HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#1 Bericht door PE9PE »

Aankondiging van nieuwe eindtrap uit Engeland door Linear Amp en beschikbaar van af Januari 2020.
https://www.thedxshop.com/linear-amp-uk ... ifier.html
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#2 Bericht door ON5RKN »

PE9PE schreef:Aankondiging van nieuwe eindtrap uit Engeland door Linear Amp en beschikbaar van af Januari 2020.
https://www.thedxshop.com/linear-amp-uk ... ifier.html
Ferme P.A. voor die prijs.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#3 Bericht door pe1br »

De prijs is in pond dus bijna 3000 euro.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#4 Bericht door ON5RKN »

pe1br schreef:De prijs is in pond dus bijna 3000 euro.
Voor die prijs en bandbereik heb je geen OM power of een ACOM...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#5 Bericht door PA0ETE »

I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max. Ik heb een FM-setje, een FT-8900, en die mag ik niet eens in de hoogste vermogensstand zetten op 50 MHz.

(Life is so much simpler working QRP ;-) )

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#6 Bericht door Steef »

PA0ETE schreef:(Life is so much simpler working QRP ;-) )
Duidelijk geen ervaringsdeskundige.

En gelijk ook alle auto's verbieden die harder dan 100 km/h kunnen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#7 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef:
PA0ETE schreef:(Life is so much simpler working QRP ;-) )
Duidelijk geen ervaringsdeskundige.

En gelijk ook alle auto's verbieden die harder dan 100 km/h kunnen.
Doe niet zo flauw joh. :-) Je snapt er echt niets van. Ik respecteer mensen met QRO, dan mag ik toch ook het tegenovergestelde verwachten?

QRP werken heeft niets met auto's beperken te maken, en voor veel mensen ook niet met het milieu. Het heeft ermee te maken dat je ergens voor jezelf een grens stelt als uitdaging. Die uitdaging is een stuk groter met klein vermogen dan met groot vermogen. Ik heb helemaal niets tegen QRO werken. Komend weekend ben ik weer in de lucht met 150 kW in een antenne van bijna 30 dB gain vanuit Duitsland. Daar kun je je Tesla wel een paar km mee laten rijden denk ik :-)

En geen ervaringsdeskundige? Zie filmpje hieronder. 5W in een stukje draad, laag boven de grond. Dit zijn verbindingen die ik heel vaak gemaakt heb. Niet altijd zijn de tegenstations even verbijsterd over mijn laag vermogensgebruik :-)


youtu.be/fvx0UElCoUA

Als dat je niet overtuigt kan ik deze van een Italiaanse amateur er ook nog aan toevoegen:


youtu.be/WkpqXx-48Tk

Geen FT8 of andere exotische diep-in-de-ruis-modes, maar gewoon SSB.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#8 Bericht door PA0ETE »

PA0ETE schreef:I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max. Ik heb een FM-setje, een FT-8900, en die mag ik niet eens in de hoogste vermogensstand zetten op 50 MHz.

(Life is so much simpler working QRP ;-) )
De reden van de bovenstaande post van mij was niet om met het vingertje te wijzen. Ik begrijp uit reacties dat dat door een paar mensen wel zo is begrepen.

De reden dat ik reageerde was het vermogen op 50 en 70 MHz.Dat is namelijk wat in de titel direct opvalt.

Ik heb 7 jaar lang het Techniek-netje geleid dat op 50,290 MHz plaatsvond in het midden van het land. Daarbij bleek dat heel veel inmelders niet op de hoogte waren van de beperkingen in het zendvermogen op 50 MHz (70 MHz was toen nog niet toegestaan). Om volledig te zijn heb ik vervolgens het HF-vermogen er ook aan mijn antwoord toegevoegd. Dit alles zonder de bedoeling om iemand tegen de haren in te strijken. Als dat toch zo ervaren is, dan spijt mij dat!

Het regeltje over QRP was achteraf geen aanwinst voor de post. Rob heeft al jaren die onderregel, en dat wilde ik als antwoord een klein beetje parodiëren. Maar wel met een knipoog.

Ik vind dat regeltje van Rob wel een beetje kwetsend, omdat hij daarin iets onaardigs over QRP zegt. Waarom niet zeggen dat QRO zoveel leuker is? Ik zou zoiets dan van harte toejuichen. Vandaar dat ik zelf in mijn regeltje QRO ook niet noem.

Nogmaals, ik wilde niemand boos maken of voor het hoofd stoten. Ik vind dat zo'n versterker tot 70 MHz er is ook gewoon leuk om te weten. Daar heb ik geen kritiek op.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#9 Bericht door PA7N »

PA0ETE schreef:I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max.
Op HF hebben we steeds meer last van storing van diverse apparaten. Ongewenste straling op HF. Wij amateurs hechten grote waarde aan keuringen/normen voor apparatuur (CE, FCC) dat ze absoluut niet meer uitstralen op HF dan wat de normen bepalen. Als je dat als zendamateur belangrijk vindt moet je jezelf natuurlijk ook houden aan wat je maximaal mag uitstralen.

Dus hou je aan de 400W op HF. Want als niemand (zendamateurs, fabrikanten) zich aan de voorwaarden houden omdat de anderen dat ook niet doen is het een race naar de bodem.

En wil je toch meer vermogen uit je eindtrap knutsel dan een splitter en voer het overige vermogen af in een dummyload.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#10 Bericht door ON5RKN »

PA0ETE schreef:I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max. Ik heb een FM-setje, een FT-8900, en die mag ik niet eens in de hoogste vermogensstand zetten op 50 MHz.

(Life is so much simpler working QRP ;-) )

Mijn call is ON5RKN de regels zijn hier net ietsje anders dan bij jullie en bij ons is dit dus wel toegestaan...
QRP mooi maar soms helpt het als je 1.5K reserve hebt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#11 Bericht door PA0ETE »

ON5RKN schreef:
PA0ETE schreef:I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max. Ik heb een FM-setje, een FT-8900, en die mag ik niet eens in de hoogste vermogensstand zetten op 50 MHz.

(Life is so much simpler working QRP ;-) )

Mijn call is ON5RKN de regels zijn hier net ietsje anders dan bij jullie en bij ons is dit dus wel toegestaan...
QRP mooi maar soms helpt het als je 1.5K reserve hebt.
Ik heb de dubbelpost (veroorzaakt door het forum) voor je verwijderd :-)

Dat verschilt inderdaad. Je kunt in NL ook vergunningg tot 1600W krijgen, maar de eisen zijn dan zeer hoog (bijv.of je voldoende vrij woont, en uitstraling naar buren). En het kost uit mijn hoofd 154 euro (na 1 januari 183 euro).

Er zijn inderdaad grote verschillen. In België kun je voor 50 MHz een repeatervergunning krijgen, dat gaat hier zowel op 50 als 70 MHz niet. Er is wel de mogelijkheid voor een baken op beide banden, maar er mag in het hele land maar 1 baken op elke band.

In Duitsland is het nog veel beperkter, alleen SSB en CW bijvoorbeeld, en geen mobiel verkeer, alleen horizontale polarisatie etc.

Anderhalf kW standby is als een wielrenner op een elektrobike. :-) Dat is in mijn ogen een beetje valsspelen. Nou mag iedereen dat natuurlijk voor zichzelf weten (nou ja, je moet wel een beetje op de voorwaarden letten bij voorkeur), maar als ik QRP werk dan ben ik principieel.

Maar ik heb ook twee oude apparaten die meer dan 100W maken hoor, en op zolder staat ook nog een 1400W versterker die ik lang geleden gebruikt heb, ongetwijfeld met de elektrolieten uitgedroogd, maar als ik hem een keer wil gebruikn dan vinden we daar ook wel wat op.

Voor mij is het echt gewoon dat ik het leuk vind als het met zo weinig vermogen blijkt te gaan. Het is leuk om een QRP-station als tegenstation te treffen, maar het is minstens net zo leuk als iemand reageert zoals Wim in één van de filmpjes hierboven doet, hij geloofde niet dat ik alleen QRP-apparatuur gebruikte op HF, en uit zijn reactie bleek een beetje dat hij dacht "oh jee wat zielig". Maar tegelijk had ik met die 5W wel gewoon een prima verbinding met hem.

Een vriend van me had jaren geleden een FT-817 gekocht. Heel laat in de nacht had hij pas tijd om te bellen, dus om een uur of twee zaten we nog te praten. Omdat ik al zo'n apparaat hd zat ik wat dingen uit te leggen. Ik drukte kort de mic in op 20 meter en zeg "dit kun je ongetwijfeld toch niet horen". Over een afstand van 25 km was dat inderdaad niet waarschijnlijk. Maar er kwam wel een lokaal station terug, die net als ik kort de mic indrukte. Dus ik zeg iets in het Nederlands, waarna het ¨lokale station¨ (meer dan 20 dB over 9) in het Engels retour kwam. De hele band was verder absoluut leeg. Bleek dus een Noor te zijn.

Ja, ik kwam bij hem 15 dB over 9 binnen. Dus ik zeg "ik zit met slechts 5W". Ja daar stond hij wel van te kijken. Afijn, snel weer afgesloten, ik had nog iemand aan de telefoon.

Na het telefoongesprek borg ik het aparaat, dat op de ingebouwde accu's werkte op, en toen zag ik dat hij niet op 5W stond maar op 0,5W :-)

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#12 Bericht door PA3ECZ »

ON5RKN schreef:
PA0ETE schreef:I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max. Ik heb een FM-setje, een FT-8900, en die mag ik niet eens in de hoogste vermogensstand zetten op 50 MHz.

(Life is so much simpler working QRP ;-) )

Mijn call is ON5RKN de regels zijn hier net ietsje anders dan bij jullie en bij ons is dit dus wel toegestaan...
QRP mooi maar soms helpt het als je 1.5K reserve hebt.
k' Heb laatst een Rus gewerkt, en die werkte met 15 KW, hij had hier een goed signaal.
Maar ik hou het bij 100 W, heb ook niet meer nodig, maak daar vele verbindingen mee.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#13 Bericht door PA0ETE »

PA3ECZ schreef:
k' Heb laatst een Rus gewerkt, en die werkte met 15 KW, hij had hier een goed signaal.
Maar ik hou het bij 100 W, heb ook niet meer nodig, maak daar vele verbindingen mee.
Zoals ik hierboven al schreef, elk weekend zend ik op de kortegolf met 150 kW (uit de eindtrap) in een antenne van bijna 30 dB op 5960 kHz En voordat iemand daar nou iets lelijks van denkt, het is nog legaal ook :-)

Het signaal komt hier vandaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Nauen_Transmitter_Station

(Mijn bijdrage is overigens maar 2 of 3 minuten lang, en komend weekend gaat het over (ik durf het bijna niet te zeggen) QRP werken... (echt waar :-) )

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#14 Bericht door PA3DAT »

QRP, vanmiddag nog even geprobeerd, met de VS op 20m: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 04#p230791
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HF+50MHz 1200Watt en 400Watt 70MHz

#15 Bericht door PA0ETE »

Het is nu te laat en het moet precies gebeuren, maar ik wil eigenlijk morgenochtend de topic even opsplitsen in een topic over QRP en over Rob's versterker, waar de topic eigenlijk over gaat.

Plaats reactie