Acom 1000

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PA3WB
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 nov 2011, 09:58

Re: Acom 1000

#31 Bericht door PA3WB »

en bij 50 watt insturing , geeft hij 260 watt , en dan sprint ATT weer aan , en op Plate Current geeft hij dan 590mA aan sreen Current geeft 0mA aan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Acom 1000

#32 Bericht door PA3DJS »

Het is gelukt, we hebben wat!
Die stromwaarden zien er niet verkeerd uit. Ik ben niet overtuigd dat er wat met de buis mis is.

Die van Ton geeft ook Plate RF peak aan. Hoeveel plate RF peak heb jij als je er 12W in stopt nadat de plate/load tuning goed is?

Wellicht heb je dat al eens genoemd, gaat het op alle banden fout?

Gezien dat het probleenm zich voor is gaan doen nadat er iets aan de TRX is veranderd, ben ik benieuwd naar wat er gebeurt met een andere TRX.

PA3WB
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 nov 2011, 09:58

Re: Acom 1000

#33 Bericht door PA3WB »

bij 12 watt insturing geeft hij hier op Plate RF peak , 552V

PA3WB
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 nov 2011, 09:58

Re: Acom 1000

#34 Bericht door PA3WB »

op meeste banden het zelfde , op op 15m met 12 watt ook 552V en op 10m met 12watt insturing 744V op Plate RF peak

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Acom 1000

#35 Bericht door PA0LMD »

PA3WB schreef: 13 aug 2021, 11:54 op meeste banden het zelfde , op op 15m met 12 watt ook 552V en op 10m met 12watt insturing 744V op Plate RF peak
Tsja.........misschien wordt het tijd om hem naar je reparateur te brengen.
Die lost het probleem zeker op :D
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Acom 1000

#36 Bericht door PA3DJS »

De anodestroom is er wel, maar de AC anodespanning is er niet.

Mocht je ervaring hebben met buizeneindtrappen afstemmen met de hand (ik denk even aan TS520, FT101Z(D), etc), dan zou je eens kunnen observeren wat er gebeurt bij (kleine) verandering van afstemming. Mocht je er dan wel richting 150W uit krijgen, dan weet je dat de buis het probleem niet is en het probleem wellicht in de afstemhulpmiddelen zit.

Ander iets, heb je "vroeger" weleens naar de input SWR gekeken van de versterker? Zo ja, is die nu anders?

Als extra check, controlleer nog even al je kabels, power meter, dummy load/antenne, etc. Het zou lullig zijn als je hem naar een reparateur brengt en er blijkt niets aan de hand.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Acom 1000

#37 Bericht door PA2S »

PA3WB schreef: 13 aug 2021, 11:54 op meeste banden het zelfde , op op 15m met 12 watt ook 552V en op 10m met 12watt insturing 744V op Plate RF peak
Had je al eens het anode(afstem)circuit nagekeken? Denk aan slechte soldeerverbindingen etc. Want met alleen wat waarden aflezen van het display kom je er niet :-)

Stemt het ding wel goed af? Heb je ooit een lijstje gemaakt van de tune/load standen bij verschillende banden? Als hij nu wel af zou stemmen, maar met andere waarden, dan is dat een duidelijke indicatie dat er iets mis is met het afstemcircuit.

Met ca 50 W input schakelt mijn Alpin 100 ook de verzwakker in, want dat is gewoon te veel. In mijn geval is minder nodig voor 1 kW out. Ook heb ik gemerkt dat de attenuator eerder aanspreekt als de afstemming niet optimaal is. Als je er eerder wel 50 W in kon stoppen, dan is ook dat een indicatie voor een fout in het anodecircuit.

Met wat simpele middelen kun je e.e.a. makkelijk controleren.

73, Henk

PS: zo'n lijstje is voor elke bezitter van een buizen PA wel een must. Of gekleurde streepjes, stickertjes o.i.d. Anders duurt een bandwissel een uur :-)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Acom 1000

#38 Bericht door pa1bvm »

iemand schrijft ....

De anodestroom is er wel, maar de AC anodespanning is er niet.

moet zijn de sensor van de anodestroom geeft een normale waarde ... de sensor van de AC anodespanning is niet in overeenstemming met de "normale"waarde ..

het zijn maar sensoren ( weerstand brugjes , misschien nog een diode oid erover )... de werkelijke waardes kunnen afwijken
dat is zeker bij hoogspanning een risico...

met een fatsoenlijke meter nog eens even de "werkelijkheid "in kaart brengen ..

ik heb met x-ray buizen gewerkt .. als wij 115 KV kwijt waren gingen we niet gelijk een nieuwe hoogspannins-voeding bestellen..
Als echter de hoogspannings-tank ( met trafo ) bol stond en de m8 boutjes eruit gesprongen waren en de olie overal op de vloer .. lag .. dan wisten we vaak dat het een tikje langer en lastiger ging worden ..

PA3WB
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 nov 2011, 09:58

Re: Acom 1000

#39 Bericht door PA3WB »

met behulp van PA3DZM en ik zijn we er toch uit gekomen , na veel testen op andere tranceivers en kabeltjes , was het toch de TUNE en LOAD , de acom 1000 , moet niet meer op de goede nummers staan bij tune en load zoals aangegeven in boek , staat er wel stukje naast nu , maar werkt nu weer na behoren , bedankt voor alle medewerking , en meedenken , m.v.g

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Acom 1000

#40 Bericht door PA0LMD »

PA3WB schreef: 21 aug 2021, 08:16 met behulp van PA3DZM en ik zijn we er toch uit gekomen , na veel testen op andere tranceivers en kabeltjes , was het toch de TUNE en LOAD , de acom 1000 , moet niet meer op de goede nummers staan bij tune en load zoals aangegeven in boek , staat er wel stukje naast nu , maar werkt nu weer na behoren , bedankt voor alle medewerking , en meedenken , m.v.g
Oeps.......maar die nummers zijn slechts bedoeld als richtwaarde en vanaf daar moet je met tune en load op maximale output afstemmen met het load pijltje in het midden van de indicator. Ik gebruik zelf ook een ACOM 1000 maar heb nog nooit naar die nummers gekeken omdat ze dus niet belangrijk zijn.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Acom 1000

#41 Bericht door PA3HMP »

idd, nummers zijn enkel een richtlijn, de amp kan nooit weten wat voor antenne erachter zit, iedere buizen amp moet bijgeregeld worden op max vermogen.
dat is wel zo'n beetje 101 van hoe je een buizen lineair dient te gebruiken.....

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Acom 1000

#42 Bericht door PA3DAT »

Tja, wij van de "oude stempel" weten dat nog wel. Mijn eerste HF-transceiver was een Kenwood TS830s met buizen... :D
https://www.youtube.com/watch?v=bTVpQ18dn1o
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Acom 1000

#43 Bericht door PA2S »

PA3DAT schreef: 22 aug 2021, 10:33 Tja, wij van de "oude stempel" weten dat nog wel. Mijn eerste HF-transceiver was een Kenwood TS830s met buizen... :D
Samen met enkele anderen had ik verondersteld dat er wel aan de afstemknoppen was gedraaid, maar het lijkt erop dat de standen uit het boekje zijn ingesteld en vervolgens de conclusie werd getrokken dat het ding defect zou zijn. Het siert PA3WB dat hij het resultaat heeft gemeld, want ik zou me wel wat gaan schamen als er zo iets eenvoudigs aan de hand is, of beter niets aan de hand was.

De afgelopen tijd zagen we meer vragen voorbijkomen waarbij vooral (te?) weinig kennis en/of ervaring een voorname rol speelde. Het zal ook wel een gevalletje internet zijn, want het is erg makkelijk om wat op een forum te roepen.

Telkens wordt duidelijk dat spullen kopen niet af amper bijdraagt aan de "zelfontwikkeling" die we in definitie van de amateurdienst tegenkomen. Gelukkig hebben we nog de nodige amateurs die van alles zelf maken, maar als die groep is uitgestorven...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Acom 1000

#44 Bericht door PA3DJS »

PA3WB schreef: 21 aug 2021, 08:16 met behulp van PA3DZM en ik zijn we er toch uit gekomen , na veel testen op andere tranceivers en kabeltjes , was het toch de TUNE en LOAD , de acom 1000 , moet niet meer op de goede nummers staan bij tune en load zoals aangegeven in boek , staat er wel stukje naast nu , maar werkt nu weer na behoren , bedankt voor alle medewerking , en meedenken , m.v.g
Goede zaak dat hij het gewoon doet, en dat je het resultaat even terugkoppelt. Anderen kunnen daar ook wat aan hebben.

Veel verbindiingen gewenst met de weer goed werkende setup.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Acom 1000

#45 Bericht door PA3HMP »

PA3DAT schreef: 22 aug 2021, 10:33 Tja, wij van de "oude stempel" weten dat nog wel. Mijn eerste HF-transceiver was een Kenwood TS830s met buizen... :D
https://www.youtube.com/watch?v=bTVpQ18dn1o
heb nog steeds een ts830 en ts520 staan.

Maar goed, mooi dat het probleem opgelost is, gelukkig niks mis met de lineair maar gewoon een bedieningsprobleempje.

Plaats reactie