Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#16 Bericht door pa3met »

TheoP schreef: 06 jan 2024, 12:38 Jazeker geld deze regel ook voor de middengolf daar de decibel een eenheid is.
En dezelfde waarde heeft als bv op 3 cm.
Maar jij doelt op de 'winst' per stekker? :D
Ik heb het nooit gemeten maar aandacht geven aan deze details, vaak zit het hem in de kleine zaken.

Theo
uiteraard is de waarde an sich hetzelfde qua effect. Alleen is het zo dat je bij connector x op 3 cm een loss hebt van 2 dB
als voorbeeld (doet pijn op 3cm) terwijl het op 1.5 MHz wellicht iet eens meetbaar is, laat staan dat het een meetbaar effect heeft.

Dit soort details zijn vrees ik niet aan de orde; voorkomt dat nu elke ziel in de wereld zijn set uit elkaar sloopt om een N connector of
whatver te installeren (met alle gevolgen van dien)


fun fact: ik heb onlangs een collins rx en tx gekregen. (uit de jaren 60). Ding heeft (een soort van) RCA antenna
connector voor TX (pak 'm beet 100W door heen duwend)...

Moet ze nog verder restaureren voordat ik alles aan elkaar knoop en aan zet. Geen zin in stofexplosies danwel
de geur van opgewarmd stof.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#17 Bericht door PA3DJS »

TheoP schreef: 06 jan 2024, 11:14 Zelfs op de middengolf gebruik ik N stekkers.
Elke tiende van een dB telt, ook daar :D

Theo
Op HF, of lager, is er voor mij maar één reden om N te overwegen: een type-N verbinding is waterdicht, en bij PL moet je de nodige maatregelen treffen.

@PD1ACB: als je veel op 70 cm gaat doen, stap dan over naar N connectors voor kabels die je daarvoor gebruikt. PL pluggen geven echt slechtere / onacceptabele SWR. Dit laatste uit ervaring.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#18 Bericht door PD0JDG »

TheoP schreef: 06 jan 2024, 12:38 Jazeker geld deze regel ook voor de middengolf daar de decibel een eenheid is.
En dezelfde waarde heeft als bv op 3 cm.
Maar jij doelt op de 'winst' per stekker? :D
Ik heb het nooit gemeten maar aandacht geven aan deze details, vaak zit het hem in de kleine zaken.

Theo
Misschien vergis je je tussen dB en dBm?

Decibel een versterkings factor die eenvoudig uit te rekenen is:

10 tot de macht van de waarde in decibel gedeeld door 10.

Voor beelden
3 decibel = 10 ^ (3/10) = versterkings factor 2
0.5 decibel = 10 ^ (0.5/10) = versterkings factor 1.1
0 decibel = 10 ^ (0/10( = versterkings factor 1 (geen versterking dus)

Je kunt het ook voor demping gebruiken, dan zet je er gewoon een min teken voor.

-3 decibel = 10 ^ (3/10) = dempings factor 2
-0.5 decibel = 10 ^ (0.5/10) = dempings factor 1.1
-0 decibel = 10 ^ (0/10( = dempings factor 1 (geen demping dus)

Zoals eerder gezegd versteking en demping van een component zijn afhankelijk van de frequentie.

Dat neemt niet weg dat standaardisatie van connectors het leven wat makkelijker maakt.

Jaap

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#19 Bericht door TheoP »

PD0JDG schreef: 06 jan 2024, 15:04 Misschien vergis je je tussen dB en dBm?
Nee ik vergis mij niet Jaap

Theo

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#20 Bericht door pe5t »

Meten is weten.

https://www.iz2uuf.net/wp/index.php/201 ... d-testing/

Kijk ook nog eens naar deel 1 van zijn verhaal.

En trek uw conclusie.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#21 Bericht door PD0JDG »

TheoP schreef: 06 jan 2024, 15:40
PD0JDG schreef: 06 jan 2024, 15:04 Misschien vergis je je tussen dB en dBm?
Nee ik vergis mij niet Jaap

Theo
Inderdaad Theo, ik vergiste me, ik dacht dat dB geen eenheid was. Maar het is het wel.

