Wat koop je als newbie eerst?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#16 Bericht door R65057 »

PA3DAT schreef: 26 mei 2023, 20:57 Precies!
Twee stukken draad van 5m elk, kroonsteentje, een stuk RG58 eraan en je werkt je eerste DX op 20!

Wil je er een balun tussen? Dan wikkel je wat coax op een stukje PVC-pijp en heb je een mantelstroomfilter: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Choke ... ebalun.htm
Hoe hoog hang je die dipool dan minimum? Ik kan door omstandigheden niet hoger gaan dan 4 meter en mag er ook geen antennepark van maken.

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#17 Bericht door R65057 »

PA3DAT schreef: 26 mei 2023, 20:57 Precies!
Twee stukken draad van 5m elk, kroonsteentje, een stuk RG58 eraan en je werkt je eerste DX op 20!

Wil je er een balun tussen? Dan wikkel je wat coax op een stukje PVC-pijp en heb je een mantelstroomfilter: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Choke ... ebalun.htm
Dan komt de onvermijdelijke vraag op welke hoogte die draden moeten hangen om te kunnen werken op 20 meter... Ik kan niet hoger dan 4 meter gaan en kan geen 'antennepark' installeren...

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#18 Bericht door on4ged »

R65057 schreef: 26 mei 2023, 22:00 Dan komt de onvermijdelijke vraag op welke hoogte die draden moeten hangen om te kunnen werken op 20 meter... Ik kan niet hoger dan 4 meter gaan en kan geen 'antennepark' installeren...

Mijn antenne, een 4 Bands EndFed (40-20-15-10m) hangt op 3 meter hoogte, en werkt goed. Eenmaal Oost Canada, en Nrew-York, een keer iets in het midden Oosten een van de Golfstaten maar dat QSO is niet echt bevestigd geweest. En verder heel veel uit Oost Europa, maar ook Italië, Groot Brittannië, Ierland, Denemarken, Finland, Noorwegen, Spanje, Zwitserland, ex-Joegoslavië, en zomeer. En dan moet ik toegeven dat er waarschijnlijk nog veel meer zou inzitten mocht ik wat radioactiever zijn Dus ik zou me om die 4 m hoogte niet teveel zorgen maken.
Toegegeven hoger zal natuurlijk wel beter zijn, maar als je die mogelijkheden niet hebt moet je het doen met wat je kan. En ook dan is er nog heel wat pret te beleven.
Veel succes ermee en vooral de moed niet opgeven of je laten verblinden door andere OM's die van die enorme antenneparken kunnen opstellen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#19 Bericht door R65057 »

on4ged schreef: 26 mei 2023, 22:22
R65057 schreef: 26 mei 2023, 22:00 Dan komt de onvermijdelijke vraag op welke hoogte die draden moeten hangen om te kunnen werken op 20 meter... Ik kan niet hoger dan 4 meter gaan en kan geen 'antennepark' installeren...

Mijn antenne, een 4 Bands EndFed (40-20-15-10m) hangt op 3 meter hoogte, en werkt goed. Eenmaal Oost Canada, en Nrew-York, een keer iets in het midden Oosten een van de Golfstaten maar dat QSO is niet echt bevestigd geweest. En verder heel veel uit Oost Europa, maar ook Italië, Groot Brittannië, Ierland, Denemarken, Finland, Noorwegen, Spanje, Zwitserland, ex-Joegoslavië, en zomeer. En dan moet ik toegeven dat er waarschijnlijk nog veel meer zou inzitten mocht ik wat radioactiever zijn Dus ik zou me om die 4 m hoogte niet teveel zorgen maken.
Toegegeven hoger zal natuurlijk wel beter zijn, maar als je die mogelijkheden niet hebt moet je het doen met wat je kan. En ook dan is er nog heel wat pret te beleven.
Veel succes ermee en vooral de moed niet opgeven of je laten verblinden door andere OM's die van die enorme antenneparken kunnen opstellen.
Bedankt on4ged! Heb je een foto van jouw opstelling zodat ik mij een beeld kan vormen hoe dit er uit ziet?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

Een soldeerbout en een universeelmeter?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#21 Bericht door ON7RA »

@R65057

Eerst het topic hoogte antenne, nu wat koopje als newbie het eerst.

Goed, je bent enthousiast maar je stelt allerlei vragen waarvan je de meeste antwoorden terug vind in het cursus boek. In mijn post in het topic hoogte antenne heb ik dit neer gepend.

