Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#61 Bericht door PE1PQX »

pe1hzg schreef: 10 mar 2024, 12:28 Ik ben klaar met deze thread. De TS vraagt om hulp, maar wijst vervolgens alle hulp af. Dat is me in deze thread nu twee keer overkomen.
En de resulterende discussie is inmiddels afgegleden.

Ikzelf heb die microham dingen, ik heb er een aantal en ze werken prima, op verschillende transceivers. Maar ik gebruik geen commerciele software, daarvoor moet je bij de leverancier zijn. Als die leverancier geen support levert is dat een duidelijk signaal over de bruikbaarheid van deze software.

Mocht iemand besluiten z'n microhams weg te gooien dan graag een bericht; ik wil graag voorkomen dat ze weggegooid worden.

Ik ga de moderators vragen in te grijpen. Bah, hoe een goed technisch onderwerp af kan glijden.
Ik wijs niets af, alle zaken die hier al genoemd zijn (waarvoor dank) werken gewoon niet. Beetje opletten dus!

Hiermee kan ik slechts concluderen dat Ham Radio Deluxe op dit vlak (!!!) een misser heeft gemaakt en voor mijn doel (op vakantie QRV kunnen zijn met dit pakket) onbruikbaar. (De DM780 deel werkt gelukkig wel, dus het audio-pad is in orde. TX nog niet gecontroleerd)

Verder is al terecht opgemerkt dat de Yaesu FT-818 door HRD niet ondersteund wordt, grote kans dus dat dit het euvel is.

En nogmaals: ik kan de schrijvers/producent wel mailen, maar aangezien de aankoop al ruime tijd geleden is, is dat pad afgesloten (want meer dan een jaar na aankoop geen support meer, en ik heb geen renewal van de 'abbo' gekozen.)

Nogmaals - @Admin/@mod: AUB een slotje op deze thread. Dank u!

[mod]de discussie lijkt nog relevant. Graag aardig met elkaar omgaan en begrip tonen voor elkaar. Als TS het topic alsnog op slot wil graag melden middels het ! symbool onder een post.[/mod]
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#62 Bericht door pd1ahm »

André ik lees net alle berichtjes door. Er wordt door ON4AVT geschreven dat het met een FT-818 zou werken. Zelf heb ik deze hardware niet maar ben zeer zeker benieuwd wat dan de oplossing zou kunnen zijn.

@ON4AVT,
Kunt u misschien de “kabel” oplossen hier neerzetten, eventueel met wat printscreens? U kunt er meerdere zendamateurs blij mee maken.

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#63 Bericht door on4avt »

Ik heb al geplaatst welke kabel ik gebruik.
Daarna stel je HRD in op zoeken. Poort,baudrate etc.
Ik gebruik HRD al vanaf het alleen voor de ft817 was. Maar nu ben ik in Senegal, kan niks laten zien. Anders met veel plezier. Er is zelfs een bleutoots moduleke voor de ft 818 die in de data ingang gaat.
Met blt op de pc ingeschakeld natuurlijk. Ik herhaal dat in spul heb weggedaan. Het is een omweg die niet hoeft. Maar als ts daaraan vasthoudt zit er is mis met de poort instellingen. Die hij niet heeft.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#64 Bericht door pd1ahm »

Mijn vraag van mij is algemeen voor gebruikers met deze setup. Ik heb deze radio niet maar anderen kunnen hiermee geholpen worden.

Dus deze CT-62U USB-CAT kabel is de juiste, top!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#65 Bericht door PE1PQX »

Mijn probleem is opgelost... Bleek dat de MicroHam niet de spanning kreeg uit de FT-818nd (ACC socket).
Dit was voorheen wel zo, nu niet meer (ra-ra politiepet).

Nu de 15 pens connector van de MicroHam voorzien van een externe voeding aansluiting en het werkt weer zoals bedoeld, ook Ham Radio Deluxe.

De FT-818nd heeft een 13.8V uit op de ACC connector, maar op een één of andere manier dondert die spanning in elkaar naar 2 à 3 Volt zodra de MicroHam aangesloten werd. Waarom het eerder wel gewerkt heeft, is mij een volslagen raadsel.

Nogmaals wel mijn gemeende dank voor de opties die geopperd zijn, maar het euvel lag totaal ergens anders en niet in de bekabeling, de instellingen van de 'router' software of Ham Radio Deluxe zelf.

Nu zoeken of er ergens een schema van de 818 te vinden is, en bekijken of die 13.8V wel netjes op die ACC pen kan komen te staan. (modificatie)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#66 Bericht door pe1hzg »

Als je in de service doc kijkt (ook de service doc van de FT818 is te vinden) dan zie je dat de 13.8V op de ACC aansluiting loopt via een kleine SMD weerstand, R1235, 10E. Volgens de doc is dit een 1/16 W weerstand, en de Wet van ohm zegt dat dit vermogen wordt gehaald bij 111mA.

De microham is gespec'ed voor max 100mA op de transceiver port, ik weet niet wat de stroom feitelijk is, dat zul je even na moeten meten.

Deze weerstand R1235 sneuvelt nog wel eens als mensen "met de spanning erop" dingen aansluiten op de ACC poort. De inschakelpiek maakt dan dingen stuk. Als je de microham aan hebt gesloten bij transceiver-aan dan heb je daar wellicht je oorzaak. Een weerstand die is doorgefikt krijgt een hogere waarde. Je zou, zonder je transceiver open te maken, kunnen meten door de ACC plug te belasten met 1K. Dan zou er 12mA (nee 13.8mA) moeten lopen en de spanning dus 138mV moeten dalen. Daalt het meer, en dat is te verwachten, dat is de weerstand gehemeld.

Je hebt mazzel met je FT818. Er is een verschil met de FT817, bij de FT817 bestaat alleen deze R1235 en deze bevindt zich aan de onderkant van de print. Bij de FT818 hebben ze gekozen voor of R1235, of een transistorschakeling. Maar bij die schakeling staan bij alle componenten drie sterren (DNP) en ik vermoed dat men uiteindelijk de oude weerstandoplossing heeft gebruikt, zie de service doc.
Voordeel is dat R1235 nu op de bovenkant zit en niet op de onderkant (FT817), de print hoeft er dus niet uit.

Het is een gewone weerstand in 0603 behuizing dus met een soldeerbout veeg je 'm er zo af en zet je er zo een nieuwe op. Ik zou niet gaat prutsen met overbruggen (die weerstand zit er niet voor niets, bij overbruggen en een ongelukje is er veel meer stuk en is het de vraag of Leo er nog iets mee wil doen), ook niet gaan prutsen met een zwaardere weerstand (daar is geen plaats voor) of, god betert, iets met een zekering. Gewoon constateren dat de rootcause van dit incident achter een keyboard zit en gewoon verwisselen door eenzelfde weerstand van eenzelfde vermogen, klaar.

Leo / Reichelt / Mouser / Digikey heeft de weerstand (koop een stripje van 10)



Die

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#67 Bericht door PE1PQX »

@PE1HZG:

Kijk, dank voor deze info. Helaas heb ik de service manual niet van de FT-818. Had ik al eens naar gezocht, maar (nog) niet gevonden.
Bij Googelen naar "Yaesu FT-818nd service manual" krijg je alleen die van de FT-817 retour.

Mocht jij die wel hebben, dan houd ik me aanbevolen. (mag eventueel per e-mail naar Andre (at) pe1pqx (punt) nl, maar hier op ZA.com is ook prima)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#68 Bericht door PE1PQX »

(kan geen foto meer toevoegen)
Welke weerstand is het dan??
FT-818.jpg
Setje heeft serienummer 9I0800778
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#69 Bericht door pe1hzg »

PE1PQX schreef: 19 mar 2024, 09:05 Helaas heb ik de service manual niet van de FT-818. Had ik al eens naar gezocht, maar (nog) niet gevonden.
Lid worden van https://groups.io/g/ft817 zodat je toegang krijgt tot de files sectie.

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#70 Bericht door pe1hzg »

Zie bijgaande foto's:
Screenshot 2024-03-19 at 21.36.34.png
Screenshot 2024-03-19 at 21.35.40.png

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#71 Bericht door PE1PQX »

Oef, da's een echt klein dingetje.
(mijn ogen moeten hier wel flink moeite doen met dat kleine grut)

Bedankt voor deze info, hier kan ik mee verder!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#72 Bericht door PE1PQX »

FT818-resistor.jpg
Heb even mijn EOS7d met 100mm macro lens en ring-flitser er bij gepakt :wink:
Lijkt er op dat de genoemde weerstand i.d.d. een tik gehad heeft.
Nu zou ik deze eerst met een 10 Ohm 1/4 Watt weerstand kunnen vervangen, maar da's niet wijs heb ik begrepen.

Als ik het schema bekijk gaat deze 13.8V lijn direct naar de voedings-connector achter op de FT-818, zonder tussenkomst van CPU enz., in die zin kan het dus wel.

En voor de liefhebber, een foto 'nog dichterbij' van die weerstand:
FT818-resistor2.jpg
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#73 Bericht door PA1AVL_ »

pe1hzg schreef: 18 mar 2024, 23:56 De microham is gespec'ed voor max 100mA op de transceiver port, ik weet niet wat de stroom feitelijk is, dat zul je even na moeten meten.
Ben ik wel benieuwd naar.

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#74 Bericht door pe1hzg »

PA1AVL schreef: 20 mar 2024, 12:14
pe1hzg schreef: 18 mar 2024, 23:56 De microham is gespec'ed voor max 100mA op de transceiver port, ik weet niet wat de stroom feitelijk is, dat zul je even na moeten meten.
Ben ik wel benieuwd naar.
19.2mA gemeten. Dus ruim binnen de 100mA die het mag zijn.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-818nd met Ham Radio Deluxe (koop versie)

#75 Bericht door PE1PQX »

Ik heb de weerstand (meerderen) besteld, nu is het wachten op de postbezorger.

Wordt vervolgd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie