Reparatie Yaesu FT-290

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Reparatie Yaesu FT-290

#1 Bericht door pd1ahm »

Ik ben met kleine stapjes bezig om mijn FT-290 MK1 te herstellen.
ik heb deze ooit eens gekocht, hij kwam op de plank en daar heeft hij een jaar of wat gelegen. Nu wil ik hem inzetten als voorzet van een transverter, maar ik kom er helaas achter dat hij stuk is.

Het eerste probleem was dat de signaalmeter vol uitsloeg, geen of amper ontvangst en bij zenden was het niet veel beter. In ssb kwam er niets uit en alleen in fm kon ik een zwak signaal detecteren. Nu bleek dat een probleem te zijn bij de transistor Q1014 (2sc2603e). Dat probleem is opgelost met goed en wel 1 weerstand van 1 MOhm over de basis en de emitter van de bewuste transistor. Er is weer leven in de brouwerij. Er komt vermogen uit, de ontvangst is in orde en ook de signaalmeter geeft weer goede waardes aan. De oplossing met de weerstand is geen zelfbedachte oplossing maar is op het grote internet veelvuldig te vinden.

Maar nu is er een tweede probleem opgedoken waar ik niet uit kan komen. Als ik in ssb de ptt knop indruk is er eerst zachte audio die na 1 seconde op maximum komt. Herhaal ik hetzelfde in fm is er geen probleem en is de audio gelijk aanwezig. Wellicht dat er iemand een tip kan geven wat ik aan het audio probleem kan doen.

Even voor de duidelijkheid, ik ben erachter gekomen dit is geen radio is waar je handig iets in kunt herstellen zonder documentatie. Als er ergens per ongeluk een draadje afbreekt ben je de sjaak..

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Reparatie Yaesu FT-290

#2 Bericht door pd1ahm »

Het vervolg...

Ik ben erachter gekomen dat er met de audio van de FT-290 helemaal niets mis is. Het probleem zat in de niet originele bijgeleverde microfoon. Een mega impedantie terwijl de FT-290 een impedantie moet hebben van 500 Ohm. Dan kan ik mij voorstellen dat er iets op geregeld moet worden voordat er audio uitkomt. Een ander element erin en zie daar het probleem is opgelost..

De vraag die ik stelde is bij deze dus opgelost. :D

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Reparatie Yaesu FT-290

#3 Bericht door pe1hzg »

Mijn advies is dat je eens kijkt naar, en lid wordt van https://groups.io/g/TheElectricHandbag, een groep speciaal voor de 290/690/790. De files sectie is alleen bereikbaar als je lid bent.

De FT290v1 heeft last van elco's die slecht worden - hou daar rekening mee.

Geert Jan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Reparatie Yaesu FT-290

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb een FT790. Het 70 cm broertje-zusje. Er zijn overeenkomsten. Ik heb daar de aflopen jaren regelmatig over geschreven. Zoek maar op FT790.Er in "spitten' is soms een crime.......................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Reparatie Yaesu FT-290

#5 Bericht door pd1ahm »

@Geert Jan en Juul,

Dank voor jullie reacties. Ik ben zeker aan het graven in dit oud beestje maar bij elke stap wat ik doe wordt het beter. Het is simpelweg condensatoren wisselen, de pest is dat je er erg moeilijk bijkomt. Een grotere puzzel is waar het soldeer eilandje zich bevind van de betreffende condensator. Een aardige uitdaging, dat is het zeker.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Reparatie Yaesu FT-290

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Zeker een uitdaging! Soms gaf ik het ook op. Maar ja, dan keek ik er weer naar.............zonde.
Uit eindelijk heb ik de mijne weer aan de praat gekregen.
Nu nog een CTSS insluizen. Dat wordt ook weer een hele klus waar ik erg tegen op kijk.


Lees maar hoe ik mijn probleem heb opgelost omdat ik geen FM modulatie meer had.

https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 44#p272144
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Reparatie Yaesu FT-290

#7 Bericht door pe1cmo »

een leuk ding om mee te stoeien, en ja het is krap, maar wel mooi.

Ik heb er de afgelopen tijd 3 FT790 opnieuw afgerelegd, betere voeding connector en split frequency voor de QO100

1x zit in een DX peditieset, die af en toe leuke oorden bezoekt.
1x is reserve
1x voor een andere zendamateur, die ook met zijn split frequency mode blij is.

Oja, als audio in SSB hapert, maar FM is goed, dat zijn contacten in het relais, dat jet audio omschakeld. Even aan die knop draaien zodat hij in de andere mode komt, en terug.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie