Icom IC-706MK2G geen vermogen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Icom IC-706MK2G geen vermogen

#1 Bericht door PA3JVA »

Enige tijd geleden heb ik een Icom IC-706MK2G overgenomen, ontvangen deed deze wel maar zenden nergens. Wel hoorbaar op andere sets maar geen enkele uitslag op de meters.

Korte historie van de set voor zo ver mij bekend: Door club nieuw gekocht en alleen gebruikt tijdens velddagen, lighthouse etc, zeg max 4x per jaar.
Op een gegeven moment is hij stuk gegaan, HF eindtrap problemen, is gerepareerd en na een tijdje gebruiken door de club is deze weer defect geraakt. Weer HF problemen, VHF en UHF zou werken.
Hij is toen bij een amateur op de plank gekomen met de intentie hem te repareren, waar hij na jaren dus nog lag.
Hij is bij mij binnengekomen met het verhaal, geen vermogen op HF. Na testwerk bleek hij nergens vermogen meer te leveren.
Zo is hij ook naar Leo gegaan en hij is gerepareerd terug gekomen. de eindtrappen zijn toen vervangen. Door mij na die tijd getest en alleen gebruikt tijdens de jota, dit op VHF en met 25W.
Op een zeker moment heb ik er een LDG tuner bij gekocht en ook dat werkte allemaal. Is aan de antenne (5 band end fed) aangesloten geweest om te testen maar er zijn geen verbindingen mee gemaakt. Op deze antenne was altijd mijn Yaesu FT-897D aangesloten en nu mijn Icom IC-7300. Wat gewoon prima werkt.

Maar om de 1 of andere reden heb ik nu weer geen vermogen, op geen enkele band. Het lijkt dus weer een defecte eindtrap en om dit zeker te weten zal hij weer naar Leo moeten, we hebben al even kort contact hier over gehad.

Alleen lijkt er een groter probleem dan alleen die eindtrap, het is nu dus de 4e keer dat deze defect is (er nu maar even van uitgaande dat dit inderdaad het geval is) Wat in zou houden dat het repareren van de eindtrap wellicht even helpt maar dat die weer stuk zal gaan. Iets waar ik niet op zit te wachten.

Er is dus mogelijk meer mis.
Zijn er mensen met dergelijke ervaringen met de IC706?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom IC-706MK2G geen vermogen

#2 Bericht door PA0LMD »

De beschrijving is niet geheel juist : de eindtrappen zijn niet vervangen maar de dubbele mosfet driver.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Icom IC-706MK2G geen vermogen

#3 Bericht door PA3JVA »

Dan heb ik dat verkeerd begrepen en met die dubbele mosfet driver doel je op dat extra printje in de eindtrap?
Aannemend dat deze dan weer stuk zou zijn hoe kan dit?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom IC-706MK2G geen vermogen

#4 Bericht door PA0LMD »

PA3JVA schreef: 03 dec 2022, 14:46 Dan heb ik dat verkeerd begrepen en met die dubbele mosfet driver doel je op dat extra printje in de eindtrap?
Aannemend dat deze dan weer stuk zou zijn hoe kan dit?
Ik doe niet aan aannames Joop, meten-weten
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Icom IC-706MK2G geen vermogen

#5 Bericht door PA0FRI »

Ik heb eens zo'n set gerepareerd die ook geen vermogen gaf. Het bleek printbreuk/soldeerbreuk te zijn bij de eindtransistors.
Je moet wel goed kijken om het te vinden! helaas heb ik er geen foto meer van.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Icom IC-706MK2G geen vermogen

#6 Bericht door PE5PVB »

Helaas kun je met zo'n verhaal geen set repareren. De klacht is te globaal en kan 1001 oorzaken hebben. Ga eerst eens meten en blokschematisch te werk tijdens het foutzoeken.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Icom IC-706MK2G geen vermogen

#7 Bericht door PA3JVA »

Dat weet ik Sjef maar omdat het nu de 4e keer dat hij defect is met zeer waarschijnlijk hetzelfde defect vraag ik me af of er een patroon in zit en of anderen dit herkennen.
Hij gaat niet stuk van niks. Zijn er mensen die dit of een vergelijkbaar patroon herkennen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom IC-706MK2G geen vermogen

#8 Bericht door Thijzer »

Misschien is de reparatie juist de oorzaak van het defect? Vaak genoeg komen zaken terug van een reparatie met een nieuw defect of het oorspronkelijke defect is helemaal niet hersteld. Voorbeelden zat van diverse reparateurs waar dit is voorgekomen.

Plaats reactie