nokia RD40

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

nokia RD40

#1 Bericht door PE1LGW »

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Nokia RD40.
Na wat speurwerk is een ombouw niet al te veel werk.

Kan nu een RD40 op de kop tikken, maar heb mijn twijfels nog.
Heb nu een condor 3000 mooie set alleen zeer ongevoelig, na afstelling op een meet avond, niet echt veel verbetering, jammer.
Hoe is dit met deze set gesteld betreft bekende issu's.
En is deze al uigevoerd met ctcss tonen.

Er bestaat ook nog een RC40 voor 150 Mhz kom deze alleen op papier tegen.
wat is hier van bekent.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: nokia RD40

#2 Bericht door PA2LAD »

Er is hier alles van bekend. Sterker nog: alle info hoe die set omgebouwd moet worden komt van mij. Het zijn sets die gebruikt zijn in het Traxys trunkingsysteem en in de standaard software kan je maar 5 kanalen in kwijt voor simplex of semiduplex verkeer. Er bestaat geen amateursoftware van. De ontvanger is voor het 12,5 kHz raster en heel gevoelig. Er kan 10-15 Watt uit de zender komen, maar CTCSS kent het toestel niet.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: nokia RD40

#3 Bericht door PE1LGW »

PA2LAD schreef:Er is hier alles van bekend. Sterker nog: alle info hoe die set omgebouwd moet worden komt van mij. Het zijn sets die gebruikt zijn in het Traxys trunkingsysteem en in de standaard software kan je maar 5 kanalen in kwijt voor simplex of semiduplex verkeer. Er bestaat geen amateursoftware van. De ontvanger is voor het 12,5 kHz raster en heel gevoelig. Er kan 10-15 Watt uit de zender komen, maar CTCSS kent het toestel niet.
Oke geheel duidelijk, dus op dit moment miischien nog niet echt de moeite waard.
zocht een set voor repeaeters. nu kan ik kijken of er de ctcss toenen er zelf in kan plaatsen.de 5 kanalen kan voldoende zijn. voor mobiel gebruik.
zag wel site met eeprom ombouw opties, mogelijk afwachten dus.

heb wel nog een RD72 liggen, ook hier is nog geen ombouw voor bekent ???

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: nokia RD40

#4 Bericht door PA2LAD »

PE1LGW schreef:heb wel nog een RD72 liggen, ook hier is nog geen ombouw voor bekent ???

PE1LGW
Nee. Het magazijn van het museum in Budel heeft er flink wat van staan en er zijn amateursin DL bezig geweest om software te schrijven. Daar zijn ze een eind mee gekomen, maar het stokte op gebrek aan gegevens over custom made chips in die radio. Zo lang er geen radio kant en klaar op de 70 cm amateurband kan worden afgeleverd, gaan ze niet de deur uit.

pa4kw
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 okt 2008, 16:40
Locatie: Mellionnec Bretagne Frankrijk

Re: nokia RD40

#5 Bericht door pa4kw »

Ja dat kan:
in haarlem draait een 2x rd40 repeater
aangestuurd met een atmel processor
Omgebouwd en al met alle snufjes die je wilt.
Gebouwd door een paar amateurs van de projectgroep .540 in haarlem

neem gerust kontakt met mij op
pa4kw at amsat punt org

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: nokia RD40

#6 Bericht door PE5PVB »

Wat voor PLL wordt er in die sets gebruikt?

pa4kw
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 okt 2008, 16:40
Locatie: Mellionnec Bretagne Frankrijk

Re: nokia RD40

#7 Bericht door pa4kw »

Ik ben even niet thuis en heb het niet in mijn hoofd....
alle ic's worden met i2c aangestuurd, dus de pll, ontvanger gevoekligheid,zender vermogen, enz enz eigenlijk als je het zo bekijkt niet zo heel moeilijk.
Je moet natuurlijk wel dokumentatie hebben waar je de signalen van een externe processor kunt aanknopen.

verder zijn we nog bezig om de rd40 naar een hele amateur-zendontvanger omtebouwen met een atmel processor, dan kun je in het scherm met verschillende menu's alles instellen, volume, frequentie, gevoeligheid squelch... noemhet maar.
het display weten we nu ook an te sturen... dus dan het samenbrengen van de 2 komponenten , een atmel processor IN de set en gaan....
dat zijn de toekomst plannetjes die we ermee hebben...dus een echte rd40 amatuerset voor 70,van 430-440 en dan met regelbaar vermogen van 0.1 tot +- 25 watt (ligt aan de set).
Ik zal volgende week eens kijken welke pll erin zit,dan ben ik weer thuis
groeten van Hans

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: nokia RD40

#8 Bericht door PE1LGW »

pa4kw schreef:Ik ben even niet thuis en heb het niet in mijn hoofd....
alle ic's worden met i2c aangestuurd, dus de pll, ontvanger gevoekligheid,zender vermogen, enz enz eigenlijk als je het zo bekijkt niet zo heel moeilijk.
Je moet natuurlijk wel dokumentatie hebben waar je de signalen van een externe processor kunt aanknopen.

verder zijn we nog bezig om de rd40 naar een hele amateur-zendontvanger omtebouwen met een atmel processor, dan kun je in het scherm met verschillende menu's alles instellen, volume, frequentie, gevoeligheid squelch... noemhet maar.
het display weten we nu ook an te sturen... dus dan het samenbrengen van de 2 komponenten , een atmel processor IN de set en gaan....
dat zijn de toekomst plannetjes die we ermee hebben...dus een echte rd40 amatuerset voor 70,van 430-440 en dan met regelbaar vermogen van 0.1 tot +- 25 watt (ligt aan de set).
Ik zal volgende week eens kijken welke pll erin zit,dan ben ik weer thuis
groeten van Hans
Zeker de moeite waard, ga dan toch maar achter de rd40 aan, deze wordt wel geleverd zonder de rode setup display.
Is mogelijk dan ook niet meer nodig. wacht af wat er los komt.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: nokia RD40

#9 Bericht door PA2LAD »

Voor alle duidelijkheid: het toestel heeft een doorlaatfilter voor het 12,5 kHz raster in de ontvanger. Wie met een te breed signaal naar je brult heeft dus een probleem. De ontvanger op zich is heel gevoelig en zeer stabiel op frequentie. Op zich is het een toestel van hoge kwaliteit.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: nokia RD40

#10 Bericht door PE5PVB »

Inderdaad, als de bestaande besturing te lastig is om aan te passen kun je net zo goed een hele nieuwe processor(print) erin zetten. processoren ed. kosten tegenwoordig ook niet veel meer.

En I2C is inderdaad wel zo handig. De nodige avonden knutselen met de datasheets erbij moet waarschijnlijk wel tot een goed resultaat leiden.

pa4kw
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 okt 2008, 16:40
Locatie: Mellionnec Bretagne Frankrijk

Re: nokia RD40

#11 Bericht door pa4kw »

wat het "rode" setup display aangaat...die heb je niet echt nodig ,als programmeer display, als de set helemaal omgebouwd word. Er bestaat ook de moglelijkheid om een mikrofoon te gebruiken waar ook een (mini) display op zit...
Je moet het zo zien:
op de vaste posten zaten een groot display met wat meet informatie, en in de mobile uitvoering knwam iedereen uit met een mikrofoon met wat info's.
Zo zal het eigenlijk in het amatuerverkeer ook kunnen...in de auto gebruik je toch maar een paar frequenties.
en die kun je eenvoudig vanuit de mikrofoon kiezen, in de originele toestand van de RD40,
In haarlem hebben we de rd40 naar rd540 omgedoopt, ivm de naam van de project groep, en een van de eertse door ons omgebouwde sets was toevallig serie-nummer xxxxxxx540 dat was wel heel erge toevel hoor....

Als je echt wilt parameters veranderen dan heb je wel een programmeer display nodig.,maar die zijn bij ons, de .540 project groep wel aanwezig.Dus helpen kunnen we je altijd daarbij.Het ligt er maar aan wat je met een rd40 wilt...

Ook als je iets van 200 kanaaltje erin wilt programeren kan dat na een kleine ingreep van het plaatsen van een omgeprogrameerde eprom,
dan is het zeker handig om een groot display te hebben om naar het betreffende kanaaltje te kunnen springen.
Deze ingreep hebben we in de groep ook al op een aantal rd40's toegepast...Nadat we toen de beperkingen tegen kwamen van deze super goede set, met alle instelmogelijkheden zijn we over gegaan naar een andere kontroller...van Atmel.
En onze repaeter was toen vrij snel "geboren". en zelf nu op afstand via internet te bedienen...een repater met een Ip-adress...
Je noemt het en het is gewoon mogelijk, en volgens zijn er ook wat tests gedaan met ctcss, maar dan weer wel met externe ic's


Zover, nog info nodig? mail me dan gewoon rechtstreeks, want ik lees niet elke dag hiet op het forum...ik zit nu op een vliegtuig te wachten en kan zo mijn tijd nuttig gebruiken...
trouwens, als je met ombouw en programeren van de rd40 aan de slag gaat, een link met wat documenten en er bestaat er ook een heel handig rekenmachientje (software, excel) op:

http://www.florhans.nl/rd540/

http://www.florhans.nl/rd540/calc/RD540CalcV2.3.rar

Hans

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: nokia RD40

#12 Bericht door PE1LGW »

Ben na wat jaren weer eens gedoken in het RD72 telefoon, om deze mogelijk om te bouwen naar de 70 cm band.
Deze heeft in een paar opzichten ( niet veel ) overeenkomsten met de RD40. Waar meer ze oa gelijk in zijn is de programmering door middel van de zelfde AMAN software. Is er iemand die hier ervaring heeft met de AMAN software. Heb al redelijk veel info en documentatie gevonden van de RD72, oa de sevice doc en nu ook de software. Na wat avonden de info die ik nu heb door gespit te hebben, zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van een kabel set met dongel icm de software heeft iemand hier info over en de kabel set die hier bij hoort.

De RD72 heeft een broertje deze is gemaakt voor de Russische markt de RD27, deze ziet er gelijk uit als de RD72. Ook hier type nummer RD27 is mogelijk geen toeval, ook voor deze telefoon ben ik op zoek naar wat meer info.

De RD72 is gemaakt als nood telefoon indien het telefoonnet plat ging in de overgang van 1999 naar 2000, de millennium bug.
Ook hier is alle info welkom, was dit systeem geheel standalone ?
Dan wel de vraag als we twee of meer van deze toestellen hebben kunnen deze met elkaar communiceren?

Heb een poging gedaan om bij Nokia info boven water te krijgen, hier komt weinig of geen reactie terug.
Kennen we niet, hebben we niet, mogen we niet.
Ook is er bij Nokia veel data niet meer beschikbaar, nadat ze over zijn gegaan in de handen van Microsoft.

Alle info is welkom.

Mvg PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: nokia RD72

#13 Bericht door pe1hzg »

In de RD72 zit in het audio path een custom ASIC. Daar is geen doc van. Mijn zijn geen pogingen tot succesvol reverse-engineering bekend. Dat is de reden dat de RD72 van het museum (want daar zal jouw apparaat wel vandaan komen) nooit tot ombouwproject geworden is.
Afgezien van RF path aanpassingen moest er heel veel gebeuren voor "audio" en dat is nooit gebeurd.

Dit ding is dus (gezien de historie) minimaal 21 jaar oud, aangezien het ding gekocht is als milleniumnoodgevalding. Na deze tijd zullen de accu's niet best zijn.

Ik wens ieder zijn ombouwplezier maar in dit geval vrees is dat de meest succesvolle ombouw is via de re-cycling.

Geert Jan

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: nokia RD40

#14 Bericht door PE1LGW »

Beste Geert Jan

Ik weet dat de twee duitse amateurs een heel eind zijn gekomen. Deze zijn gestopt ivm privé omstandighedenheden.
Ze hebben bij de ontvangt kant het voor elkaar gekregen, er was nog een probleem aan de TX deel om hoog genoeg in de 70 cm band terecht te komen.
De software die er bij hoort, heb ik wel al.
Wel een oude laptop uit de kast moeten trekken.
Draait in een DOSbox, nog wel in demo mode.

Ps die van mij komt niet van Cor.
Deze komt direct uit een Limburgs gemeente huis.

Groetjes Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: nokia RD40

#15 Bericht door Thijzer »

Thuis heb ik ook zo'n apparaat liggen, "nieuw in de doos" voor zover je van nieuw kunt spreken, ruim 21 jaar oud. Je kunt over het noodnet van destijds wel wat info vinden, maar het is spaarzaam. In die periode werd nog niet alles op de interwebz gedumpt.

Er was volgens mij een netwerk met steunzenders waarop deze telefoons zich aanmeldden, beetje á la ATF-2 . Directe communicatie onderling was niet mogelijk. Raar eigenlijk, als zo'n netwerk wegvalt zou je immers altijd nog de buurman kunnen aanroepen maar dat hoorde blijkbaar niet tot de requirements. Bij de telefoon zit een handleiding en instructiekaart van de overheid.

Ik heb 'm gekocht via http://www.onterfdgoed.nl waar je ex-museumstukken kunt kopen. Zit veel meuk tussen, maar dus ook dit exemplaar. Ik weet niet of ze nog te koop zijn, ik dacht voor 3 tientjes thuisbezorgd. Hij is puntgaaf, spanning erop en hij springt netjes aan. Na een paar uur is de accu zelfs "geladen" en kan hij van de spanning af. Geen idee wat de accu nog levert, maar het marcheert. Je kunt er verder geen klap mee, een dure presse-papier is het. Ik heb 'm gekocht als aandenken aan destijds, toen er praktisch niks aan de hand bleek te zijn.

Dus helaas, geen 70cm transceiver.

Plaats reactie