PA oscileerd met filter

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

PA oscileerd met filter

#1 Bericht door pa3ai »

Hallo,

Om verschillende redenen (storing en rb-tv) heb ik achter mijn 2m eindtrap een scherp bandpass filter geplaatst. Maar ik krijg deze combinatie niet stabiel.
PA: Daiwa LA-2080H
BPF: OSI 2

Mijn oorspronkelijke probleem was dat de PA met filter in de vswr beveiliging schoot:
  1. Filter tussen PA en dummyload
  2. Amp in standby
  3. Laag level CW er op (minder dan 0 dBm ipv de drive van mijn set)
  4. CW weg
  5. PA schiet in PRO (VSWR beveiliging)
Zonder filter dus geen problemen.

Eerst een hoop onderzoek (lees geknooi) o.a.:
  • Andere kabels
  • Oscillaties zoeken in het spectrum met een SDR (dit moet ik nog over doen en beter zoeken)
  • Verzwaker tussen PA en BPF (3dB)
  • VSWR instellingen tunen
  • Eigen bedrading er uit gesoldeerd (rx uitkoppeling voor SDR en spanning voor en klein fan)

Niks hielp.

Gisteren de VSWR beveiliging los geknipt. En toen begon hij te oscilleren (rond de 160Mhz) bij het wegvallen van het signaal.

Nu heb ik de S11 na gemeten (met nog 30dB extra verzwakking op de NanaVNA 2) en zie ik dat rond de 160Mhz, de S11 groter is dan 0 dB (positief dus) met het filter achter de PA.

Mijn PA is dus alleen stabiel met 50 Ohm op de uitgang.

Iemand tips/suggesties/ideeën/oplossingen hoe ik dit verder kan oplossen/uitzoeken?

Groeten Rudie (PA3AI)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA oscileerd met filter

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rudie,

20 jaar geleden de eerste versie van dit model gehad. 80W heb ik er sowieso nooit uit kunnen krijgen.
Bij het inschakelen van de preamp ging deze vaak, oscilleren.

Mogelijk heb je wat aan deze tip(s).
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: PA oscileerd met filter

#3 Bericht door PA2S »

pa3ai schreef: 25 jun 2021, 11:14 Mijn PA is dus alleen stabiel met 50 Ohm op de uitgang.

Iemand tips/suggesties/ideeën/oplossingen hoe ik dit verder kan oplossen/uitzoeken?

Groeten Rudie (PA3AI)
Interessante specs:
Maximum output power: 1-5 W
Drive power: 80 W


Zal wel andersom moeten zijn :-)

Maar even serieus: het antwoord heb je al bijna, want de schakeling gaat de mist in doordat de belasting boven de 2 m band niet meer Ohms is.

In algemene zin kan het verlagen van de versterking de boel waarschijnlijk wel rustig krijgen.

Als je genoeg stuurvermogen hebt, kun je proberen aan de ingang een verzwakker te zetten. Je kunt dat effect snel bekijken door een dummyload aan de ingang aan te sluiten en te kijken wat er dan gebeurt.

De boel stabiel krijgen kan bijvoorbeeld door tegenkoppeling, denk aan serieweerstanden van enkele ohms in de emitter als dat mogelijk is op de printplaat. Hangt van de constructie af of dat veel of weinig gedoe oplevert. Je zou ook nog kunnen proberen een parallel weerstand over de ingang (basis van de transistor) te plaatsen. Maak er een weerstandsnetwerkje van om aan de ingang van het apparaat weer ca. 50 Ohm te krijgen.

Suc6! Henk

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: PA oscileerd met filter

#4 Bericht door PA1AIS »

Heb je de SWR tussen de PA en het filter al eens gemeten?

Ook kan het zijn dat de PA zoveel rommel buiten de band produceert, die door het filter teruggestuurd wordt als slechte SWR, dat de handel gaat oscilleren.
Zonder filter zit er nog een verzwakker achter (coax) die de ongewenste producten verzwakt terug stuurt.

FF aan de analyser....

Daarbij komt ook nog dat als een filter helpt tegen TVI en BCI dan is de PA al ongeschikt, want dan komt er al rotzooi uit.
Als de TVI en BCI hetzelfde blijft met of zonder filter, is de ontvangende kant beroerd en kan gewoon niet tegen het sterke signaal op de juiste frequentie.

Moraal van het verhaal: Als een filter helpt, is de PA al niet fris.....

Toegift:
De eindtor @SC2694 staat te boek voor maximaal 70Watt output bij 15,2 volt en wordt vermeld als 50-60 watt tor voor VHF.
Je stuurt die Tor dus volledig in verzadiging boven de 70 watt, met alle gevolgen van dien. Volgens de specs kan je er wel 120watt uit persen, maar van liniair is geen sprake meer vrees ik.
Mogelijk is de koelpasta na 20 jaar ook wat uitgedroogd en kan warmte huishouding in de tor ook een rol spelen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1kqp
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 nov 2011, 21:46

Re: PA oscileerd met filter

#5 Bericht door pe1kqp »

hallo Rudie

De oorzaak van het oscileren is vaak het gevolg van dat het filter de bijproducten terug naar de eindtrap reflecteerd.

Een laag doorlaat filter dat met een L begint vanaf de eindtrap gezien zal meer harmonischen reflecteren dan een laag doorlaat filter dat met een C begint.

Een methode die bij professionele eindtrappen gebruikt wordt is een hoog doorlaat filter met een afsluit weerstand paralel aan de uitgang voor het bandfilter te plaatsen.

Een variabel pi filter voor het band filter geplaatst, om de uitgang impedantie exact naar 50 Ohm te brengen, verbetert de situatie ook.

gr nico

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: PA oscileerd met filter

#6 Bericht door pa1bvm »

nog iets van verschil tussen ssb/fm ???
.. vaak zijn de rustroom circuits in dit soort eindtrapjes niet echt goed .
als de eindtor 80 watt moet maken bij 12 volt dan zal er zo ongeveer 13 ampere collector stroom lopen
dan heb je zo tegen de 1 ampere basis stroom nodig( bij ssb) .. dat lukt eigenlijk alleen met een bias schakeling
uit de oude philips handboeken ..

G3SEK geeft een rekenvoorbeeld ..
http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/tr-bias/tr-bias1.htm

anders het kastje bewaren en er een iets bouwen met een moderne 12 Volt Fet ( RD70HVF) http://www.m0dts.co.uk/index.php?item=148
of iets met een MRF300


succes !!!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: PA oscileerd met filter

#7 Bericht door pa0ejh »

Is het Filter nieuw aangeschaft of is het 2e hands, dan kan de vorige eigenaar het verstemt hebben..

Plaats het Filter tussen je Zender en je Antenne, werkt het dan ook niet goed? Filter is verstemt.

Werkt het wel goed, dan de PA achter het Filter, werkt dat wel goed, dan heeft Zender Harmonischen...

Je hebt een VNA dus je kunt het Filter naregelen zodat het wel goed werkt...

Dacht eerst dat het RX filter was, maar zag een PDF van de ARLL die het getest hebben met 50W en filter werkte prima...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: PA oscileerd met filter

#8 Bericht door pa0ejh »

Je hebt een VNA, ik zou dan het Filter afregelen met 145Mhz in het midden van de PassBand...
Nu ligt 144Mhz aan de rand van de "afgrond" en dat punt verschuift dan naar 143Mhz...

Als ik Filters afregel, dan calibreer ik de VNA, in dit geval van 140 tot 150Mhz, volledige Calibratie dus...
Dat heb je nu waarschijnlijk niet gedaan, waardoor positieve doorlaat hebt, die eigenlijk op 0dB moet liggen.

Als de aanpassing tussen Zender en Filter nog niet ideaal is, dan helpt het vaak door de trimschroef aan de Zender kant van het Filter nog iets te verdraaien voor laagtse SWR en dus optimale aanpassing...

Daarna nog eens het Filter Sweepen of de doorlaat nog goed is...
2mBPF.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

Re: PA oscileerd met filter

#9 Bericht door pa3ai »

Denk allemaal voor het meedenken :D

TLTR; PA is niet stabiel te krijgen zoals hij is, zonder zijn ingebouwde filter wel.
  • Nieuwe filter is goed
    Had ik al is nagemeten, en wil ik eigenlijk zo houden. Durf ook niet zo goed aan een perfect werkend 7 polig filter te gaan draaien (vaak bej 't bange)
  • Power
    Power van de amp heb ik eigenlijk nog nooit gemeten. Toch is doen (als hij weer gaat werken)
  • VSWR meter
    Heb ik standaard tussen de PA en het filter zitten, daar is/was niks raars te zien.
  • BIAS
    De PA heeft 2 transistors, ik kan de stroom instellen met een potmeter (staat niet op schema), voor beiden tegelijk, zijn gescheiden door 68Ohm en een kraaltje voor beide. Loopt totaal z'n 2A (heb de spanning over de losse weerstanden nog niet gemeten voor de stroom)
Ik kwam er gister achter dat ik met het testen de bias omlaag gedraaid had (dacht dat hij de VSWR gevoeligheid was, maar deze stond gewoon niet op schema)
Hier kwam ik pas achter nadat ik de matching van de transistors al verdraaid had :cry: (had ooit de final vervangen wist niet of dat nog goed was)
Ding is dus helemaal van het rabat. Om de matching weer goed te krijgen, wat dus niet lekker lukt heb ik het volgende gedaan:
- 30dB dummy op de PA (Dus zonder mijn nieuwe filter)
- PA in stby (rf detectie overruled)
- NanoVNA aangesloten center 145M span 100M (ik geloof dat dat ding z'n -10dBm geeft)

Nu kwam het leuke (helemaal niet leuk), wat ik ook doe, er is altijd een deel van waarvan de S11 groter is dat 0, het vervelende is dat dit ook altijd het geval is waar de meeste gain is. (zie bijlage). De pieken waren ook die pieken waar hij steeds ging oscilleren (120MHz en 160Mhz). Ik had al gezien dat die frequentie met het verstemmen van de spoelen uit het uitgangsfilter te veranderen was.

Ik heb nu stripline achter de final doorgesneden en een SMA met condensator geplaatst (uitgangsfilter er uit gehaald) Als ik nu het filter er achter plaats krijg ik hem niet meer aan het oscilleren (vooralsnog).

Maar er blijft genoeg ruimte om nog verder te klooien o.a.
- Filter netjes overbruggen.
- Kijken waarom in zoveel gain heb.
- Bias/lineariteit testen.
- Power meten.
Bijlagen
IMG_20210626_131452_web.jpg
Daiwa LA-2080h.jpg

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: PA oscileerd met filter

#10 Bericht door pa0ejh »

Die versterker is compleet ontregeld, zowel ingang S11 als de uitgang S22...

Beide zijn Max. rond 160Mhz, en ja, het is een versterker dus die komt boven de Referentie lijn uit...

Center Freq. is 145 op het scherm, die wordt door het ingang Filter verzwakt terwijl rond 120Mhz de doorlaat optimaal is...

Logisch dat de PA over zijn nek gaat als je er een 144-146 Filter achter hangt...

Alle kringen opnieuw afregelen, als dat niet wil, kan er een Filter C of trimmer defect zijn...

Lijkt op een gemodificeerde PA voor Marifoon oid.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

Re: PA oscileerd met filter

#11 Bericht door pa3ai »

pa0ejh schreef: 26 jun 2021, 17:49 Die versterker is compleet ontregeld, zowel ingang S11 als de uitgang S22...
ch0 is de S11, die mag nooit boven de 0dB uit komen.
ch1 is de S21 (daar moet nog wel 30dB bij voor mijn verzwakker), die heeft bij 160MHz idd structureel te veel gain.
Dit is het beste wat ik afgeregeld krijg.

Trimmers hebben allemaal impact. Of ik het goed doe weet ik niet. Is wel een geklooi met 4 trimmers. Beide pieken (in s11 en s21) op 160MHz blijven op elkaar liggen, freq kan ik wel iets veranderen.

Maar het filter heb ik nu overgeslagen. Dat lijkt beter.

Moet ik trouwens in de S11 de filter karakteristiek achter de amp kunnen terug zien? (Gevoelsmatig wel, maar theoretische heb ik de onderbouwing niet.)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: PA oscileerd met filter

#12 Bericht door pa0ejh »

S11 zie je alleen aan de uitgang terug in de vorm van de S22 curve, in dit geval verzwakt omdat de kring achter Q2 verzwakt.

Verbind eens Ch0 met Ch1, dan moet S11 op de 0dB lijn liggen, mits goed gecalibreerd..

Je kunt de spoelen van de kringen wat bij elkaar drukken om de Freq van het Filter te verlagen...
samenspel tussen de spoelen en de C's..

Is die Pa nieuw of 2eHands...daar lijkt het op...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: PA oscileerd met filter

#13 Bericht door pa0ejh »

Bij voorkeur Calibreren met beide meet kabels en koppel busje.
0dB-CAL.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

Re: PA oscileerd met filter

#14 Bericht door pa3ai »

pa0ejh schreef: 26 jun 2021, 18:55 S11 zie je alleen aan de uitgang terug in de vorm van de S22 curve, in dit geval verzwakt omdat de kring achter Q2 verzwakt.

Verbind eens Ch0 met Ch1, dan moet S11 op de 0dB lijn liggen, mits goed gecalibreerd..

Je kunt de spoelen van de kringen wat bij elkaar drukken om de Freq van het Filter te verlagen...
samenspel tussen de spoelen en de C's..

Is die Pa nieuw of 2eHands...daar lijkt het op...
De calibratie is het probleem niet. (Op het scherm staat ook ch0 en ch1 dat is waar ik naar verwees, kleurtjes gaat slecht met kleurenblindheid)

Als ik de kabel van ch0 op ch1 aansluit meet ik de reflectie van ch1, zou niet best zijn als die 0dB zou zijn. Met een short of een open is hij wel netjes 0dB.

De spoelen kan ik idd de opslingering meer verstemmen. Gezien ik er een filter achter wil (dat niet opslingert) ben ik het interne filter aan het overbruggen.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: PA oscileerd met filter

#15 Bericht door Radioot »

Dat filter staat op 146 MHz (in USA/VE gebruiken ze 144-148 MHz). Maar dat zei Egbert ook al.

Het boostertje heeft al een dubbel PI filter aan de uitgang, waarschiinlijk gaat een bpf daar weinig aan verbetereren.

Plaats reactie