Wat koop je als newbie eerst?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#46 Bericht door PA1AIS »

Ik had in 1977 als 1e de RCD op de stoep............ :lol:
Daarna moest ik nog examen doen en toen nog geld lenen voor spullen. In die tijd moest je 6 maanden na het verkrijgen van je machtiging operationeel zijn.

(ik ben nog geen 70, hé)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#47 Bericht door PA0ETE »

Ik ben begonnen met een zendertje van een paar mW in de FM-band, waar ik nooit meer mee gedaan heb dan uitproberen of het werkte, en vervolgens de verbazing en fascinatie dat dat inderdaad zo was. Later heb ik wat op 27 MHz gedaan.

Mijn eerste kortegolfontvanger was zelf gebouwd (geen geld om te kopen), en de eerste zenders waarmee ik (zonder vergunning nog) op een amateurband zond was ook zelfbouw. Net als een deel van de 27 MHz-apparatuur (deels eigen ontwerp ook).

Het is me zonder legale call nooit gelukt om een QSO op een amateurband te maken, maar mijn signaal (van hooguit 1 of 2W op 80m) werd wel door mensen ontvangen.

De eerste paar jaar als amateur deed ik nog wel eens dingen die soms niet helemaal door de beugel konden (teveel zendvermogen soms nog op 27 MHz toen dat nog niet mocht), maar over het algemeen ben ik toch altijd vrij netjes geweest. Nadat ik 23 ben ik hierin denk ik even net of netter geworden dan de meeste amateurs.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#48 Bericht door PA3DAT »

Voordat mijn D-machtiging in de bus lag had ik reeds een Kenwood TR2300, 1W FM. Mét machtiging mocht ik daarmee op de 6 D-kanalen uitkomen, maar al voor ik die machtiging had ontdekte ik dat ik vanuit Zwolle met mijn 1W in een zelfbouw J-antenne de repeater van Bentheim (Duitsland) kon openpiepen!
En Groningen, Amersfoort, Meppel, Flevopolder enz. enz. :D

Alleen open piepen he, géén geboer of geitengemekker! Dergelijke gestoorde geesten hadden we nog niet, begin jaren '80... :evil:

Overigens, ook mijn voorbeelden in die tijd (PA0JA, PA0DFN, PA3ABT, PA2RGM e.a.) waren keurige radioamateurs die het goede voorbeeld gaven. En ook als scheepsradiotelefonist (scheepscall PHNA) hield ik me keurig aan de voorschriften.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#49 Bericht door PA0ETE »

Ik heb hier nog steeds een TR-2300. Die is van een overleden vriend geweest maar de laatste keer dat ik hem probeerde werkte hij nog goed. Is zelfs nog uit de tijd dat er een 25 kHz-raster was :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#50 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik begon als SWL, is aan te raden om luisterervaring op te doen.

Een Cuna SR9, 2M FM ontvanger.
Vervolgens kwam er een Trio R1000 kortegolfontvanger.

In 1987 behaalde ik mijn C licentie/registratie. Ik kon aan een Kenwood TS700S+extern VFO komen. Met deze set leuke resultaten op 2M bereikt.

In 1992, ik haalde een B licentie/registratie, kocht ik een Kenwood TS830S, later een extern VFO, AT230 en speaker erbij.

Alles via de 2de-hands markt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#51 Bericht door Charles_ »

Ik had geen TR-2300 maar de TR-2200GX, 12 kanaals en kristalgestuurd (als ik het goed heb). Cuna SR-9 heb ik ook gehad, wie niet eigenlijk? Daar was ook een marifoonversie van uitgebracht. In latere jaren een heuse HF-receiver, Kenwood R-5000 incl. de VHF converter. Als HF-ontvangstantenne gewoon een eind litzedraad met een MLB-balun. En voor 2M FM de zeer bekende FT-227R.

Als ik alle transceivers, porto's, scanners etc. in bezit zou hebben gehouden (en alle verhuizingen ook nog overleefd hebben) dan had ik met gemak wel zeker 5 vouwkratten kunnen vullen daarmee. En meerdere A4-tjes nodig gehad tbv inventarislijst amateurapparatuur.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#52 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles_ schreef: 24 jul 2023, 18:16 Als ik alle transceivers, porto's, scanners etc. in bezit zou hebben gehouden (en alle verhuizingen ook nog overleefd hebben) dan had ik met gemak wel zeker 5 vouwkratten kunnen vullen daarmee......
Vouwkratten, pas daar mee op. Ik had er vorige week zaterdag een die ik kapot trok. Inhoud nog net niet op de grond.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#53 Bericht door PA1AIS »

Tja, wat kocht je het eerst, buiten zelfbouw?

Een kenwood TR7200 met 6 D kanalen en VFO 30-G met PS-5 en een J-beam kruisyagi in 1977......
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#54 Bericht door TheoP »

R65057 schreef: 26 mei 2023, 20:10 Ik wil enkel op HF gaan werken (40-20-10 meter). Wat koop ik dan best eerst: de transceiver of de antenne?
Boeken/tijdschriften om in te lezen en te studeren. :D

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#55 Bericht door PA0ETE »

Dit is een erg goed boekje om de propagatie te leren kennen. Niet veel pagina's maar zowat alles staat erin en als je Engels kunt lezen nog op een begrijpelijke manier ook, met veel afbeeldingen. Het is van de afdeling Space Weather Services van de Australische Meteorologische organisatie. In Australië wordt de kortegolf nog veel gebruikt in dun bevolkte regio's waar geen andere communicatiemiddelen zijn of waar satellietinstallaties te duur zijn of te kwetsbaar.

Echt een aanrader, en gratis te downloaden!

http://www.sws.bom.gov.au/Category/Educ ... _Radio.pdf
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#56 Bericht door PA0ETE »

R65057 schreef: 26 mei 2023, 20:10 Ik wil enkel op HF gaan werken (40-20-10 meter). Wat koop ik dan best eerst: de transceiver of de antenne?
Ongetwijfeld heb je al veel adviezen gehad. Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar: een antenne kun je zonder veel verstand ervan wel maken, ook een antenne waar je redelijk wat mee kunt werken, al zul je de contest er misschien niet mee winnen.

Een transceiver zelf bouwen, ja dan moet je er echt wel iets vanaf weten. Dat is iets voor gevorderden.

Met een dipool of een inverted V of een endfed voor 40m (allemaal als zelfbouw heel goed te doen) kun je in alle vakantienetten en andere Europese netten op 40 meter meedoen. Kosten: een paar euro. Als het onverhoopt niet goed werkt (maar dan moet je echt je best doen om het te verprutsen) heb je voor een paar euro een alternatief dat het beter doet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie