verhuizing ISP

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

verhuizing ISP

#1 Bericht door pa5cal »

Vandaag bereikte mij het bericht dat de ISP waar deze server gehost is, genoodzaakt is om van datacentre te verhuizen. Een vreemde situatie die niet vaak voor komt maar we hebben het er maar mee te doen...

Dit houd in dat vanaf ongeveer 18u op 3 juli a.s. de verbinding verbroken kan en zal worden en dat de diensten niet eerder dan 2u de volgende ochtend hersteld zullen zijn. Mocht ik die nacht ervoor kiezen wakker te zijn / blijven en kan ik dan weer inloggen om e.e.a. aan te slingeren dan zal alles weer up en running zijn, anders wordt dat later op 4 juli ergens een keer.

Ik hou er rekening mee dat machines die al jaren draaien het meestal niet leuk vinden om uitgezet te worden. Thans, dat wil wel maar het terug aan KAN best problemen met zich mee brengen. Mocht dit het geval zijn ga ik er vanuit dat hoewel we support hebben hierop, het best wel eens langer kan duren voordat de machine weer terug komt omdat eventuele defecten eerst hersteld dienen te worden.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: verhuizing ISP

#2 Bericht door PE0SAT »

Bedankt voor de update en succes met de verhuizing.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: verhuizing ISP

#3 Bericht door PE2AAB »

Ik zou zeggen lekker gaan slapen Pascal ;-)
4th of July is ook een mooie symbolische datum om de zaak weer rustig op te starten ;-)

Succes daarmee!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: verhuizing ISP

#4 Bericht door sottezero »

pa5cal schreef: 22 jun 2021, 13:39 Ik hou er rekening mee dat machines die al jaren draaien het meestal niet leuk vinden om uitgezet te worden. Thans, dat wil wel maar het terug aan KAN best problemen met zich mee brengen. Mocht dit het geval zijn ga ik er vanuit dat hoewel we support hebben hierop, het best wel eens langer kan duren voordat de machine weer terug komt omdat eventuele defecten eerst hersteld dienen te worden.
Zeker als ze dan in een koude vrachtwagen gezet worden en dan hobbel-de-bobbel over een industrieterrein stuiteren...
thermische krimpen is voor IC's (en cpu/mem) en stuiteren voor HDD's niet optimaal. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: verhuizing ISP

#5 Bericht door PE1PQX »

sottezero schreef: 23 jun 2021, 08:29 Zeker als ze dan in een koude vrachtwagen gezet worden en dan hobbel-de-bobbel over een industrieterrein stuiteren...
thermische krimpen is voor IC's (en cpu/mem) en stuiteren voor HDD's niet optimaal. :mrgreen:
Ik mag toch hopen dat de datacenter beheerders hiervoor een goede verhuisbedrijf voor kiezen en de spullen juist en safe inpakken en vervoeren.

Toch bedankt voor de mededeling, en natuurlijk succes met het verhuizen van de servers.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: verhuizing ISP

#6 Bericht door pc1mb »

Oei, heeft dit forum eigendom-hardware?

Anders is het niet meer van deze tijd hoor, om servers met klantdata en al in de wagen te gooien en hobbeldebobbel over te huizen. Van een flinke stapel servers zijn er altijd wel een paar schijven die er na zo'n reisje geen zin meer in hebben, en bij meerdere in dezelfde machine is het al gauw einde oefening voor wat erop stond.

Tegenwoordig is de policy meestal dat services digitaal verhuizen (over het glas) en het ijzer alleen leeg verplaatst wordt. Afhankelijk hoeveel reserve ijzer je hebt, is dat wel wat vaker rijden. Maar je maakt het daarmee wel wat minder spannend, en de boel hoeft eigenlijk niet meer down.

Maargoed wat je zegt, je hebt het ermee te doen. Succes! Met een goeie backup kan je weinig gebeuren, behalve misschien nog wat meer downtime als de boel stuk gaat.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: verhuizing ISP

#7 Bericht door sottezero »

Is leuk als je veel dark fiber hebt liggen waar je met meerdere kleuren 8x100gbps over kunt pompen naar het andere datacenter.
Maar de meeste mensen (niet multinationals) hebben meer data dan bandbreedte

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: verhuizing ISP

#8 Bericht door pc1mb »

Tussen datacenters ligt meestal genoeg hoor. En we hebben het over een ISP, die hebben meestal juist wél genoeg bandbreedte om al hun data rap en vaak het internet op te slingeren.
Ken dit uit de eerste hand - toevallig al enkele malen zo'n verhuizing georganiseerd op 't werk.

Maargoed, ze kiezen nu eenmaal een andere methode en ik wens pa5cal succes daarmee!

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: verhuizing ISP

#9 Bericht door PA3RIS »

Vandaag dus..

Hopelijk gaat deze verhuizing probleemloos. We zullen het morgen merken..

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: verhuizing ISP

#10 Bericht door Rene - pg3r »

Zo te zien is het gelukt. Complimenten!

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: verhuizing ISP

#11 Bericht door PA0AA »

Het forum doet het weer ! Ook complimenten van mij ! :wink:
sottezero schreef: 27 jun 2021, 11:56.......... waar je met meerdere kleuren 8x100gbps over kunt pompen .................
<off-topic>
Als je als particulier een glas-abbo neemt, is het dan zo, dat iedere ISP z'n eigen kleur ( = golflengte ) heeft ?
Net zoiets als de verschillende kleuren telecom-kabel in de grond ?
Oftewel, kan ik twee of drie abbo's afsluiten over de zelfde glasvezel, zonder onderlinge beinvloeding, en dus snelheidsverlies ?
</off-topic>
73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: verhuizing ISP

#12 Bericht door PE1PQX »

<Antwoord ook off-topic>
Nee, er gaat maar één kleur over de vezel, en er kan maar één provider tegelijk over die vezel aangesloten worden.
Anders zou er in de straatkasten en centrales veel meer apparatuur gemonteerd moeten worden.
Er zijn n.l. in plaats van FttH (vezeltje tot in huis) ook FttC (vezeltje tot in je straat) kasten om dan met koper verder te gaan.

Ook zijn er bij mijn weten geen apparaten voor thuisgebruik die eventuele verschillende laser-kleuren kunne filteren.
Ander optie zou kunnen zijn de nieuwe GPON technieken waar KPN nu mee bezig is. Dit werkt wel met de zelfde laser-kleur, maar filtert op de hardware van de eindgebruiker. (Modem/media-converter moet worden geregistreerd bij de netwerkbeheerder terplaatse)
</Antwoord ook off-topic>
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: verhuizing ISP

#13 Bericht door pc1mb »

Rene - pg3r schreef: 04 jul 2021, 09:26 Zo te zien is het gelukt. Complimenten!
Wat Rene zegt!

Plaats reactie