Uitdaging geen ontvangst 2m

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

Re: Uitdaging geen ontvangst 2m

#46 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Succes met je examen. Gelukkig hoor je al wat meer.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#47 Bericht door PA4WK »

Ik zie dat je Comet uit 2 delen bestaat, ik heb zelf bij een Diamond X300 bij de hand gehad dat het inbusboutje wat de 2 delen van de straler verbind losgetrild was, daar kun je dus ook nog naar kijken.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PD2JUZ

#48 Bericht door PD2JUZ »

Hier idem.
Na een tip hier op het forum, dat deel even " doorsolderen"

PA1WBU
Roepletters: PA1WBU

#49 Bericht door PA1WBU »

Goede SWR is niet perse een goede antenne. Een goede dummyload heeft ook een prima SWR maar je ontvangt of zendt er geen signaal mee uit. Extreem voorbeeld, maar wel iets om in gedachten te houden.

Wilko

RobRob schreef: 11 dec 2025, 19:06 Ik ben weer iets verder, vandaag langs Radio Twente geweest en de nodige verloopjes gehaald. Daarnaast heb ik ook een 70cm/2m sprietje te leen die ik buiten heb gezet. Die kan ik met de nieuwe verloopjes gewoon aansluiten en nu kan ik gemakkelijk met 5W PI3ALK bereiken en deze zonder de Pre-amplifier beluisteren. Deze komt nu netjes S9 binnen (zonder de Pre-amplifier). Ik ben wel blij dat de zender/ontvanger in ieder geval in orde lijkt.

Dit weekend dus weer de ladder op, en de antenne weer naar beneden halen. Vervolgens bepalen of:

* de coax incl. de aangezette connectoren niet goed zitten, of
* de antenne zelf niet in orde is...

Wel balen maar eigenlijk hoort dit ook bij de hobby. Als het allemaal te gemakkelijk gaat is er ook niks aan :) .

Wel stelt dit me instaat wellicht er nog een metertje buis extra op te zetten zodat de antenne wat hoger boven de schoorsteen uitsteekt en de naar beneden uitstekende sprietjes netjes op 120 graden staan.

Wel vind ik het raar dat ik een SWR van 1.2 haalde met de antenne in de huidige vorm, daar moet ik wat dieper induiken als ik mijn examen achter de rug heb maandag (en hoop ik deze behaald heb).

Nu weer snel aan de studie (heel toepasselijk staan ong. 100 oefenvragen over het hoofdstuk Antennes, transmissielijnen en voortplanting van elektromagnetische golven op het programma :shock:).

PA0MUS
Roepletters: PA0MUS
Contacteer:

#50 Bericht door PA0MUS »

Het euvel is gevonden. Niet de coax of connectoren, ook niet de antenne maar de connector die in de plug van de antenne gaat was niet goed in de centrale ping geschoven, maar ernaast en maakte daardoor kortsluiting naar de mantel... :shock:

Nu luid en duidelijk ontvangst!

Lessons learned:
* Niet blind op je SWR meter vertrouwen.
* Je kunt niet genoeg verloopjes, koppelstukjes en testsnoertjes hebben (bnc, N type en SMA) in female en male uitvoering.
* Een paar extra antenne's en een extra portofoon is ook nooit weg...
* Hoogtevrees neemt lineair toe met je leeftijd (vroeger nooit last van maar sinds ik door een stom keukentrapje een jaar geleden van een garage dak ben afgevallen sta ik toch niet echt meer lekker).
* Het is desondanks erg leeg op de 2m band qua spraak.

Gisteren wel bij de IJmuidense zendamateur club langs geweest, ik werd hartelijk ontvangen, zelfs nog een oude bekende ontmoet, een gezellige club, leuk clubhuis, er worden veel interessante initiatieven ontplooid en erg veel spannende apparatuur gekoppeld met een scala aan antennes. Gelijk even een 70cm Yagi gescored die ik ga opknappen (zij iemand hier rotor???)...

Dank een ieder voor het meedenken en ik hoop hier nog meer uitdagingen met jullie hier door te nemen, met name op het snijvlak van de astronomie en zendamateur hobby (ik ben ook nog astrofotograaf)...
Bijlagen
IMG_6573.jpeg

Base : Kenwood TS-2000, Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#51 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Goed dat het opgelost is.

M.b.t. het snijvlak van 2 interesses. Misschien is MS (Meteoor scatter) ontvangst wat voor je.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PD7P

#52 Bericht door PD7P »

Als de centerpin zo in de connector staat is er iets niet goed geplaatst.
Normaal gezien zit er een teflonring in de connector die de pin centreert,de positie waarin de pin staat op de foto doet mijn vermoeden dat die ring er niet is.
Toch even naar kijken.

andre
Contacteer:

#53 Bericht door andre »

Zoals ik het zie, zit er wel (minimaal) 1 helft van die teflon tubes, maar is de kern volledig er doorheen geschoten. Misschien door het aandraaien van de connector, maar denk eerder dat de boel verkeerd gesoldeerd is. Normaal is de kern iets van 5mm langer als de coax, voor aansluiten. Denk dat deze veels te lang is dus dan schiet de kern overal doorheen. In ieder geval, foute 'connectie'...uhhh connector aansluiting.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#54 Bericht door PA3DJS »

RobRob schreef: 13 dec 2025, 10:06 Het euvel is gevonden. Niet de coax of connectoren, ook niet de antenne maar de connector die in de plug van de antenne gaat was niet goed in de centrale ping geschoven, maar ernaast en maakte daardoor kortsluiting naar de mantel... :shock:

Nu luid en duidelijk ontvangst!

Lessons learned:
* Niet blind op je SWR meter vertrouwen.
* Je kunt niet genoeg verloopjes, koppelstukjes en testsnoertjes hebben (bnc, N type en SMA) in female en male uitvoering.
* Een paar extra antenne's en een extra portofoon is ook nooit weg...
* Hoogtevrees neemt lineair toe met je leeftijd (vroeger nooit last van maar sinds ik door een stom keukentrapje een jaar geleden van een garage dak ben afgevallen sta ik toch niet echt meer lekker).
* Het is desondanks erg leeg op de 2m band qua spraak.

Gisteren wel bij de IJmuidense zendamateur club langs geweest, ik werd hartelijk ontvangen, zelfs nog een oude bekende ontmoet, een gezellige club, leuk clubhuis, er worden veel interessante initiatieven ontplooid en erg veel spannende apparatuur gekoppeld met een scala aan antennes. Gelijk even een 70cm Yagi gescored die ik ga opknappen (zij iemand hier rotor???)...

Dank een ieder voor het meedenken en ik hoop hier nog meer uitdagingen met jullie hier door te nemen, met name op het snijvlak van de astronomie en zendamateur hobby (ik ben ook nog astrofotograaf)...
Er is dan wel meer aan de hand:
Als je met sluiting of onderbreking bovenin, onderaan een SWR van 1.2, of 1.5 meet, gaat er iets echt mis. Je hebt dan te maken met forse kabeldemping, of je SWR meter aanwijzing is niet goed. Bij een SWR = 1.5 bij open of kortgesloten kabel, heb je te maken met 7 dB kabeldemping.

15 m RG 58 dempt op 2 m ongeveer 3.5 dB (0.23 dB/m). in geval van kortsluiting of onderbreking op het eind zou je dan SWR = 2.6 moeten meten. Als je "betere" kabel hebt, dan zou je een nog hogere SWR moeten meten.

3.5 dB demping betekent dat van je vermogen wat je er onderin in stopt, 45% bij de antenne aankomt.

PA3DJS
Contacteer:

#55 Bericht door PA3DJS »

Met keukentrapjes gebeuren veel ongelukken. Het is toch niet hoog?

Je zult wellicht vaker de ladder op gaan als onderdeel van antenne-experimenten. Het is dan goed om het comfortabel en veilig te doen. De angst krijg je er dan wel weer uit.

Begin met het vastzetten van je ladder zodat hij nooit on kan vallen tijdens klimmen, en tijdens de werkzaamheden op de de ladder. Vastzetten kan met twee schoren tegen naar links of rechts schuiven. Onderuit zakken kun je voorkomen met een touw tussen onderste trede en muur (dik schroefoog in muur maken).
Zie figuur 9.6 in (ongeveer blz: 187) https://www.tetech.nl/divers/HamKnotsWeb.pdf

Staat je ladder eenmaal goed vast, dan kun je aan werkpositionering en zekeren gaan denken. Het werkt comfortabeler, en veiliger. Werkpositionering werkt echt super, vanwege dat je beide handen vrij hebt want je ontleent je stabiliteit/evenwicht aan de werkpositionering (je kunt leunen).

Je kunt zelfs zo ver gaan dat je ook het klimmen en dalen gezekerd doet. Je zult je er wel in moeten verdiepen, want aan schijnveiligheid heb je niets. Even als voorbeeld: Als je een werkpositioneringslijn/-riem gebruikt, moet je officieel een tweede verbinding tussen jou en je ladder hebben. Als je lekker comfortabel ietwat naar achteren leunt zodat je een pijpklem vast kunt zetten, en je positionering blijkt niet goed te zitten (schiet los), lig je wel beneden.

PD2JUZ

#56 Bericht door PD2JUZ »

Fijn dat het zo simpel op te lossen was.
Gelukkig geen dure reparatie aan je kenwood.!
Veel plezier met de set, en de hobby.

Radioot

#57 Bericht door Radioot »

PA3DJS schreef:
Als je met sluiting of onderbreking bovenin, onderaan een SWR van 1.2, of 1.5 meet, gaat er iets echt mis.
Wel nee de SWR meter bevat ook een tuner.

Afbeelding

PA4WK

#58 Bericht door PA4WK »

Hoe het gekomen is weet ik niet, is eigenlijk ook niet zo belangrijk, maar deze connector is rijp voor de vuilnisbak.
Koop een nieuwe N connector van een gerenommeerd merk en monteer deze als volgt: https://www.youtube.com/watch?v=LbiDRPE9tlo

PA3DJS
Contacteer:

#59 Bericht door PA3DJS »

Radioot schreef: 13 dec 2025, 16:56 PA3DJS schreef:
Als je met sluiting of onderbreking bovenin, onderaan een SWR van 1.2, of 1.5 meet, gaat er iets echt mis.
Wel nee de SWR meter bevat ook een tuner.

Afbeelding
Dat verandert de zaak. Ik had even niet mee gekregen dat die SWR meter een tuner heeft (best bijzonder voor een 2/1.25m band SWR meter). Op de foto in #8 zie ik "ITTER", duidelijk het laatste stukje van "transmitter".

Ik krijg de indruk dat je niet de SWR van de antenne+kabel zelf kan meten, vanwege dat de tuner er altijd tussen zit. Daar is ook wel weer omheen te werken door eerst te tunen op een dummy load.

PA4WK

#60 Bericht door PA4WK »

Ik heb de zin van een antenne tuner voor VHF en UHF nooit zo begrepen, daar werk je toch altijd met resonante antennes, als dan de SWR hoger is dan 1:1,5 kun je de oplossing beter in de antenne zoeken dan in een tuner.
Je ziet het hier, SWR goed maar werkt voor geen meter (ook niet voor 2 meter 😄😄)

Plaats reactie