Eigenaardig Vermogen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Eigenaardig Vermogen

#1 Bericht door shortwave »

hallo iedereen

nogmaals over de ft212 , nu is het zo dat de set perfect zijn vermogen haalt op een dummy dus 45 watt
als ik de set op een buitenantenne zet valt dat terug tot 30 watt nu kijk ik niet naar een paar watt maar 15 watt is wel veel
de swr is 1 op 1 totaal geen reflectie en de kabel is een aircell 7 goede kwaliteit dus , wat wel zo is de set draait op een geschakelde voeding en wat me opvalt is dat de klemspanning op de dummy hetzelfde blijft 13,77 volt maar sluit ik hem nu aan op de buiten antenne stijgt de spanning op de voeding naar 13,81 v
dus er is sprake van terugkoppeling terwijl ik geen rf in de shack heb de antenne staat een meter of 5 boven mij op het dak
iemand hier ervaring mee en daar een oplossing voor , ik ga zelf met ferriet aan de slag kijken of dit werkt

grt 73 ...

PE1RTC
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Eigenaardig Vermogen

#2 Bericht door PE1RTC »

Heb je geen lineaire voeding liggen?
Een 13,8V 10A voeding kost je op MP de kop niet.
Wie weet wat het schakelende voedinkje nog aan ruisbulten produceert.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Eigenaardig Vermogen

#3 Bericht door sottezero »

Effe andere voeding of lifepo accu gebruiken?
Als dit verschil oplevert een andere psu kopen

PA3FBO
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Eigenaardig Vermogen

#4 Bericht door PA3FBO »

Dat zal niet de eerste keer zijn.
Ik herinner me nog een Lighthouseweekend.
Ik had m'n TS-515s mee genomen en we hadden nog wat UTP kabel.
De UTP aan de tuner en het andere einde uit het raam.
Even tunen met de AT-200 en er was paniek.
Bij iemand achter me ging de voeding uit en weer aan, die was niet HF bestendig.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Eigenaardig Vermogen

#5 Bericht door Hans PE1KWH »

Als het vermogen terug valt en de voedingsspanning blijft wat hoger.... levert de set niet zijn maximale vermogen aan de antenne.
Dat is meestal een gevolg van een misaanpassing tussen eindtrap en antenne.

Je zegt dat de SWR 1:1 is, heb je dat gecheckt met een andere SWR meter ?
De 11 meter SWR meters zijn bijvoorbeeld lang niet altijd geschikt voor 2m.
Ook kan de lengte van de coax i.c.m. de antenne impedantie je op het verkeerde been zetten.
Met een lange coax kun je zelfs 1:1 meten en toch een flinke misaanpassing bij je antenne hebben.

Ook kan het zijn dat je dummy load niet 50 ohm is en je de zender daar op hebt afgeregeld.

Beste advies : zoek iemand die je kan helpen met een andere dummy load en/of swr meter zodat je die kunt uitsluiten.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Eigenaardig Vermogen

#6 Bericht door sottezero »

inderdaad, de meeste zijn geschikt tot 30mhz... en dummyloads die niet ohmse weerstand hebben kunnen ook een afwijking opleveren, niet aan gedacht omdat ik dat zelf voorkom door eerdere ervarinfen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Eigenaardig Vermogen

#7 Bericht door PA1AIS »

Vermogen meten kan je alleen doen op 50 ohm dummy.
Waarde met antenne er aan zijn nooit betrouwbaar het is dan een verhouding met fwd en ref, beslist geen absoluut getal zoals op 50 dummy.

Tenzij je met smith diagram gezien nebt dat je antenne perfect 50 ohm is, xc en xl.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: Eigenaardig Vermogen

#8 Bericht door shortwave »

ok bedankt voor alle info

maar ik heb alleen daiwa meters die op de anderen trxen perfect meten de voeding gebruik ik ook voor een hf set geen storing of tx problemen
mijn dummy is een rohde & schwarz attenuator die ik gebruik voor mijn spectrum analyzer
ook heb ik een andere voeding gebruikt maar deze is ook geschakeld omdat ik er nooit problemen mee heb
maar ga eens en trafo voeding in mekaar steken , toch bedankt voor het meedenken word vervolgd

grt 73...

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Eigenaardig Vermogen

#9 Bericht door PA0LMD »

Laat je niets wijs maken : het gebruiken van een lineaire voeding gaat het probleem niet oplossen.
Lineaire voedingen zijn meestal zelfs een risico voor een set omdat ze bij een defect bijna altijd naar > 20 Volt uitgangsspanning gaan.
Je zult het volgens mij ergens aan de HF kant moeten zoeken
Meten is (z)weten

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Eigenaardig Vermogen

#10 Bericht door andre »

tenzij zijn geschakelde voeding van dubieuze komaf is, is een lineaire voeding altijd beter.

ik gebruik hier alleen maar geschakelde voedingen, maar of het zijn industriële, of minimaal Mean Well voedingen.
Nooit problemen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PE1RTC
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Eigenaardig Vermogen

#11 Bericht door PE1RTC »

Wat betreft schakelende voedingen: afgelopen week had ik 30A nodig om mijn Sailor scheepszender te kunnen tunen.
Mijn 24V Delta lineaire voeding geeft maar 20A dus dacht er een 10A schakelende voeding parallel aan te zetten met extra diodes.
Dat werkte prima, dus ik helemaal in mijn nopjes. Later viel me op dat ik zoveel ruis had op 3705KHz.....schakel ik die extra voeding uit.....weg ruis.
De enige schakelende voeding die ik heb die GEEN ENKELE HF storing veroorzaakt is zo'n SPA-8230 of vergelijkbaar van andere merken, dus behalve die SPA-8230 die achter mijn Icom 7300 staat hoef ik geen schakelende voedingen meer.

V.w.b. dat powerprobleem: ik ging ervan uit dat jij gecontroleerd hebt of de dummy inderdaad 50 Ohm is en ook jouw antenne puur in resonantie is, dus geen reactieve component aanwezig.
Als dat niet zo is, dan kan dat natuurlijk heel goed het powerprobleem verklaren.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Eigenaardig Vermogen

#12 Bericht door Charles_ »

PE1RTC schreef: 02 apr 2023, 15:25De enige schakelende voeding die ik heb die GEEN ENKELE HF storing veroorzaakt is zo'n SPA-8230 of vergelijkbaar van andere merken, dus behalve die SPA-8230 die achter mijn Icom 7300 staat hoef ik geen schakelende voedingen meer.
Deze voeding lijkt er veel op maar is hem net niet volgens mij. De cijfertjes kloppen weliswaar, maar de letters die ervoor staan zijn niet hetzelfde. Al is de verkoper geen onbekende bij de radiozendamateurs.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Eigenaardig Vermogen

#13 Bericht door PA4WK »

Charles_ schreef: 02 apr 2023, 21:47
PE1RTC schreef: 02 apr 2023, 15:25De enige schakelende voeding die ik heb die GEEN ENKELE HF storing veroorzaakt is zo'n SPA-8230 of vergelijkbaar van andere merken, dus behalve die SPA-8230 die achter mijn Icom 7300 staat hoef ik geen schakelende voedingen meer.
Deze voeding lijkt er veel op maar is hem net niet volgens mij. De cijfertjes kloppen weliswaar, maar de letters die ervoor staan zijn niet hetzelfde. Al is de verkoper geen onbekende bij de radiozendamateurs.
Als jij er genoeg besteld bij de fabrikant kun je er ook je naam op laten zetten, veel voedingen komen uit dezelfde fabriek
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Eigenaardig Vermogen

#14 Bericht door PA1AIS »

Charles_ schreef: 02 apr 2023, 21:47
PE1RTC schreef: 02 apr 2023, 15:25De enige schakelende voeding die ik heb die GEEN ENKELE HF storing veroorzaakt is zo'n SPA-8230 of vergelijkbaar van andere merken, dus behalve die SPA-8230 die achter mijn Icom 7300 staat hoef ik geen schakelende voedingen meer.
Deze voeding lijkt er veel op maar is hem net niet volgens mij. De cijfertjes kloppen weliswaar, maar de letters die ervoor staan zijn niet hetzelfde. Al is de verkoper geen onbekende bij de radiozendamateurs.
Dat type, onder diverse merknamen zoals samlex, geeft gewoon rommel op HF. Niet veel, maar toch....
Ik heb er v erschillend gehad, de 20 en de 30A.

maar goed, het voeding probleem is erg offtopic in deze.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Eigenaardig Vermogen

#15 Bericht door PA3DJS »

Wat voor Daiwa meters heb je?

Een paar tienden Volt gaat het verschil niet maken (dus eens met PA0LMD, zoek het aan de RF kant). Grote kans dat de voltmeter wat anders aan gaat geven t.g.v. het RF veld. Ja, ik heb een lineaire voeding gehad (zwaarder dan een 60*40 grindtegel) die op 20 m band een paar tienden opliep. Even buiten wat ferriet om de kabel en probleem opgelost, gewoon voor de zekerheid.

Mijn eerste indruk is toch verschillende belasting (antenne vs dummy load) in combinatie met een SWR meter die niet goed het uitgangsvermogen meet. Hang zowel je R&S attenuator en antenne eens aan een (nano)VNA of andere meetinstrument. Doe dat ook eens met de Daiwa tussen meetinstrument en dummy / antenne om zeker te weten of er in de SWR meter niet iets mis gaat m.b.t. relfectie die terug de eindtrap van je TRX in gaat. Controlleer ook al je kabels die je gebruikt in de opstelling (dus kabel afsluiten met dummy, en dat geheel op de (nano)VNA).

Je zult echt voor advocaat van de duivel moeten spelen.

Plaats reactie