Advies ham ontvanger

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
marving
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2022, 20:43

Advies ham ontvanger

#1 Bericht door marving »

Ik heb een Uniden 125XLT, maar zou graag meer naar ham radio/zendamateurs willen luisteren. Nu kan ik alleen maar zendamateurs vinden via de scanner op de PI2NOS-repeater, zelden of nooit op een andere frequentie, wat ik jammer vind. Hoor graag met welke (instap)apparatuur (ontvanger of transceiver) er goed naar hams geluisterd kan worden (liefst in de categorie tot 300 euro). Heb al eens gekeken naar de tecsun s-2000, is dit iets? Of de ATS-25? Ik begrijp dat hams meestal zitten op frequenties beneden 25 Mhz, dus buiten het bereik van mijn 125XLT. Welke scanner/transceiver raden jullie aan om te luisteren naar ham radio frequenties? En welke bijbehorende antenne? Ik gebruik nu de standaard rubber duck en een Broadsword D881 general receive vhf/uhf antenna op de 125XLT. Ik heb ook een aantal jaar geleden een SDR aangeschaft, NooElec NESDR XTR: USB RTL-SDR Receiver, RTL2832U, maar heb er nooit goede resultaten mee behaald. Misschien dat het kwam door de flut antenne die er standaard bij zat, maar ik ben meer op zoek naar een fysiek toestel. Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7114
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Advies ham ontvanger

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik heb eens ooit op een rommelmarkt een Yaesu FRG-7 gekocht voor ƒ 50,00

Maar goed; dat is alleen HF. (dus zeg maar; tot 30 MHz)
Zoek je iets breder dan zul je ook meer in de buidel moeten en soms past dat niet in één toestel.

Die dongles doen het vaak ook niet allemaal onder de 30 MHz. En uiteraard hoeft ook niet alles ineens te worden aangeschaft. Kan ook in meerdere delen. Heb je wellicht plannen om ook ooit je N of F machtiging te gaan halen? Dan kun je rekening houden in de keus van de radio. /''Een leuk (en zeer goedkoop) alternatief is natuurlijk het luisteren naar WebSDR. Dat is gratis ;-)

kijk maar eens op www.websdr.org
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2WN
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Advies ham ontvanger

#3 Bericht door PA2WN »

Als het om eerst eens luisteren en proberen gaat zou je misschien beter van de bestaande websdr sites gebruik kunnen maken:
Gerbrandy toren
Maasbree laag
Maasbree hoog
73 de PA2WN, Theo

marving
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2022, 20:43

Re: Advies ham ontvanger

#4 Bericht door marving »

Bedankt voor de reacties! WebSDR ben ik bekend mee, leuk om mee te experimenteren, maar ik zoek toch iets in de vorm van een toestel i.p.v. een site of dongle. Misschien dat een license in de (verre) toekomst iets is, wie weet. Klopt het trouwens dat hams meer op frequenties zitten beneden 30 Mhz, en dat het verstandig is om te focussen op toestel dat daarvoor is geschikt? Of zitten hams ook op hogere frequenties? Waar is de meeste activiteit? Welke toestellen zouden jullie adviseren om te luisteren naar zendamateurs (enkele voorbeelden)? En welke antennes?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7114
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Advies ham ontvanger

#5 Bericht door PE2AAB »

Hoe de aantallen zich verhouden is moeilijk te zeggen maar ik gok wel dat het zwaartepunt op HF actief is. De banden beneden de 30 MHz zeg maar. De reden is denk ik dat de afstanden die te overbruggen zijn met relatief simpele antennes natuurlijk populairder maken. Tevens is het zo dat de radiokarakteristieken van de hogere frequenties de beperkende factor zijn. Je hebt dan te maken met een 'kleinere' range waardoor je effectief dus ook minder amateurs kunt ontvangen. Als er dan in jouw regio in een straal van zeg, 100km, minder amateurs actief zijn op die hogere frequenties dan is het zeker rustig te noemen in je ontvangst.

Dus is het mijns inziens inderdaad zo dat je meer hoort op HF dan op VHF/UHF/SHF.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Advies ham ontvanger

#6 Bericht door Pd2Juz »

Misschien om te beginnen, een kenwood R 1000 , of een Yaesu FRG 7700.....
Succes met de keuze's.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7114
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Advies ham ontvanger

#7 Bericht door PE2AAB »

Ik zag nog een Lowe HF-150 op Marktplaats. € 200,00

https://www.marktplaats.nl/v/telecommun ... owe-hf-150
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Advies ham ontvanger

#8 Bericht door pa3dsc »

Vergeet niet een goed antenne systeem aan te sluiten.
Wees niet teleurgesteld door de hoeveelheid storing die je huis (en het huis van de buren) veroorzaken.
Dan is een websdr een goed alternatief of vergelijk.
zoek er maar een uit Kiwisdr familie. Maar er zijn er nog veel meer.
http://rx.linkfanel.net/
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies ham ontvanger

#9 Bericht door PA3CQN »

Tja, eigenlijk is je vraag veel moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt.

Als het gaat om het 'echte' radio-gevoel is een klassieke HF ontvanger wel mooi. Grote knoppen en schakelaars,
en vol verwachting draaien tot je wat hoort.
Aan de andere kant geeft een SDR ontvanger een enorm bereik aan mogelijkheden voor weinig geld.
Maar .. zonder antenne hoor je nog steeds niks. En aan de beschrijving van je ervaringen met rtl-sdr en scanner te zien
is dat waar het aan ontbreekt. Zelfs zo'n Broadsword is niet veel meer dan een veredeld stukje draad, niet vergelijkbaar
met een discone 5 meter boven het dak met goede coax.

De vraag is dus ook: hoe woon je en wat kun je plaatsen aan antenne(s). En zeker als het om HF gaat: woon je in stedelijk gebied
of op het platteland. De mooiste en duurste ontvanger zal het niet doen als er geen passende antenne aan zit.
Ik durf zelfs wel zover te gaan te zeggen dat die antenne belangrijker is dan je ontvanger.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Advies ham ontvanger

#10 Bericht door PD0JDG »

PA3CQN schreef: 11 nov 2022, 10:13 Ik durf zelfs wel zover te gaan te zeggen dat die antenne belangrijker is dan je ontvanger.
Helemaal mee eens. Dus van de die 300 Euro budget moet je al een deel besteden aan een antenne. Een simpele draad antenne, voedingslijn en bevestigings materiaal zal je zo'n 25-100 Euro kosten.

Als je de frequenties wilt weten waar hams met elkaar communiceren kun je hier kijken:
https://www.iaru-r2.org/en/on-the-air/band-plans/

Als je een indruk wilt krijgen waarover ze communiceren voordat je investeert in een antenne kun je hier eens luisteren:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Wil je een eigen ontvanger hebben dan kun je voor een computer met SDR gaan. De SDRPlay kan niet enkel onder 30 MHz ontvangen, maar ook als scanner tot 1.7 GHz gebruikt worden.
https://www.sdrplay.com/

Of zonder computer, een leuke draagbare radio om te beginnen is de Tecsun PL660. Analoge techniek met digitale bediening.
https://www.anon-co-eu.com/product/tecs ... -ssb-radio

En ja, als je een 'grote tafel radio' will hebben zal je inderdaad tweedehands moeten gaan zoeken. Die radio's worden nauwelijks meer geproduceerd en die er nog nieuw zijn kosten ruimschoots meer dan 300 Euro.

Als je uiteindelijk ook nog eens wilt weten hoe ze digitaal communiceren, dan kun je dit programma gebruiken:
https://sourceforge.net/projects/fldigi/

Op dit forum, andere fora en YouTube is super veel informatie te vinden over de verwezen apparatuur en programmatuur.

Succes, Jaap

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Advies ham ontvanger

#11 Bericht door PE1RTC »

Ik zou me, naast de 2m en 70cm repeaters concentreren op de hf banden.
Voor alleen ontvangst zou ik gaan voor een RX actieve loop antenne. Bijvoorbeeld de AL-1 van Van Dijken Elektronica maar dat is een (makkelijk) bouwpakket en gebouwd is uitverkocht. (Maar je moet dus wel wat elektronica onderdelen op een printje kunnen solderen).
Er zijn natuurlijk meerdere aanbieders, je zou ook zo'n MLA-30 loop van ebay kunnen overwegen of een tweedehands Wellbrook.

Voor de ontvanger:
Die moet natuurlijk geschikt zijn voor LSB, USB dus hele oude ontvangers vallen af.
Als je een echte radio met knoppen wil denk ik aan een Lowe HF150 of HF225.
Kenwood R1000, Yaesu FRG100 kan natuurlijk ook.
combinatie HF150 met een loop antenne zal je ongeveer 300 euro kosten.
Succes, Gert

Plaats reactie