Display Icom IC-7200

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1JUZ
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 feb 2022, 20:13
Roepletters: PE1JUZ

Display Icom IC-7200

#1 Bericht door PE1JUZ »

Ik wil het oranje display van mijn Icom IC-7200 graag groen (rustgevender) hebben.
Is er iemand die dit ooit heeft gedaan?
Zo ja, graag tips en info.

Sander, PE1JUZ

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Display Icom IC-7200

#2 Bericht door PE2AAB »

Als ik de service manual erop nasla en kijk op pagina 83 zie ik dat de backlight geschiedt door SMD LED's
Het type Toshiba LED TLYU1002A heb ik opgezocht en daarin is duidelijk te zien dat dit een oranje (of eigenlijk; yellow) LED betreft. (en dus geen RGB)

Zie bijvoorbeeld https://www.arrow.com/en/products/tlyu1002a-t02/toshiba

Wél is het zo dat ze in meer kleuren zijn gemaakt. Je zult dus aan het SMD solderen moeten om dat te wijzigen. Let wel; er zouden nog één of meerdere filters en/of diffusers tussen de backlight en de LCD kunnen zitten voor een betere lichtverdeling. Dat weet ik niet want ik heb het ding nog nooit open gemaakt maar het lijkt op de exploded view in de service manual van wel. Deze kunnen eventueel (oranje) voor gekleurd zijn. Dat betekent dat je eventueel ook die filters moet vervangen voor groen lichtdoorlatend plastic. Nogmaals; dat is slechts een aanname.
LCD_IC7200_2.png
Front board met backlight leds zichtbaar:
LCD_IC7200.png
En in het schema op pagina 92 van de service manual tref je vervolgens het typenummer van de LED t.w. TLYU1002A (DS70 t/m DS88):
LCD_IC7200_1.png
Overview LED kleuren (uit de datasheet geknipt):
TLYU1002A.png
Ik hoop dat je hier iets mee kunt?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Display Icom IC-7200

#3 Bericht door Thijzer »

Tussen LEDs en display zit een kunststof diffuser. Je kunt de lichtsterkte overigens wel dimmen, misschien is dat minder ingrijpend dan de boel uit elkaar halen.

Als je de LEDs vervangt, even in de datasheet opzoeken of die dezelfde stroom verlangen of dat je de voeding moet aanpassen.

Verder een mooie set trouwens, de 7200. Jammer dat er geen FM in zit en geen ingebouwde tuner. Je kunt niet alles hebben, I know.

Plaats reactie