Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#1 Bericht door PD1ITZ »

Ik ben starter. Ik heb een Yaesu FTDX10. Rx (en ook Tx) op 40m en 20m is wat lastig. Ik dacht altijd dat dit mijn antenne was. Of mijn gebrek aan vaardigheid/kennis. Nu, een week geleden kreeg ik een Aliexpress SDR-dongle van 20 US Dollar. Ik plugde mijn antenne in, keek op 40m en 20m en alles was vol. Ik kon alles kristalhelder horen! Ik, schreef de frequentie op, stopte de antennekabel weer in de Yaesu en ... bijna niets.

Nu vraag ik me af hoe dit kan? Kan het echt zo zijn dat een nieuwe Yaesu die door Sherman is getest als derde beste in Rx ooit het moet afleggen tegen een 20USD dongle met gratis software?

Wat kan ik daar doen? Moet ik een film maken en die naar Yaesu sturen?
Bijlagen
IMG_20230526_234924.jpg

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#2 Bericht door PC8M »

Wat bedoel je met 'ontvangst is lastig'?

Mijn eerste gedachte is dat je de RF Gain helemaal dicht hebt staan van je Yaesu FTDX10.

Zie pagina 35 in de handleiding ' FTDX10 Operation Manual (2212i-IS-1) 2-8-23 ( 22.92 MB )' https://www.yaesu.com/downloadFile.cfm? ... tion%2Fpdf

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#3 Bericht door PA3DAT »

Of heb je de Attenuator ingeschakeld? Of juist één of meer voorversterkers ingeschakeld?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#4 Bericht door PA3FBO »

Tijdens een vuurtoren weekend vond ik het ook al zo stil op HF, bleek dat de schakelaar achter op de TS515s in de stand stond voor een aparte RX-antenne, en die was niet aangesloten :oops:

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#5 Bericht door Hans PE1KWH »

Vraag een vriend radioamateur die het liefst ook een FTDX10 heeft om bij je te kijken of neem hem naar je vriend mee.
Schaam je niet, radio's zijn tegenwoordig zo complex door alle mogelijkheden dat er snel iets verkeerd staat of verkeerd is aangesloten.

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#6 Bericht door floris-jan »

Maak eens een screenshot van je display, kunnen we zien wat verkeerd staat of foto van de gehele ftdx10.
Ik heb hem zelf ook, maar zie in de facebookgroep ook de gekste vragen en ervaringen wat vaak een simpel knopje blijkt te zijn!
Super transceiver, niks mis mee. Grootste probleem is dat men de manual nooit leest🧐

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#7 Bericht door PA3DAT »

Nee, vind je dat gek? :D
Bij mijn Icom IC-705 heb ik 2 manuals, Basic en Advanced. De eerste 96 pagina's, de tweede 239. Samen goed voor 345 pagina's!
Sorry hoor, maar die ga ik niet lezen. Die gebruik ik wel als naslagwerk wanneer ik eens iets niet begrijp...

Dan heb ik ze als PDF-bestanden, op mijn tablet. Kun je nog de zoekfunctie gebruiken ook.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#8 Bericht door pa3a »

Lees het manual en begin bij pagina 1.
Probeer alle knoppen of schermtoetsen terwijl je leest. Je krijgt daarvoor veel kennis terug.
Dat is wat ik zelf doe als ik ga werken met een nieuwe trx.
Er is verschrikkelijk veel in te stellen aan een DX10. Het is leuk als je alle registers van dat ding open kunt trekken en voor jezelf de beste instellingen te kiezen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Yaesu FTDX10 vs 20USD Ali SDR

#9 Bericht door pe1rdp »

PD1ITZ schreef: 26 mei 2023, 22:52 Ik ben starter. Ik heb een Yaesu FTDX10. Rx (en ook Tx) op 40m en 20m is wat lastig. Ik dacht altijd dat dit mijn antenne was. Of mijn gebrek aan vaardigheid/kennis. Nu, een week geleden kreeg ik een Aliexpress SDR-dongle van 20 US Dollar. Ik plugde mijn antenne in, keek op 40m en 20m en alles was vol. Ik kon alles kristalhelder horen! Ik, schreef de frequentie op, stopte de antennekabel weer in de Yaesu en ... bijna niets.

Nu vraag ik me af hoe dit kan? Kan het echt zo zijn dat een nieuwe Yaesu die door Sherman is getest als derde beste in Rx ooit het moet afleggen tegen een 20USD dongle met gratis software?

Wat kan ik daar doen? Moet ik een film maken en die naar Yaesu sturen?
Wat bedoel je met "alles was vol".
Een FTdx10 werkt standaard nieuw uit de doos al prima. Echter de waterval van het display heeft vaak wat extra gain nodig om signalen zichtbaar te maken.

"Standaard uit de doos instelling": druk op het "C.S." knopje op 8u van de grote VFO afstemknop. Er gaat dan een oranje branden op dat knopje.
Vervolgens draai je de buitenste ring van de grote afstemknop waardoor je de LEVEL kunt opdraaien. Maak er maar een +20 dB van. Zie je dan we al signalen of ruis op je waterval/spectrum display?
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Plaats reactie