SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#1 Bericht door PC1L »

Wie heeft er misschien met de SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m) gewerkt ? We vragen ons af wat de output power in de praktijk kan zijn. En bij welke spanning ( voeding ) en input power ?

Ik heb er een grafiekje van gezien maar daar is alleen de input en output power te zien. Tw drie curves bovenelkaar.

Mer dank voor antwoord,

PC1L.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#2 Bericht door PA5COR »

Volgens de gegevens maximaal 5 tot 25 watt in voor 100 watt uit.
Neem dat met een korreltje zout en max 90 watt SSB, FM korte doorgangen zal goed gaan langere dan gebruik je een fan.
Mijn PA 200V/H wordt geadverteerd met 200 watt uit, kan ook wel, maar op zijn tenen.
Groot koellichaam waar ik een 12 cm fan op heb gemonteerd.
Daar zitten 2 x de MRF 247 in elk goed voor 75 watt....wel klasse A/B
Dus gebruik ik hem met max 160 watt en blijft ie koud met fan.
Denk dat de 100 watter 1 soortgelijke transistor heeft.

Tip:
Ga je hem gebruiken in een "witte stok" vertical dan zal met 100 watt de condensatoren na verloop van tijd uit de voet sneuvelen, mijn Diamond X 510N heeft dan ook teflon coax condensatoren gekregen die 400 watt fluitend aan kunnen. :mrgreen:

P.S.
RX/TX omschakelen liefst met harde lijn vanuit transceiver direct zoals ook hier, niet RF switching gebruiken voorkomt "chatteren" van de relais en snelle slijtage daarvan.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#3 Bericht door PA3HMP »

de X200N heeft geen probleem met 100Watt in SSTV

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#4 Bericht door PC1L »

Bedankt voor de reacties. Wat ik ook gehoopt had was de reactie van een iemand die deze lin amp in de praktijk gebruikt heeft, misschien melden ze zich nog wel hier. Om eens te zien wat het lin precies brengt ( inclusief eventuele eigenaardigheden ).

Verder zijn jullie tips uiteraard van toepassing hi. ook werk ik zelf liever met overbemeting dan omgekeerd.

Maar deze laatste SR-100 typen schijnen met niet meer dan 10 -15 watt in bij max PS 13,5 V te mogen werken .. en het vermogen zou bij bv 12,9 volt en 5 watt in slechts 50 watt bedragen ( FM ) .. :(

Uitkijken dan maar naar de PA 200V/H en X200N :) uiteraard keep it cool, reduced power & PS V !

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#5 Bericht door PA5COR »

Ik gebruik een 50 ampere voeding op 13.8 volt zowel voor de FT991A als de eindtrap gaat prima transistoren zijn voor 13.8 volt gemaakt.
De High Power PA-200V/H heeft een extra tussentrap waardoor de eindtrap aan 5 watt genoeg drive heeft voor 200 watt uit, neemt dan wel 30 Ampere..., de 100 watt uitvoering zo'n 12 a 13 ampere.
De kleine voet c'tjes in de witte stokken zijn of 500 volt types of 1000 volt types.
Zelfs met de 1000 volt types sneuvelen ze met 150 watt, aangegeven ingaand vermogen door fabrikant opgegeven 350 watt.... :roll:
Stukje teflon coax daar c's van maken en klaar is Cor ( kees) :mrgreen:
Testen op paaltje buiten met antenne analyser klaar.
Stook ik nu regelmatig 160 watt in met SWR 1:1.0.
100 of 90 watt zal misschien gaan met originele c's maar ik haat het het dak weer op te moeten en te repareren en alles er weer op te zetten dus nieuwe antenne maar meteen voorzien van teflon coax c's.

De 2/70 horizontale loop kan 800 watt aan...
De 100 watt eindtrap gewoon met 13.8 volt voeden via goede voeding en output op 90 watt houden en zorg dat ie niet te warm wordt, zit je veel in FM dan ventilator toevoegen.
Mijn eindtrap is beveiligd voor slechte swr, te veel vermogen etc.
Direct geimporteerd uit de USA.
Is een kloon van de Tokyo high power 200 watt eindtrap exact zelfde schema.
Succes met je eindtrap. :mrgreen:
P.S. ingebouwde voorversterker voor ontvangst heeft geen nut, meer een S meter versterker, alleen een goede ruisarme voorversterker bij de antenne heeft zin.
De meeste sets zijn gevoelig genoeg voor goede ontvangst, of je moet een erg dove transceiver hebben...
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#6 Bericht door PC1L »

Bedankt voor de reactie / info
PA5COR schreef: 09 jun 2022, 09:48
P.S. ingebouwde voorversterker voor ontvangst heeft geen nut, meer een S meter versterker, alleen een goede ruisarme voorversterker bij de antenne heeft zin.
De meeste sets zijn gevoelig genoeg voor goede ontvangst, of je moet een erg dove transceiver hebben...
Hier kom ik nog even op terug. Dat is waar wat je schrijft, preamp bij de antenne en dan via een eventueel wat langere kabel naar de trx. Echter bij deze toepassing ( antenne ) is de kabel lengte tussen antenne en raaminvoer nogal kort, ca 5 meter. Vervolgens kan het dan via een langere kabel naar de trx. De kabel tussen antenne en preamp is van erg goede kwaliteit ( ruistemperatuur ) waardoor de ruisfactor binnen de perken blijft en het toch zinvol is om deze GaAs FET te gebruiken. Toch benieuwd of ik dat inderdaad goed heb, eventueel comment abt welkom.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#7 Bericht door PA5COR »

Als de eindtrap met voorversterker direct na die 5 meter dempingsarme coax komt kan het zin hebben.
Van daaruit naar de transceiver als ik me je verhaal goed voorstel.
Hangt af van wat van ruisgetal de GaAs fet heeft in de eindtrap, in mijn oude FT847 zat ook al een GaAs fet als voorversterker transistor, de FT991A is zelfs nog iets gevoeliger.
18 dB v.v.s. is niet nodig je loopt kans met sterke buurtstations de ingang van de radio te oversturen met de nodige mix signalen en slechter gedrag als gevolg.

