een rustige omgeving kan het ca. 15 dB lager zijn (of zelfs nog iets lager, maar laat ik niet overdrijven).

Dan kom je wel bij niveaus zoals ik die ooit tijdens cyclus 22 had toen ik in een dorp woonde zonder moderne switch-mode rommel.

Zie plaatje (fig 39). Hier de bron: https://www.itu.int/rec/R-REC-P.372-15-202109-I/en

Nu dus 20 dB of zo slechter dan een "stadsomgeving" en ca. 30 dB slechter dan mijn QTH tot 1994. Geen wonder dat ik niets meer decodeer...

Tenslotte: zometeen ca. 20:15 gaat de extra stoorbeon aan. Dan stijgt het ruisniveau nog een dB of 20. Richting oost hoor ik dan echt niets meer.

Expected_man_made_noise_ITU_R_372-15_2021-09_fig39.png

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#207 Bericht door PA2RU »

Net weer een nieuwe gelogd : FP/KV1J St. Pierre & Miquelon
80 dxcc's , op naar de 100 ;)
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#208 Bericht door pe5t »

Ja, FP/KV1J was er regelmatig dit jaar, in tegenstelling tot eerdere operaties.
Vanmorgen was er een hele sterke opening naar KL7. KL7HBK werkte maar liefst 48 Europese stations in een opening die wel een uur duurde. Daaronder vele PA/PE/PC's. Ook KL7J was nog te werken. Eerder deze maand was er nog Yemen, 7O/DL7ZM. Een hele zeldzame op 6 meter.
Bijlagen
KL7J FT8 op 6 meter.jpg
KL7J FT8 op 6 meter.jpg (13.96 KiB) 6102 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#209 Bericht door PE4BAS »

Ik heb je QSO gezien Kees, althans ik zag jou werken met KL7J, gefeliciteerd met de mooie verbinding. KL7J en KL7HBK (op 323) hier niet kunnen waarnemen. Zat waarschijnlijk net buiten het gebied waar de condities waren. Ik zag inderdaad veel Nederlandse stations een QSO maken. Het was vanmorgen best frustrerend om dat te zien terwijl ik KL7 totaal niet zag. Eerder op de ochtend nog 2x JA gewerkt, dus aan antenne ligt het niet :D Dat soort dingen heb ik wel vaker. Zie Jaap PA0O ook vaak QSO's maken met stations die ik niet zie om ze dan soms 10 minuten later wel te zien. Helaas gebeurde dat met KL7 niet.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#210 Bericht door pe5t »

Vorige week ook een mooie opening naar VK8. Zone 29 voor het WAZ certificaat.
VK8AW 6 meter.jpg
VK8AW 6 meter.jpg (13.62 KiB) 5682 keer bekeken

Plaats reactie