psvane buizen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

psvane buizen

#1 Bericht door shortwave »

beste medeamateurs

toch maar de stoute schoenen aangetrokken en voor het eerst chinese buizen gezet in mijn ameritron
niet van ali maar van een bekende handelaar in het roermondse , deze adverteerd met psvane 811 gematcht
de buizen doen het opzich <nog> goed het gekke is alleen dat op de hogere banden de roosterstroom amper uitslaat tbv de oude buizen bij de orginele <russische> buizen had ik altijd een 100 a 125 ma als roosterstroom nu met de chinese amper 25 a 50 en het afstellen is veel kritischer als wat ik gewend ben de prestaties zijn er wel omdat de buizen alle drie nu ongeveer de zelde versterking hebben worden ze nu alledrie licht rood voorheen was er altijd eentje die eruitsprong en een ander weer helemaal niet
iemand daar ervaring mee

grt shortwave 73..

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: psvane buizen

#2 Bericht door PE1RTC »

Roosterstroom? Ik neem aan dat je de kathodestroom bedoeld.
Als 1 buis rood gaat staan en de andere niet dan zijn ze dus niet gematched.
Hoeft ook niet, maar dan moet je wel een ruststroominstelling per buis toepassen.
Als de nieuwe buizen duidelijk minder kathodestroom trekken en veel kritischer zijn in de afregeling dan voldoen ze dus kennelijk toch niet helemaal aan de gestelde fabrieksspecificaties. Als je een buis pakt van RCA of eenzelfde van Mullard zal je weinig verschil merken (om maar zo eens 2 A-merken van vroeger te noemen).
Kan je er geen 572B's in zetten als deze Chinezen het over een paar jaar begeven hebben? Geven in jouw eindtrap niet meer vermogen maar gaan waarschijnlijk wel veel langer mee.

Plaats reactie