Sinds korte tijd gebruik ik een Acom 1010 uit 2020 tot volle tevredenheid.
Tijdens gebruik verbaasde ik mij over de stille ventilator.
Bij intensief gebruik op digitale modi (max 250W) vind ik de uitstroomlucht van de buis zeer heet worden,
Volgens op internet circulerende schema's wordt de ventilator gevoed met een constante spanning van 12V.
Na inspectie in de eindtrap bleek er een temperatuur regeling in te zitten die als volgt werkt.
De fan zit op de 15V voeding een een 22 Ohm weerstand in de plus, in de min zit een weerstand van 33 Ohm,
De spanning op de fan is 7V wat de stille fan verklaart.
Over de 33 Ohm zit een connector met de omschrijving TS1,de draden van de connector verdwijnen richting de buis.
Ik vermoed dat bij een te hoge temperatuur een sensor (bimetaal, clixon?) de 33 Ohm weerstand kortsluit waarmee de fan op hoog toeren gaat 12V.
Dit heb ik echter nog nooit gehoord.
Omdat de buizen (4CX800, GU74) steeds duurder en schaarser worden, ga ik liever voor een lange levensduur (koele buis) dan een stille fan.
Ik heb de stekker verwijderd en een jumper op de connector gezet waarmee de fan altijd op 12V draait,
De buis blijft stukken koeler en het temperatuur verloop is veel minder agressief,
Herkent iemand dit, en kan mijn mod. negatieve gevolgen hebben?
'73 SWDX
Fan snelheid / koeling Acom 1010
Re: Fan snelheid / koeling Acom 1010
In het algemeen is koelhouden goed voor de levensduur van componenten. Hetzelfde geldt voor het voorkomen van abrupte temperatuursprongen.
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Hallo SWDX,
Welkom op dit forum. Het is niet verplicht maar het zou leuk zijn als je je even kunt voorstellen. Dat kan hier: https://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=1
Veel plezier op dit forum!
Welkom op dit forum. Het is niet verplicht maar het zou leuk zijn als je je even kunt voorstellen. Dat kan hier: https://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=1
Veel plezier op dit forum!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
Een vuistregel is, blijven de buizen op zijn plaats?
Dan gebruik je te weinig koellucht
Theo
Dan gebruik je te weinig koellucht
Theo
dit soort buizen word meestal van onder door de buisvoet met een centrifugaal blower aangeblazen
kijk ook even of de mains trafo op 240 volt input staat ..
kijk ook even of de mains trafo op 240 volt input staat ..
Bedankt voor jullie reacties.
Ik laat hem vooralsnog even zo staan.
'73 SWDX
Ik laat hem vooralsnog even zo staan.
'73 SWDX
Is het een idee om er een automatische temp. regeling in te zetten? de fan draait dan hard als het nodig is en rustig tijdens ontvangst.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!