zendamateur forum onveilig...

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#166 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef:Dan snap ik je reactie niet waarom je blij bent dat de discussie afgelopen is ? er wordt ook hulp aangeboden. dat een NAS niet de gewenst keuze is kan ik wel begrijpen , maar des al niet te min er wordt hulp aangeboden. we willen allemaal een beter forum volgens mij.

Het gebruik van een certificaat valt bij mij onder moderniseren, een site zonder is niet meer van deze tijd.
Ook je eerder bericht (dreigement ?) om de stekker eruit te trekken snap ik ook niks van. Wat wil je daarmee bereiken, de discussie smoren ?

tip: als je reageert op een post boven je hoef je niet het complete bericht te quoten, dat maakt een forum erg onleesbaar als iedereen dat gaat doen. reageer je op iets specifieks of een bericht verder terug in de discussie dan kan quoten wel helpen.

ps. een mobiele layout zou wat mij betreft ook erg wenselijk zijn
Ik snap dat je geërgerd bent. Waar ik blij om was, dat was dat de discussie uitdoofde. Dat had ik misschien beter niet kunnen schrijven, maar ik denk dat de hele zaak hoe je er ook over denkt, samengevat kan worden op een manier die niet langer is dan ik al schreef:

1. iedereen wil een oplossing voor het https-probleen (waar deze discussie uitsluitend over gaat)
2. er wordt aan gewerkt
3. niet iedereen is tevreden over hoe snel dat kan plaatsvinden

Je kunt er anders over denken, maar veel langer heb je niet nodig om het te beschrijven.

Ik waardeer ook dat die hulp wordt aangeboden, maar die is momenteel niet nodig.

Een volgende aanpassing die we graag willen is dat we een andere versie van het forum gaan gebruiken. Het zou kunnen dat die ook beter dan de huidige op een mobiel platform te gebruiken is. Ik gebruik het forum zelf vaak op een goedkope tablet-PC en op een Nokia-smartphone, en daar heb ik geen grote problemen met het gebruik ervan

Ik heb overigens ook een tip, meer een verzoek eigenlijk: dat is dat ik graag wil dat je iets meer zou lezen van de discussie die er voordat je post heeft plaatsgevonden. Of in elk geval oplet voordat je iets schrijft. Dit is helaas iets dat vaker gebeurt. Je had daar bijvoorbeeld kunnen zien dat ik ook geregeld post zonder te quoten..

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#167 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef:
pa3kc schreef:Het forum is niet onveilig wat de stelling was van de openingspost.
Je wachtwoord gaat als plaintext over het internet, dat kan ik niet als veilig bestempelen.

Wat ik verder zie is de privacy en veiligheid door elkaar gehaald wordt. dat is niet hetzelfde.
Apple, Google en Microsoft hebben de beste beveiliging mogelijk op het internet. Dat ze weinig op hebben met privacy is een andere discussie.
Ik kan nog even refereren aan het "dreigement" zoals je dat omschreef. Dat was geen dreigement, maar dat is simpelweg de praktijk als mensen echt een punt maken van het feit dat de verbinding nog niet versleuteld is. Wij kunnen https nog niet aanbieden, en als het onacceptabel is dat het forum zonder die beveiliging doordraait, dan is de enige oplossing het forum tijdelijk op slot te zetten totdat we dit voor elkaar hebben.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#168 Bericht door PA0ETE »

Maar goed, waar hebben we het nou helemaal over:

Vrijwel iedereen wil dat het opgelost wordt, en binnen afzienbare tijd is het opgelost.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: zendamateur forum onveilig...

#169 Bericht door ----- »

Eens John, ik denk dat dit voor de meeste in dit topic de insteek is, we willen allemaal een beter/veiliger forum.

Voorwat het "dreigement" betreft op het moment dat ik het las kwam het bij mij zo over. Maar dat is een beetje de valkuil bij discussies waarbij je elkaar niet ziet en geen reacties kan lezen, misverstanden ontstaan zo vele male sneller. ik zie het dagelijks gebeuren op het werk waar we nu allemaal vanuit thuis werken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#170 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef:Eens John, ik denk dat dit voor de meeste in dit topic de insteek is, we willen allemaal een beter/veiliger forum.

Voorwat het "dreigement" betreft op het moment dat ik het las kwam het bij mij zo over. Maar dat is een beetje de valkuil bij discussies waarbij je elkaar niet ziet en geen reacties kan lezen, misverstanden ontstaan zo vele male sneller. ik zie het dagelijks gebeuren op het werk waar we nu allemaal vanuit thuis werken.
Daar sta ik helemaal achter. Dat is ook inderdaad zo. Bij iets als SMS is dat nog veel sterker, omdat de berichtjes maar 160 tekens zijn. Iets wordt dan soms als heel direct of kortaf begrepen terwijl de reden gewoon technisch is.

