NXP / Ampleon?

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

NXP / Ampleon?

#1 Bericht door pe1hzg »

Naar aanleiding van Leo's opmerking over de MRFX1K80H ben ik deze tor op gaan zoeken (geen goedkoop ding overigens).

Wat me verbaast is dat het typenummer Motorola suggereert, de datasheet bij NXP staat en dat, dacht ik, een paar jaar geleden alle "eindtorren" naar Ampleon zijn gegaan. Echter, de Ampleon website heeft niet eens gegevens van deze tor.

Het verbaast me dus een beetje. Ik zou de tor bij Ampleon verwacht hebben. Met een Pro-Electron nummer (BL......), niet met een Motorola-nummer. De NXP datasheet is van 2018, en Ampleon is in 2015 opgericht.

Snapt iemand hoe dit zit?

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: NXP / Ampleon?

#2 Bericht door PA1Bj »

Freescale was de halfgeleidertak van Motorola. Freescale werd in 2015 overgenomen door NXP. Dus die mooie mrf's komen daar nu vandaan..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Freescale_Semiconductor

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: NXP / Ampleon?

#3 Bericht door pe1hzg »

Dank je voor je reactie. Toch blijft het raar.

Vroeger maakte Philips zendtorren (o.a. de beroemde BLY87 .. BLY94).
Dat spul is naar NXP gegaan.
NXP heeft het zendtorren-spul afgesplitst - "Ampleon".

En nu maakt NXP dus ook weer zendtorren en concurreert met een stuk van het NXP bedrijf wat eerder afgesplitst is.

Helemaal logisch is dat niet, en zeker niet omdat Ampleon ook die mooie zendtorren maakt (o.a. BLF188 en opvolgers)

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: NXP / Ampleon?

#4 Bericht door PA3CQN »

Is het niet zo dat NXP/Freescale combinatie de RF-afdeling van NXP verkocht heeft, maar dat de RF-afdeling van Freescale gebleven is?
Daardoor had de combi geen monopolie maar concurreert nu inderdaad met zijn vroegere 'zelf'.
Dus Ampleon is oud-NXP, NXP is oud-Motorola.

Het kan nog verwarrender: Nexperia of NXP. Het lijkt sprekend op elkaar, maar is een verschillend bedrijf, alhoewel de producten van Nexperia vroeger van NXP waren.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie