Portabel werken

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Portabel werken

#1 Bericht door PE1PQX »

Titel zegt het in het kort, maar dit topic zou ook in andere subfora kunnen passen.

Laatste tijd ben ik redelijk bezig met het realiseren van een portable 'go-kit' om in het veld ergens mijn activiteiten te kunne ontplooien.
Met aankomende vakantie naar OE-land (en met uitstapjes naar HB0/HB9 en I niet uitgesloten) in het vooruitzicht wilde ik ook op dit vlak e.e.a. mee nemen.
Mijn vrouw en haar vader (we gaan met ons 4-en, ik, mijn vrouw, mijn schoonvader en schoonzus. Schoonmoeder is 18 maanden terug helaas SK) zijn verwoed wandelaar en ik in het geheel niet.
Als zij aan de sjouw zijn, kan ik QRV op de banden zijn, schoonzus (verstandelijk beperkt) vermaakt zich op haar manier wel.

Hier 2 foto's die mijn mee-neem-pakket is geworden, in de foto's staat wat-is-wat.
portable01.jpg
Totaal overzicht, er zitten 2 zonnepaneeltjes op de kofferdeksel.
De Android tablet dient als VNC client om de Raspberry te kunnen benaderen.


portable02.jpg
De binnenkant van de koffer. Gelukkig kan de Raspberry Pi 4 vanuit de Solar-charger gevoed worden zonder gedoe met buck-converters en adapters.
Voor tijd-voorziening heb ik een GPS-hat op de Raspberry zitten, dus onafhankelijk van het web kan ik de boel op tijd houden. Handig in geval van FT4/FT8 etc.
Om de FT-818nd te kunnen aansturen vanuit de Raspberry kan ik de Microham USB Interface III gebruiken. Deze wordt vanuit de FT-818 gevoed, waar ik dan wel bij moet opletten is dat de Yaesu wel met 12V gevoed moet worden, gevoed vanuit de interne accu (net geen 10V dan) doet de interface vreemde dingen.

Voor antenne werk kan ik kiezen uit 3 antennes;
Een MFJ 1899T vertical, welke een flinke compromis is maar beter iets dan niets denk ik maar zo... (kan op mijn Manfrotto fotostatief gezet worden)
Een 1:9 balun en een random-wire (heb nu 20mtr beschikbaar, dit werkt gewoon. Getest in de 'achtertuin')
Een 5-band end-fed.

Om de antennedraden omhoog te krijgen kan ik een touw in de boom slingeren of een 11.5mtr glasfiber mastje van DX-Wire gebruiken.
Nadeel is dat dit mastje wel enorm doorbuigt maar met slim/handig beleid is het prima bruikbaar.

Dit topic is slechts "zo kan het ook", niet "zo moet het". Ik hoop dat hiermee anderen ideeën en suggesties heb kunnen geven.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Portabel werken

#2 Bericht door PA3FBO »

vanwege "geen antennes op het dak" ook bezig met een portabele shack. Ik heb een rugtas (niet die voor de IC-705, daar past niets in) met daar in:
IC-705, mAT-705, Magloop (OM0ET), fotostatief Rolley, 2x 14Ah LiPo, 15" laptop + muis, Comet Dummyload (Comet HFJ-350M TOY BOX), Chalkline met couterpoise, K-400 voet met RVS plaatje en opname voor het statief, diverse kabeltjes, het vadmekum, papieren logboek, een paar Electrons op aan geinteresserden uit te delen. Totaal gewicht bijna 13kg.
IMG_0828c.jpeg

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Portabel werken

#3 Bericht door PA9CW »

De dxmast hoeft niet te buigen, als je de antenne om de mast wikkelt. Tenminste, zo doe ik het altijd. Tijdens het omhoog schuiven vd mast draai je de antenne om de mast. Dan valt het doorbuigen reuze mee. Bij een Endfed.
Maar als je de antenne gaat spannen vanaf de top, gaat hij wel doorbuigen.

PS die zonnepanelen zou ik ook nog wel willen. Voor al mijn /P operaties.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie