HELP ! SWR regeling Condor 3000 grijpt in !

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Tjerkey
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2007, 21:58
Locatie: Barnflair (Gr)

HELP ! SWR regeling Condor 3000 grijpt in !

#1 Bericht door Tjerkey »

Hierbij vraag ik aandacht voor een vervelend probleem dat ik al een tijdje met mijn Condor 3000 (= Efcyfox 3000 uitvoering ) ondervind

Op hoog vermogen (10 W) en midden vermogen (5 W ) LOOPT BINNEN 30 SECONDEN HET VERMOGEN TERUG TOT MINDER DAN 1 WATT.
Het rode ledje gaat aan en bij het uitlezen van de diagnose geeft de display aan "swr te slecht " ...

Nu dacht ik... ligt aan mijn antenne, dus alles op de dummyload gezet; swr keurig 1 op 1 (logisch)
Helaas ... ook hier binnen een halve minuut vermogen terug tot minder dan 1 wat met de mededeling dat de swr te slecht is.
Op de dummy zou dit dus niet kunnen !

Navraag bij mij in de buurt gaf het advies : misschien grijpt de swr regeling te vlug in en kun je dit bijregelen ?
Maar HOE en WAAR moet ik dan wezen ?

Misschien iemand op dit forum die een beetje in dit type Condor thuis is en het probleem herkent of een oplossing weet ?
Ik heb in ieder geval geen idee...

73

Tjerk
PE 1 IOC

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: HELP ! SWR regeling Condor 3000 grijpt in !

#2 Bericht door pa1bjs »

mischien is de eindtrap enz niet goed afgeregeld?(worden vaak voor de hogere 70cm band gebruikt)
Anders eens kijken of je ergens (jan corver museum bijvoorbeeld) een eindtrap module vandaan kan halen.
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: HELP ! SWR regeling Condor 3000 grijpt in !

#3 Bericht door PA3JT »

communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: HELP ! SWR regeling Condor 3000 grijpt in !

#4 Bericht door fred101 »

Is je swr meter en dummy ook geschikt voor 70 cm. Anders is er waarschijnlijk iets mis met het pi-filter of het detectie systeem.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pe1pwf
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2011, 10:14

Re: HELP ! SWR regeling Condor 3000 grijpt in !

#5 Bericht door pe1pwf »

Hallo,

Dit is al een oud draadje, maar hoop het toch een beetje actief te krijgen.
Ik heb ook een hoop gedonder met de SWR en een SE-550-46 of wel de Efcyfox 3000. De SWR fout komt alleen maar heel zelden voor.
Diverse onderdelen, voor zover er bij te komen was, heb ik over gesoldeerd, alle keren zonder succes.

Helaas heb ik geen compleet schema, het enige meetcircuit dat ik vind zit onder het eindtrapje, maar dit hangt aan het power circuit (o.a. R130). Helaas kom ik verder niet tegen waar dit signaal bekeken wordt. De SWR moet overigens wel uitermate belabberd zijn voordat de SWR bewaking zijn werk doet.

Voorlopig doet de mobilofoon het al weer een hele tijd goed, de laatste aanpassing is geweest het oversolderen van de pinheaders welke beide printen aan elkaar verbinden.
Helaas is het toestel al vaker een paar uren gebruikt voordat het probleem weer opnieuw opdook, dus verwacht ook nu niet de oplossing te hebben gevonden.

Ik heb overigens ook niet het idee dat de power of swr meteing naarde LF/logic print wordt gevoerd, ik kon dit in ieder geval niet uit penbeschrijvingen of stukken van het schema gewaar worden.

Tijdens het oversolderen heb ik wel de batterij nog even los genomen om er zeker van te zijn dat geen vreemde stromen konden lopen. Dit reset het rammetje waar alle gebruikersgegevens in staan maar dat kan wellicht alleen maar gunstig zijn.

Gebruikte sturing is PA4DEN V1.5. Oh ja, het rode storings lampje brandt elke eerste keer zenden na het inschakelen van de mobilofoon heel kort even. Geen idee of dat gebruikelijk is.

73'

Edwin PE1PWF

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: HELP ! SWR regeling Condor 3000 grijpt in !

#6 Bericht door pe1ioc »

Dag Edwin,

Voor reanimatie van iets is het nooit te laat hoor .. hi

heb hetzelfde probleem als jij hier gehad en het uiteindelijk opgelost door de complete print met eindtrap te ruilen met die uit een sloper 3000. Bij mij zorgde de SWR regeling er voor dat al na een paar tellen het uitgangsvermogen sterk werd teruggeregeld.
Na uitruil van deze print niet weer voorgekomen.

Vanaf onze oosterburen ( waar deze Ascom nog bij sommige Feuerwehren in gebruik schijnt te zijn ) kreeg ik ooit eens de tip te gaan zoeken naar het werkplaatshandboek 'Mobiles Funkgerät SE 550, Band DK 119622 ' , waarin alle uitvoeringen, schema's en foutzoekprocedures van alle typen voorkomen. Helaas niet op internet aangetroffen tot op heden.
Het schijnt ( gerucht) dat deze manual begin jaren '90 in Nederland op CD te koop is geweest voor rond de 10 gulden , maar ook hier heb ik verder geen info kunnen vinden

Wel vind je schema's bij de website van Andy, G0BEQ, maar die zijn voor de 4 meter versie ( zie: )
http://www.merseyworld.com/wadarc/7_Techarticles.htm

Bij mijn Ascoms voor 4 meter, 2 meter en 70 cm moet ik na inschakelen even een kneepje in de microfoon geven om de PLL's te laten locken ( rode LED gaat dan uit). Blijkbaar is dit dus 'normaal' voor/bij de DEN software ?

Succes

Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

pe1pwf
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2011, 10:14

Re: HELP ! SWR regeling Condor 3000 grijpt in !

#7 Bericht door pe1pwf »

Hallo Tjerk, bedankt voor de reactie.

Ik heb een heel dik boekwerkmet alle informatie van de PV uitvoering van deze toestellen, het bladje schema van de zender zit er nu net niet meer in van de UHF versie.
Op de vhf versie zie ik niet het printspoortje getekend wat zorgt voor de power controle.

Ik heb alle drie de sets gehad, inclusief de 25W uitvoering van de 4m versie. Voor een habbekrats verkocht.
Het lag hier maar te verstoffen.

Ik moet zeggen dat de fout sinds gisteravond niet meer is opgetreden.

Er staat mij wat bij van een manual op CD, ik dacht dat ik dat moest hebben, maar vond alleen de Stornofoon CQM6000, wellicht dat ik die twee door elkaar heb gehaald. Ik zal een van mijn maten nog eens vragen, mogelijk heeft die wel wat.

De uhf versie die ik hier heb liggen is van een maat van mij, van iemand anders heb ik ook nog een verdwaald VHF project, krijg in dat ding de pa4den software niet aan de gang. Ik had zelf in mijn VHF mobilofoon versie 5.0s, (sondernversion) lopen, gewoon een kanalending dus. Ik heb zelf alleen nog een LF print over (wekt overigens ook niet in de VHF machine met pa4den software. Het frontje en de eindtrap daarvan zijn al voor iets anders misbruikt.

Hoe dan ook, ik houd de mobilofoon nog een paar dagen in de gaten, mocht er nog een verlossend antwoord komen dan probeer ik dat nog, en anders gaat hij snel retour eigenaar, ik wordt gek van dat ding.

73'

Edwin

Plaats reactie