Je kunt ervan op aan dat we onze best doen om het snel op te lossen. Dat is gewoon ook echt zo.

Discussie over veranderingen aan het forum is ook gewoon ok uiteraard. Daar is niks mis mee.

Het was ook heel dubbel deze discussie. Aan de ene kant dacht ik dat het op een gegeven moment wel genoeg geweest was (vandaar ook mijn post van gisteren), dingen werden vaak ook weer opnieuw aangehaald. Tegelijk waardeer ik ook heel erg dat er zoveel door iedereen meegedacht wordt en dat hulp wordt aangeboden. Ik ben er ook wel eens verlegen mee om dan (weer) te moeten zeggen dat we op zo'n sympathiek gebaar niet kunnen ingaan..

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: zendamateur forum

#171 Bericht door Frankyboy »

pa3kc schreef: Begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk voor sommige mensen.

Geeft niet, dan lichten we dat gewoon even toe ;)
Het dedain is sommige van je posten is eigenlijk behoorlijk vervelend, maar laat ik het dan ook even simpel voor je maken.

Wat ik zei was dat als je Apple, Google en Microsoft producten gebruikt dan heb je eigenlijk geen recht van spreken over privacy.
Groots mogelijke onzin en een uitermate domme uitspraak.
Ik begrijp dat je niets van privacy snapt en graag anderen napraat.

Dat men het ooit gelukt is een Linux server of een NAS met een how-to op te zetten en aan het net te verbinden maakt men nog geen expert op het gebied van veiligheid. En al zeker niet op het gebied van oordelen over de kennis en kunde van de beheerders die ZA.com in beheer hebben.

Het forum is niet onveilig wat de stelling was van de openingspost.
Het forum is WEL onveilig qua http en patch level om even te starten.
Dat jij dat niet begrijpt zegt meer over jou onkunde dan over de veiligheid.
Er heerst teveel domheid tegenwoordig op diverse gebieden en dat zijn vaak mensen die geen ogenblik twijfelen aan zichzelf.

Bij doorlezen van dit topic had je ook gezien dat de beheerder zich zeer bewust is van de problemen maar dat ze er nog niet aan waren toegekomen.
tip: ook dat maakt het niet veilig, dat is pas wanneer ze er aan toegekomen zijn.

Goed dan komen nu de posts van ik heb zoveel jaar ervaring van dit en dat en dat men weet waar men het over heeft enz.
Dezelfde groep begint ook altijd, iedereen zal wel zeggen dat ik het fout heb of gek ben... (ik noem een vaccin, 5G)
Moe wordt je er van, dit van tevoren roepen maakt niet dat je gelijk krijgt, ja alleen op die bevestiging.

En dat je nu kunt roepen zie je wel daar komt het, tja klap even voor je zelf.

Zo ook eens met gestrekt been, dat lucht op :D en ja ik weet het niet slim, iedereen maakt fouten.
Soms helpt het een keer duidelijk terug kaatsen. Meestal niet, vergt een bepaald inzicht aan de ontvangende kant.

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: zendamateur forum onveilig...

#172 Bericht door johnp »

Even als beheerder: Frankyboy het is niet de bedoeling om iemand op het forum zo persoonljik aan te vallen.

Ik was het met een aantal posts bij deze discussie niet eens, en de discussie was op sommige punten scherp, maar er was wel respect over en weer.

Je mag het heel zeker met iemand oneens zijn, maar je post is teveel op de persoon gericht.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: zendamateur forum onveilig...

#173 Bericht door Frankyboy »

johnp schreef:Even als beheerder: Frankyboy het is niet de bedoeling om iemand op het forum zo persoonljik aan te vallen.

Ik was het met een aantal posts bij deze discussie niet eens, en de discussie was op sommige punten scherp, maar er was wel respect over en weer.

Je mag het heel zeker met iemand oneens zijn, maar je post is teveel op de persoon gericht.
Eens, echt eens.

Ik had het al in mijn eigen post gezet dat ik zelf al vond dat ik de fout in ging.
Ik verwachte ook wel een tik op de vingers.

Maar ik wordt er soms zo moe van, mensen die maar onjuiste dingen blijven posten, niets aannemen van anderen die goede argumenten hebben.
En ja, er zijn echt anderen die er best wel wat van af weten.

Probleem tegenwoordig is dat dat soort postings weer door anderen als waarheid wordt gezien en weer door verspreid wordt.
En zo heb je een hele groep. Zoals gezegd je komt het overal tegen, vaccins, 5G, privacy enz enz.
En die groep versterkt zich weer en dat gaat door en door.

En dan ben je er ineens klaar mee.
Respect is goed, maar dat verwacht ik dan wederzijds en niet dat je met foute argumenten elke keer uit de hoogte weggezet wordt, er is ook daar een grens.
(er werd ook op mij gereageerd)

Ja fout ik weet het, sorry voor degene die zich aan mijn post ergeren.
(stiekem lucht het wel op, maar inderdaad we zijn geen kleuters meer)

Ik zal er proberen op te letten. Ik ben ook al een keertje uitgevallen tegen Juul over zijn aanvallen op de kerkelijke omgeving hier. Was ook persoonlijk. (ik heb uiteraard niets tegen Juul) maar dat vele gedram op de kerk vond ik ook te ver gaan. Verder niets aan de hand.
Te persoonlijk idd, aan de andere kant wanneer je beiden volwassen bent moet je ook een keertje kritiek kunnen hebben en daar volwassen mee om kunnen gaan.
Er is ongetwijfeld ook op mij van alles aan te merken.
Van een beetje ruggegraat wordt niemand slechter.

Ik zal me dit ook aantrekken en proberen het niet meer te doen.
(ondanks mijn argumenten om het te verzachten :wink: )

gr PA2FB (zal hem dan ook ondertekenen in kader van open vizier)

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: zendamateur forum onveilig...

#174 Bericht door johnp »

Bedankt voor je snelle reactie. En goed dat je er zo serieus op ingaat. Dat waardeer ik erg.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: zendamateur forum onveilig...

#175 Bericht door pa3kc »

Frankyboy schreef:
Maar ik wordt er soms zo moe van, mensen die maar onjuiste dingen blijven posten, niets aannemen van anderen die goede argumenten hebben.
En ja, er zijn echt anderen die er best wel wat van af weten.
Dus als we het niet eens zijn met elkaar dan is de oplossing veel dingen uitkramen om je gelijk maar te behalen en anderen van domme uitspraken te betichten om je gelijk maar te behalen?

5G alu hoedjes en wat niet meer? :)

Ik blijf erbij: Men kan en mag geen privacy verwachten als men Apple, Google of Microsoft producten gebruikt.

Sterker, ik vind dat men helemaal geen recht van spreken heeft over privacy indien men dagelijks producten gebruikt van die bedrijven anno 2020.

Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt of het forum veilig is of niet.

De beheerders kennende en hun achtergrond is dit forum wel veilig anders was dit forum niet online geweest.

Misschien moeten we nog met zijn allen meer HOW-TO's gaan raadplegen en config lines posten in dit topic om ze te helpen.

Alleen ik vermoed dat ze op pagina 1 van dit topic al opgehouden waren met lezen.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: zendamateur forum onveilig...

#176 Bericht door pe1rxq »

En gelukkig bepaal jij de privacy regels niet.

Het hele idee achter de privacy regels is nu juist dat het gewoon een recht is.
Ook als je ooit wel wat prijs geeft (of hebt gegeven) heb je er nog steeds recht op.

En nog mooier: ook als je er domme dingen over op dit forum post blijf je er recht op houden....

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: zendamateur forum onveilig...

#177 Bericht door Frankyboy »

johnp schreef:Bedankt voor je snelle reactie. En goed dat je er zo serieus op ingaat. Dat waardeer ik erg.
Graag gedaan, ik wil zeker niet de sfeer verzieken hier.
pa3kc schreef: ..
Dus als we het niet eens zijn met elkaar dan is de oplossing veel dingen uitkramen om je gelijk maar te behalen en anderen van domme uitspraken te betichten om je gelijk maar te behalen?

5G alu hoedjes en wat niet meer? :)

Ik blijf erbij: Men kan en mag geen privacy verwachten als men Apple, Google of Microsoft producten gebruikt.

<knip alles staat erboven.
Ok dan nu een keertje inhoudelijk en niet op de man, is idd niet ok sorry.

De 'Big Tech' zoekt inderdaad de randen van de privacy op en zal proberen jou gegevens uit te melken voor reclame.
Groot verschil hierbij is dat je en zelf die gegevens ergens neerzet (waarschijnlijk ook veel te veel) en dat dat gebruikt wordt voor gerichte reclame.
Maar jij bent het product en daar zijn ze zuinig op, ze zullen jou gegevens uitzoeken maar niet delen!

Verder is er strenge wetgeving met hoge boetes hiervoor in Europa dus ze zijn best voorzichtig met het toepassen van deze gegevens hier.
De EU zal het niet nalaten om die hoge boetes ook op te leggen.

Dan veiligheid op bv het gebruik van ssl verkeer of niet.
Hackers zijn altijd bezig gegevens te verzamelen, deze groep gaat het niet om reclame maar om keiharde euro's
Iemand die bv wat slordig is kan hier inloggen met een naam en wachtwoord wat hij hergebruikt (ja moet je niet doen, echt het gebeurd toch)
Dit proberen ze weer bij een andere site en hoppa binnen. Mooi persoonsgegevens bekijken en weer meer verzamelen.

Uiteindelijk weten ze alles van je en gaan leningen aanvragen op jou naam, sterker inloggen in bij je bank en je rekening plunderen.
Dat valt wel mee?
Nee, nee echt niet.
En kennis?
Ik heb ook ict gestudeerd, iemand heeft me daar een titel (cum laude) voorgegeven dus er zijn mensen die denken dat ik er best iets van begrijp.
Ik werk al vele jaren in de ICT en leer elk jaar bij. Ook ik heb cursussen gevolgd hoe hackers te werk gaan. (en nee Nederlands en talen wordt niets bij mij sorry voor spelfouten :oops: mijn scriptie ook maar laten controleren)
(nieuwsflits: de meeste hacks zijn echt simpel en worden door scriptkiddies gedaan, de echte hackers gaan voor het grote werk, daar heb je geen last van)

Ik heb in de internetbankieren omgevingen projecten gelopen bij meerdere banken en ook daar gezien via voorlichting hoe mensen volledig in de ellende gestort zijn door misbruik van gegevens. Je kunt daar jaren last van hebben, letterlijk.

Mensen klagen dan de bank gelijk aan, maar je gelijk halen wordt steeds lastiger. Je hebt een eigen verantwoording.
En echt deze omgevingen lopen voor in beveiliging en dan ook constant en daar hangt een hoog prijskaartje aan.

De hacker scene wordt steeds beter en beter. Dus het wordt gevaarlijker.
Echt onderschat het niet. De 'Big Tech' onderschat het ook niet en investeert hier ook echt veel geld in.

De kleine internetshop in Nederland veel minder en wees daar bewust dat je gegevens op straat kunnen komen.

De beste les overal: Blijf bij met patchen en gebruik ssl.
Ook voor de wat simpeler hacker geld de inbrekers regel. De makkelijkste woning (site) eerst.
De hacker heeft als voordeel dat zijn bot het zoekwerk doet.

Veiligheid altijd nr.1 en dan heeft een beheerder met de AVG te maken.
Dat zal inderdaad in dit geval meevallen.
De call is uniek maar twijfelachtig (niet eens verplicht) kortom ik denk dat het daar wel mee valt.
(Mocht je een site hebben let er wel mee op, ook hier kun je een boete krijgen, niet zomaar naw gegevens zonder beveiliging opslaan. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat je ze nodig hebt. Sommige gegevens mag je niet eens vragen/opslaan, ander onderwerp)

En mijn uitstapje naar 5G enz is meer om aan te tonen dat iets flink kan ontsporen. (en dat is ontspoort)
Iemand leest jou post dat ssl/https er niet toe doet en denk pa3 die zal het wel weten en neemt dat als bewijs aan.
Die verteld dat weer door dat hij het zeker weet aan anderen en voor je het weet loopt het uit de hand.
Met 5G en het corona vaccin als voorbeeld. Zoek eens op sites over het vaccin die beginnen met: belangrijk nieuws, dit moet iedereen weten...
(doet me aan oude kettingbrieven denken)

Uiteindelijk is er een hele massa die dat wel voor waarheid aanneemt en een wetenschappelijk onderzoek afdoet als onzin. En ja het gebeurd steeds meer.
Misschien wat overdreven in dit geval maar ik probeerde een punt te maken, vandaar.

Ok nu ben ik er wel klaar mee. Ik hoop dat ik duidelijk was en echt let op je veiligheid op het internet.

Oh ja en deze: De beheerders kennende en hun achtergrond is dit forum wel veilig anders was dit forum niet online geweest.
Antwoord: Nee, sorry dat is hij niet.
Het is geen aanval op de beheerder maar een simpele constatering.

Zolang je er bewust van bent kan het in dit geval minder kwaad, maar het is een veiligheid probleem, John heeft het ook bevestigd dat hij er niet blij mee is en er aan werkt.
Laatst gewijzigd door Frankyboy op 14 nov 2020, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: zendamateur forum onveilig...

#178 Bericht door Frankyboy »

pe1rxq schreef: ...
Het hele idee achter de privacy regels is nu juist dat het gewoon een recht is.
Ook als je ooit wel wat prijs geeft (of hebt gegeven) heb je er nog steeds recht op.

En nog mooier: ook als je er domme dingen over op dit forum post blijf je er recht op houden....
Dit klopt in ieder geval 100% De wet blijft je beschermen wat je er ook van vind.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: zendamateur forum onveilig...

#179 Bericht door Radioot »

Deze threat kan eindelijk op slot.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: zendamateur forum onveilig...

#180 Bericht door Rene - pg3r »

Radioot schreef:threat
Volgens mij wordt er niemand bedreigd.

Plaats reactie