Vraag is als de eindtrap ver van de zender komt te staan hoe je de output in de gaten gaat houden?.

Als coax gebruik ik de Ecoflex 15 coax met 15 meter lengte 0.4 dB demping op 2 meter en 0.9 dB op 70 cm.
Tussenkabels switch, P.A. alles Ecoflex 10 en N connectoren.
Aan de rand van de stad Sneek weinig stations behalve een paar lokale amateurs.
Vroeger mast voor versterkers gehad zelfbouw MGF 1302 etc.
Maar toen waren er ook 12 en 23 elements Flexa yagi's op het dak....voor 2 en 70 cm. :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#8 Bericht door PC1L »

Hangt af van wat van ruisgetal de GaAs fet heeft in de eindtrap, in mijn oude FT847 zat ook al een GaAs fet als voorversterker transistor, de FT991A is zelfs nog iets gevoeliger.

De bekende 'cascade' effecten, als ik het goed begrijp. ooit schreef ik n.a.v. Delphi Sat een scriptje waarin je dat effect ook kan 'zien'. Mea Culpa, indien ik het mis heb van wat je bedoelt hi. Maar hoe dan ook, het ruisgetal is dan wel erg belangrijk ja.

scrips

zie bv delfitestPC1L.htm maar dit terzijde

Vraag is als de eindtrap ver van de zender komt te staan hoe je de output in de gaten gaat houden?

Zelfde verhaal alsof de lin amp in de mast gemonteerd zou zijn. Want ik neem aan dat je dat bedoelt, de controle ( SWR etc. ) erover.
Vroeger mast voor versterkers gehad zelfbouw MGF 1302 etc.
Maar toen waren er ook 12 en 23 elements Flexa yagi's op het dak....voor 2 en 70 cm. :mrgreen:

Ja dat was een mooie tijd met de MGF 1302 en ook de flexa's hi :D Toen ik eenmaal een probate methode vond om die 1302 voor wat langere tijd intact te houden was het zelfs te doen hi :lol: maar ook dat terzijde hoor. Het was een welkome hulp trouwens bij het ATV analoog gebeuren in die tijd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#9 Bericht door PA5COR »

Het ruisgetal kan alleen lager worden als de ruis in eerste fet in de ontvangstkring lager is als de ingangstransistor/fet in de set.
Probleem met de extra versterking is het oversturen van de ingangs fet van de set welke dan ook weer de mixer overstuurt.
Mengproducten "geest stations" op plaatsen waar ze niet horen etc.
De FT991A heeft een standaard gevoeligheid van 0.11 micro volt bij 10 dB S+N/N.
Meestal leveren die P.A. vvs 18 geclaimde dB gain, de mijne staat op 6 dB met dempingspad en zelfs dan voegt het niks extra toe.
Dus staat hij meestal uit ;)
Mijn betere DNR werkt dan beter om de signalen uit de ruis te filteren.
Maar probeer het als je de boel geinstalleerd hebt, praktijk is de beste manier om het uit te vinden.
Door de korte coax en verliesarm heb je waarschijnlijk iets minder demping als ik, hoewel 0.4 dB al erg weinig is.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SR-100 Microset Transistor-PA (100W, 2m)

#10 Bericht door PC1L »

Nog heel even terugkomende hierop :

Als de preamp aangezet wordt en de s waarde stijgt bv van S 5 naar S 9 ( theoretisch ) waarbij het ruisaandeel ( ruisvolume ) hetzelfde blijft kan ik net zo goed de preamp uitlaten. Correct ?

De DNR is fantastisch geconfigureerd bij de 991, heb meegemaakt dat men het bijna niet kon geloven hi dat dit zo mooi werkt op deze trx. Bovendien is voor UHF SAT het een genot om mee te werken ( full doppler shift correcties ) etc. ( x tal basis constante ). Zeer de moeite waard om er tevens full duplex mee te doen ( extra RX via gpredict of satPC32 ).

Inderdaad, 'ruisarme' antennes ( ook de omgeving dus : laagst mogelijk ruistemperatuur ) is primair ! Bovenstaand voorbeeld geeft ook aan dat de preamp binnen 50 cm v d antenne aansluiting zelfs niet altijd de oplossing is.

Gebruik soms de xquad(s) van WiMo, zeer robuust uitgevoerde antennes, waarbij een heleboel rommel al weggevoerd wordt naar 'massa'. De S meter gaat meteen S punten omlaag ( maar niet voor de ontvangen transmissies v d sats. Je hebt dan een zeer goede indicatie van het resterende, de optredende ruis.

Plaats reactie