IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

#1 Bericht door PA3FBO »

Allereerst: Ik ben een herintreder. Toen ik verhuisde van een 12hoog flat naar een 3hoog was het eigenlijk gedaan met het zenden. In die tijd was Packet naast RTTY en CW een heel belangrijke digitale mode en Novices mochten op het bovenste deel van de 2m band (was 6 kanaaltjes toen ik begon). Ik heb momenteel geen antennes op het dak en met het plan om binnen een paar jaar te verhuizen gaan die er ook niet komen. Het idee is om in de tussentijd buiten, /p, actief te worden. Ik wil aan POTA gaan doen. PAFF is leuk maar om bij alle eilandjes hier in de buurt te komen moet ik een boot hebben of een heel eind fietsen. Voor POTA kan ik alle apparatuur in een rugzak kwijt.
Ik heb me inmiddels ook ingelezen in FT8 en heb een IC-705 met de laptop verbonden. Hoe je WSJT-X voor een contest (PACC) moet instellen en hoe dat werkt moet ik nog uitvinden.
Voorlopig heb ik binnen een test opstelling, Laptop, IC-705 (10W externe voeding), AT-200 (moet nog vervangen worden door een mAT-705) , magloop OM0ET. De reikwijdte is op deze manier wel erg beperkt al heb ik toch wat verbindingen gemaakt.
Waar ik van schrok was dat soms het vermogen tijdens het zenden sterk op en neer ging. De eerste gedachte was: net nieuw en nu al kapot ****. Had ik toch een Kenwood moeten kopen (maar die zijn er niet). Na wat zoeken en proberen, ook het vinkje bij "Hold Tx Freq" in WSJT-X aan een uit zetten bleek dat het probleem zich alleen voor deed wanneer de TX frequentie in de buurt van 200Hz kwam. Hierom maar de start van de waterval weer op 300Hz gezet. Het kostte even wat moeite, denkwerk en ge-expirimenteer maar het is toch weer gelukt.
Iets anders dat mij opviel toen ik een mobiel station probeerde te werken: Het lukte niet! Ik had mijn call als /QRP in gegeven en het mobiele station was /m. Er is blijkbaar een grens aan de lengte van het zinnetje dat met FT8 uitgezonden wordt. Met een /QRP en een /M tegelijk in het zinnetje blijft er geen ruimte voor het te geven rapport over. Op die manier gaat een verbinding niet lukken. Weer wat geleerd, op naar de volgende "uitdaging" (eerst nog een mAT-705 halen).

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3FBO schreef: 18 apr 2023, 17:07 PAFF is leuk maar om bij alle eilandjes hier in de buurt te komen moet ik een boot hebben of een heel eind fietsen. Voor POTA kan ik alle apparatuur in een rugzak kwijt.
Leuk verhaal. Volgens mij haal je wat door elkaar. En met al de afkortingen kan ik mij dat best voorstellen.
Met eilandjes bedoel je waarschijnlijk IOTA, of zie ik verkeerd?

Thuis gebruik ik ook o.a. een IC-705 en bevalt mij prima.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

#3 Bericht door PA3FBO »

nee Parks On the Air, zenden vanuit een park https://parksontheair.com/#
voor PAFF zijn gebieden met eilandjes geselecteerd

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

#4 Bericht door PA9CW »

PA3FBO schreef: 18 apr 2023, 17:27 voor PAFF zijn gebieden met eilandjes geselecteerd
Zeker niet hoor. PAFF zijn ruim 200 natuurparken in Nederland.
Hieronder staat een uitgebreide uitleg over PAFF
viewtopic.php?f=7&t=24970&p=264416&hili ... na#p264416
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

#5 Bericht door PA3FBO »

Ik heb al op de PAFF kaart gekeken, maar bij Nieuwkoop zijn alleen de plassen geldig en wat fietspaden.

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

#6 Bericht door PE1DON »

Leuk verhaal en grappig om te lezen dat je na al die jaren toch nog met het "zendamateur-virus" besmet bent.

Ik vraag mij alleen af waarom je per-se met FT8 wilt communiceren. In mijn ogen is dit een computer-naar-computer protocol waarbij de software alles voor je regelt. Ik zie FT8 als een programma om zoveel mogelijk contacten over de wereld te bereiken en daarmee eigenlijk het stralingspatroon van je antenne bepaalt. Ik vind het verre van interessant.
Er zijn nog zoveel andere mogelijkheden die je met de IC705 kunt benutten.
Een /P station op 40 en 20 meter in phone geeft hele leuke mogelijkheden, ook in het veld!
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

#7 Bericht door PD5DJ »

PE1DON schreef: 26 apr 2023, 12:14 Ik zie FT8 als een programma om zoveel mogelijk contacten over de wereld te bereiken en daarmee eigenlijk het stralingspatroon van je antenne bepaalt. Ik vind het verre van interessant.
Dus?
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 haperend vermogen (OPGELOST)

#8 Bericht door PA3FBO »

PE1DON schreef: 26 apr 2023, 12:14 Ik vraag mij alleen af waarom je per-se met FT8 wilt communiceren.
Toen ik hiermee startte wist ik van het bestaan van FT8 nog niet af. Het laatste (25 jaar geleden) dat ik digitaal gedaan had was Packet (OptoSCC kaart, PK232MBX) en RTTY (T100b).
CW ben ik inmiddels verleerd en het was toch alles wat je hoord opschrijven en vanaf een blaadje zenden. Met QSO's maken had dat weinig te maken.
De mogelijkheden met een magloop binnenshuis op de 1e verdieping zijn nogal beperkt. FT8 wilde ik ook proberen, de spullen had ik in huis.
Bij de eerste poging tot POTA wist ik nog niet van FT8 af. Er was een contest aan de gang. Hoe meer vermogen hoe minder je hoef te luisteren :mrgreen:
Uiteindelijk maar 1 verbinding gemaakt. In de tussentijd ook een mAT-705 (past in de rugtas) en kan de AT-200 thuis blijven.
Of ik in het veld FT8 ga doen moet ik nog bekijken.

Plaats reactie