Jaap

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#22 Bericht door PA3DJS »

pe5t schreef: 06 jan 2024, 16:22 Meten is weten.

https://www.iz2uuf.net/wp/index.php/201 ... d-testing/

Kijk ook nog eens naar deel 1 van zijn verhaal.

En trek uw conclusie.
Doe dit soort metingen ook maar eens met een stuk kabel met PL pluggen eraan. Ik als ezel heb het twee keer gegokt met PL connectoren aan zo'n 20 m H1000. Het was een slechte gok. Onder niet ideale omstandigheden er N-connectoren aangezet en het berg en dal landschap was uit de SWR vs frequentie curve verdwenen. Het berg en dal komt door de interne reflecties over het 20 m lange stuk H1000.

Op 2 m wel regelmatig PL gebruikt, en dat gaat prima.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#23 Bericht door pe5t »

Ja, dat snap ik. Maar het ging hier toch om de connector aan de set dacht ik....niet om de rest.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#24 Bericht door PA3DJS »

pe5t schreef: 06 jan 2024, 17:39 Ja, dat snap ik. Maar het ging hier toch om de connector aan de set dacht ik....niet om de rest.
Dan hebben we als RZA's een communicatieprobleempje. Ik dacht dat het om een verloop van N naar PL ging, omdat TS zijn PL pluggen niet passen, vanwege dat hij een PL socket verwachtte. Ik hoop dat hij voor 70 cm toch alles naar N omzet, ondanks dat diverse bestaande apparatuur van hem PL heeft.

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#25 Bericht door PA1AVL_ »

PA3DJS schreef: 06 jan 2024, 17:31 Het berg en dal komt door de interne reflecties over het 20 m lange stuk H1000.
Hoe zit dat precies?

PA3DAF
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 nov 2012, 19:35
Roepletters: PA3DAF

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#26 Bericht door PA3DAF »

PD0JDG schreef: 06 jan 2024, 17:07

Inderdaad Theo, ik vergiste me, ik dacht dat dB geen eenheid was. Maar het is het wel.

Jaap
De dB is een (logaritmische) verhouding GEEN eenheid!
Erwin, PA3DAF

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#27 Bericht door PA3DJS »

PA1AVL schreef: 07 jan 2024, 10:07
PA3DJS schreef: 06 jan 2024, 17:31 Het berg en dal komt door de interne reflecties over het 20 m lange stuk H1000.
Hoe zit dat precies?
Ik ga het je hier niet precies uitleggen, dat gaat wat lastig.
Als meerdere gereflecteerde golven terugkomen op de SWR meter, interfereren die golven met elkaar. Ze kunnen in fase zijn (en dan totaal meer reflectie geven), maar ook met elkaar in tegenfase zijn, waardoor de totale relfectie vermindert.

Het ging hier om zo'n 20 m kabel in de mast, met een verlenging van eveneens rond 20m. Totaal dus zo'n 40 m.
Als je uitsluitend en alleen reflectie bij je antenne hebt, doet die reflectie er 0.32 us over om terug te komen in geval van H1000. Als je de frequentie omhoog draait met zo'n 1/0.32u = 3.1 MHz, doorloopt de fase van de reflectie 360 graden.

Sel dat jij een slechte plug hebt waarmee de kabel in de SWR meter zit, en je krijgt t.g.v. die plug een SWR = 1.5 (|Refl Coef| = 0.2) als de kabel reflectievrij is afgesloten.

De antenne 40 m verderop heeft een SWR = 2 (|refl Coef| = 0.33) op de bandgrenzen. Het kabelstuk van 40 m zal zo'n 3.4 dB dempen. Onder aan de kabel resulteert die reflectie vanaf de antenne in een |Ref Coef| = 0.15.

