Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#76 Bericht door elsinga »

Ik gebruik ook overal op internet het liefst mijn achternaam als username. Hier ook. En als dat niet kan relsinga. En ik heb ook nog nooit moeilijk gedaan over mijn identiteit. Dus hier niet je call als username hebben heeft op zich niks met anonimiteit te maken. ;) Aan de andere kant staat mijn call netjes in mijn signature. Kan iedereen hier toch zien waar mijn registratie woont, zeg maar.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#77 Bericht door Radioot »

Code: Selecteer alles

Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?
In dit geval, zorg voor een betere moderator. Want al terug lezend zat er wel iemand boven op maar was ziende blind.
De motormuis die in zijn eerste post al aan geeft een 4 watt porto te willen omruilen voor een 40 watt set op PMR?

De veel gehoorde oplossing in deze discussie is verplichte transparantie, iedereen moet maar met de billen bloot.

Ja als dit een besloten forum zou zijn, is daar wel iets voor te zeggen, maar het is zo open als het maar kan.
Doe eerst maar iets aan die 2 trackers en weer de zoek-bots.

Ik voel er dan ook niet voor om mijn roepletters bekend te maken. Iets met privacy en vergetelheid.
Door de digitalisering kan zo'n beetje alles voor altijd worden bewaard en teruggevonden en tegen je worden gebruikt.
Als je dat vergezocht vind heb je nog niet zoveel mee gemaakt.

Trots op mijn roepletters? Om dat ik 35 jaar geleden wat meerkeuze toetsjes met succes heb afgerond, nee niet echt.
Zo moeilijk was het nu ook weer niet.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#78 Bericht door coolepascal »

Apae schreef:Tja, ik ben een van die leden met een "anonieme" gebruikersnaam. Waarom?
Jij hoeft je daar absoluut niet voor te verantwoorden !
Ik ben bepaald niet anoniem... ik wens me gewoon niet door anderen te laten voorschrijven wat mij te doen staat.
wie niet met twee muisklikken mijn identiteit weet te achterhalen is gewoon niet snugger genoeg (no offence).
pa3bvm schreef:Denk dat de " Coole" daar een punt heeft..
Waarom toch Coole tussen quotes ? als regel geeft dat een zeker cynisme aan.
Wil je soms sugereren dat ik eigenlijk helemaal niet Cool ben :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#79 Bericht door PD4NX »

coolepascal schreef:Waarom toch Coole tussen quotes ? als regel geeft dat een zeker cynisme aan.
Wil je soms sugereren dat ik eigenlijk helemaal niet Cool ben
Genoeg gemopperd, spiegeltje spiegeltje aan de wand... :|

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#80 Bericht door Frankyboy »

PD1EU schreef:
coolepascal schreef:Waarom toch Coole tussen quotes ? als regel geeft dat een zeker cynisme aan.
Wil je soms sugereren dat ik eigenlijk helemaal niet Cool ben
Genoeg gemopperd, spiegeltje spiegeltje aan de wand... :|

-Ed
Mooi voorbeeld over hoe iets gelezen wordt,

Ik lees in bovenstaande reply een soort van afkeuring waarbij gedacht wordt dat Coole aan het mopperen is.

Ik zie echter in de reply van Coole een leuke kwinkslag die als grapje bedoeld is.

Zo zie je maar de één leest soms iets anders in een post dan dat een ander bedoeld heeft of bedoelde.
Wat Coole dan echt bedoeld heeft, tja ..... en is hij Cool? vragen, vragen, vragen .... :lol:

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#81 Bericht door Aeolus »

Radioot schreef: De motormuis die in zijn eerste post al aan geeft een 4 watt porto te willen omruilen voor een 40 watt set op PMR?
Dat werd echt niet genoemd in die eerste post hoor... lees hem nog maar eens na.

-Verwijderd account

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#82 Bericht door -Verwijderd account »

Ik begrijp dat er blijkbaar wederom een discussie is geweest die voor veel ophef heeft gezorgd.
Dit is bepaald niet uniek voor dit forum, het komt op veel meer plaatsen voor.
Wat mij wel opvalt is dat het blijkbaar een typisch Hollands internetgedrag is... :oops:

Op buitenlandse sites en anderstalige sites komt dit veel, echt veel minder voor.
Er kwam in dit topic een idee voorbij om een "gesloten forumdeel" te introduceren. Alleen toegankelijk voor forumleden die een bewijs van goed gedrag hebben :D Dit forumdeel is derhalve niet zichtbaar als men niet ingelogd is. Dit idee heeft mijn steun. Ik ken het reeds van een paar andere forums en ben daar positief over.
Daarnaast lijkt het me een prima voorstel dat licentiehouders zich laten registreren middels een kopie van hun licentie. Er zijn reeds meerdere websites die zulks eisen als je daarop actief wilt zijn, dus waarom niet ook hier invoeren? Althans, als men op dit forum actief wil meedoen met gebruikmaking van je roepletters; als username en/of in je signature vermeld.

Nee, het zal niet de ultieme oplossing zijn tegen ontsporingen, maar de risico's worden kleiner.
Nu nog respect opbrengen voor andere meningen en vooral niet jouw mening uitdragen als zijnde de waarheid...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#83 Bericht door PE2AAB »

PA4DHG schreef:...Daarnaast lijkt het me een prima voorstel dat licentiehouders zich laten registreren middels een kopie van hun licentie...
Goed idee alleen zou ik dan kiezen voor licentie of ID. Ik vind namelijk niet amateurs net zo welkom hier. Die zou je anders uitsluiten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#84 Bericht door pa8w »

Ik heb in een ander draadje al eens de volgende reactie gegeven:

Maak er gewoon een besloten forum van en knikker iedereen eruit die zich niet weet te gedragen, da 's mijn suggestie.
Helaas is een open forum een magneet voor elke randdebiel die meent iets te moeten roepen of verkopen.
Als je de deuren van je huis definitief open zet dan moet je eens kijken wie er binnen een paar dagen in je huiskamer wonen.
Ik zeg, op slot die boel.


Bovenstaande "visie" staat wat mij betreft nog als een huis, op het volgende detail na:
Leesbaar voor iedereen lijkt me prima: dat zorgt hopelijk voor nieuwe instroom van leden.
Posten daarentegen moet echt alleen kunnen door identificeerbare gebruikers.
Desnoods verdeeld in een paar gebruikersgroepen met verschillende permissies.

Iemand die "bekend" is zal wat beter op zijn gedrag/woorden passen dan een anonieme gebruiker.
Helaas is dat geen garantie, dus mijn knikker iedereen eruit die zich niet weet te gedragen moet dan de boel voldoende opruimen zodat het gemoedelijk en gezellig blijft.

Oh ja, en smilies zijn prima. Ze verduidelijken de achterliggende gedachten en stemming waarmee een post is gedaan.
Beetje kinderachtig, dat wel, maar ondanks onze soms gewichtigdoenerij: zijn we niet met zijn allen gewoon lekker aan het spelen, CW included? :wink:

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#85 Bericht door coolepascal »

pa8w schreef: Beetje kinderachtig, dat wel, maar ondanks onze soms gewichtigdoenerij: zijn we niet met zijn allen gewoon lekker aan het spelen, CW included? :wink:
Helemaal correct !!!! wij zijn in princype niet anders dan lui die sigarenbandjes verzamelen.
Vroeger was je nog een hele meneer omdat je 'transistor' foutloos kon spellen, tegenwoordig is dat niet meer actueel omdat de huidige generatie rijkelijk voorzien is gsm apparaten daar zitten geen tramzistors in maar slimmigheid !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#86 Bericht door Vertrokken »

Ik ben voor een beter moderatie systeem, want tegen sommigen wordt niet of amper opgetreden.
Zo noemt er eentje mij trol, enkel en alleen omdat ik opmerkingen/bedenkingen heb, een forum dient om dingen te bespreken.

Er zijn er diversen die denken dat ze alles mogen en kunnen op dit forum alleen maar omdat ze er al jaren zitten of veel posts hebben.

Mij stoort vooral een lak aan moderatie, men gooit topics niet op slot of treed wel op maar is dan een m oderator onderdeel van de discussie.

1. Ik zou beginnen met strenger te zijn, maar wel rechtvaardig.
2. Verbied een beheerder / moderator op te treden als die zelf in de topic actief meedoet, laat een andere moderator het bekijken en ingrijpen, ook als het een moderator zelf is die aanleiding is.
3. Waarschuw eerst en bij herhaalde overtreding(en) sluit je iemand bv 2 weken uit, werkt beter dan permanent bannen, dat is altijd nog te doen als het echt niet anders kan.
4. Maak duidelijke regels wat wel en wat niet kan, want het is nu merendeel een vaag gebeuren.
5. Stel 1 iemand aan die bij betwisting rechter speelt als iemand het niet met een modertor-actie eens is, die onderzoekt het dan en doet uitspraak en die is dan bindend, dit is goed voor alle partijen.

Ik ga nu wel weer een paar op mijn kap krijgen, want het schijnt een sport te zijn dat te doen.
En een forum wordt echt niet beter van dat soort gasten die denken dat ze zich alles kunnen permitteren enkel en alleen omdat ze iemand niet mogen.
Een streng maar rechtvaardig geleid forum is een plezier voor iedereen, een soft geleid forum kent uitwassen en dan krijg je zaken als deze vragen.

Dat is mijn mening, en ja ik ben ook al de fout in gegaan, het gebeurd iedereen, maar sommigen menen dat ze meer zijn dan een ander, dat werkt problemen in de hand.

NL 5321

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#87 Bericht door NL 5321 »

Hoera het is bevrijdingsdag............

Nu de kwaadwillenden binnen dit forum de kop opsteken door een oeverloos gezwam te poneren, wil ik uw aandacht vragen voor de methode waarop wij elkaar naar de kl.......helpen.

Hetgeen te berde wordt gebracht staat in geen enkele verhouding tot het "wereldgebeuren"

Waarom anderen op het matje roepen als het eigen pad in de mars van loyaliteit, begripsvorming voor andermans inbreng een toonbeeld is van onnadenkendheid in de reacties en aannames?

Beheerder....let op uw zaak.
Moderatoren grijp nu eens in op een passende wijze
Trollen , ach een ieder doet wel eens wat dat door anderen verafschuwd wordt.
Leven en laten leven "het is maar een hobby.!!"

Als luisteramateur, die wel geaccepteerd wordt wens ik u allen een prettige dag met overdenkingen op persoonlijk vlak toe.
Steek de hand nu eens in eigen boezem hi hi

Respect, wat is dat ook weer?????

:) :)

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#88 Bericht door Radioot »

Aeolus schreef:Dat werd echt niet genoemd in die eerste post hoor... lees hem nog maar eens na.
Je ziet het nog steeds niet. Het zit er gewoon niet in.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#89 Bericht door Frankyboy »

Radioot schreef:
Aeolus schreef:Dat werd echt niet genoemd in die eerste post hoor... lees hem nog maar eens na.
Je ziet het nog steeds niet. Het zit er gewoon niet in.
Verlicht dit raadsel dan ook eens voor mij.
Ik haal ook niet uit de openingspost dat de set op de PMR freq. gebruikt gaat worden :?:

De porto was ook een 2/70 setje.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#90 Bericht door PA3DAT »

En daardoor was, achteraf gezien, de keurige en vriendelijke vraag van Jules PE0GJG ook volkomen
gerechtvaardigd: heeft de man ook een zendmachtiging?
Als die vraag de moderator niet aanstond (en het is mij en een aantal anderen nog steeds niet duidelijk
waaróm niet) dan had de moderator die reactie het beste gewoon kunnen verwijderen. Evt. Jules via
PB laten weten waarom, en dan was er geen discussie gevolgd.

Door Jules openlijk de les te lezen (ten onrechte, volgens mij) is er een discussie aangezwengeld die
uiteindelijk heeft geleid tot dit hele topic. Ik heb niet de illusie dat we hier ook maar één stap verder
mee komen.

Mijn advies luidt nog steeds:
1. Moderator, ga niet discussiëren over de moderatie
2. Moderator, wat je niet aanstaat gooi je gewoon weg. Voorkom dit soort oeverloze discussies!

Werkt al een aantal jaren in een groot forum met óók een (soms) moeilijk publiek... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie