Beschikbaarheid apparatuur

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1140
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Beschikbaarheid apparatuur

#1 Bericht door PH7R »

Post Corona zien we naast productie- en supply chain verstoringen ook de USD/EUR koersontwikkeling een impact hebben op beschikbaarheid apparatuur. Zo zag ik vanmiddag dat er voor bijv Elecraft in EU geen echte dealer meer is. QRPproject stopt aan het eind van dit jaar. Dan blijft over Waters & Stanton (UK) en Lutz (CH), maar ook daar bijna alles backorder met onbekende levertijden (daarnaast rekening houden met invoerrechten en btw).

Zelfs voor Icom en Yaesu zijn de aantallen naar Europa nog steeds beperkt maar wel beschikbaar en zien we ook daar behoorlijke prijsstijgingen.
Flexradio gelijk aan Elecraft muv dat er nog wel dealers zijn.
Kenwood laatste nieuwe TX (TS890S) is alweer van 2018 met maar 2 andere modellen (590 en 990) waarbij ook bij Kenwood veel backorder is met onduidelijke levertijden en prijsstijgingen.

Zien we de komende jaren alleen nog maar Icom en Yaesu overblijven met nieuwe ontwikkelingen en modellen? Of zijn er ook positieve ontwikkelingen te schetsen?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Beschikbaarheid apparatuur

#2 Bericht door pe1hzg »

Voor Elecraft hebben we ook nog Carlo Bianconi in Bologna; Elecraft geeft aan dat Carlo bijvoorbeeld alle reparatie in Europa kan doen. Ik heb al eens bij Carlo besteld en dat was helemaal prima.

Maar de koers van de Euro gaan we zeker merken, alsmede schaarste. Elecraft gebruikt in bijna alle producten processoren van Microchip en die hebben zeer lange levertijden (mijn uitstaande Microchip bestellingen staan allemaal voor midden 2023 en de leverdatum drift steeds naar achteren). Als distributor heb je dan ook een probleem want zolang een fabrikant niet kan leveren maak je als distributor ook geen marge.

Overigens heeft het stoppen van QRP shop meerdere oorzaken; dezelfde onderdelenschaarste maakt andere QRP kits ook heel erg moeilijk, en Nik verkocht de laatste tijd heel weinig.

Yaesu gebruikt / gebruikte veel processoren van Renesas; Renesas is ook een belangrijke leverancier voor chips in de auto-industrie, heeft een tijd geleden een behoorlijke brand gehad in een van de 12-inch fabs en het verbaast me een beetje dat de schaarste daar nog geen problemen heeft gegeven voor Yaesu.

Er is altijd nog zelfbouw, dan kun je gebruiken wat beschikbaar is.

De koers van de Euro gaan we in ieder geval niet alleen merken in radio-apparatuur maar met alles....

Plaats reactie