SWR meter ja/nee

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jacob1
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 jul 2022, 09:08
Roepletters: PD7URK

SWR meter ja/nee

#1 Bericht door Jacob1 »

Wie heeft er achter de zender nog een swr meter of vertrouw je op de swr meter op het display ven je zender?

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: SWR meter ja/nee

#2 Bericht door on4avt »

Niet nadat de antenne's zijn afgeregeld. Ik check af en toe eens. maar eigenlijk hou ik de swr meter van het toestel in de gaten.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: SWR meter ja/nee

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jaren geleden had ik een SWR meter tussen mijn 2M zender en antenne. Toen nog de RCD kwam meten en dat zag er in deze configuratie niet goed uit.
Met de SWR meter er tussenuit was er niks aan de hand.

Sindsdien staat een losse SWR meter er niet meer vast tussen en ga ik af op de interne SWR.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jacob1
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 jul 2022, 09:08
Roepletters: PD7URK

Re: SWR meter ja/nee

#4 Bericht door Jacob1 »

Ik vraag dit omdat ik op 20 meter een verschil heb in swr met de interne en externe meter.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SWR meter ja/nee

#5 Bericht door PA3DJS »

Ik heb op HF altijd een losse SWR meter er tussen staan. De antennes zijn doorgaans geen superstabiele constructes (draadantennes, Scoutingbouwwijze), dus ik zie dan liever snel dat er iets mis gaat.

Mijn 590SG geeft doorgaans een betere SWR aan dan mijn meter (of de antenne-analyzer). Ik heb dat met meer transceivers en meters gezien (verschil in aanwijzing dus). Als het echt goed moet zijn, vertrouw ik op de RigExpert (of soortgelijk apparaat met SOL kalibratie).

Ik snap het punt van PA3GNZ wel. Hoe sterk die harmonischen zijn t.g.v. van de detectiediodes hangt af van het ontwerp van de meter.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1027
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: SWR meter ja/nee

#6 Bericht door PD5DJ »

Inderdaad als bij velen, Antennes eerst afregelen met een Antenne Analyzer, daarna vertrouw ik op de SWR meting vanuit de radio.
Zeker op VHF en UHF en hoger heeft een externe SWR meter met vaak een willekeurigekabellengte er tussen effect op de meting van de externe en/of interne SWR meting, daar vertrouw ik nooit meer op.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SWR meter ja/nee

#7 Bericht door PA3CQN »

PD5DJ schreef: 09 nov 2022, 14:47 willekeurigekabellengte
Bij een correcte antennesysteem maakt de kabellengte geen verschil. De SWR is immers overal op de voedingslijn gelijk.
Heeft dat wel een grote invloed dan deugt er toch iets anders niet.
Je kunt dat heel mooi visueel terug zien in een programma als SimSmith.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SWR meter ja/nee

#8 Bericht door PA3DJS »

@PA3CQN:
Dat klopt (over die kabellengte). Dus als de aanwijzing op je SWR meter verandert bij verandering van kabellengte (50 Ohm voor een 50 Ohm SWR meter), dan deugt je SWR meter niet. Even er van uit gegaan dat je goede connectors/kabels hebt gebruikt en je kabel geen deel uit maakt van het stralende deel van je antenne (dus geen forse mantelstroom).

In een verleden testte ik SWR meters net zo als PD5DJ, en bij velen constateerde ik hetzelfde effect. Ik begon te twijfelen aan mijzelf. Toen een keer een dure R&S SWR meter geleend, en daarbij was het effect zo gering dat het waarschijnlijk aan de connectoren of kabel lag.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1027
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: SWR meter ja/nee

#9 Bericht door PD5DJ »

PA3DJS schreef: 09 nov 2022, 19:30 @PA3CQN:
Dat klopt (over die kabellengte). Dus als de aanwijzing op je SWR meter verandert bij verandering van kabellengte (50 Ohm voor een 50 Ohm SWR meter), dan deugt je SWR meter niet. Even er van uit gegaan dat je goede connectors/kabels hebt gebruikt en je kabel geen deel uit maakt van het stralende deel van je antenne (dus geen forse mantelstroom).

In een verleden testte ik SWR meters net zo als PD5DJ, en bij velen constateerde ik hetzelfde effect. Ik begon te twijfelen aan mijzelf. Toen een keer een dure R&S SWR meter geleend, en daarbij was het effect zo gering dat het waarschijnlijk aan de connectoren of kabel lag.
Dit moet het wel zijn geweest, immers dit deed zich altijd voor op VHF en hoger. ik ben altijd wantrouwend naar doorsnee SWR/Power meters, ik gebruik ze zelf ook nog zelden. Eigenlijk alleen nog maar om grofweg wat vermogen te meten meer niet.
Ik hecht nu meer waarde aan wat de Analyzer aangeeft, en regel daarmee antennes perfect mee af, daarna is het altijd gewoon goed.
Een van mijn beste aankopen van de laatste tijd is een een LiteVNA, ik heb meerdere analyzers, maar deze is voor het geld en wat het kan, een van de beste zwitserse zakmessen in de shack geworden :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Plaats reactie