Quansheng UV-5R plus

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Quansheng UV-5R plus

#16 Bericht door PE1PQX »

En er missen een handje vol componenten die wel voorzien zijn op het PCB.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Quansheng UV-5R plus

#17 Bericht door Ron01 »

Bij de laatsteversie van Chirp staat hij vermeld.
De procedure is iets anders: eerst aanzetten en dan pas de "baofeng" 2 polige programmeerplug erin steken.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Quansheng UV-5R plus

#18 Bericht door 19DT2120 »

Nadeel als je Chirp gebruikt bij de UV 5k is dat het configureren veel beperkter is dan als je Quanseng programma gebruikt!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Quansheng UV-5R plus

#19 Bericht door PD2EW »

.

Dat werkt leuk! Ik ben er ook een beetje mee aan het stoeien in mijn spaarzame vrijetijd.
De porto van mij is een Quansheng UV-5Rplus, dus te programmeren met een dubbele mini-jack, gelijk de Baofeng.

Eerst heb ik hem uitgelezen met de originele software, dit voor de zekerheid even gebackupt en daarna hop… aan de Chirp! Wat een verademing om zo de frequentielijst in te laden. Beetje copy-and-pasten en klaar is Klara.

De originele Quanshengsoftware heeft idd. extra specifieke opties, maar het is een crime om daarmee die frequenties in te laden (vond ik). Dus van beide werelden heb ik het beste genomen en nu werkt het helemaal prima!
Wel heb ik een klein productiefoutje in mijn porto ontdekt: het display zit een beetje verzakt achter het vensterraampje (linksonder), maar voor de rest ziet het er goed uit. De originele software van Quansheng is waarschijnlijk ook goedbedoeld en grappig vertaald, maar wel met de nodige (typ)fouten.

De firmware flashen kan blijkbaar alleen als de porto daar ‘open’ voor staat en hoe dat moet, dat moet ik nog even uitzoeken.
Ik heb alleen interesse in een wat langere aan-tijd voor het display en dat is nu met de originele software in te stellen tot 5 seconden max.
Dat is mij een beetje te kort en na het flashen kan het 10 seconden worden, dat zou mij wel goed uitkomen… ;-)

Heeft er iemand al ervaring op dat flash-gebied…?

.
Bijlagen
20230918_181307~01.jpg
20230918_181444~01.jpg

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Quansheng UV-5R plus

#20 Bericht door Paula Bean »

Charles_ schreef: 08 sep 2023, 08:33 Je vraagt je wel af: hoe doen ze het om voor mekaar te krijgen tegen zulke lage prijzen te kunnen verkopen?
Om kosten te drukken monteren ze geen eindtrapfilters; zodat harmonischen ongehinderd uitgestraald kunnen worden. Hierover zijn makkelijk YouTube filmpjes te vinden die dat op een Spectrum Analyzer duidelijk maken.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Quansheng UV-5R plus

#21 Bericht door PA3FAT »

https://whosmatt.github.io/uvmod/index.html

ptt ingedrukt houden en radio aanzetten dan komt hij in de mode voor firmware flash.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-5R plus

#22 Bericht door PD0JDG »

Paula Bean schreef: 18 sep 2023, 21:06 Om kosten te drukken monteren ze geen eindtrapfilters; zodat harmonischen ongehinderd uitgestraald kunnen worden. Hierover zijn makkelijk YouTube filmpjes te vinden die dat op een Spectrum Analyzer duidelijk maken.
Naar Youtube filmpjes over harmonischen binnen het door de fabrikant gespecificeerde frequentiebereik ben ik wel benieuwd. Het enige dat ik kon vinden zijn analyses van de Quansheng UV5R Plus met gemodificeerde firmware op frequenties die niet door de fabrikant ondersteund worden. Ja, voor die frequenties zijn geen bandfilters gemonteerd en de harmonischen zijn schrikbarend.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Quansheng UV-5R plus

#23 Bericht door Paula Bean »

Dit is het filmpje dat ik bedoelde:

youtu.be/Ui5CDiqKRRc

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-5R plus

#24 Bericht door PD0JDG »

Nee, dat gaat niet goed. Heb je het commentaar gelezen? Er zijn minstens twee personen die dezelfde test hebben gedaan en het euvel niet tegenkwamen.

Een YouTube filmpje met slecht resultaat en dan is dit een portofoon zonder filters om kosten te besparen?

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Quansheng UV-5R plus

#25 Bericht door PA1Bj »

Op de buitenantenne aangesloten viel de ontvangst van de locale repeater steeds weg. Blijkt te liggen aan een sterk pager station op 169.650Mhz op 700 m afstand.
Yaesu VX-5 heeft daar geen last van. Dus, daar is wel op bezuinigd helaas.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-5R plus

#26 Bericht door PD0JDG »

Dan hebben de eigenaars van een VX-5 die nooit op een buitenantenne aangesloten wordt toch eigenlijk teveel betaald?

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Quansheng UV-5R plus

#27 Bericht door PA1Bj »

De Quansheng heeft dat probleem. Niet de VX-5, die is prima !

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Quansheng UV-5R plus

#28 Bericht door PD2EW »

.

Laatst had ik ook nog even snel in het spectrum gekeken en het ziet er toch wel naar uit dat het weer een gevalletje 'veel van hetzelfde' is.
Niet dat de RTL-USB stick hierbij een/de norm is, in tegendeel, maar het geeft daarmee wel een beetje een inzicht in de materie.

Hieronder zie je wat resultaten:
De Baofeng UV-5RA met zijn originele antenne en ook met de Quansheng antenne.
Daaronder de Quansheng UV-5R met de Baofeng UV-5RA antenne en met zijn originele antenne.

Dus.... sluit beide porto's niet aan op de Quansheng antenne of een externe antenne...!
Een gewaarschuwd mens telt voor twee... kijk maar naar de heftige beelden hieronder.

Met de Baofeng UV-5RA en zijn originele antenne heb ik ooit tijdens een JOTA een afstand van iets van 35 km overbrugd.
Ik stond toen in het buitengebied te werken als tegenstation.

Er zijn dus nog wel wat verbeterpuntjes en copy-and=pasten van een bestaand ontwerp is geen garantie voor een succes.
Gelukkig heb ik nog een extra Baofeng antenne liggen.... ;-)

Flashen heb ik ook geprobeerd:

CRC check passed...
Detected firmware version: 2.01.26
Modified firmware version: 4.01.26
Success: Apps applied: RSSI-Sbar.
Success: Battery icon applied.
Success: Font applied.
Success: Disable Freq Copy Timeout applied.
Success: Increase Mic Gain applied.
Success: Custom Frequency Ranges applied.
Success: Frequency Steps applied.
Success: AM RX on all Bands applied.
Finished applying mods...
Patched firmware uses 99.26% of available memory (60982/61439 bytes).
Connecting to the serial port...
Radio in flash mode detected.
Bootloader version: 4.00.01
Version check passed.
Flashing firmware...
Flashing... 100%
Successfully flashed firmware.

Het bleek dat mijn porto al deels voorzien was van die verbeteringen..

.
Bijlagen
BFQS.png

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Quansheng UV-5R plus

#29 Bericht door PA0ETE »

Met wat kleine aanpassingen werkt het dingetje ook op 23 cm. Zij het met wat minder gevoeligheid en de frequentiestappen wat aan de grote kant. Ik ken iemand die dit geprobeerd heeft, en volgens hem werkt het...

Het enige wat ik qua schema heb is van de ontvangeringang.
.
schematics.jpg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-5R plus

#30 Bericht door PA3CQN »

PD2EW schreef: 24 sep 2023, 18:59 Dus.... sluit beide porto's niet aan op de Quansheng antenne of een externe antenne...!
Ik zou wel eens een beeld van beide antenne's op een VNA willen zien.
Ik weet dat de Baofeng antenne van mijn porto uitstekend op de beide HAM banden zit.
Zou die Quansheng dan niet meer dan een roestige spijker zijn?

En als beide porto's het goed doen op een antenne in resonantie, waarom dan niet op een buitenantenne?
Het probleem zit toch in de Quansheng antenne als ik de plaatjes mag geloven.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie