HermesLite2 icm Elecraft KXPA100

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1143
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

HermesLite2 icm Elecraft KXPA100

#1 Bericht door PH7R »

18 Maanden na het behalen van het examen geef ik (als non-techie) grif toe dat ik nog heel weinig weet en tot nu toe vooral "plug & play" bezig ben geweest. Eerst met een HermesLite 2 en daarna IC-7300/705. Paar weken terug een Elecraft KXPA100 met ATU overgenomen met 2-ledig doel, i) gebruik icm met IC705 en ii) met HL2. Voor de IC-705 bijpassende kabel gevonden. Voor de HL2 kom ik er niet goed uit en voordat ik fouten maak graag hulp (en daar is dit forum voor). En onwetendheid gaat pas over in dommigheid als je het niet durft te vragen :D .

De HL2 heeft 2 uitgangen 1) EXTTR en 2) ACC2
hl2rear.jpg
In de HL2 manual voor EXTTR:
This is an "open collector" style output to turn on an external power amplifier for transmit. The center pin is pulled low by the HL2 during transmit. The ring is ground. An external PA should pullup the center pin with a resistor. The pin may be pulled up to 28V. Power should not exceed 1W, and should most often be much less than this. For example, don't exceed 80mA at 12V, so minimum pullup resistor of 150 Ohms. Typical pullup resistors will be in the 1K to 10K range.

Voor ACC2:
This is for an optional DB-9 serial connector. The current gateware can send band selection data to a HR50 PA.

En dan stopt mijn kennis. Sluit ik de KXPA via kabel aan op PA key --> HL2 EXTTR? Of gebruik ik PA key --> DB-9 aansluiting (vergelijkbaar met Hardrock 50, zie https://github.com/softerhardware/Herme ... /README.md).

Graag jullie advies.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: HermesLite2 icm Elecraft KXPA100

#2 Bericht door pa0ejh »

De HL2 heeft een FET schakelaar , die de EXTTR aan aarde legt bij Zenden.
Enigste voorwaarde is, is dat de spanning op die ingang niet hoger mag zijn dan 28V en er niet meer dan 30mA loopt bij 28V.

De spanning op de KXPA100 kun je meten met je Multimeter, zo ook de stroom die loopt.
Spanning meet je met de Multimeter + pen in de middenbus van de KXPA100, en de - pen aan massa, en zet je meter op mA bereik voor de stroom.

Het product Spanningen en Stroom moet onder 1Watt blijven.

Band omschakeling doet de KXPA100 automatisch, volgens de Manual...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PH7R
Berichten: 1143
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: HermesLite2 icm Elecraft KXPA100

#3 Bericht door PH7R »

Thks, morgen meten.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Plaats reactie