Draadje op slot, bezem er door forum policy

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik zou haast zeggen lijstje met trollen graag naar mijn mailadres :) Maar niet doen hoor. Echt niet!

Ik probeer altijd om ook tegen de mensen die zich flink misdragen aardig te blijven. Als mensen flink over de schreef gaan weten ze dat zelf bijna altijd ook wel. Vaak is het de zelfbeheersing die het even af liet weten. Optreden moet spaarzaam gebeuren en met respect. Er zijn in het verleden mensen geweest die soms grote problemen maakten, maar die tegelijk ook vaak een heel zinvolle bijdrage aan discussies leverden. Ik probeer die dingen in zo'n geval zoveel als mogelijk ook op die manier te zien. Die bijdragen zijn wel degelijk waardevol, ook al komen ze van iemand die op dat moment even niet mijn favoriete persoon is :)

De ene persoon heeft nou eenmaal meer zelfbeheersing dan de ander. Op een forum is het ook makkelijker om de fout in te gaan dan bijvoorbeeld in een kroeg waar iedereen gewoon fysiek bij elkaar zit. Maar ja ook in een café wordt er opgetreden tegen mensen die in welk opzicht ook over de schreef gaan.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#17 Bericht door pc1mb »

elsinga schreef: 17 mar 2022, 10:06 Ik gok dat ik in veel gevallen de mod ben die dingen (zichtbaar) doet. Altijd met duidelijke <mod> </mod>(nep) bbcodes en rode tekst, om het verschil met mijn niet-mod rol aan te geven. Soms is mijn mod-mening anders dan mijn privé mening. ;)
Inderdaad, je bent de meest zichtbare mod en dat doe je goed. Blij mee, ga zo door!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#18 Bericht door pc1mb »

pa8w schreef: 17 mar 2022, 12:45 Sterker nog, mijn persoonlijke ervaring is dat bij zendamateurs (of erger nog: forumamateurs...) een nog hoger gehalte aan eigengereide betweters zit dan in de doorsnee bevolking.
De betere techneuten zijn meestal eigenwijs :wink:

En met de jaren wordt ook niet iedereen milder...

Kortom dat kan op z'n tijd best een lastig kluppie zijn om gezellig te houden. (we hebben niet voor niets meerdere verenigingen voor één krimpende hobby)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#19 Bericht door PA0ETE »

Dat snap ik ook, dat mensen soms niet gemakkelijk zijn. Een voordeel van amateurs is ook dat ze, zonder te willen generaliseren in mijn ervaring vaak bereid zijn dingen achteraf in te zien. Mensen begrijpen gewoonlijk dat ze te impulsief iets geschreven hebben. Dat geldt zeker voor de forumdeelnemers. Daardoor zijn dingen die in eerste instantie best ernstig lijken uiteindelijk ook vaak heel eenvoudig op te lossen. Ik snap ook precies hoe het werkt. Toen ik nog gewoon forumdeelnemer was, en pas 1,5 jaar of zo op het forum heb ik zelf (waarom weet ik niet eens, ook toen niet) een keer wat onaardige dingen tegen Henk in Australië geschreven. Het was volgens mij niet eens zo erg, iets in de discussie schoot me in het verkeerde keelgat en hij was het mikpunt. Maar toen ik door een van de moderatoren van toen daarop aangesproken werd schrok ik zodanig van mjin eigen gedrag dat ik de details van het gebeuren weliswaar niet meer weet, maar nog wel dat het gebeurd is en wie. Het zal vast nog wel terug te vinden zijn ergens heel lang geleden op het forum :) Het is een onaardig kantje van mijzelf waar ik het normaal gesproken liever niet over heb :D

Over die krimpende hobby dat wil ik graag relativeren. Het beeld hierover is namelijk erger dan het is. De hobby loopt wel terug. Hier, in de UK en in Duitsland. Maar er zijn ook landen waar de hobby flink groeit, zoals in meerdere landen in het oosten van Europa. Op dit moment gaat dat niet meer zo hard, maar in de VS is er zeker 20 jaar een groei geweest van tussen de 15 en 20% ieder jaar. In Australië groeit de hobby (net als in de VS dankzij een zeer eenvoudig examen) flink. En dan zijn er nog landen waar de hobby pas net aan een groei begonnen is, en waar het sterk groeit, zoals in India (met niet zoveel nog in absolute aantallen dus maar wel een overheid die het amateurisme actief promoot), Indonesië en ook China.

Ik wijs daar graag op, omdat als je fatalistisch gaat denken dat het met die hobby binnen een generatie toch wel afgelopen zal zijn, dan wordt dat makkelijk een selffulfilling prophecy. Waarom zou je bij een aflopende hobby je banden nog uit alle macht verdedigen als die bedreigd zijn. Je geeft de 'andere partijen' hierin namelijk als je niet oppast zelf argumenten in handen. En als dat nou nog volledig klopt is het nog een beetje te begrijpen (al is het ook dan niet ok, because you always gotta stand for yourself and for your interests), maar het beeld is genuanceerd, en het is bij een heel groot aantal amateurs wereldwijd helemaal geen tanende hobby. En die banden hebben we wel wereldwijd.

Bedenk: toen ik in de eerste helft van de jaren 70 amateur werd, had het zendamateurisme gewoon bestaansrecht. Terwijl daar nu wel eens over getwijfeld wordt, was daar toen geen sprake van enige twijfel over. Toch hoorde je waar ik woon in die tijd maar een paar keer per week een QSO op 2 meter, uitgezonderd op de toen ook nog zeer rustige repeaters. Repeaters waren er in deze regio niet (ook geen D-amateurs nog), er waren pas 3 repeaters in heel het land, en toen ik mij opgaf voor het zendexamen waren er nog maar tussen de 2700 en 2800 zendamateurs in Nederland.

En toch werd in die tijd de hobby gewoon heel serieus genomen. Waarom zou dat met ik geloof tussen de 13 en 14.000 amateurs nu dan niet zo zijn?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#20 Bericht door pc1mb »

PA0ETE schreef: 18 mar 2022, 06:47Ik wijs daar graag op, omdat als je fatalistisch gaat denken dat het met die hobby binnen een generatie toch wel afgelopen zal zijn, dan wordt dat makkelijk een selffulfilling prophecy. Waarom zou je bij een aflopende hobby je banden nog uit alle macht verdedigen als die bedreigd zijn. Je geeft de 'andere partijen' hierin namelijk als je niet oppast zelf argumenten in handen.
Goed punt.
PA0ETE schreef: 18 mar 2022, 06:47Bedenk: toen ik in de eerste helft van de jaren 70 amateur werd,
...
waren er nog maar tussen de 2700 en 2800 zendamateurs in Nederland.
Excuseer de strategische knip.
PA0ETE schreef: 18 mar 2022, 06:47En toch werd in die tijd de hobby gewoon heel serieus genomen. Waarom zou dat met ik geloof tussen de 13 en 14.000 amateurs nu dan niet zo zijn?
Dan moet er zeker nog een periode echte groei geweest zijn na 1970 ja. Zelfs uit de bevolkinggroei van 13 naar 18 miljoen is dat niet te verklaren.

In veel andere landen die je noemt is door groeiende welvaart de hobby recent nog betaalbaarder geworden, zowel in tijd als geld. Dan nog, de interesse moet er wel zijn natuurlijk. Ik ben wel benieuwd hoe ze die daar dan wekken en of er nog verschil is in hoe zij en wij de hobby beleven, maar dat is meer iets voor een andere draad.

De sterke vergrijzing en het internet hebben het imago hier te lande in elk geval geen goed gedaan, en dan komt de alu hoedjes brigade die toch wel wat "straling" (nee, golven!) angst gezaaid heeft daar nog bij. Zelfs voor mensen die er niet bang voor zijn (maar ook niet "ingewijd") staan EM golven inmiddels in het rijtje luchtvervuiling. Natuurlijk tellen hun eigen mobieltje, WiFi en magnetron niet mee, want rationeel is zoiets niet. En als je over de heg tuurt en je ziet een antenne, dan is dat natuurlijk verwerpelijk lelijk en visuele overlast.

Brul dan nog alle banden vol met diezelfde "straling" die wél mag als ie van zonnepanelen komt, dan is het feest compleet. Afijn, ook daar zijn andere draden voor (getwist of niet).

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#21 Bericht door PA3CQN »

"Over die krimpende hobby dat wil ik graag relativeren"

En terecht. Het is wel een beetje ot maar goed...

Ik zou zelfs willen stellen dat de hobby groeit. Als je afstapt van het idee dat een za een beetje zit te kletsen blijkt dat er enorm veel gebeurt op het gebied van HF-techniek. Zie youtube, alle sdr-projecten, de ontwikkelingen met meetapparatuur etc.
Vergelijk het met de stelling dat de elektronica hobby uit zou sterven. Terwijl ondertussen miljoenen mensen met processors en sensors aan het spelen zijn.
Of de stelling dat de middengolf uitsterft, terwijl er sinds LPAM meer zenders dan ooit zijn.

Het is niet de za die verdwijnt, maar het oude beeld van een nerd die op zijn zolderkamer in een microfoon zit te brullen. Laat je dat beeld los en zeg je dat een za iemand is die als hobby HF-techniek heeft dan neemt de hobby juist flink toe. Neem je dan ook nog de luisteraars met een rtl-sdr oid mee dan is het zelfs een explosieve groei te noemen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#22 Bericht door PA0ETE »

De grote groei is begonnen toen de D-examens vanaf 1976 gehouden werden, en dat kwam in de jaren 80 nog in een stroomversnelling in de slipstream van de enorme populariteit van de 27 MHz-bakjes. Niet iedere 27 MHz-er raakte in onze hobby geïnteresseerd, maar een deel van die vele mensen wel. Op de top had het blad Break-Break een oplaag van 400.000. Ze vroegen André van Duijn om wat voor het blad te schrijven in die tijd. Zo groot was het. Iedereen wilde wat van de rage van die bakjes meepikken. Zelfs bij V&D hadden ze een afdeling waar je die kon kopen bijvoorbeeld.

In de jaren na 1990 zag je dat zich dat in oosteuropa ook zo ontwikkelde. 27 MHz was daar 20 jaar later dan bij ons een grote rage.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#23 Bericht door PA9X »

PA3CQN schreef: 18 mar 2022, 09:27 "Over die krimpende hobby dat wil ik graag relativeren"

En terecht. Het is wel een beetje ot maar goed...

Ik zou zelfs willen stellen dat de hobby groeit. Als je afstapt van het idee dat een za een beetje zit te kletsen blijkt dat er enorm veel gebeurt op het gebied van HF-techniek. Zie youtube, alle sdr-projecten, de ontwikkelingen met meetapparatuur etc.
Vergelijk het met de stelling dat de elektronica hobby uit zou sterven. Terwijl ondertussen miljoenen mensen met processors en sensors aan het spelen zijn.
Of de stelling dat de middengolf uitsterft, terwijl er sinds LPAM meer zenders dan ooit zijn.

Het is niet de za die verdwijnt, maar het oude beeld van een nerd die op zijn zolderkamer in een microfoon zit te brullen. Laat je dat beeld los en zeg je dat een za iemand is die als hobby HF-techniek heeft dan neemt de hobby juist flink toe. Neem je dan ook nog de luisteraars met een rtl-sdr oid mee dan is het zelfs een explosieve groei te noemen.
Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat. Als ik zo om me heen kijk zie je wel een soort verschuiving qua achtergrond. De tandarts, de buschauffeur en de docent wiskunde waren al zendamateur en die worden dat nu nog steeds. Maar waar je 30 jaar geleden vaak de mensen met een Elektrotechniek achtergond zag instromen, is dat nu veel meer uit de ICT. Naast de soldeerbout is er ook het toetsenbord; het is niet alleen maar solderen, maar ook veel programmeren. Daarmee maakt inderdaad dat beeld van die "nerd op de zolderkamer" plaats voor die "hacker met zijn Raspberry Pi en SDR".

Zou de huidige situatie op het wereldtoneel ook een boost geven aan de hobby? Volgens mij heb ik afgelopen weken nog nooit zoveel luisteraars gezien op de webSDR Twente, merendeel afgestemd op de gevechtscommunicatie in Oekraïne.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#24 Bericht door PA9X »

PA0ETE schreef: 18 mar 2022, 10:52 De grote groei is begonnen toen de D-examens vanaf 1976 gehouden werden, en dat kwam in de jaren 80 nog in een stroomversnelling in de slipstream van de enorme populariteit van de 27 MHz-bakjes. Niet iedere 27 MHz-er raakte in onze hobby geïnteresseerd, maar een deel van die vele mensen wel. Op de top had het blad Break-Break een oplaag van 400.000. Ze vroegen André van Duijn om wat voor het blad te schrijven in die tijd. Zo groot was het. Iedereen wilde wat van de rage van die bakjes meepikken. Zelfs bij V&D hadden ze een afdeling waar je die kon kopen bijvoorbeeld.

In de jaren na 1990 zag je dat zich dat in oosteuropa ook zo ontwikkelde. 27 MHz was daar 20 jaar later dan bij ons een grote rage.
Wat je ziet in de ledentallen bij de verenigingen, ook in DL en ON, dat die boost vanaf medio jaren '90 er ook voor zorgde dat de ledenaantallen tot voor kort krompen. Niet alleen door gebrek aan interesse, maar ook omdat de 40'ers en 50'ers die in de jaren '80 instroomden, de laatste 20 jaar een dusdanige leeftijd bereikten, dat ze silent key werden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#25 Bericht door PA0ETE »

Daar heb ik niet bij stilgestaan.

Japan stond ooit te boek als het land met de meeste amateurs. Ver boven een miljoen. Maar vervolgens bleek dat die cijfers (waarschijnlijk alleen buiten Japan) niet helemaal correct beoordeeld werden. 12 jaar geleden werd bekend dat overleden amateurs in Japan uit piëteit gewoon in de roepnamenlijst blijven staan.

Het getal is daarop toen aangepast. Uir mijn hoofd ging het toen naar 680.000, dat was destijds krap 100.000 minder dan de VS.

Dat er vooral ouderen geïnteresseerd zijn is wel een punt. In de VS waren dat lange tijd de mensen die graag wel amateur wilden worden, maar daar nooit aan toegekomen waren. Tussen hun vijftigste en zestigste ontdekten ze dan dat de morseverplichting die ze eerst had tegengehouden afgeschaft was. En met wat meer tijd beschikbaar begonnen ze dan alsnog aan de zendhobby.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#26 Bericht door PA9X »

De aanwas zit 'm ook in de leeftijdscategorie 40+. Ik denk dat dit te maken heeft met dat men dan gesetteld is, de kinderen inmiddels hun eigen billen kunnen afgeven en men wat meer vrije tijd heeft.

Er wordt al vele jaren geroepen om er meer jeugdige amateurs bij te krijgen. Maar dat als doel is niet zo zinvol. Jeugd is bezig met studeren, bijbaan en het sociale leven. De inkomsten gaan naar studie, kleding, scooter, smartphone, noise cancelling koptelefoon en uitgaan. Geld voor een transceiver onder de hoogslaper is er niet. Een EndFed of G5RV door de tuin van het ouderlijk huis is ook niet even makkelijk, tenzij pa of ma al zendamateur is.

Je kunt beter de pijlen richten op bekendheid en interesse kweken bij de jeugd en die geïnteresseerd houden. Wellicht dat als men 's avonds voor de TV naar aflevering 6551 van GTST kijkt, men bedenkt dat het veel leuker zou zijn om achter een transceiver te zitten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#27 Bericht door PA0ETE »

Jongeren experimenteren wel met zenders hoor. Maar niet op de manier waarop wij zendamateurs dat doen. Veel amateurs zijn ook afwerend over bijv. combinaties van zenders en verbindingen via internet en dat stoot deze alternatieve meest legale zendgeïnteresseerden af.

Een project waar veel jongeren (en ook zendamateurs) bij betrokken zijn, dat is bijvoorbeeld Meet je Stad:

https://www.meetjestad.net/

De apparatuur ervoor moet zelf gebouwd worden, "Solderen is makkelijk" staat er:

https://www.meetjestad.net/meten/files/ ... ructie.pdf

https://www.meetjestad.net/nl/Bouwen_en ... eetstation
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#28 Bericht door PA0ETE »

Als je op een kaartje op de meetpunten klikt, dan kun je doorklikken naar het logboek met de verbindingen die de meetpunten maken. Daar staan dingen als gebruikte frequentie (in de 868 MHz-band), rapporten en ook de afstanden sterkte etc. Die zijn met die 100 mW zendvermogen soms heel opmerkelijk.

Voorbeeld van zo'n 'logboek':
https://meetjestad.net/data/sensors_rec ... 1&limit=50
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#29 Bericht door PA3CQN »

Prachtig project. Doet me sterk denken aan de boekjes met bouwinstructies uit de eigen jeugd. De componenten en alles zijn aangepast aan de huidige tijd maar de essentie is nog steeds hetzelfde.

Wat we ook niet moeten vergeten is dat de jeugd zich op een heel andere manier organiseert dan wij dat ooit deden. Toen ik rond 1980 begon had je maar 1 optie: lichtelijk geïntimideerd naar zo'n enge bijeenkomst van een vereniging ( het viel reuze mee trouwens, de ontvangst was zeer hartelijk ). Nu zijn er zoveel andere manieren om elkaar te vinden dat 'de vereniging' niet meer het epicentrum van de samenleving is. Maar de jeugd communiceert volop met elkaar.
Ter illustratie: ik liep eens het ict-lokaal binnen waar 5 jongens met de rug naar elkaar achter het scherm zaten. Dan is je eerste reactie natuurlijk ' jongens, ga eens lekker met elkaar spelen'. Maar .. na een paar minuten ontdekte ik dat ze dat al deden, namelijk in een morpg. En voelde ik me een oude lul met vooroordelen.

Het valt dus allemaal wel mee als je kijkt met een bril van nu, en niet meer met de ziekenfondsbril uit de jaren 60.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#30 Bericht door pc1mb »

PA0ETE schreef: 18 mar 2022, 16:43 Veel amateurs zijn ook afwerend over bijv. combinaties van zenders en verbindingen via internet
Dat herken ik niet. Echolink, dx clusters, de ON4KST chats, webSDRs, toch allemaal zulke combinaties.

Waar het alleen gaat over bijbeppen via repeaters deels vervangen door een soort skype-maar-dan-alléén-voor-zendamateurs, bij voorkeur met een gesloten commercieel protocol waardoor het experimenteer aspect óók wegvalt, denk ik wel eens... Installeer dan gewoon Skype. Dus nou, misschien ben ik wel zo'n afwerende.

Voor de rest denk ik dat we als amateurs het internet toch aardig hebben weten te vinden.

Gesloten