MRF101 versterker

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: MRF101 versterker

#16 Bericht door PA0FRI »

pa0phh schreef:Maar wat ik ook bedoel is dat ik eerst een bifilair choke had (zoals de ferriet staaf in de tekening) maar geen RFC van 22uH. Later heb ik de bifilair choke laten vervallen en 22uH rfc's geplaatst. Hier zie ik dat je allebei doet dus rfc's + bifilair choke. Dat kan ik ook proberen. Met de caps aan de juste zijde :D .
Alles is gebaseerd op het schema dat al een paar jaar probleemloos werkt met BLF188XR en MRFE6VP61K25 aangevuld met eventuele ten goede komende wijzigingen.
Bijlagen
mrfe6vp61k25 s1.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: MRF101 versterker

#17 Bericht door pa0phh »

De wijze waarop je de voeding aanbiedt heeft toch veel invloed. Ik heb een bifilair trafo en een RFC toegevoegd en op 3,7 Mhz heb ik nu -28 db. Op 7 Mhz blijft het laag. Echter houdt mijn expiriment op ditmoment op omdat ..... :(, Ja ik blaas de fets op.
Ga denk ik eerst mijn nieuwe PCB aanpassen met de tips van PA0FRI en dan met goede moed verder. Bedankt iedereen.
DS0140.PNG
rfamp3.jpg

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: MRF101 versterker

#18 Bericht door pe1cmo »

Dat is nooit leuk. Te veel DC of oscilleren ?
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: MRF101 versterker

#19 Bericht door pa0phh »

pe1cmo schreef:Dat is nooit leuk. Te veel DC of oscilleren ?
Dc, ik denk dat ik iets stoms deed. In het begin testte ik de versterker met een geschakelde voeding van max 32 volt. Een chinese labvoeding die een hoop herrie maakt. Maar een lagere spanning is veiliger voor experimenten. Ik gebruik nu een meanwell voeding van 48 volt 350 watt. Die is helemaal stil alleen als je een foutje maakt is het gebeurt. Ik moet zeggen dat de versterker behoorlijk stabiel is. Ik zie geen vreemde dingen. Het enige wat me nog niet bevalt is dat de IMD zo varieert over de frequentie, het is een stuk beter me de extra rfc's en bifilaire choke, maar er is toch nog iets dat niet klopt. Er zijn volgens mij een paar mogelijkheden: de pcb heeft problemen b.v. geen goede return pad voor bepaalde stromen. De bodem is wel een vlak maar met veel smd condencatoren loopt de aarding vaak alleen via via's. Kwaliteit van componenten, zoals condencatoren. Of meest waarschijnlijk de kwaliteit van de output transformator. Ik zag op youtube (https://www.youtube.com/watch?v=asCSULDePrA) een methode om de output trafo te meten met een nanovna. Dat heb ik gedaan en dan zie je de impedantie in het begin rond 11 a 12 ohm maar bij 7 Mhz zakt die behoorlijk en loopt daarna weer op. Dat verklaart misschien de problemen die ik heb rond 7 Mhz. Ga nu eerst een nieuwe print maken en een trafo met 61 materiaal maken en eerst goed meten en compenseren. Kijken of dat helpt. Maar testen op 32 volt eerst :D

Ik heb vast een nieuwe ingangs trafo gemaakt, en als ik die compenseer met 2 condensators lijkt die op de nanovna vrij goed. Nu nog kijken of de theorie een beetje klopt. (voor de duidelijkheid, ik meet vanuit de lage kant van de trafo en heb de hoge kant afgesloten met 50 ohm ik verwacht dus een Z van 12,5 ohm te zien)
input trafo.png

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: MRF101 versterker

#20 Bericht door Goos »

Heb je ook de mogelijkheid om de symmetrie van de trafo's ( in de schakeling ) te bekijken ? , Volgens mij zit de 3e harmonische wel goed , maar de 2e kan volgens mij verder onderdrukt worden.
Hoe schoon is je ingangs signaal ?
Zijn de fets aan elkaar gelijk ?

Ik heb ooit eens iets gebouwd van 1MHz - 500MHz ( met 2 era5 in balans ) , ik ben een week aan het wikkelen geweest voordat ik de trafo's binnen 1 graad had en de amplitude binnen 0.1 dB.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: MRF101 versterker

#21 Bericht door pa0phh »

Goos schreef:Heb je ook de mogelijkheid om de symmetrie van de trafo's ( in de schakeling ) te bekijken ? , Volgens mij zit de 3e harmonische wel goed , maar de 2e kan volgens mij verder onderdrukt worden.
Hoe schoon is je ingangs signaal ?
Zijn de fets aan elkaar gelijk ?

Ik heb ooit eens iets gebouwd van 1MHz - 500MHz ( met 2 era5 in balans ) , ik ben een week aan het wikkelen geweest voordat ik de trafo's binnen 1 graad had en de amplitude binnen 0.1 dB.

Goos
Klopt, ik had symmetrie problemen met de input trafo, daarom ben ik een nieuwe aan het maken. De driver is een class A mosfet RD06HHF. Maar die geeft inderdaad wat even harmonischen. Ik kan die ook door een LPF voeren, maar dan heb ik wat veel snoeren nodig. In de set die ik bouw zit een LPF dus dan zal het probleem niet zo groot zijn wat betreft de drive. Eerst even wachten op nieuwe fets. Ik weet niet of ik de symmetrie kan meten, zou wel handig zijn. Met de scope misschien de trafo afsluiten met 2x 6.25 ohm en aansturen via de outpup. Ik zal het proberen. Bedankt voor de tip.

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: MRF101 versterker

#22 Bericht door pa0phh »

Heb net wat materiaal 61 kernen binnen (en nieuwe fets), hier een vergelijking van 4:1 trafos gemaakt met Laird en Fair-rite mat 61.
Kijken of het verschil maakt in de versterker. De meeting is zonder compensatie C's
compare.png

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: MRF101 versterker

#23 Bericht door pa0phh »

Nieuwe uitdaging, na het meten van de nieuwe kernen en het bestuderen (opnieuw) van de specsheet van de mrf101 zie ik dat ik toch iets belangrijks over het hoofd heb gezien. De output power kan je uitrekenen met Po = 2* VDD^2/Z of Z = 2*VDD^2/Po = 2*50^2volt/200 Watt = 25 ohm :cry: . Ik moet dus geen 1:4 trafo maar een 1:2 trafo toepassen. Dit verklaart waarom de fets zo snel de geest gaven. Back to the drawing board ... 1:2 trafos zijn niet zo simpel. Als iemand een idee heeft. Ik zou ook nog de lowpass filter 100ohm kunnen maken en 50 ohm uitkoppelen. Misschien is dat nog eenvoudiger. Dan kan de rest blijven zoals het is.

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: MRF101 versterker

#24 Bericht door pa0phh »

Een nieuwe PCB met MRF101AN en BN dan is e.a. meet symmetrisch. Met een 2:1 output transformator. 3e harmonische rond -20db op 3.6 Mhz rond de -22db. Ik denk dat dat wel ok is. Ik zie hier en daar op internet -30db 3e harmonische, maar tot nu toe is dit het maximale. Vooral de choke voor de voeding is kritisch. Nu gebruik ik een bifilaire trafo met 2 rfc's om de fets van voeding te voorzien.
new-rfamp.jpg
DS0168.PNG

Plaats reactie