@R65057,

Voor 2 & 70 een Diamond X300 kost tussen de 100 & 150€
Voor HF, met een tuin van 12 op 8 meter, een simpele zelf te maken double zep antenne, G5RV, end fed etc. Kijk hier eens https://www.pa0fri.com/ daar vind je zeker iets waarvan je zegt, oké dit lijkt mij wel wat om te proberen. Ga alvast studeren en doe examen, ben je geslaagd dan kan je beginnen met een simpele porto op 2 & 70. Wordt eventueel lid van een club in de omgeving, daar kan je ervaring opdoen, en misschien leent iemand jou een transceiver of kan je voor een schappelijke prijs een 2de hands set kopen? Hier en daar zit nog wel een OM met echte ham spirit, die iemand die helemaal nieuw is in de wereld van radio amateurisme, voor een prijsje een set van de hand wil doen die hij zelf toch niet gebruikt. Experimenteren is de boodschap, maar daarvoor heb je een licentie nodig. Wees niet bang om zelf wat in elkaar te knutselen op gebied van antennes, een dure koop antenne hoeft niet bepaald beter te werken als een zelf gemaakte draad antenne. Denk goed na over waar je je zuur verdiende spaarcenten aan uit geeft, begin eenvoudig en bouw geleidelijk een station op zou ik zeggen.

Veel succes toe gewenst,

Ik heb niets tegen mensen die vragen stellen, maar doe ook zelf eens wat moeite om zelf wat op te zoeken op internet. Er is al verschillende keren geopperd om de site van Frits PA0FRI te bekijken, als je daar geen antwoorden vind ja dan weet ik het ook niet. Zoals eerder vermeld wordt lid van een een vereniging daar zal men al je vragen beantwoorden.

@ R65057
Deze post mag je zeker niet persoonlijk nemen, ik weet het, wat ik hier schrijf is wat kort door de bocht. Maar ik zie hier zoveel mensen vaak vragen stellen waarvan ik met een klik op Google direct het antwoord vind. Ik ben van mening doe moeite om zelf iets op te zoeken op het internet of op het forum zelf, en als je het antwoord nergens vind stel je hier je vraag.
Hier op het forum is een massa aan informatie te vinden alleen moet je wat moeite doen om het te lezen.

Nogmaals veel succes toe gewenst, https://www.pa0fri.com/
73 Renaat :D ON7RA :D

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#22 Bericht door PH7R »

ON7RA schreef: 27 mei 2023, 08:22 Nogmaals veel succes toe gewenst, https://www.pa0fri.com/
Persoonlijk vind ik de website van PA0FRI al behoorlijk technisch voor een beginner. Mijn voorkeur is https://www.dj0ip.com/ of zeer praktisch (wel duits machtig zijn) Youtube Heinz - just me https://www.youtube.com/@DL8MH/playlists

Maar sluit me graag bij je aan, google en youtube are your friends. En natuurlijk aansluiten bij een club of bij een RZA in de buurt koffie drinken.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#23 Bericht door PH7R »

R65057 schreef: 26 mei 2023, 21:19 Icom IC 7300 is besteld, voor een antenne + coax reken ik op 500€.
Om met je IC7300 om te leren gaan https://www.youtube.com/playlist?list=P ... HFqs2VUG8P
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Cor - PA4Q
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#24 Bericht door Cor - PA4Q »

Mijnheer (of mevrouw) R65057,

Het zendamateurschap is een hobby waarvoor kennis vereist is. Deze kennis verkrijg je door studie, het lezen van boeken, het gericht zoeken op internet, het opzoeken van Youtube video’s en ja, nadat je dat gedaan hebt het stellen van vragen en hulp aan anderen. Het lid worden van een club en het bezoeken van afdelingsbijeenkomsten helpt daar ook bij.
Als je dit echt je hobby wilt maken is dat niet erg, integendeel, je zult er van genieten door de kennis en het inzicht die je krijgt. Maar het kost wel tijd en aandacht en komt niet vanzelf.

Je stelt dat je je voorbereid op het examen en dat je dat examen binnenkort wilt gaan afleggen. Welnu door de vragen die je stelt en je reactie die je geeft op de antwoorden die je krijgt heb ik sterk de indruk dat je nog niets van dat alles gedaan hebt en eigenlijk nog van niets iets weet.

Als je op het ene moment vraagt wat je als eerste moet aanschaffen, een transceiver of een antenne en nadat je na een paar reacties die op die vraag niet direct het antwoord gevenal na iets meer dan uur al aangeeft dat je een transceiver besteld hebt kan ik je bedoeling om een serieus zendamateur te worden niet serieus nemen.

Je had de vraag kunnen stellen: “mensen ik wil zendamateur worden, ik weet nog van niets, waar begin ik, help mij!”. Je zou dan een waslijst van adviezen hebben gekregen die je allemaal wat dichter naar je doel hadden gebracht en je kennis en inzicht hebben verschaft.
Vroeger was er een Tv-programma dat BananaSplit heette; ik heb nu zo’n bang vermoeden dat er elk moment iemand een reactie stuurt met “bananasplit” als enige tekst. Zijn we toch allemaal geheel in de maling genomen.

Ik zou zeggen, ga aan de slag, ga zoeken, ga lezen en verdiep je in de materie, dan vind je de antwoorden op veel van de vragen waar je tegenaan loopt vanzelf.

met vriendelijke groet,

Cor - PA4Q

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#25 Bericht door floris-jan »

Eens met Cor, je krijgt straks vast een screenshot van zijn 7300 met 555 erop......
Wat Juul zegt, die soldeerbout en universeelmeter is veel handiger en leerzamer voor een newbie.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#26 Bericht door PE2AAB »

Zoals te lezen is in een van de eerste posts heeft TS binnenkort examen en verwacht hij te slagen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#27 Bericht door PA3JVA »

PE2AAB schreef: 27 mei 2023, 21:22 Zoals te lezen is in een van de eerste posts heeft TS binnenkort examen en verwacht hij te slagen.
Dat geeft de topic starter inderdaad aan.

Gezien het aantal reacties zijn er mensen die daar aan twijfelen en in een aantal gevallen kan ik ze ook niet ongelijk geven. Veel van de vragen zijn terug te vinden in het cursusboek/ cursusmateriaal dus je zou kunnen verwachten dat er in ieder geval een basiskennis is.
En met Google vind je ook heel veel.
Maar wat het mooiste van de hobby is dat is experimenteren en proefondervindelijk vaststellen wat in zijn(haar) geval het beste werkt.
Ervaring van anderen is leuk, het kan je een richting geven maar het geeft geen enkele garantie.

Ben wel benieuwd wanneer de topicstarter zijn examen wil doen, binnenkort is voor mijn gevoel wat vaag.

Joop

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#28 Bericht door ON7RA »

PH7R schreef: 27 mei 2023, 09:22
ON7RA schreef: 27 mei 2023, 08:22 Nogmaals veel succes toe gewenst, https://www.pa0fri.com/
Persoonlijk vind ik de website van PA0FRI al behoorlijk technisch voor een beginner. Mijn voorkeur is https://www.dj0ip.com/ of zeer praktisch (wel duits machtig zijn) Youtube Heinz - just me https://www.youtube.com/@DL8MH/playlists

Maar sluit me graag bij je aan, google en youtube are your friends. En natuurlijk aansluiten bij een club of bij een RZA in de buurt koffie drinken.
Te technisch voor een beginner, ja kan ik inkomen, maar op de pagina (Antenne Potpourri) kan TS zich toch een beeld vormen van wat er allemaal mogelijk is op gebied van antennes. Ik heb de website van Frits vele malen bezocht, en nog steeds eigenlijk. Ik persoonlijk moet een artikel of een techisch document soms ook twee of drie keer lezen vooraleer ik het begrijp, maar dit ligt dan aan mezelf maar waar een wil is is een weg zeg dan. Het proberen begrijpen van bepaalde dingen hoe ze werken, het opzoekwerk, en dan de verschilende uitkomsten theorieën die je tegen komt. De meeste voldoening heb je als je zelf uitvogelt hoe iets werkt.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#29 Bericht door Gert_PA2LO »

Wat koop je als newbie eerst?
Mijn advies: een kop koffie bij de radioclub bij je in de buurt. Daar maak je kennis met andere radio-amateurs en krijg je gratis heel veel informatie over de hobby, de mogelijkheden en de middelen. Vaak ook met de uitnodiging om eens langs te komen om te kijken, zodat je je een goed oordeel kan vormen over wat voor jou nu wel en niet interessant is in onze brede radiohobby. En ongetwijfeld krijg je hulp bij de onderwerpen voor het examen waar je minder ervaring mee hebt.

Staar je ook niet blind op de antennemogelijkheden thuis. De radiohobby buiten beleven is ook meer dan de moeite waard (SOTA, POTA/Flora&Fauna, IOTA, etc...)

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Wat koop je als newbie eerst?

#30 Bericht door R65057 »

Bedankt aan zij die bruikbare tips meedelen. Aan de anderen: ik heb geen boodschap aan flauwe opmerkingen.

Plaats reactie