FLDX500 en FRDX500

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

FLDX500 en FRDX500

#1 Bericht door PA3JVA »

Onlangs een FLDX500 en een FRDX500 van Sommerkamp met de bijbehorende speaker en microfoon op de kop getikt.
Maar zo te zien hebben deze spullen minstens 20 jaar stof staan te verzamelen.
Dat wordt als 1e dat zien te verwijderen.
Uiteindelijk moet het een werkend geheel worden.
Wie heeft er ervaring met het reanimeren van dit soort oud spul. Waar op te letten, wat wel en wat juist niet te doen?
Ik kom zelf niet uit het buizentijdperk maar wil het wel graag werkend hebben.


Joop

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: FLDX500 en FRDX500

#2 Bericht door PA2S »

Hallo Joop,

Er zullen vast mede-amateurs zijn met (veel) meer ervaring, maar wat me zo invalt is:
  • Begin met een grondige visuele inspectie van het apparaat, het uiterlijk van onderdelen verraadt vaak een (beginnend) defect, denk aan verkleuring of smurrie uit Elco's;
  • Meteen aanzetten is riskant, want vooral Elco's kunnen problemen geven. Mogelijk kunnen ze worden hersteld door ze geleidelijk op spanning te brengen, stapsgewijs opvoeren, telkens een tijdje laten draaien, bijvoorbeeld met een regeltrafo;
  • Netspanning in de gaten houden, overdag kan die fors oplopen door zonnepanelen, daardoor kunnen dingen stuk gaan, zoals de gloeidraden van de buizen. Ook Elco's kunnen defect raken. Indien beschikbaar, spanningskiezer op 240 V zetten;
  • "If it ain't broke: don't fix it". Ik zou altijd eerst proberen het zaakje aan de praat te krijgen en dan pas aandacht gaan besteden aan details (zowel innerlijk als uiterlijk);
  • Het is een open deur intrappen, maar toch: let op met hoge spanningen. Ze kunnen soms in een onverwachte hoek zitten. Ik ken jouw apparaten niet, maar ik geef een voorbeeld: een scoopgedeelte met beeldbuis van een HP spectrum analyser heeft meer dan een kV negatief op de kathode en gloeidraad van de buis staan. Bijvoorbeeld even met een universeelmetertje de gloeispanning meten is linke soep. Ook staat er een hoge spanning op sommige potmeters van dat scoopgedeelte. Ook tref je op diverse halfgeleiderprinten van die klassieke HP apparaten spanningen van ca. 100 V aan. Documentatie is een must (ook om de rest te snappen en fouten te vinden).
Het meest aantrekkelijke van oldtimers is de eenvoud waardoor de werking makkelijk te begrijpen is. Uiteraard is ook alles te vervangen. Als de nadruk ligt op het functioneren en niet origineel houden, loont het soms de moeite om delen te vervangen door "solid state". Scheelt stroom en kan vaak ook de HF prestaties verbeteren.

Succes!

Henk

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: FLDX500 en FRDX500

#3 Bericht door EA5JEX »

Schakelaars en buisvoeten zijn vaak geoxideerd en maken dan slecht contact.

Kees

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: FLDX500 en FRDX500

#4 Bericht door pa3a »

Check eens bij Egon PA3AAT.
Hij heeft veel ervaring met restaureren van vintage apparatuur.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Plaats reactie