BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#1 Bericht door johnp »

De afgelopen dagen waren er meerdere mensen die melding maakten van bedrijven of personen die op verkoopsites iemand opgelicht/niet geleverd/geen goede service hadden gegeven.

Dit soort berichten zijn op het forum niet toegestaan. De reden daarvan is dat wij ervan uitgaan dat waarschijnlijk gewoon klopt wat er staat, maar wij hebben geen mogelijkheid om dit te verifiëren. Bovendien kan het een eenmalige kwestie of een domme fout betreffen.

Om die reden kunnen we dit soort posts helaas niet toestaan. Wat niet mag is hiermee naar een concreet bedrijf verwijzen. Waarschijnlijk is zonder die melding het nut van een dergelijke post een stuk minder maar dit is helaas zo.

Niet uitgesloten is bijvoorbeeld dat een bedrijf bij een onjuiste vermelding van zoiets de schade die hij hierdoor ondervindt op de mensen achter het forum probeert te verhalen. Je komt bij een uurloon van een advocaat van tussen 200 en 300 euro per uur al snel in bedragen die niet in verhouding staan tot andere bedragen binnen onze hobby. Om die reden worden dergelijke posts verwijderd.

Ik heb zopas een dergelijke discussie van de afgelopen dagen verwijderd. Vanwege gedrag heb ik daarbij ook een gebruikersaccount van een deelnemer verbannen (met een goede reden). Die persoon is ook niet zomaar meer welkom op het forum.

Een tweede discussie was net voor deze post aangemaakt. Die heb ik ook moeten verwijderen. Ik vind het moeilijk, omdat ik het liefst ruimte zou willen geven aan dit soort dingen op het forum. Het is alleen praktisch niet haalbaar omdat we het niet kunnen checken...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#2 Bericht door PH7R »

johnp schreef: 22 dec 2021, 17:24 Niet uitgesloten is bijvoorbeeld dat een bedrijf bij een onjuiste vermelding van zoiets de schade die hij hierdoor ondervindt op de mensen achter het forum probeert te verhalen. Je komt bij een uurloon van een advocaat van tussen 200 en 300 euro per uur al snel in bedragen die niet in verhouding staan tot andere bedragen binnen onze hobby.
Met de toenemende juridisering van onze maatschappij kan ik met dat heel goed voorstellen. Eren vb uit het verleden, weliswaar vanuit Amerika, Stichting Skepsis ( https://www.villamedia.nl/artikel/skeps ... er-artikel en https://skepsis.nl/santilli-afloop-rechtszaak/).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#3 Bericht door pe1rea »

Scepsis is er bijna aan kapot gegaan...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#4 Bericht door johnp »

Dat dit niet mag is al zeker 8 of 10 jaar zo. Het komt natuurljik ook niet zo heel vaak voor.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#5 Bericht door pc1mb »

Laster is verboden en de poster is daarvoor aansprakelijk. De beheerder is verplicht verboden materiaal zsm te verwijderen, meer niet.

Zelfs media die veel verder censureren dan wettelijk verplicht, omdat woke en zo, verwijderen negatieve reviews van bedrijven niet, en worden daar niet massaal voor aansprakelijk gesteld.

Overigens wordt er naast voor bedrijven ook wel eens voor personen gewaarschuwd. Ook die zouden dat in theorie laster kunnen noemen en een advocaat op kunnen zetten.

Niettemin als hobbyist snap ik goed dat je zulk gezeur tegen elke prijs wilt voorkomen. Dan maar wat voorzichtiger...

Om een beeld te geven of krijgen hoe betrouwbaar een bepaald bedrijf is , bestaan gelukkig prima alternatieven zoals de bekende review sites. Marktplaats heeft een feedback systeem, en ook op Google Maps tref je vaak reviews van een bepaald adres. Lees die gewoon uitgebreid door om een beeld te vormen, en laat je eigen ervaring daar ook achter.

Dat geeft een completer beeld dan één post van een mede amateur die misschien zelf ook niet de makkelijkste is... (Wat in dit geval wel een beetje aan de hand leek te zijn :wink: )

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

@PE1CMB
Ik denk dat je daar een punt hebt.



PS. wat is "woke en zo" ?

Een soort geheimtaal?...................hi Help mij even.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#7 Bericht door pe1rea »

Uitvinding van conservatieven die alle oude rommel willen behouden, -ook- als het bewezen fout is...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#8 Bericht door PB4PT »

Om die reden kunnen we dit soort posts helaas niet toestaan. Wat niet mag is hiermee naar een concreet bedrijf verwijzen. Waarschijnlijk is zonder die melding het nut van een dergelijke post een stuk minder maar dit is helaas zo.
Elke keuze heeft een consequentie.

Dat betekent dus dat op dit forum alleen bij positieve of neutrale posts verwijzingen naar bedrijven zijn toegestaan, waardoor een bias ontstaat in de posts op dit forum.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#9 Bericht door PA2EFR »

De Consumentenbond mag het kennelijk wel zie de genoemde citaten.

https://www.consumentenbond.nl/online-k ... ver-postnl

Ook Trustpilot doet het:

https://nl.trustpilot.com/review/www.postnl.com

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#10 Bericht door PA0ETE »

PB4PT schreef: 23 dec 2021, 09:28
Om die reden kunnen we dit soort posts helaas niet toestaan. Wat niet mag is hiermee naar een concreet bedrijf verwijzen. Waarschijnlijk is zonder die melding het nut van een dergelijke post een stuk minder maar dit is helaas zo.
Elke keuze heeft een consequentie.

Dat betekent dus dat op dit forum alleen bij positieve of neutrale posts verwijzingen naar bedrijven zijn toegestaan, waardoor een bias ontstaat in de posts op dit forum.
Dat betekent het niet. Maar lelijke dingen over een bedrijf schrijven bij één slechte ervaring, adresgegevens van iemand bekend maken of een call achter een handelsnaam terwijl niet bekend is of die persoon dat goed vindt zijn bijvoorbeeld niet toegestaan. Voor een deel is dat ook volgens de wet niet toegstaan. De verwachting is ook dat deelnemers hier een klein beetje hun gezond verstand gebruiken. Ik ben zelf een groot tegenstander van dingen verbieden. Ik vind het dus niet heel erg als iemand een regel overtreedt als dat heel duidelijk geen probleem is en ik vind ook dat we zoveel mogelijk moeten goedvinden. Er zijn echter wel grenzen.

Wat ik de afgelopen dagen zag is dat er bij een onderwerp, dat om te beginnen volgens de regels al niet mocht, steeds op het bedrijf, de naam ervan etc werd teruggekomen. Op het moment dat ik deze topic verwijderde ontstond er een nieuwe topic over een andere aanbieder op een advertentisite met nog veel meel detailgegevens over die betreffende persoon. Dat was de reden om nu in te grijpen. Ik geloof dat er in dat laatste geval ook geen sprake was van boze opzet, ook die persoon wilde gewoon anderen hiervoor waarschuwen, maar dit kan gewoon niet.

Elke keuze heeft een consequentie: jawel dat klopt. Dit forum gaat over zendamateurisme en niet over caravans. Dit is een forum zonder juristen in dienst en dus kunnen we dit soort commentaar niet toestaan.

Er is over te praten: als jij of ieder ander of een groepje gebruikers hiervoor een jurist willen inhuren en de rekening betalen, ook als het tot een juridische procedure komt, dan ben ik ervoor om deze kritiek ook toe te staan. Dat wil zeggen dat het ook dan binnen de wet moet plaatsvinden. Detailgegevens publiceren van iemand die dat niet wil (dat wordt doxen genoemd) daar zal een jurist ook tegen zijn omdat dat simpelweg ook door wetgeving wordt verboden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#11 Bericht door PA0ETE »

PA2EFR schreef: 23 dec 2021, 09:32 De Consumentenbond mag het kennelijk wel zie de genoemde citaten.

https://www.consumentenbond.nl/online-k ... ver-postnl

Ook Trustpilot doet het:

https://nl.trustpilot.com/review/www.postnl.com
Maar het team van deze site bestaat niet uit lemmingen :)

Trustpilot ken ik niet goed genoeg. Misschien nemen ze het risico van rechtszaken op de koop toe. Misschien hebben ze, zoals veel tijdschriften waarvoor ik werk, een verzekering afgesloten om zich tegen schadeclaims en rechtszaken te beschermen.

Bij de Consumentenbond ligt dat nog anders. Zij hebben als belangrijkste taak om dit soort dingen te publiceren. Dat is hun core business. Maar zij hebben ook de mensen en een heel team aan juristen waarmee ze iedere uiting (positief of negatief, want ze willen een bedrijf ook niet onterecht een plus geven) tot in detail uitpluizen. Het zijn bij de Consumentenbond niet de leden die de producten, diensten, service en de bedrijven zelf beoordelen: het zijn vakmensen, fulltime in dienst die daar de kritiek uiten. En ze hebben vast ook een verzekering, of voldoende juridische slagkracht in eigen huis om zoiets te kunnen doen.

