Nieuw: Baofeng UV-5R mini
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Re: Nieuw: Baofeng UV-5R mini
Ik vind de filmpjes van de Amerikanen zo opgeklopt. Als ik de afbeelding al zie weet ik genoeg. 
- PH2LB
- Roepletters: PH2LB
- Contacteer:
Ja de afbeeldingen zijn nog al . . . . schreeuwend.
Maar daarom heb ik ze ook maar even zelf getest. En ja er steekt wat boven het maaiveld uit.
Meet setup :
Baofeng UV-5R mini (volle batterij) verbonden met een -40dB RF sampler naar dummyload. Via een aditionele 30dB verzwakker op de sample uitgang heb ik mijn Tiny SA Ulta aangesloten. Deze is ingesteld op -70dB external gain en 0 dB interne att.
Hieronder de screenshots van de meting :
Op 2m streekt geen van de harmonische boven het -40dBc maaiveld uit.*
Op 70cm steekt alleen de 7e harmonische boven het -40dBc maaiveld uit.*
Maar de 7e en 8e harmonische gaan wel over de absolute -16.02dBm limit.
* we hebben te maken met devices die minder dan 25W uitzenden, dus mogen we voor 2m en 70cm -40dBc aanhouden ipv -60dBc en een absolute limit van -16.02 dBm.
Ter vergelijking heb ik ook een Yaesu FT60e gepakt en de meting herhaald.
Zit wel iets verschil in zeg maar
Maar daarom heb ik ze ook maar even zelf getest. En ja er steekt wat boven het maaiveld uit.
Meet setup :
Baofeng UV-5R mini (volle batterij) verbonden met een -40dB RF sampler naar dummyload. Via een aditionele 30dB verzwakker op de sample uitgang heb ik mijn Tiny SA Ulta aangesloten. Deze is ingesteld op -70dB external gain en 0 dB interne att.
Hieronder de screenshots van de meting :
Op 2m streekt geen van de harmonische boven het -40dBc maaiveld uit.*
Op 70cm steekt alleen de 7e harmonische boven het -40dBc maaiveld uit.*
Maar de 7e en 8e harmonische gaan wel over de absolute -16.02dBm limit.
* we hebben te maken met devices die minder dan 25W uitzenden, dus mogen we voor 2m en 70cm -40dBc aanhouden ipv -60dBc en een absolute limit van -16.02 dBm.
Ter vergelijking heb ik ook een Yaesu FT60e gepakt en de meting herhaald.
Zit wel iets verschil in zeg maar
73, Lex
"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB
Vraag me af hoeveel van die harmonischen door die dummyload van een antenne heen komen.
- PH2LB
- Contacteer:
De antenne zal ook wel het een en ander tegen houden
Bovenstaande is ff een ruwe meting met slechts 401 punten, antenne rechstreeks aangesloten op mijn NanoVna H4.
Groen is SWR.
Geel is ReturnLoss S11 in dB.
73, Lex
Verschuiven die punten als je iets in de buurt legt wat geaard is?
Ik gebruik de 701 of 711 antenne . op die mini baofeng doet de 701 het leuk. 711 is iets beter maar vrij lang.
Ik gebruik de 701 of 711 antenne . op die mini baofeng doet de 701 het leuk. 711 is iets beter maar vrij lang.
- PH2LB
- Contacteer:
Ik hem vanavond eens aan mijn SV4401A schroeven en een betere meting doen.
73, Lex
- PH2LB
- Contacteer:
Hierbij de antenne S11 metingen van de meegeleverde antenne van de mini.
73, Lex
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
het grappige was echter dat een van die gasten de 5e harmonische nogal sneu vond.pa3gnz, tjeerd schreef: ↑14 jan 2026, 16:34 Ik vind de filmpjes van de Amerikanen zo opgeklopt. Als ik de afbeelding al zie weet ik genoeg.![]()
Kan je wat van vinden. Meting op dezelfde plek, met de antenne en dan met verschillende
porto's, lieten echter zien dat Baofeng ehh wat zal ik zeggen... ruk was. Voorzichtig uitgedrukt.
Soms zijn de afbeeldingen niet goed genoeg om een oordeel te vellen en is het kijken/beluisteren
verfrissend.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Ik snap de kritiek op de apparaten niet zo erg. Jazeker, als ze niet aan de regels voldoen moet je ze niet gebruiken, althans de zender. Maar wij zijn zendamateurs. Wij hebben de gewoonte om apparaten die voor amateurgebruik niet geschikt zijn, zodanig te modificeren dat ze dat wel zijn. Dat is in Nederland ook expliciet gehonoreerd door het in wet- en regelgeving vast te leggen. En er is een eenvoudige oplossing: een klein filtertje.
Dat is overigens wat ik met de eerste Baofeng UV-3R ook gedaan heb. De tweede harmonische was catastrofaal sterk. Maar met een vrij eenvoudige notch in serie met de antennelijn liet die zich (in elk geval in de hoog-vermogensstand) eenvoudig temmen. Ik heb het ding vervolgens een paar jaar met veel plezier gebruikt.
Nogmaals, dat is heel gewoon wat wij amateurs doen. Je kunt zo'n ding dus best kopen, vanwege de prijs is dat behoorlijk aantrekkelijk. En je hoeft als je geen zin hebt om de soldeerbout aan te steken verder de zender ook niet te gebruiken. Zelfs als ontvanger voor erbij is het ding verschrikkelijk goedkoop, en ik ga ervan uit dat zoals bij de meeste apparaten je hem ook zo kunt programmeren dat hij dus niet zendt.
Om de apparaten als rommel af te doen gaat wat mij betreft dus te ver. Laat de fabrikant steken vallen? Dat kan best. Maar het zelfbouwen dat wij als amateurs doen moet niet te snel opzij geschoven worden. Straks raken we die enorme gunst dat we dat mogen namelijk nog kwijt als we daar geen gebruik meer van maken.
Dat is overigens wat ik met de eerste Baofeng UV-3R ook gedaan heb. De tweede harmonische was catastrofaal sterk. Maar met een vrij eenvoudige notch in serie met de antennelijn liet die zich (in elk geval in de hoog-vermogensstand) eenvoudig temmen. Ik heb het ding vervolgens een paar jaar met veel plezier gebruikt.
Nogmaals, dat is heel gewoon wat wij amateurs doen. Je kunt zo'n ding dus best kopen, vanwege de prijs is dat behoorlijk aantrekkelijk. En je hoeft als je geen zin hebt om de soldeerbout aan te steken verder de zender ook niet te gebruiken. Zelfs als ontvanger voor erbij is het ding verschrikkelijk goedkoop, en ik ga ervan uit dat zoals bij de meeste apparaten je hem ook zo kunt programmeren dat hij dus niet zendt.
Om de apparaten als rommel af te doen gaat wat mij betreft dus te ver. Laat de fabrikant steken vallen? Dat kan best. Maar het zelfbouwen dat wij als amateurs doen moet niet te snel opzij geschoven worden. Straks raken we die enorme gunst dat we dat mogen namelijk nog kwijt als we daar geen gebruik meer van maken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Correct, vandaar ook mijn inline bpf van €1,80.
Maar vraag me wel af of de fabrikant dit niet beter zelf had kunnen inbouwen (stuk mooier en steviger dan mijn fabrikaat) en hoeveel dat gekost had. Had ik dan 15 euro ipv 14,95 moeten betalen?
Maar vraag me wel af of de fabrikant dit niet beter zelf had kunnen inbouwen (stuk mooier en steviger dan mijn fabrikaat) en hoeveel dat gekost had. Had ik dan 15 euro ipv 14,95 moeten betalen?
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Daar reageerde ik ook op hoor.
In die filosofie duik ik maar niet. Nou ja een beetje
Het ligt voor de hand dat ze die dingen aanbieden voor gebruik ofwel op plekken waar de regelgeving niet zo scherp is of niet word nageleefd. Of waar het gebruikt wordt door mensen die het niet boeit, of die sowieso illegaal werken waardoor het voor hen niet uitmaakt.
Maar dat betekent niet dat wij er niet legaal gebruik van kunnen maken
Ik heb zelf overigens gewerkt aan het ontwerp van apparaten die (later) per batch van 500.000 geproduceerd werden. Wij deden een jaar over het calculeren en kijken of er niet nóg 1 of 2 condensatoren of andere componenten konden worden wegbezuinigd. Niet full-time natuurlijk, maar wel een jaar lang telkens opnieuw kijken. Twee wegbezuinigde condensatoren was een half jaarsalaris, en dat per batch. Dat loont dus flink de moeite.
Ik ga ervan uit dat de UV-5R zeker 5 of meer miljoen maal geproduceerd is. En de jaarsalarissen in China zijn vermoedelijk lager. Iedere bezuinigde component vertegenwoordigt daar dus relatief veel meer waarde dan bij ons destijds hier in Nederland.
In die filosofie duik ik maar niet. Nou ja een beetje
Maar dat betekent niet dat wij er niet legaal gebruik van kunnen maken
Ik heb zelf overigens gewerkt aan het ontwerp van apparaten die (later) per batch van 500.000 geproduceerd werden. Wij deden een jaar over het calculeren en kijken of er niet nóg 1 of 2 condensatoren of andere componenten konden worden wegbezuinigd. Niet full-time natuurlijk, maar wel een jaar lang telkens opnieuw kijken. Twee wegbezuinigde condensatoren was een half jaarsalaris, en dat per batch. Dat loont dus flink de moeite.
Ik ga ervan uit dat de UV-5R zeker 5 of meer miljoen maal geproduceerd is. En de jaarsalarissen in China zijn vermoedelijk lager. Iedere bezuinigde component vertegenwoordigt daar dus relatief veel meer waarde dan bij ons destijds hier in Nederland.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PH2LB
- Contacteer:
Denk dat het interessant is om er eentje uit elkaar te trekken en eens te zien of er wat lege plekken zijn. Dat heb ik wel eens eerder gezien want zoals eerder genoemd, bij een oplage van een paar 100K, is paar cent toch mooi meegenomen.
73, Lex
- PH2LB
- Contacteer:
Heb er eentje uit elkaar gehaald. Wordt wel ff puzzelen wat wat is
73, Lex