Yaesu FTdx10 phase ruis?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Yaesu FTdx10 phase ruis?

#1 Bericht door pe1rdp »

Zodra ik de AF gain / volume knop van de FTdx10 helemaal terug draai naar nul, dan hoor ik nog steeds ruis via de externe luidspreker.
Het is beter te horen via de hoofdtelefoon. Is dit normaal bij SDR receivers?
De FTdx5000MP is namelijk volkomen stil.

Best wel irritant hard moet ik zeggen. En ook ik heb geen tiener-oren meer. Vroeger kon ik duidelijk de 16kHz (15625Hz?) lijnfrequentie van een TV horen maar dat is al decennia verleden tijd.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pa4vic
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2014, 13:24
Roepletters: pa4vic
Locatie: Venlo

Re: Yaesu FTdx10 phase ruis?

#2 Bericht door pa4vic »

Ik denk niet dat het met fase-ruis te maken heeft.
Je hebt immers de volumeknop op 0 gezet, dus niet te maken met een gedetecteerd (en door faseruis vervormd) HF signaal.
Ik kan me nog herinneren dat ik tientallen jaren geleden een artikel las dat (in dat geval) zelfbouwers hun uiterste best deden om het HF deel van hun bouwsels perfect te maken, maar dit teniet deden door in het LF gedeelte een 386 o.i.d. met alle ruis van dien te gebruiken.

Edit : dat artikel gaf een voorbeeld met 2 ontvangers : die met een simpeler HF gedeelte en een klasse-A discrete versterker bleek beter te ontvangen als de "state-of-the-art" ontvanger met 386

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Yaesu FTdx10 phase ruis?

#3 Bericht door pe5t »

Geen ruis te horen hier.

pa2lsb
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2006, 10:22
Roepletters: PA2LSB
Locatie: Deventer

Re: Yaesu FTdx10 phase ruis?

#4 Bericht door pa2lsb »

Hier geen ruis op de externe luidspreker.
Er is maar één slechte antenne en dat is géén antenne.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Yaesu FTdx10 phase ruis?

#5 Bericht door pa2st »

Bij mijn FTdx10 is wel ruis uit de audio uitgangen te horen.

Vanuit de externe speaker is het zo zacht dat ik er in de praktijk geen last van heb, maar als ik mijn best doe kan ik het wel horen. Via de hoofdtelefoonuitgang is het wel storend. Ik werk alleen in CW, misschien is het bij SSB niet zo opvallend? Op internet vond ik gelijksoortige klachten over de FT-891. Een work-around kan zijn door een in-line verzwakker te gebruiken en het volume van de zendontvanger wat harder te zetten. Of bijvoorbeeld een hoofdtelefoon met eigen volume control.

Ik heb hier eind 2021 in de FTdx10 groups.io group over geschreven: https://groups.io/g/YAESU-FTDX10/topic/88059675#1089

Dit plaatje maakte ik van een opname aan de hoofdtelefoonuitgang. Hieronder de stappen die je in het spectrogram ziet. De breedbandige ruis is helaas continue aanwezig, zelfs als het volume op 0 staat.
  • zendontvanger is uit, opname start, geen signaal (zwarte balk links)
  • zendontvanger aan, breedbandige ruis meteen is zichtbaar, spectrogram gaat tot 24 kHz
  • volume langzaam van 0% naar 100% en terug naar 0%, je ziet hier het 500 Hz CW filter opkomen en verdwijnen
  • zendontvanger uit, geen signaal (zwarte balk rechts)
  • opname stopt
Afbeelding

Hoop dat je er wat aan hebt, ik zou het graag opgelost zien :)

Groet,
Ben
CWops #2897

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Yaesu FTdx10 phase ruis?

#6 Bericht door pa2st »

Ik vond nog een PDF (met schema) waar iemand een filter als oplossing aandraagt.
Hiss when using Headphones on CW

Some of us find the amount of high frequency hiss on our headphones when operating on CW with narrow filters (500 Hz or less bandwidth) to be annoying. You may also notice clicks in the headphones when switching between transmit and receive. This is highly subjective, and depends on your high frequency hearing, the sensitivity of your headphones and what other gear you are accustomed to using. For some, the solution is just to add some attenuation to the headphones. F5PBG suggested a plug-in in-line volume control. I find I need more, and have been using a homebrew audio filter that I built for another purpose. But it needs to be switched out for SSB/AM/FM reception. W1SRD decided that having to carry an extra outboard gadget was unacceptable for DXpedition purposes. Here is the schematic of the filter I used. The input is connected to just one side of the headphone jack and the output feeds both sides of the headphones. R1 and R2 represent the DC resistance of the two 33 mH inductors, L1 and L2. Three capacitors (not electrolytics) were used in parallel to tune the filter so it sounded good to my ears on CW signals.
CWops #2897

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Yaesu FTdx10 phase ruis?

#7 Bericht door pe1rdp »

Dank voor de uitgebreide informatie Ben.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
Bram PH9B
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 feb 2015, 10:59
Roepletters: PH9B

Re: Yaesu FTdx10 phase ruis?

#8 Bericht door Bram PH9B »

Beste mede amateurs.

Hier ook recent eigenaar van een FTdx-10. Gister viel mij tijdens testen ook direct op dat er een ruis/static aanwezig blijft. Ik hoor het op de interne spieker en op de koptelefoon. Ik hoor het ook als ik naar een station luister (ik heb m’n volume nooit heel hard staan om de oortjes zo veel mogelijk te sparen). Ik vind vervelend bij SSB TX. Met of zonder monitor aan je blijft het horen.
Weet iemand of dit bekend is bij Yaesu, en of er miss al een software update is die dit zou kunnen oplossen?

Voorbaat dank Bram PH9B
Elecraft K3/100, Yaesu FTdx-10, ACOM 1000, 6 band HexBeam, 40M GP, 80M inv-L, Palstar BT1500A, 10/15/20M & 40/80M inv-V, 50Mhz 6el LFA, 5070DX11 4/6 Yagi, 144Mhz 15el CueDee.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Yaesu FTdx10 phase ruis?

#9 Bericht door pa2st »

Ik weet niet of het bekend is. Je kunt zelf een verzwakker maken of kopen, aansluiten op een mixer of iets anders met een volumeregelaar. Of zoek eens op 'analog volume control' of 'inline volume control'.

Ik probeerde vanmorgen nog even een line-verzwakker die ik had liggen, maar de 10 dB-stand was al te veel verzwakking :) Dus deze werkt niet.
Afbeelding
CWops #2897

Plaats reactie