We hadden al een reflectie direct vanaf de plug |Ref Coef|= 0.2. De plug zit op de SWR meter, de fase van die reflectie varieert niet zo snel. Maar de fase van de reflectie vanaf de antenne loopt een rondje van 360 graden voor iedere 3.1 MHz frequentieverschuiving. Daar waar de twee reflecties in fase bij de SWR meter aan komen, heb je een reflectie van 0.2+0.15 = 0.35 (SWR = 2.1). Daar waar ze in tegenfase zijn kom je op 0.2-0.15 = 0.05 (SWR = 1.1). Ja, ik weet dat je moet corrigeren voor het transmissieverlies t.g.v. de reflectie in de plug. Voor SWR = 1.5 is het transmissieverlies erg klein (0.18 dB).

Als je dan een SWR sweep doet over grofweg 20 MHz, dan ga je zo'n 20/3.1 = 6.5 "golfjes" zien. Dus zelfs zonder heen en weer lopende reflecties in de kabel zie ja een golvend patroon in de SWR vs frequentie curve bij een rotte plug onder aan de kabel.

Als je nu halverwege de kabel nog een reflectiepunt hebt zitten (PL connector), dan gaat die ook nog meedoen, en wordt de rekenpartij wat lastiger. De meting zag er echt niet uit, maar gezien het golvend SWR plaatje was het mij duidelijk: PL pluggen even vervangen door N, en dat hielp.

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#28 Bericht door PA1AVL_ »

PA3DJS schreef: 07 jan 2024, 21:15 Ik ga het je hier niet precies uitleggen, dat gaat wat lastig.
Dit is toch behoorlijk precies :)
Ik wist niet dat het om een verlengstuk ging. Leerzaam verhaal.
Dank.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#29 Bericht door pe1rdp »

PD1ACB schreef: 05 jan 2024, 19:16 Vandaag de bestelde FT-991A ontvangen. Dus dol enthousiast aan de slag.
M'n End-Fed draad-antenne hangt nog niet, maar zou al wat op de 2mtr/70cm kunnen prutsen met m'n Diamond.
Maar helaas de standaard PL connector past er niet in.
Maar eens in het manual gekeken en daar zouden volgens de tekening er toch echt 2 identieke connectors voor de antenne ingangen op moeten zitten.
Nog eens een paar filmpjes teruggekeken op YouTube want ook daar had ik niet opgemerkt dat er 2 verschillende connectors gebruikt waren.
Al zoekende met behulp van grote vriend Google vond ik één persoon die daar ook melding van maakte. Ik denk nu dat ik het gevonden heb, ik moet een verloop van een N-connector naar een PL hebben. Dus deze maar eentje besteld.
Toch gek hé dat als je meer dan 25 jaar NIET actief geweest bent met de hobby en dat je nu teleurgesteld bent als je een dagje langer moet wachten :)

groet en een fijn weekend, PD1ACB , Henny.
Hoi Henny,

Als je niet langer kunt wachten op je verloopje of een N connector, dan mag je wel bij mij aankloppen. Of bij enkele andere zendamateurs in Waalre/Aalst die ik goed ken.
Echter, ik hoop niet dat je na 25 jaar nog meer teleurgesteld zal zijn door de QRM die gigantisch is toegenomen de afgelopen 25 jaar. Waar een kwart eeuw geleden 2m en 70cm nog ruisvrij was, zo zijn deze banden nu ook vervuild door QRM veroorzaakt door bijvoorbeeld laders, LED verlichting en de zonnepaneel installaties niet te vergeten. Een handjevol s-punten is tegenwoordig geen uitzondering meer.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#30 Bericht door PE1PQX »

PA3DJS schreef: 06 jan 2024, 14:28
TheoP schreef: 06 jan 2024, 11:14 Zelfs op de middengolf gebruik ik N stekkers.
Elke tiende van een dB telt, ook daar :D

Theo
Op HF, of lager, is er voor mij maar één reden om N te overwegen: een type-N verbinding is waterdicht, en bij PL moet je de nodige maatregelen treffen.

@PD1ACB: als je veel op 70 cm gaat doen, stap dan over naar N connectors voor kabels die je daarvoor gebruikt. PL pluggen geven echt slechtere / onacceptabele SWR. Dit laatste uit ervaring.
Een goed gemonteerd PL CLAMP connector is ook redelijk goed waterdicht. De juiste connectoren kiezen is zeer belangrijk.
Ik wil eigenlijk niets anders meer dan CLAMP connectoren.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie