Ik weet dat ik moet nog veel leren, maar is het ook mogelijk om de callsign minder snel op te noemen? Soms gaat het wel erg snel. Zodoende kan ik niet nagaan wie aan het uitzenden is

9okt a.s. moet ik N-examen doen. Kijk er naar uit
Gr Engelbert
Formeel zijn we natuurlijk niet van het NATO alfabet afgestapt, maar vooral in het weekeinde en bij contesten zijn er bepaalde figuren die fantasienamen gebruiken, zoals 'Italia' in plaats van 'India', en 'Radio' in plaats van 'Romeo'. Of zelfs meerdere namen voor dezelfde letter afwisselen binnen één CQ oproep.
't is in de US niet verplicht maar zover ik weet hier in Nederland nog steeds zo.
Ik heb daar ook soms problemen mee. Zelf met ons eigen clubstation ON4VRA.PD0FEW schreef: ↑17 sep 2023, 11:57 Tjonge, ik ben dus niet de enige met dit probleem(pje)
............
Maar de essentie van dit verhaal. Ik hoorde een 2e call en ik kon daar geen touw aan vast knopen. Het internationaal spellingsalfabet werd met voeten getreden, Ik kan niet eens meer zeggen welke exotische namen voor letters allemaal langs kwamen en dat waren er nogal een paar... hou je vast 9A/S52/DG/p ...........
Of je hebt een typo gemaakt of de call verkeerd genomen. Ik denk dat het 9A/S52DG/P is.