Dat zijn allemaal dingen die ver buiten de doelstelling en de mogelijkheden van dit forum liggen. We zijn geen Trustpilot die alleen maar recensies plaatst, en geen Consumentenbond met een reputatie van die club, die ook nog eens een enorme expertise in huis heeft om zaken te beoordelen of bij klantenreacties de boel vakkundig te modereren.

Wij hebben deze expertise niet, en kunnen daarom niet met kennis van zaken dit soort posts modereren, en de gevolgen van het ontbreken daarvan kunnen heel groot zijn. Daarom doen we het niet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#12 Bericht door PA3DAT »

De Consumentenbond doet ook aan hoor en wederhoor. Neemt dus ook contact op met de tegenpartij. Dat kan dus helemaal niet, in een forum. Dan krijgen John en de moderators er een dagtaak bij...

In de regels van het Camperforum heb ik de volgende tekst opgenomen:
Geen reclame betekent: je bericht moet er niet uitzien als een advertentie, of duidelijk bedoeld om een bedrijf/product aan te prijzen.
Ook anti-reclame wordt niet op prijs gesteld: wij kunnen onmogelijk controleren of jouw aversie tegen een bedrijf wel gerechtvaardigd is!
Niet discussiëren over een bedrijf betekent: een camper-gerelateerd bedrijf niet de hemel in prijzen of tot de grond toe afbreken. Met dat laatste kun je een bedrijf grote schade berokkenen. En die uitingen zijn vaak gebaseerd op de mening of ervaringen van één persoon.
Je mag echter wel weer zeggen dat je een product van de Hema goed vindt, of iets van de Gamma slecht. Dat heeft weinig met campers te maken (en onze invloed daarop vanuit het forum is waarschijnlijk te verwaarlozen...)
De grens is dus niet écht scherp en krampachtig, we bekijken en beoordelen deze zaken van geval tot geval!
Met nog als extra uitleg:
Ons beleid is aldus:
wanneer we het hebben over bedrijven, bedoelen we voornamelijk camperbedrijven en dergelijke (camperverzekeringen, schade-
bedrijven, kampeerwinkels etc.) omdat we daar de meeste impact op hebben.
Als jij dus dat bedrijf zou noemen en ze een "warme douche" geeft, dan is dat goede reclame voor dat bedrijf. Dat geeft ze extra
omzet, want hier zit een behoorlijk deel van hun doelgroep. Andere forumleden gaan er dan ook een schotel aanschaffen.

Op zich lijkt dat geen probleem, misschien krijgen forumleden wel korting en hebben we een win-win-situatie.

Maar... nu gaat er een forumlid heen die niet tevreden is, ruzie gaat maken met deze leverancier en al zijn woede en ongenoegen
hier op het forum de vrije loop laat. Dan heb ik dus dezelfde avond die leverancier nog aan de telefoon hangen: vriendelijk legt hij
mij uit dat het heel anders in elkaar zit, dat het helemaal niet zijn schuld is. Of, dat heb ik ook meermaals meegemaakt: hij is ook
woest, het bericht moet er vanavond (meteen!) af anders staat hier morgenochtend een advocaat voor de deur met een stevige
schadeclaim: voor mij, de forumeigenaar. Want dit laat hij er niet bij zitten!!

Als ik die "warme douches" toelaat, dan moet ik die klachten ook toelaten. Dan word ik -onbedoeld- een soort tussenpersoon
tussen de leverancier en de klager. Dan ben ik het die moet gaan uitmaken wie er gelijk heeft en of het bericht dan wel of niet
wordt verwijderd. Aan de andere kant: als we "warme douches" toestaan begint het al snel op reclame te lijken. Wellicht krijgen
we dan de situatie dat de leverancier personeel of familieleden gaat aanmoedigen hier een account aan te maken om zodoende
zélf die "warme douches" te gaan uitreiken. Dat is geen onzin, we hebben het meegemaakt in de begintijd van het forum, toen je
nog zonder account kon plaatsen!

Wat betreft klachten: dit forum is niet van de consumentenbond en ook niet Vara's Kassa. Die rol ambieer ik ook niet, om een soort
tussenpersoon zijn tussen klant en leverancier. Daar beleef ik helemaal geen genoegen aan, ik ben geen jurist en het zou me
bovendien veel te veel tijd kosten en die heb ik gewoon niet.

Conclusie:
Je mag best zeggen dat een product van de Gamma, Karwei, Action, V&D en noem maar op goed of slecht is voor de camper. Daar
gaan genoemde bedrijven niet aan ten onder, terwijl de omzet toename door het bericht in dit forum ook niet merkbaar zal zijn.
Maar de (veel kleinere) camperbedrijven, die kunnen van een negatief bericht op dit forum serieuze schade ondervinden. Terwijl we
niet kunnen (of willen) controleren of het wel terecht is. Daarom niet dus, geen positieve en geen negatieve berichten.
Wil je tóch weten of een bedrijf goed en betrouwbaar is, dan meld je dat in een bericht en vraag je antwoorden per email of pb.
Dat is dan de "sluiproute"! :wink:

Toevoeging: bedrijven noemen
Een forumlid vraagt waar je een bepaald onderdeel voor de camper zou kunnen kopen.
Een antwoord luidt: "Bij de firma de Wit in Schijndel, die hebben dat in voorraad."

Dát mag dus wel, een bedrijf noemen als informatie. Maar hang er géén waarde-oordeel aan! Zeg niet: "dat bedrijf ben ik geweest,
perfecte service, niet duur, fantastisch!" Want dan zegt een ander: "Niets van aan, waardeloos! Bij mij hebben ze wielen er dwars
ondergezet, ik kon alleen nog naar links en naar rechts rijden, dwars over de weg!"
Soms komt er een nieuw lid, die zoekt alle topics (ook van 6 jaar geleden) waar luchtvering het onderwerp is. Dan zet ie onderaan
elk topic een nieuw bericht: "Voor luchtvering kun je ook terecht op http://www.luchtveertjes.nl.

Of iemand zijn eerste bericht: "We waren op camping Bosvreugd, gewéldig in één woord!!" Wanneer een ouder lid een keer zoiets
plaatst, ok. Maar als dit het enige is wat een nieuw lid heeft te melden, dán beschouwen we het als reclame en wordt het verwijderd.

En komen wij er als individuele moderator niet uit, dan overleggen we het samen en nemen op basis daarvan een beslissing. Vrijwel
altijd unaniem, gelukkig... :D
Bron: https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8394039

@John: ik claim geen enkel copyright op deze teksten. Mocht je er wat van kunnen gebruiken, ga gerust je gang!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#13 Bericht door PA3CQN »

PA3DAT schreef: 23 dec 2021, 10:33 Maar hang er géén waarde-oordeel aan! Zeg niet: "dat bedrijf ben ik geweest,
perfecte service, niet duur, fantastisch!"
Daarmee haal je natuurlijk een deel van de functie van een forum onderuit.
Dat gebruikers hun ervaring met een bepaald bedrijf delen is tenslotte ook informatie die van belang is.
En waar ligt de grens.
Stel ik meld dat ik bij verkoper x pinheaders heb gekocht maar dat die helemaal niet van fosforbrons waren ondanks dat dat op de website stond, mag dat dan.
En als ik dan ook nog zeg: bij y verkopen ze prima pinheaders voor weinig geld die wel van fosforbrons zijn.
Dat is informatie die belangrijk is, want het geeft de kwaliteit van het geleverde aan.

Als je dat soort zaken niet toestaat doe je je forumgebruikers tekort.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#14 Bericht door PA0ETE »

Ja maar gaan we nu echt hier discussie hebben over de regels op het Camperforum? :roll: :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BELANGRIJK: noemen van bedrijfsnamen met een klacht is niet toegestaan

#15 Bericht door PA3DAT »

Het lijkt mij dat we het hebben over regels in het algemeen, op een forum.
Camperforum is mijn belangrijkste ervaring, en met forumbeheer sinds eind jaren '90 heb ik inmiddels ook behoorlijk wat ervaring. Ik bied dat als voorbeeld van hoe het zou kunnen en je mag het kopiëren, aanpassen, knippen, plakken, alles mag en zónder bronvermelding.

@PA3CQN: wij gaan uit van het volgende:
- als je vraagt waar je iets kunt kopen, dan antwoorden anderen met een bedrijfsnaam. Dat is prima, niets mis mee. Je mag er van uit gaan dat wanneer iemand een bedrijf noemt, hij/zij met dat bedrijf GEEN slechte ervaringen heeft.
- heeft iemand wél slechte ervaringen met een bedrijf, dan kan hij dat de vraagsteller melden via pb of email.

Zo voorkomen we een boel ellende. En het systeem werkt nu al een aantal jaren tot tevredenheid. Sterker nog: de leden hebben dit systeem inmiddels geïnternaliseerd (Internalisatie is het zich zodanig eigen maken van de groepswaarden en -normen dat deze niet meer als van buitenaf opgelegd worden ervaren.)
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 23 dec 2021, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie