Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#91 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank Aloys voor je zeer heldere reactie, je deed 'em al eerder.
Dat is waar het allemaal over begonnen is.
En ik heb keer op keer uitgelegd dat m'n beweegreden om die vraag te stellen volstrekt legitiem was. Volgens de forumregels ook nog. Ook een "interne" mailwisseling met John PA0ETE bracht geen licht in de zaak.
Want John ken en waardeer ik al heel erg lang, midden jaren 70, we haalden vlak na elkaar onze zendmachtiging.
Maar hij heeft gehandeld zoals hij schrijft "zonder aanziens des persoons". Da's prima, maar dan wel even goed lezen en tot je door laten dringen wat een vraagsteller er mee bedoeld. Nu is het zo dat dit hele gedoe tussen hem en mij is komen staan, en dat is jammer.

En het gevolg is dat de oorspronkelijke vraagsteller hier niet meer komt-is en dat in ieder geval twee rechtgeaarde zendamateurs, Henk PA1A en ik zelf het forum links laten liggen, dat is dus bereikt.

Natuurlijk zit Internet vol met laat ik maar zeggen vreemde vogels, maar da's "buiten" toch niet anders?
Ik ben moderator op een ander forum, maar ik begeleid de discussies altijd waar mogelijk en soms laat ik de discussie stevig worden. Zo hoort dat ook in de maatschappij.

In m'n werkzame leven heb ik erg veel gedaan voor het zendamateurisme, samen met PA2PME de politiek "bewerkt', sommige hier zouden nu geen zendmachtiging hebben gehad als we dat niet hadden gedaan, samen met PA2PME de VERON pr commissie opgericht en tot m'n vreugde heb ik daar o.a een VERON Gouden speld voor gekregen.

Verder doe ik er maar weer het zwijgen toe., want het blijkt steeds meer dat je volstrekt willekeurig in de hoek gezet wordt door de zelfde zendamateur.

Maar het schijnt dat lezen een moeilijke bekwaamheid is geworden in deze tijd van Facebook en Twitter.


Juul, die de soldeerbout maar weer eens aanzet..............
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#92 Bericht door pa1bvm »

Ook een moderator kan best wel eens de plank misslaan ..helemaal niets mis mee ..
Mooi leermoment ..toch...

wel jammer dat het ten koste gaat van een persoonlijke band tussen twee Zendamateurs ..
als jullie nou eens met z'n tweeen een biertje drinken of een kopje thee ??
potjandrie .. en dat alles omdat er iemand zonder de juiste papieren met 50 watt op een PMR frequentie wil gaan spelen ..

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#93 Bericht door Frankyboy »

@Juul,

Ik ken John niet en ik ken jou niet. Maar na jou betoog wil ik ook wel even een duit in het zakje doen. (we zijn toch bezig)
Ik zal proberen er neutraal naar te kijken.

Zoals ik het lees probeer je wel heel hardnekkig je gelijk te halen en dat is jammer.
Je dankt Aloys voor zijn reactie, maar daar staat o.a.
1. Moderator, ga niet discussiëren over de moderatie
Echter blijf je hameren dat jou standpunt de juiste was, waarbij je jou bijdrage uit het verleden aanhaalt en gelijk even de moderator beschuldigd dat hij niet goed kan lezen.

Daar ben ik het dan ook zeker niet mee eens:
- Goed wat je in het verleden gedaan hebt, echt. Maar dat zegt natuurlijk niets over wat er tegenwoordig gebeurd, je kunt wel helemaal veranderd zijn. Kortom geen argument in de discussie. En helaas in de politiek voorbeelden ten over, iets wat 10 jaar geleden goed was, kan nu wel helemaal anders zijn.
- Bij een voorsteltopic (dat ik nu meerdere malen gelezen heb) als eerste welkom de vraag is: heb je wel een licentie? dat is geen vriendelijk welkom.
Ik kan het ook niet anders lezen, echt niet. Je gaat gelijk uit dat het een piraat is en dit echt niet kan.
(Dat je achteraf gelijk had doet niets af aan de stellingname in het antwoord, in mijn ogen was dat zeker geen vaststaand feit)
Mijn eerste gedachte was ook, moet dat nou. Kortom ik begrijp de moderatie ingreep zeker.
Dat je het daar niet mee eens bent kan, maar je probeert nu wel erg je gelijk te halen en dat door te drukken met als pressiemiddel, dan blijf ik toch weg.
Sorry maar dat is een zwakte bod, het modden geld voor iedereen, je haalt het aan, maar je blijft pleitten dat jij goed zat.

Jammer dat je dat niet in wil zien en dat nu tussen jou en John laat in staan. Iemand tegemoet komen is echt niet altijd erg.
Sterker, blijkbaar zijn al die jaren dat je John kent en waardeert minder waard dan een opmerking over 1 posting op een forum, het is maar wat je belangrijker vind.

Iedereen heeft wel zijn nukken, ook jij. Wanneer iemand een nieuwe transceiver bejubeld met meer knopjes en displays en ingebouwd koffiezet apparaat komt er steenvast een verwijzing naar zelfbouw van vroeger. Tja dat is ook off-topic en daar zit ik ook niet op te wachten.
Ik vind het wel mooi, en ja 25 jaar geleden maakte ik ook mijn eindtrapje met een QQE03/12 zelf maar ik geniet nu ook van een mooie IC-7700
Ze zijn er echt hoor mensen die die knopjes allemaal mooi vinden :wink:

Kortom een beetje zelfreflectie kan voor niemand kwaad, ik weet zeker dat er op mij van alles aan te merken is. Maar geven en nemen en niet gelijk stelling nemen.

En dat Henk PA1A het forum links laat liggen ligt ook hem zelf. Lees zijn antwoorden maar eens door.
Hij heeft het venijn en sarcasme in zijn antwoorden tot een ware kunst verheven, echt, zo zie je ze niet veel. Op zich een compliment waard. Wanneer iemand in zijn ogen een niet zo slimme vraag stelde werd hij tot aan de grond afgebrand.
Ja dan kun je verwachten dat je een keer met een modje in aanvaring komt.

Op zich zou ik er nog mee kunnen leven, maar wanneer je dan zelf niet weet wat een modje is op een forum (dat weet toch iedereen dacht ik) daar een vraag over stelt en dan een duidelijk antwoord krijgt in mijn ogen, waarop dan letterlijk gezegd wordt:
Nu wordt je wel erg persoonlijk hoor, zo'n toon is toch helemaal niet nodig....
Ik vind het wel heel erg moeilijk om te zien wie en wat nu een moderator en/of beheerder is.
Henk die zegt: zo'n toon is toch helemaal niet nodig
Zo die zag ik niet aankomen, dus wanneer je iets niet weet mag je het dan wel vragen, maar dat geld niet voor anderen....

2 reacties later kennen we Henk weer:
Blijkbaar is de slappe houding van schrijvers in het ROOD het nieuwe criterium van redactie voeren.
Tja, zoals ik aanhaalde, dit is wat mij opvalt. Zelfreflectie kan geen kwaad en lees zelf eens rustig wat je eigenlijk neerzet en hoe dat op een ander over kan komen.

Ik heb echt niets tegen Henk en jou, sterker ik zou het jammer vinden wanneer jullie beiden weg blijven. Samen staan we sterken en jullie brengen veel kennis mee, altijd mooi op een forum.
Maar probeer ook de andere kant van de medaille eens te bekijken hoe iemand tegen postings aan kan kijken, het kan echt anders overkomen dan soms bedoeld is.
Niemand schiet er wat mee op wanneer je elkaar in de haren vliegt. Zeker niet in het openbaar op het internet.

En laat postings op een forum niet tussen mensen in staan, je maakt het belangrijker dan het is, de wereld draait door ook zonder dit forum.

oh ja, persoonlijke visie natuurlijk.
Ik kan er ook naast zitten, maar doe mijn best en sta open voor kritiek.
Sorry voor het lange verhaal.

73, Frank PA2FB

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#94 Bericht door Radioot »

Vier punten:

1 Niet het onderscheid kunnen maken tussen zendamateur en en een communicatiebehoeftige,
2 De verkeerde beslissing nemen bij terecht gestelde vragen omtrent de vereiste papieren bij gebruik van zendapparatuur,
3 Oordelen dat dat niet nodig is,
4 Bij kritiek vol blijven houden dat er goed geoordeeld is.

Leer momentje?

@2fb nummer 1 is altijd al een blinde vlek van de VRZA geweest.

En waarom heeft niemand voorgesteld om ipv een klassieke 2 weg radio oplossing te kiezen voor een smartphone met 4g en geschikt appje?

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#95 Bericht door Frankyboy »

Blinde vlek VRZA?
Daar ben ik geen lid meer van (na stopzetten blad was het einde, ik sponsor/host nog wel de site van PI4FLD maar daar blijft het voorlopig bij)
Misschien erfelijk belast dan (maar ik ben nu ex-VERON en ex-VRZA) ik kies later wel weer, na mijn verhuizing naar de Veluwe terug :D

Ik heb er geen leermoment van hoor, ik zie hem echt niet (toch blinde vlek :lol: )
Ik ben Stefan, 43 jaar oud en wonende in Alkmaar.
Een grote variëteit van hobby's, maar motorrijden is toch wel de grootste.


Er staat, meerdere hobby's daar zou zomaar zendamateur tussen kunnen staan, dat is voor mij toch ook een hobby
En ook ik vind motorrijden heerlijk, op dit moment ook boven zendamateur. (OK echt niet op een BMW, maar de verbeterde versie Honda CrossTourer :) )

Misschien ben ik te goed van geloof maar uit de hele post lees ik niet dat hij de PMR banden misbruikt.
Dat wordt pas later duidelijk uit zijn antwoorden, maar ik vind nog steeds dat Juul inderdaad te scherp kwam met zijn eerste antwoord.
(ondanks zijn gelijk achteraf, dat moet gezegd worden)

Kortom ook ik vind de reactie van de mod wel terecht, nog steeds.
Met de kennis achteraf zou je er wel wat achter kunnen zoeken wanneer je naar de vraagstelling kijkt, maar dat is maar net hoe je er naar kijkt.
Ik misschien te positief (toch blinde vlek :wink: maar ik weiger negatief naar postings te kijken tot het tegendeel bewezen is.)


Dat toen het duidelijk was dat iemand als piraat met veel te veel vermogen op de PMR band wil zenden je het dan afkapt en niet toe staat zal duidelijk zijn.
Helemaal eens, dat moeten we niet willen, zeker niet :!:

Maar ok, wat leren we hier uit?

mods gewoon gelijk geven? geen discussie op het forum, misschien via PB maar beter afkappen?
Iets van een aparte groep voor zendamateurs?
Zoals een modje nu rood is zou je om te beginnen eens kunnen beginnen met een groep voor zendamateurs te maken.
bv groen of blauw.
Je hoeft er nog niets eens aparte rechten aan te hangen maar dan wordt het al duidelijk wanneer iemand een vergunning heeft?
Misschien mooie tussen oplossing? Iemand is dan in ieder geval goed herkenbaar, scheelt onduidelijkheid en lastige vragen :wink:
Ook gasten met een rare nick zoals Frankyboy zijn dan herkenbaar als vergunninghouder.

Alles nog wel bereikbaar voor de rest, luisteramateurs hebben ook groot belang bij bv antenne topics.

Ok weer een heel verhaal ik stop er maar weer eens even mee, zo post ik niets, zo veel te veel :wink: maar ik probeer positief mee te denken dat dan weer wel. (mijn persoonlijke mening er zijn er vast die denken, hou eens op man en dat mag hoor :D )

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#96 Bericht door Aeolus »

Frankyboy snapt het. Eindelijk eens iemand die inderdaad ziet dat er niet gesteld is dat ie met de apparatuur op PMR wilde gaan zenden. Dergelijke aannames waren wellicht te maken, maar dat past niet bij de neutrale houding die ik tijdens het modereren wens aan te houden. Inderdaad, achteraf zijn dingen duidelijker geworden en als je er *dan* op gaat wijzen dat hetgeen wat iemand wil gaan doen tegen de regels is, dan wordt het een iets ander verhaal.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#97 Bericht door Vertrokken »

PA0ETE schreef:
Johny schreef:Ik ben dus geen amateur .. Heb geen N en ook geen F .
Ben wel druk doende met het halen van mijn N .
En heb stijf de indruk dat ik voor een paar totaal niet welkom ben want ik heb geen Call .
Kan dan ook melden dat mede cursisten zich ook niet aan melden al hier omdat men zich niet welkom voelt .
Nou ja, dat is dus niet het standpunt van de beheerders.

Ik hoop toch echt dat er niet zulke betuttelende regels nodig zijn als dat we moeten gaan opletten of mensen beginners wel met voldoende respect tegemoet treden.

Die houding is niet nieuw hoor. Ik zag er tot mijn 25ste heel erg jong uit voor mijn leeftijd. Toen ik als 19-jarige bij een onderdelenhandelaar waar ik vaak kwam wat materiaal voor een zender kwam kopen die ik aan het bouwen was, stond daar een zogenaamd eerbiedwaardige PA0. Die begon meteen tegen mij uit te varen. Dat die jeugd 'tegenwoordig' maar wat deed. En dat 3-meterpiraten zoals ik een grote plaag voor de maatschappij waren, en zo meer. Hij raadde de handelaar sterk af om mij de spullen te verkopen.

Toen de handelaar zei dat ik een vergunning had, schrok hem dat niet af. Die nep-PDnullers die waren net zo erg als de 3-meterpiraten. Op een enkele uitzondering na waren het "domme LTS-ers, pijpenbuigers en stopcontactamateurs". De legendarische Fred Vorstermans van RDS-electronics hier in Amersfoort zei toen op zijn onderkoelde manier "Mis ik hier misschien iets? Mag je ik even voorstellen. Dit knulletje dat hier voor je staat, is PA0ETE. Een van de beste zelfbouwers in onze regio." De man trok vervolgens wit weg, en liep zonder iets te zeggen of te kopen de winkel uit. Toen de man weg was zei Fred: "En wie is hier nu dom?" Dit was in ergens in het voorjaar van 1976 :-)
John dat zelfde ervaar ik ook als sommige PA'ers er achter komen dat een ON2 call in België gelijk staat aan de PD0 call in Nederland.
Wat men niet weet is dat de oude PD-machtigingen exact de zelfde stof leerden op de cursus als nodig was om een Harec te bekomen, in mijn tijd 1981 was enkel morse nodig voor een PA, de leerstof was dezelfde, enkel 10 vragen minder op het examen.
De nieuwe Novice machtiging is wel iets anders dan wij toen deden.
In België hebben ze dit opgelost door een CEPT machtiging voor ON2 houders te behouden en de nieuwe N-amateurs krijgen een ON3 echter die is nergens aanvaard dus kunnen ze enkel in België zenden.
Heel ergerlijk vind ik het als sommige A amateurs ons als vuil behandelen terwijl de oude PD-nullers wel degelijk dezelfde opleiding hebben.
Gelukkig krijgen we in België ON2 en die is in veel landen geldig en gezien het niveau ervan mag je in veel landen meer dan een N-vergunning, en gelukkig maar.
Maar de ON2 heeft wel alle banden en volledig gekregen van 160m tot en met 70cm, dit omdat de Harem mannen toen enkel morse als extra kregen.

Persoonlijk denk ik dat men de vergunningen moet veranderen, domweg naar LP (Low Power), standaard vergunning alle banden max 100W en een HP (High Power) maar dan moet iedereen, ook de oude garde bewijzen dat ze verstand hebben waar ze mee bezig zijn, maar dan mag je bv wel 2KW maken.
Het indelen van de banden vind ik zeer kinderachtig, vooral omdat het niks uitmaakt of iemand op een klein deel 40m zit danwel op 80m of op 10m, uiteindelijk is het maken van vermogen een groter probleem.

Anyway, wat ik wil aankaarten, is dat sommigen eens een andere insteek moeten nemen ten aanzien van PD en NL amateurs, het is niet omdat je een Harec hebt dat je meer kent of een grotere mond moet opzetten.
Ik ben ook zo behandeld hier op het forum en werd kwaad, dat is meteen de reden dat is hier nog maar zelden kom want kritiek afkomend van een PD0 mag niet en moet afgestraft worden.
Spijtig maar hier wel een realiteit. Zo zeg ik over PI3UTR niks meer :lol:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#98 Bericht door PA3DAT »

Aeolus schreef:Frankyboy snapt het. Eindelijk eens iemand die inderdaad ziet dat er niet gesteld is dat ie met de apparatuur op PMR wilde gaan zenden. Dergelijke aannames waren wellicht te maken, maar dat past niet bij de neutrale houding die ik tijdens het modereren wens aan te houden. Inderdaad, achteraf zijn dingen duidelijker geworden en als je er *dan* op gaat wijzen dat hetgeen wat iemand wil gaan doen tegen de regels is, dan wordt het een iets ander verhaal.
Ho even, inderdaad wisten we dat niet van die PMR. Maar als een nieuweling hier komt vragen hoe ie
het best een 40W transceiver in zijn motorfiets kan inbouwen, is het dan zo gek om te vragen of ie ook
een licentie heeft? Dan kan hij toch gewoon even zijn call noemen? Dat vind ik eigenlijk niet meer dan
normaal...

En als je dat als moderator niet gepast vindt, delete dan dat bericht en stuur de schrijver een pb'tje.
Dan hadden we dit topic nooit gehad! Oh, dat modereren is in zijn kern zó eenvoudig... :twisted:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#99 Bericht door Vertrokken »

PA3DAT schreef:Ho even, inderdaad wisten we dat niet van die PMR. Maar als een nieuweling hier komt vragen hoe ie
het best een 40W transceiver in zin motorfiets kan inbouwen, is het dan zo gek om te vragen of ie ook
een licentie heeft? Dan kan hij toch gewoon even zijn call noemen? Dat vind ik eigenlijk niet meer dan
normaal...
Waarom moet je dat vragen?
Is het jouw probleem of hij het al dan niet illegaal inbouwt?
Als je op een auto-forum mensen over auto's bezig hoort vragen ze toch ook niet naar het rijbewijs?
Als iemand zijn call niet wil noemen is dat zijn zaak, je moet er niet op antwoorden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#100 Bericht door PA3DAT »

Ja, dat is ook mijn probleem: illegale praktijken mogen niet van het forum (lees de regels nog eens na!)
en het is mij niet toegestaan iemand zonder machtiging te helpen met het illegale gebruik van
zendapparatuur. Sterker nog: ik zou het niet eens willen!

Dus ik wil wel graag even weten wat voor vlees we in de kuip hebben.

En eh... Dat auto-voorbeeld slaat nergens op. Zie het eens zo: jij bent duiker en er komt iemand in het
duikforum vragen hoe ie slangen en drukmeters op een fles moet aansluiten. Of hoe ie zelf een fles kan
vullen. Jij geeft globaal uitleg, de man blijkt geen duikbrevet te hebben en verdrinkt het weekend erop.
Dat is dan wel mooi mede door jouw schuld...

En als die motorrijder plotseling een DX-verbinding krijgt en van schrik een kanaal inrijdt en verdrinkt,
dan is dat dus ook jouw schuld! Zo is het verhaal weer mooi rond :mrgreen:
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 06 mei 2014, 22:52, 4 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#101 Bericht door PD2R »

Wanneer iemand zich voorstelt op een zendamateur forum dan geeft hij/zij doorgaans aan wat zijn relatie is met de hobby. Is de persoon een zendamateur, luister amateur of studerend voor een machtiging/registratie dan staat dat vrijwel altijd vermeld in zijn of haar openingspost in het voorstel topic.
Wanneer dergelijk informatie ontbreek in het voorstel topic dan kan dat alleen al reden zijn om (belangstellend) te vragen of de persoon een registratie heeft.
Aeolus schreef: Inderdaad, achteraf zijn dingen duidelijker geworden en als je er *dan* op gaat wijzen dat hetgeen wat iemand wil gaan doen tegen de regels is, dan wordt het een iets ander verhaal.
Wellicht heeft Juul, net als ik, eerst dit "how to..." draadje gelezen en daarna pas het voorstel draadje.
Toen ik het "How to... inbouwen FTM-10e in een F800GS motorfiets" draadje las kreeg ik het vermoedde dat er mogelijk iets niet klopte. Om dat vermoedde te bevestigen danwel te ontkrachten, raadpleegde ik het "voorstel" sub forum. Daar werd in zijn voorstel draadje met geen woord gesproken over een registratie als zendamateur en had ik dus dezelfde vraag als Juul. Toen ik het voorstel draadje raadpleegde, dus nadat ik het "How to" draadje had gezien, waren er nog geen reactie op het voorstel draadje van F800GS. Dat is overigens ook gewoon voor iedereen terug te zien in de tijdens waarop de berichten geplaatst zijn.

In dat licht bezien was m.i. de vraag van Juul dus volkomen legitiem.

En wie het allemaal wel of niet "snapt", laat ik in het midden.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#102 Bericht door PD4NX »

PD2R schreef:In dat licht bezien was m.i. de vraag van Juul dus volkomen legitiem.
Exact zo heb ik het oorspronkelijke topic ook gevolgd en ingeschat.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#103 Bericht door Frankyboy »

Het is in ieder geval duidelijk, dat er een hoop onduidelijk was :wink:

En nu eens allemaal in oplossingen denken om verder te komen, dat moet zeker kunnen. Ik weet wel zeker dat iedereen wel van goede wil is.

Misschien was mijn brainwave over een "groene" groep/naam niet eens zo gek.
Alleen een groep om eens mee te starten.

Je ziet aan de naam dan direct of iemand een vergunning heeft.
(niet of iemand F,D, ON enz is, scheelt ook weer, op het forum in ieder geval gelijkheid, zendamateur = zendamateur mooi gelijk aan de naam)
En iemand dan zijn Call niet als nick wil gebruiken kan dat dus zonder problemen.

Er hoeft dan nog niet eens aan rechten en/of topics gesleuteld worden, zie het als een heel rustig stapje in de goede richting, zeker qua onduidelijkheid. Je ziet dan in een oogopslag wanneer een topic illegaal dreigt te worden.

Hoe dat geregeld moet worden is een mooie taak voor de beheerder/modjes. (invoeren best veel werk en hoe controleer je het? )

Ik ben benieuwd hoe de rest hier over denkt?
En de beheerder/modjes? Er is al een aantal dingen voorbij gekomen in dit topic. Hebben jullie het er al intern over gehad?
Wanneer er een topic als dit geopend wordt verwachten we wel dat er iets uit gaat komen natuurlijk :wink:

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#104 Bericht door Frankyboy »

PD2R schreef:....
Aeolus schreef: Inderdaad, achteraf zijn dingen duidelijker geworden en als je er *dan* op gaat wijzen dat hetgeen wat iemand wil gaan doen tegen de regels is, dan wordt het een iets ander verhaal.
Wellicht heeft Juul, net als ik, eerst dit "how to..." draadje gelezen en daarna pas het voorstel draadje.
....
Ja, maar dat had ik ook niet gedaan, ik lees niet alles moet ik zeggen, ik pak selectief topics die mijn aanspreken.

Dit:
Hoger is helaas geen optie. De motor is maximaal verhoogd ivm mijn lengte en enduro rijden.
Met de Quansheng haalde ik op de pmr frequenties met de antenne op het apparaat zelf bij 5W een afstand van 1 a 2 km. Voor het rijden met mijn maatjes is dat in principe voldoende.
was helaas wel een open deur :shock: het staat er letterlijk
Maar ok, laten we het verleden nu eens liggen en lekker vooruit kijken.

En ruzie om een topic? kom op, er gebeuren echt veel belangrijker dingen om ons heen.
Negatieve energie wordt niemand wijzer van, stop eens wat positieve energie in een goed en gezellig forum, daar komen we verder mee.
Dingen uitspreken is goed maar stap er dan daarna overheen.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#105 Bericht door pa1bvm »

stel er is een speciaal stukje Forum voor zendamateurs en ik log in onder mijn call
ik maak een nieuw topic

mijn topic heet .. problemen met zelfbouw Eindtrap ( lekker een stukje techniek issue )

gents, mijn eindtrap met 2 x GU74 ( 4CX800 ) heeft een probleem , bij meer dan 30 mA schermrooster stroom loopt het vermogen teveel terug .. weet iemand een mooie schakeling voor een stabiele schermroosterspanning van 310 Volt

wat doet dan een moderator ???

het is een stukje techniek .. maar..oplettende lezers zullen al rap door hebben dat het niet om een QRP projektje gaat ...

let wel dit is slechts een voorbeeld ...

Rick

Plaats reactie