gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#1 Bericht door -Mark- »

Wie heeft er tips of op/aanmerkingen over de Kenwood TM-V7e?

dat het lcd display onder bepaalde temperatuursomstandigheden slecht leesbaar zou zijn (met bepaalde versie van schermpjes?), pixelfouten in het scherm en de ventilator voor de koeling die wel eens wilt stukgaan ben ik verder nog weinig zaken tegengekomen.

Ze noemen hem het blauwe wonder, is deze tekst hem juist toegekend? :D

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#2 Bericht door PA-een »

Ik heb nog steeds een TM-V7e en inderdaad het is een dualbander met een paar 'flaws'.. Maar wel een prima set. Ik kocht 'm 2e hands nu ongeveer 8 jaar geleden denk ik en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Het LCD display is mooi maar sowieso niet echt lekker leesbaar, dat merk je vooral bij gebruik buiten de shack. Ik heb de set een tijd in de auto gehad en met een beetje zon (niet eens direct op het display maar op je omgeving) is het gewoon niet te zien.
Bij lage temperaturen lijkt het inderdaad alsof de vloeibare kristalletjes meer moeite hebben en dan kan zelfs de achtergrondkleur voor het oog half 'samengaan' met de tekst.

Pixelfouten heb ik geen last van, al is het display een keertje een beetje ruw gevallen waardoor er aan de binnenkant van het displaycover een pootje is afgebroken. Het cover zit nog steeds vast maar er zit een half koeienoogje onderin daardoor, ik kan me voorstellen dat dit bij anderen ook overkomen is. Geen invloed op de leesbaarheid of werking.

Ventilator is ook nog steeds prima, hooguit wat lawaaierig zoals bij veel dualbanders ook het geval is. De fan schakelt wel sneller uit, zodra je TX stopt, stopt kort daarna de fan ook. Bij mijn 857 loopt deze vaak nog wat seconden door, want soms een beetje hinderlijk is voor korte doorgangen.

Wat mij het meest hindert is de rotary dial die niet lekker (meer) werkt. Als je snel over frequenties wilt draaien en je draait dus flink aan de rotary dial, dan leest hij te weinig stapjes van de dial of hij gaat zelfs de andere kant op qua frequentie. Ik zou eens kunnen kijken of dit te verhelpen valt maar tot nu toe heb ik steeds de knoppen van de microfoon gebruikt voor 'zappen'. :)

Ondanks de minpunten is het verder een heel leuk setje. Bij gebruik in de shack doet hij prima wat hij moet doen. De menu's voelen wat beperkt maar het gebruik is wel heel intuitief voor mij. Als je snel een setting wil veranderen is dat vaak met 1 tot 3 stappen te bedienen. Ik heb er 8 jaar geleden al niet veel geld voor hoeven te geven dus als je ze nu 2e of 3e hands koopt heb je er geheid een prima setje voor.

73,
Floris
PA1FW

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#3 Bericht door -Mark- »

ok, bedankt voor de info.
lijkt me een prima set om mee te beginnen voor mij (iig beter dan 2x de FM1000)
en een huidige prijs van 175 euro incl 3 maanden garantie is acceptabel?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#4 Bericht door Steef »

PD1BIG schreef:ok, bedankt voor de info.
lijkt me een prima set om mee te beginnen voor mij (iig beter dan 2x de FM1000)
en een huidige prijs van 175 euro incl 3 maanden garantie is acceptabel?
Dat kan alleen jijzelf bepalen, maar lijkt mij niet onredelijk.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#5 Bericht door PE2AAB »

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#6 Bericht door pa5cal »

Afhankelijk van het kleurtje van het frontje van de TM-V7 heb je wel of niet dat display probleem. De oudere series hebben een zwarte band om het frontje en die ontwikkelen dat defect wel, de nieuwere series hebben een paarse band om het display en die hebben die probleem niet.

Prima set in mijn ogen, uiteraard niet zo selectief maar het is ook maar een FM ragchew doos. Heel veel standaard mogelijkheden waarvan ook nog eens een hoop ongedocumenteerd. Wist je bijv. dat je met de thg71 portofoon (en waarschijnlijk met elke porto die dtmf kan maken) het ding op afstand kunt bedienen? cross band repeaten enz. De TM-G707 kan dit niet, thans, geen crossband repeat gezien het hier een enkele receiver betreft. wel dual band, niet duplex.

-P

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#7 Bericht door -Mark- »

PE2AAB schreef:Is anders een TMG 707 wat?

http://www.rahshop.nl/kenwood-tmg-707-d ... e-papieren

Rick

Had ik gezien, maar waarom voor 10 euro prijsverschil de "oudere" versie kopen?
Verwacht dat de nieuwe, zoals de meeste apparaten, verfijnder en meer/betere opties hebben dan hun voorgangers.

uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#8 Bericht door -Mark- »

Als alles doorgaat geef ik morgen Rah shop even een bezoekje om de tm707 en de tmv7e te bekijken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#9 Bericht door PA2LAD »

PE2AAB schreef:Is anders een TMG 707 wat?

http://www.rahshop.nl/kenwood-tmg-707-d ... e-papieren

Rick
Tja, als je de tekst naast die set leest (wil begrijpen), gaan je haren ook recht overeind staan.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#10 Bericht door PD7P »

nah,recht overeind wil ik niet zeggen maar helemaal jofel zal ie niet zijn.zal wel de mod zijn van 118-174 met am luchtvaart erbij.

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#11 Bericht door -Mark- »

ik ben voor de tm-v7e gegaan.
zal hem vanavond eens inprogrammeren voor de repeaters op 2 en 70.

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#12 Bericht door -Mark- »

hij werkt uit de kunst momenteel, wel een harde modulatie waardoor de repeaters soms dichtklappen. heb nog geen instelling gevonden om dit te veranderen helaas.


maar nu de volgende vraag:

ik heb gelezen dat hij een crossband repeater functie heeft. Ik kan met een porto niet tot heel slecht contact maken met de lokale repeaters, ze zijn net te ver weg. RX is wel vaker mogelijk, TX nauwelijks. is het mogelijk om de porto "door te schakelen" naar de tmv7e die boven staat op de x30 antenne, en daardoor wel de repeaters kan bereiken?

ik kan hierover op internet niet tot weinig info vinden namelijk....

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#13 Bericht door ON3RMB »

Dat gaat. Maar, vermits je mobiele toestel steeds uitzendt (doorzendt naar je porto) zolang signaal repeater duurt kun je pas reageren als de repeater is uitgeschakeld. Voor simplex te werken is het echt ideaal. Gewoon vanuit je luie zetel met 50mW verbindingen maken met stations uit de (verre) omgeving.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#14 Bericht door -Mark- »

hm, voor repeater werk dus niet ideaal vanwege de draaggolf.
nu kan het bijv met de repeater van Eindhoven wel waarschijnlijk, omdat deze via een toon werkt en niet open blijft.

maar Geleen en Venlo (meen ik) hebben beide een draaggolf van een x tijd, en daarom kan ik dus niet terugreageren binnen deze tijd.

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: gebruikerservaringen Kenwood TM-V7E

#15 Bericht door -Mark- »

na wat navraag alleen voor simplex geschikt en niet/minder voor duplex.... thx voor de info allen.

Plaats reactie