Ervaring 300watt module 144MHz Dutch RF shop

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PA1Bj
Roepletters: PA1BJ
Contacteer:

Re: Ervaring 300watt module 144MHz Dutch RF shop

#46 Bericht door PA1Bj »

PA0ETE schreef: 10 jan 2025, 14:55
pe1cmo schreef: 10 jan 2025, 14:31
uit de VS betaal je dan wel weer invoerechten .
Via Mouser, digikey of RFMW niet, hooguit BTW. Maar dat moet je bij PCS ook.
De meeste mensen zeggen invoerrechten, maar ze bedoelen BTW. Er is een douanecode die je kunt gebruiken om aan te tonen dat alles voor de zendhobby in Nederland vrijgesteld is van invoerrechten. Ik heb dat wel eens eerder op het forum besproken en iemand noemde toen ook die code.
Zendontvangers, code 8525 60 00 zijn vrij van invoerrecht. Dat speelt dus bij een waarde > € 150,00.
BTW betaal je altijd (volgende regels) ..
Bijlagen
IMG_20250110_181306_1.jpg

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#47 Bericht door pe1cmo »

overigens voor Laurens, er staat een eindtrap te koop: viewtopic.php?f=25&t=28725&p=302472#p302472

Dat is een mooi stabiel ontwerp, die eindtrap kan ruim 100 Watt continu (24/7) leveren zonder ventilatoren.
(ik heb destijds de print getekend :wink: )
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#48 Bericht door PA0ETE »

pe1cmo schreef: 10 jan 2025, 16:40 Over zelfbouw gesproken, ik ben net een eindtrapje aan het bouwen, beetje over gedimensioneerd, maar daardoor wel wat lineairder.
50 Watt op 13cm. Maar dan in behuizing, mooi koelblok met blowers, voeding enz.
De aansluitingen van de meetvoeding worden tzt. de interne voeding.

de eindtrap module was nog geen 10% van de totale kosten.
20250110_161602.jpg
20250110_161628.jpg
Keurig ja!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#49 Bericht door PA0ETE »

Ik heb begrepen dat het zo zit (als particulier), dat wanneer de BTW bij invoer niet wordt gerekend, dat je voorzover ik weet niet verplicht bent dat zelf nog recht te zetten. Dat is in de meeste landen zo. Dat is in elk geval niet verboden of strafbaar. Een bedrijf als MyUS.com noemt dat al dan niet terecht legaal.

Als bedrijf voert mijn accountant altijd de BTW op als die verplicht is en dat is ook zoals ik het wil. Dwz als het bij de aflevering niet gevraagd wordt, en dat zou wel moeten, dan voer ik dat netjes alsnog op.

Er is vrij waarschijnlijk nog een mogelijkheid bij de VS om er onderuit te komen, maar er is volgens mij daar nog geen voldoende jurisprudntie over. In enkele staten in de VS geldt er BTW ter hoogte van van 1,3 en 1,5%. Als je erin slaagt om de BTW bij een bestelling daar te betalen dan hoeft het hoogstwaarschijnlijk niet hier. De regel is namelijk dat je een vorm van belasting maar in één land hoeft te betalen. Omdat je de omzetbelasting dan gewoon over de nota betaalt zijn er ook geen handlingkosten.

Waar hem de onzekerheid in zit, is dat de ene expert deze belasting omzetbelasting noemt, zoals hier de BTW, de ander zegt dat er voldoende verschillen zijn om het geen omzetbelasting te noemen zoals wij die hier hebben. Iemand kan bij invoer dus oordelen 'dit is geen omzetbelasting', en dan betaal je hier alsnog.

Om ervan te profiteren moet je de bestelling kunnen doen in een van de slechts enkele Amerikaanse staten waar deze vorm van omzetbelasting van toepassing is. Ik ben (nog) nooit in de gelegenheid geweest om bij een reële bestelling te proberen hoe dit bij een import uitpakt.

Marcel Goed

#50 Bericht door Marcel Goed »

PD9X en de rest.

Vergeet ook niet om tussen de eindtrap en het low pass filter een (teflon) coax te plaatsen van 1/4 Lambda lang.

Bij een verkorting factor van 0.70 is de totale lengte op 145 mhz ca 0,36cm.

Doe je dat niet dan gaat het vaak goed maar ook wel eens goed mis.
Bij een transistor kom je er mee weg maar bij een (LD)mosfet is het toch een ander verhaal heb ik uit eigen ervaring ondervonden.

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#51 Bericht door pe1cmo »

En waarom een 1/4 golflengte.
Als je eindtrap goed is, is die 50 Ohm uit, en je filter is 50 Ohm in, dus een impedantie trafo lijkt me niet nodig.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA0LMD
Roepletters: PA0LMD
Contacteer:

#52 Bericht door PA0LMD »

pe1cmo schreef: 13 jan 2025, 15:29 En waarom een 1/4 golflengte.
Als je eindtrap goed is, is die 50 Ohm uit, en je filter is 50 Ohm in, dus een impedantie trafo lijkt me niet nodig.
Toch is dit een bekend probleem, het low-pass filter is geen 50 ohm voor de 2e en 3e harmonische.
Leveranciers van SSPA printen en LP-filters adviseren dat ook lees ik regelmatig.
Meten is (z)weten

Marcel Goed

#53 Bericht door Marcel Goed »

Precies om de bovenstaande reden.

Als ik het filter meteen aan de eindtrap monteer waren er problemen als ik wat rommelde met de matching van de eindtrap aan de filter kant kon ik het redelijk krijgen.

Heb er het een of ander over gelezen en bekeken op internet er waren er meer die problemen hadden had eerst ongeveer 1/8 lambda geprobeerd nou dat was ook niet echt het succes waar ik op gehoopt had.

Je merkt het aan je stroom, rendement en warmte van je output balun van de eindtrap dat er iets niet goed zat

Daarna heb ik met een netwerk analyzer de kabel tussen de eindtrap en LPF precies 1/4 lambda gemaakt.

Elke VHF PA LPF combinatie zit nu met een (LD) mosfet zo, vanaf toen heb ik totaal geen problemen ondervonden vandaar de tip van neem een 1/4 lambda kabel tussen de PA en LPF voor de zelfbouwers onder ons.

PE9ZZ
Roepletters: PE9ZZ
Contacteer:

#54 Bericht door PE9ZZ »

PA0ETE schreef: 10 jan 2025, 12:07 Je wilt ook niet weten hoeveel mensen denken dat het normaal is dat je je coax ook moet koelen :)
Vertel dat maar niet tegen Broadcast Partners (ik zeg: Smilde)...

Tjerk, 9ZZ

PA0LMD
Roepletters: PA0LMD
Contacteer:

#55 Bericht door PA0LMD »

PE9ZZ schreef: 16 jan 2025, 17:24
PA0ETE schreef: 10 jan 2025, 12:07 Je wilt ook niet weten hoeveel mensen denken dat het normaal is dat je je coax ook moet koelen :)
Vertel dat maar niet tegen Broadcast Partners (ik zeg: Smilde)...

Tjerk, 9ZZ
Dat was dacht ik geen kwestie van koelen maar water in de kabels(s)
Onderhoudsmonteurs hadden hier al voor gewaarschuwd maar kennelijk tegen dovemansoren.
Meten is (z)weten

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#56 Bericht door TheoP »

Kabels welke met trekbandjes aan de trap leuning vast gezet zijn, met een zeer krappe bocht.
Stekkers, welke al groen uitgeslagen waren, maar goed marktwerking.
De belastingbetaler kon de schade betalen en de Barbecue Boys met de winst er van door :mrgreen:
(erg of topic :mrgreen: )

Theo

PA0ETE
Contacteer:

#57 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 13 jan 2025, 17:45
pe1cmo schreef: 13 jan 2025, 15:29 En waarom een 1/4 golflengte.
Toch is dit een bekend probleem, het low-pass filter is geen 50 ohm voor de 2e en 3e harmonische.
Leveranciers van SSPA printen en LP-filters adviseren dat ook lees ik regelmatig.
Het low-passfilter in mijn 10m-baken (zelf gemaakt en zelf ontworpen in 1987) bestaat uit een low-pass- en een highpassfilter, waarvan de frequenties elkaar kruisen tussen 28 MHz en het dubbele. De high-pass-sectie gaat naar een dummy-load tot 6 GHz. Gemeten harmonischen-onderdrukking op het QRL -128 dB (totale overkill natuurlijk,maar het was een plagerijtje naar de man van de RCD, die het baken in eerste instantie afkeurde omdat hij 1 dB te weinig onderdrukt was op de derde harmonische.) De RCD-er kon na lezing van het manual van zijn analyzer tot -110 dB meten en zag inderdaad niets. :)

Zo doe je dat dus ;)

Plaats reactie